هشدار درباره افزایش دیپفیک
مطمئناً در سالهای اخیر، عکسها و فیلمهای بسیاری دیدهاید که شکی نداشتید که کاملاً واقعی است، اما با جستوجوی اخبار متوجه شدید که کاملاً جعلی بوده؛ این جادوی فناوری دیپفیک است.
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، در سالهای اخیر، عکسها و فیلمهای جعلی بسیاری از افراد مشهور با استفاده از فناوری «دیپفیک» ساخته و در فضای مجازی منتشر شده است و به دنبال آن بینندگان بدون توجه به واقعی بودن آن، فیلمها و تصاویر منتشر شده را باور کرده و از طریق اشتراکگذاری، به انتشار بیشتر آن کمک کردند.
تصاویر و فیلمهایی که هیچگونه انطباقی با حقیقت ندارند، اما آنقدر واقعی است که بهسختی میتوان متوجه جعلی بودن آنها شد. بسیاری از سیاستمداران معروف همچون ترامپ و اوباما و بازیگران و چهرهها و مدیران مطرح دنیای فناوری مانند تیلور سوئیفت و مارک زاکربرگ، همگی از افرادی بودند که در چند سال اخیر به واسطه عکسها و فیلمهای جعلی یا سخنرانیهای ساختگی، بهنوعی درگیر این فناوری دردسرساز شدهاند.
بهنحویکه در فرایند برگزاری انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، برخی شرکتهای نرمافزاری بزرگ دنیا طرحی برای انجام اقدامات جدیتری در مبارزه با اخبار جعلی و دیپفیک را در نظر گرفتند و حتی سازمان اطلاعات آمریکا (FBI) نیز طی بیانیهای درباره ویدئوهایی که با استفاده از دیپفیک ساخته شد و پیش از برگزاری انتخابات در فضای مجازی منتشر شد، هشدار داده بود.
دیپفیک چیست؟
دیپفیک (DeepFake) یک فنّاوری تقریباً جدید در حوزه هوش مصنوعی است. اصطلاح «دیپفیک» یا «جعل عمیق» از ترکیب دو واژه Deep به معنای عمیق و Fake به معنای جعلی و دروغین ساخته شده است.
سال ۲۰۱۴ میلادی شخصی به نام یان گودفلو (Ian Goodfellow)؛ یکی از پژوهشگران حوزه یادگیری ژرف و هوش مصنوعی، دستگاه شبکه مولد تخاصمی (Generative Adversarial Network بهاختصار GAN) شامل دو مدل مولد و متمایزگر را، به دنیای فنّاوری معرفی کرد؛ شبکههای رقابتی مولد بهعنوان ابزاری در دستگاههای هوش مصنوعی برای تولید عکسها و ویدئوهای ساختگی (که در حال حاضر دیپفیک نامیده میشود)، به کار میروند.
انتهای خبر/