گرندکنیون ایران؛ فرصتی طلایی با خطری جدی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، تنگه هایقر فیروزآباد، با صخرههای بلند و درههای عمیق، بهعنوان «گرندکنیون ایران» شناخته میشود و در سالهای اخیر به یکی از مقاصد محبوب گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شده است.
این تنگه با زیباییهای طبیعی بینظیر خود چشماندازی حیرتانگیز از طبیعت بکر ایران را به نمایش میگذارد و رونق قابلتوجهی را برای صنعت گردشگری شهرستان فیروزآباد به ارمغان آورده است؛ اما در کنار این فرصت طلایی، خطری جدی نیز وجود دارد که سایه سنگینی بر این زیباییها انداخته است.
طی چند سال گذشته، تنگه هایقر به لطف شبکههای اجتماعی و معرفی توسط رسانهها، محبوبیت فراوانی کسب کرده است. هجوم گردشگران ایرانی و خارجی به این منطقه، باعث افزایش درآمد محلی و اشتغالزایی در منطقه شده است؛ اما همین محبوبیت، باعث بروز چالشهای جدی در زمینه ایمنی شده است.
ساختار زمینشناسی تنگه هایقر، با درههای عمیق و پرتگاههای خطرناک، آن را به مکانی پرخطر برای گردشگران تبدیل کرده است. متأسفانه به دلیل نبود زیرساختهای ایمنی کافی، سالانه تعداد قابلتوجهی از افراد در اثر سقوط از ارتفاعات جان خود را از دست میدهند یا دچار آسیبهای جدی میشوند.
نبود علائم هشداردهنده کافی، مسیرهای نامشخص و فقدان نردههای حفاظتی، از جمله عوامل اصلی این حوادث تلخ هستند.
مسئولان محلی و سازمانهای مرتبط با گردشگری، با اذعان به این مشکلات، بر ضرورت ایجاد زیرساختهای ایمنی در تنگه هایقر تأکید دارند. اما به نظر میرسد سرعت اقدامات انجام شده، با سرعت رشد گردشگران همخوانی ندارد. برخی از کارشناسان بر لزوم ایجاد مسیرهای مشخص و ایمن، نصب علائم هشداردهنده، ساخت نردههای حفاظتی در نقاط پرخطر و آموزشهای ایمنی به گردشگران قبل از ورود به تنگه تأکید میکنند.
تنگه هایقر؛ گرندکنیون ایران در مسیر توسعه گردشگری پایدار
درنا شهبازی رئیس اداره میراثفرهنگی و گردشگری و صنایعدستی فیروزآباد در گفتگو با خبرنگار شیرازه در مورد اقدامات انجام شده برای معرفی و تبلیغ تنگه هایقر، به اهمیت این موضوع اشاره کرد و افزود: تاکنون اقداماتی از جمله انتشار عکسها و فیلمهای زیبا از تنگه در فضای مجازی و رسانهها، همکاری با خبرگزاریها و وبگاههای گردشگری و شرکت در نمایشگاهها و جشنوارههای گردشگری انجام شده است.
وی اذعان کرد: برای جذب گردشگران خارجی بیشتر، نیاز به برنامهریزی جامعتر و کمپینهای تبلیغاتی هدفمندتر در سطح بینالمللی است. این امر مستلزم ایجاد زیرساختهای مناسب و ارائه خدمات باکیفیت به گردشگران خارجی است. ترجمه اطلاعات مربوط به تنگه به زبانهای خارجی و همکاری با آژانسهای گردشگری بینالمللی نیز از جمله اقدامات ضروری در این راستا هستند.
شهبازی در خصوص راهاندازی بومگردی در منطقه، از اعلام آمادگی یک سرمایهگذار خصوصی برای راهاندازی یک اقامتگاه بومگردی خبر داد و گفت: این پروژه در مراحل دریافت مجوز از اداره میراثفرهنگی و گردشگری شهرستان است و پس از اخذ مجوزهای لازم، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
رئیس اداره میراثفرهنگی و گردشگری و صنایعدستی فیروزآباد با تأکید بر لزوم داشتن سند مالکیت زمین برای راهاندازی بومگردی گفت: در حال حاضر فقط بومگردی عشایری با داشتن سند مالکیت زمین در منطقه هایقر امکانپذیر است و مجوز مرتعداری بهعنوان سند مالکیت پذیرفته نمیشود. این محدودیتها میتوانند سرعت توسعه بومگردی در منطقه را کاهش دهند.
وی در خصوص توسعه پایدار گردشگری، به چالش مهمی اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از سرمایهگذاران در بخش گردشگری فقط به دنبال منافع زودبازده هستند و به تخریب محیطزیست بیتوجه هستند.
شهبازی بر ضرورت نظارت دقیق بر پروژههای گردشگری و اجرای طرحهای مدیریت پایدار گردشگری تأکید کرد و اظهار داشت: این امر مستلزم همکاری بین بخشهای دولتی، خصوصی و جوامع محلی است تا از یک سو گردشگری بهعنوان محرکی برای رشد اقتصادی منطقه عمل کند و از سوی دیگر، محیطزیست بکر و ارزشمند تنگه هایقر حفظ شود. طرحهای مدیریت زباله، حفاظت از گونههای گیاهی و جانوری و آموزش گردشگران در مورد اهمیت حفاظت از طبیعت از جمله اقدامات ضروری در این راستا هستند.
تنگه هایقر؛ چالشهای امدادرسانی در منطقهای بکر
سید سجاد فالی رئیس جمعیت هلالاحمر شهرستان فیروزآباد با اشاره به حوادث رخداده در تنگه هایقر، از وقوع ۶ حادثه با مجموع ۶ فوتی خبر داد و تأکید کرد: این آمار نشاندهنده ضرورت توجه ویژه به ایمنی و امدادرسانی در این منطقه است. بررسی دقیقتر حوادث نشان میدهد که اکثر این حوادث به دلیل عدم آشنایی کافی گردشگران با منطقه و خطرات بالقوه آن، یا عدم رعایت نکات ایمنی رخ دادهاند.
فالی در خصوص زمان تقریبی رسیدن تیمهای امدادی به محل حادثه اظهار کرد: از پایگاه کوهستانی تا ورودی سد ۳۰ دقیقه زمان نیاز است و رسیدن تیمهای عملیاتی به محل حادثه، با توجه به شرایط پیمایش و ویژگیهای خاص منطقه، حدود ۱ تا ۲ ساعت طول میکشد. این زمان طولانی دسترسی، عامل مهمی در کاهش سرعت امدادرسانی و افزایش احتمال بروز تلفات است. ویژگیهای زمینشناسی منطقه، وجود پوشش گیاهی انبوه و مسیرهای صعبالعبور، از جمله عوامل مؤثر در طولانیشدن زمان امدادرسانی هستند.
رئیس هلالاحمر به وجود موانع طبیعی فراوان در تنگه هایقر اشاره کرد و گفت: پوشش جنگلی انبوه، نیزارها و احتمال مواجهه با مارها از جمله این موانع هستند که به طور کامل قابلرفع نیستند.
وی افزود: بهبود توان عملیاتی نیروها و تجهیز امکانات میتواند زمان امدادرسانی را کاهش داده و خطرات را تا حدی تعدیل کند، اما موانع طبیعی همواره چالشی جدی برای امدادگران خواهند بود.
سید سجاد فالی در خصوص راهکارهای پیشگیری از حوادث بر اهمیت فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی تأکید کرد و گفت: با توجه به وسعت تنگه هایقر، ایجاد زیرساختهای ایمنی در کل منطقه امکانپذیر نیست؛ بنابراین تمرکز اصلی باید بر افزایش آگاهی مردم چه بومی و چه غیربومی باشد. نصب تابلوهای هشدار، ایجاد حصار در نقاط خطرناک، و آموزش به گردشگران در خصوص خطرات منطقه از جمله اقدامات ضروری هستند.
وی افزود: ارتقای آگاهی عمومی مهمترین راهکار برای پیشگیری از حوادث در این منطقه بکر و زیبا است.
به گزارش شیرازه، در حال حاضر، تنگه هایقر فیروزآباد در یک دوراهی قرار دارد: از یک سو، فرصت بینظیری برای توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد منطقه، و از سوی دیگر، خطر جدی برای جان و سلامت گردشگران.
حل این معادله پیچیده، نیازمند همکاری و تعامل بین مسئولان، سرمایهگذاران و خود گردشگران است تا بتوان از این میراث طبیعی ارزشمند، به بهترین نحو ممکن محافظت کرد و از بروز حوادث تلخ جلوگیری نمود. امید است با برنامهریزی دقیق و اقدامات فوری، تنگه هایقر به مکانی امن و جذاب برای همه گردشگران تبدیل شود.
انتهای خبر/ ۲۲۴۲۲۴