کد خبر: ۱۶۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۹ دی ۱۴۰۳
جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران:

چرا مخاطبان با صداوسیما قهر کرد‌ه‌اند

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران به دلایل قهر مخاطبان با صداوسیما اشاره کرد و گفت: «تلویزیون به تبلیغ یک گفتمان و ایدئولوژی خاص پرداخته که هیچ سنخیتی با زندگی واقعی مردم ندارد. مردم در مناسبت‌ها و برنامه‌ها احساس نمی‌کنند که با آن‌ها هم‌خوانی دارد.»

چرا مخاطبان با صداوسیما قهر کرده اند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبری تحلیلی «شیرازه» و به نقل از خبرآنلاین، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران چالش‌های زیادی در جذب مخاطب دارد.

در همین راستا، تقی آزاد ارمکی با اشاره به آمارهای صداوسیما بیان کرد: «ما انتظار زیادی از صداوسیما داریم. این رسانه یک رسانه عمومی متعلق به همه مردم نیست و بیشتر به دنبال حفظ مخاطبان خاص خود است. این ۱۵ درصد مخاطب برای سرگرمی است و در مباحث جدی، مخاطبان تلویزیون به بهترین حالت ۱۰ درصد هستند.»

او ادامه داد: «سازمان صداوسیما ناراحت نیست و به دنبال تغییر رفتار هم نیست، زیرا این رسانه تولید محتوای خود را برای همان گروه خاصی انجام می‌دهد.»

آمارهای غیرقابل قبول یا تقلبی؟

این جامعه‌شناس به آمار ۶۵ درصدی مخاطبان اعلام شده از سوی مسئولان صدا و سیما اشاره کرد و آن را غیرواقعی دانست و گفت: «این آمار دروغ است. در گذشته هم هیچ‌گاه چنین نسبتی وجود نداشت. در رسانه‌های معتبر جهانی مثل BBC و CNN نیز مخاطب به ۲۸ درصد نمی‌رسد. مردم ما نسبت به تلویزیون کم‌اهمیت شده‌اند و این یک روند جهانی است.»

آزاد ارمکی همچنین به وجه توجیه آمارها اشاره کرد و افزود: «به گفته آنان، هر فردی که بیش از ۱۵ دقیقه در هفته تلویزیون ببیند، مخاطب محسوب می‌شود. این نادرست است؛ اگر این‌گونه باشد، چرا بسیاری از مخاطبان از برنامه‌ها فاصله می‌گیرند؟»

چرا مخاطبان قهر کرده‌اند؟

وی به دلایل قهر مخاطبان با صداوسیما اشاره کرد و گفت: «تلویزیون به تبلیغ یک گفتمان و ایدئولوژی خاص پرداخته که هیچ سنخیتی با زندگی واقعی مردم ندارد. مردم در مناسبت‌ها و برنامه‌ها احساس نمی‌کنند که با آن‌ها هم‌خوانی دارد.»

افزایش رقابت با رسانه‌های خارجی

 با توجه به افزایش فعالیت رسانه‌های خارجی همچون BBC و منوتو، استاد دانشگاه تهران گفت: «اگر صداوسیما توانایی رقابت داشت، این رسانه‌ها به میدان نمی‌آمدند. این دو رسانه به دنبال اهداف خاص خود هستند و ضعف صداوسیما این موقعیت را برای آن‌ها فراهم کرده است.»

آزاد ارمکی تأکید کرد: «ما باید به محتوای تولید شده در صداوسیما دقت کنیم و ارزیابی کنیم که آیا به مسائل اساسی کشور پرداخته‌است یا خیر. به طور مثال، آلودگی محیط‌زیست یک معضل اساسی است که تلویزیون با آن غافل است.»

فقدان اتاق فکر در صداوسیما

در ادامه، وی به اظهارات پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در واکنش به برنامه «جعبه سیاه» اشاره کرد و گفت: «این بیان از سوی رئیس سازمان نشان‌دهنده عدم وجود اتاق فکر در تلویزیون است. صداوسیما باید بیشتر به مسائل اساسی بپردازد و نه فقط بر تولید محتوای حاشیه‌ای و جنجالی تمرکز کند.»

 با توجه به نظرات تقی آزاد ارمکی، به نظر می‌رسد که نیاز به بازنگری اساسی در محتوای تولید شده و استراتژی‌های رسانه‌ای این سازمان احساس می‌شود.

انتهای خبر/

 

نظرات بینندگان