کد خبر: ۱۶۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
یادداشت؛

تصادفات و چالش‌های مرگ‌ومیر

با افزایش روزافزون تعداد خودروها و ترددها در شهرها و جاده‌ها، تصادفات ترافیکی به معضلی نسل‌ساز تبدیل شده‌اند که روزانه بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار قربانی در سراسر جهان به همراه دارد.

تصادفات و چالش‌های مرگ‌ومیر

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، با افزایش روزافزون خودروها و ترددها در شهرها و جاده‌ها بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی به میزان زیادی افزوده شده و ضایعات جانی و اقتصادی ناشی از این تصادفات، بار سنگینی بر جامعه بشری تحمیل می‌کند.

 سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به‌عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ‌ومیر شناخته شده و یک مشکل عمده بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته است. سالانه بیش از ۱ میلیون و ۲۴۰ هزار مرگ و قریب ۵۰ میلیون مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اتفاق می‌افتد.

 تخلفات رانندگی و تأثیرات عمیق آن بر زندگی افراد و جامعه

 این حوادث از جمله اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان بوده و اولین علت مرگ در بهترین سال‌های زندگی انسان‌ها یعنی در سنین جوانی و معمولاً کمتر از ۴۰ سال است. این موضوع علاوه بر از بین بردن انسان‌های جوان در بهترین دوران زندگی‌شان، هزینه‌های اقتصادی، جسمی و روانی را برای خانواده‌های آنها و همچنین جامعه به دنبال دارد. تخلفات رانندگی همواره یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث ترافیکی در جوامع مختلف است. این تخلفات نه‌تنها باعث ازدست‌دادن جان یا آسیب‌های جبران‌ناپذیر به اعضای خانواده‌ها، به‌ویژه سرپرستان خانوار می‌شود، بلکه تبعاتی چون زندانی‌شدن مقصران و مشکلات عمیق اجتماعی و اقتصادی را برای فرد، خانواده و جامعه به همراه می‌آورد. همچنین بیمه‌ها نیز هر ساله میلیاردها تومان برای دیه فوتی‌های این حوادث و همین‌طور خسارت وارده به اتومبیل‌ها پرداخت می‌کنند.

 ۷۵ درصد مرگ‌ها در میان نیروهای مولد از هر ۴ مصدوم ۳ نفر مرد هستند و نزدیک به ۷۵ درصد از مرگ‌ها در نیروهای مولد اتفاق می‌افتد. در ایران، باوجود تلاش‌های مستمر برای کاهش تصادفات رانندگی، هنوز آمار حوادث ترافیکی و خسارات ناشی از آن بسیار بالا است و این آمار به‌مراتب از میانگین جهانی بیشتر است. بر اساس داده‌های سامانه ثبت مراجعین حوادث ترافیکی بیمارستان‌ها در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۷۷۹ هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، ۵۳۵ هزار نفر «۶۹.۱۴ درصد» مرد بوده‌اند. علاوه بر این، ۵۶۸ هزار نفر از این مراجعین در گروه سنی ۱۵ تا ۶۰ سال قرار داشته‌اند که خود نشان‌دهندهٔ حجم قابل توجه تأثیر این حوادث بر نیروی کار و جمعیت مولد کشور «۷۳.۳ درصد» است.

 رکورد تصادفات و مرگ‌های جاده‌ای در کشورهای با درآمد متوسط

 علی‌رغم اینکه تنها ۵۲ درصد خودروهای موجود مربوط به کشورهای با درآمد متوسط است، اما ۸۰ درصد تصادفات در این کشورها است و بالاترین میزان مرگ هم در همین کشورها اتفاق می‌افتد. ۲۰.۱ درصد مرگ در مقابل ۱۸ درصد کشورهای کم‌درآمد و ۸.۷ درصد با درآمد بالا. همچنین، در سند ملی راهبردی افزایش امید به زندگی و ارتقای سلامت جوانان، حوادث ترافیکی و جاده‌ای، اولین عامل مرگ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال را به خود اختصاص داده است.

 افزایش شمار جان‌باختگان حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۲

 طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، تعداد جان‌باختگان ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. این تعداد از ۱۹,۴۹۰ فوت در سال ۱۴۰۱ به ۲۰,۰۴۵ فوت در سال ۱۴۰۲ رسیده است. متأسفانه، بیشترین تعداد جان‌باختگان در اثر حوادث ترافیکی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال قرار دارند و پس از آن، گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال بیشترین آمار مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده‌اند.

نویسنده: دکتر کوروش اعتماد

سرپرست مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت

نظرات بینندگان