جنگ عارفانه
به گزارش شیرازه :
عرفان، جنگ را به دفاع مقدس تبديل کرد
نام گذاري هفته دفاع مقدس از چند منظر قابل توجه است:
1- اطاعت و فرمان پذيري از يک مجتهد ديني تحت عنوان ولايت مطلقه فقيه؛
2- ايجاد فضاي امن بر اجرايي شدن شعارهاي انقلاب در عرضه هاي داخلي و خارجي کشور؛
3-تثبيت انقلاب اسلامي و فراهم شدن زمينه هاي صدور آن؛
4- پالايش عناصر ضد انقلاب از عناصر انقلابي؛
5- ظهور و رشد روحيه استقامت، وحدت و پايداري در تمام سطوح جامعه ايراني؛
6- اعتماد به جوانان و ظهور نخبگان جديد در اداره جنگ در تمامي سطوح؛
7- رشد مهندسي دفاعي در قالب جهاد.
ضرورت نمايش
حضرت امام (رحمه الله) مي فرمودند: «لازم است ملت شريف ايران عموماً و خصوصاً دولتمردان و گويندگان و نويسندگان و شاعران و هنرمندان از اين قشرهاي فداکار هر يک به سهم خود قدرداني نمايند و مراحل مختلف پيروزي اين حماسه آفرينان را با گفتار و نوشتار و کردار خود در معرض نمايش گذارند. و در محافل هفته جنگ فوايد و نتايج و پيامدهاي آن را بر شمارند، روح شجاع اين رزمندگان بزرگ را هرچه بيشتر تقويت کنند». (2)
حقانيت و سختي هاي جنگ صرفاً با تبليغات اثبات نمي شود، حتي مي توان گفت برخورد تبليغاتي با دفاع مقدس براي نسل کنوني خطرناک است. دفاع مقدس درس هاي زيادي براي ملت ما داشت بايد هر آنچه در جنگ رخ داده، براي نسل جوان بيان شود. جنگ ما جنگي محلي و منطقه اي نبود. بلکه حادثه اي بزرگ و به نوعي يکي از بزرگ ترين حوادث تاريخ جهان بود و اهميت آن با عنايت به پيوستگي انقلاب و جنگ اين بود که جهان در آستانه تغيير بزرگي قرار گرفته بود يک بال اين جنگ تدبير و محاسبه گري و بال ديگر آن، ايثار و شهادت بود.
انتقال فرهنگ از طريق هنر نمايش، يعني نمايشي که به فرهنگ ايثار و شکل ويژه آن، يعني دفاع مقدس بپردازد. ما معتقديم بزرگ ترين ابزار دفاعي ما در برابر دشمن در آن روزها، حس ايثار و از خودگذشتگي آحاد ملت بود.
پس بايد همه زواياي جنگ تحميلي بررسي و به نمايش گذاشته شود تا نسل کنوني و آينده که آن را در زمان خود لمس نکرده اند، با حقيقت وجودي جنگ آشنا شوند و آن گونه شود که گويي خود در دفاع مقدس حضور داشته اند؛ زيرا از آنجا که تاريخ، صحنه تکرار اتفاقات است؛ تجربه بهترين سلاح برخورد با اتفاقات تکراري را به دستمان مي دهد.
پس بايد بگوييم تا نسل آينده بداند که چرا يک کشور همسايه، به خود اين اجازه را مي دهد که به کشور دوست و برادر و هم آيين خود تجاوز کند و اما نکاتي که در به وجود آمدن جنگ و چگونگي آن بايد به تصوير و قلم بيان شود، عبارتند از: 1- تصورات صدام براي بدست آوردن قدرت خليج فارس
تصور تضعيف ساختار ارتش
گروهي نيز اعتقاد داشتند که پس از انقلاب ايران و در پي فرار يا اعدام سران ارتش شاهنشاهي و هرج و مرج ناشي از وجود نداشتن نيروي کارآزموده و همچنين ترور شخصيتهاي وفادار به انقلاب (همچون سرلشکر قرني) که به وسيله گروه هاي مخالف انقلاب انجام شد، عملاً ساختار ارتش از هم پاشيده است.
تصور حمله نزديک هنگام آمريکا به ايران
آمادگي هميشگي وظيفه ملي
مي دانم که شهادت شيرين تر از عسل در پيش شماست، مگر براي اين خادم تان اين گونه نيست؟ ولي تحمل کنيد که خدا با صابران است.»
اين در حالي است که ايشان شروع جنگ و ادامه آن را نعمت تلقي کردند. رزمندگاني که در طول دفاع مقدس حضور داشتند، به غير تکليف شرعي و احساس مسئوليتي که نسبت به دفاع مقدس داشتند. بعد از رضاي خدا دوست داشتند رهبر و مولاي آنها پايان دفاع مقدس را شيرين تلقي کرده تا آنها به اين شيريني افتخار کنند. در ضمن دفاع مقدس، نه در جنگ، بلکه در تمام عرصه هاي درون انقلاب خود را نشان داد. حتي در عرصه هاي امروز کشور خودنمايي مي کند.
حتي حضرت امام 3 /12 /1367، هفت ماه بعد از پذيرش قطعنامه، در جمع طلاب مي فرمايد: «جنگ ما جنگ حق و باطل بود. و تمام شدني نيست. جنگ ما جنگ فقر و غنا بود. جنگ ما جنگ ايمان و رذالت بود و اين جنگ از آدم تا ختم زندگي وجود دارد».
آيا با بيان اين گفتار مي شود پاياني براي دفاع مقدس تصور کرد که بر آن اساس بزرگ داشتني گرفت؟ (6)
صحيفه نور، ج13، ص 94.
قدرت ايمان و معنويت ايراني ها پس از پيروزي انقلاب
پينوشتها:
1-«از روز اول مطمئن بودم نمي بازيم»، روزنامه همشهري، 7 /10 /1385 ؛ بازيابي شده در 7 /10 /1385.
2- صحيفه نور- مجموعه رهنمودهاي امام خميني (رحمه الله ) ج13، ص 94.
3- Joost R. Hiltermann.« America Didn\'t Seem to Mind Poison Gsa» (انگليسي). وب گاه سياست جهاني. International Herald Triblune 17 ژانويه بازبيني در 25 مارس 2010.
4- مهدي انصاري، هادي نخعي، محمد دروديان، خرمشهر در جنگ طولاني، ص96.
5- روزنامه رسالت، ش7090، 89/7/3.
6- صحيفه نور، ج13، ص 94.
انتهای مقاله/ص
نظرات بینندگان