کد خبر: ۶۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳

رژه‌ قدم‌ها در دولت یازدهم!

اگر فرصت مشابهی در رسانه‌های عمومی در اختیار منتقدان قرار گیرد، آنها خواهند گفت دولت یازدهم چه قدم‌هایی برداشته و کدامیک از این قدم‌ها بزرگ، بلند و روبه‌جلو و کدام بخش از آنها «عقبگرد» بوده است.
به گزارش شیرازه، مهدی جابری در روزنامه وطن امروز نوشت: «در محیط زیست قدم بزرگی برداشتیم... در زمینه ریلی قدم‌های بزرگی برداشتیم... در گاز قدم‌های مهمی را امسال به ثمر می‌رسانیم... درباره کسب و کار قدم به جلو برداشتیم... امیدوارم در بخش سلامت قدم به قدم جلو برویم... در مسائل اصلی اقتصادمان توانستیم قدم‌های اساسی برداریم... سیاست خارجی ما یک گام به جلو برداشته است... همه قدم‌هایی که دولت برداشته با مشورت صاحبنظران و متخصصین بوده...».
دکتر روحانی در تازه‌ترین گفت‌وگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم 30 بار از واژه‌های «قدم» و «گام» استفاده کرد. قدم‌هایی که به تعبیر رئیس‌جمهور معمولا «بلند»، «بزرگ»، «بسیار بزرگ»، «مهم»، «خوب»، «خیلی خوب» و «روبه‌جلو» بوده است البته شاید کارشناسان منتقد و افکار عمومی تعبیر دیگری از این قدم‌ها داشته باشند.
دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود، پیش از آنکه ده‌ها بار از واژه‌های «قدم» و «گام» استفاده کند، مجموعه قدم‌های برداشته شده دولت را به مشورت با صاحبنظران و متخصصان گره زده و سپس به تک‌تک قدم‌ها اشاره کرد: «همه کارهایی که دولت انجام داده و قدم‌هایی که برداشته با مشورت صاحبنظران و متخصصین بوده است».
از نظر رئیس‌جمهور، دولت در تمام حوزه‌ها و زمینه‌ها قدم‌های مهمی برداشته است؛ در محیط زیست، سیاست خارجی، مساله هسته‌ای، گاز، آب، برق، اشتغال، هدفمندی یارانه‌ها، دریاچه ارومیه، طرح‌های نیمه‌تمام، تولید، خروج از رکود، کسب و کار، بنیاد شهید و... .
دکتر روحانی در حالی از برداشته شدن گام‌های اساسی و مهم در موضوع هسته‌ای و توافق با شش قدرت بزرگ دنیا (به تعبیر رئیس‌جمهور) سخن گفته است که بیشتر کارشناسان انتقادات «اساسی» و «مهم» به آن دارند و به‌رغم دعوت رئیس‌جمهور از استادان دانشگاه و صاحبنظران برای دفاع از عملکرد دولت در این حوزه، کمتر کسی حاضر به این کار شده است و عجیب به نظر می‌رسد که این قدم‌ها به مشورت با صاحبنظران و متخصصان گره زده می‌شود.
بهتر بود رئیس محترم دولت دقیقا اشاره می‌کرد که با متخصصان و صاحبنظران کدام دانشگاه و مرکز علمی مشورت شده و نظر شفاف و مشخص آنها درباره گام‌های دولت چه بوده است؟
قدرت‌های خارجی که رئیس‌جمهور از آنها با عنوان «بزرگ» یاد می‌کند و توافق با آنها را قدم مهم و بزرگ دولت می‌داند، در یک سال گذشته بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم نشان دادند «با هر گام رو به جلوی دولت ایران»، آنها «یک گام به عقب برداشته‌اند»! و گاه آنقدر عقب رفته‌اند و ما آنقدر جلو رفته‌ایم که فرسنگ‌ها از حقوق مسلم خود دور شده‌ایم تا جایی که کارشناسان از عبارت «نقشه آمریکا برای برچیدن گام‌به‌گام برنامه هسته‌ای ایران» استفاده کرده‌اند، بنابراین قدم‌های سریع و رو به‌جلو همواره نشانه موفقیت و پیروزی نیست چراکه گاه نیاز نیست طرف‌های غربی و آمریکا برای غلبه بر ما گامی بردارند و همین که ما با گام‌های سریع و «روبه‌جلو» به سمت‌شان می‌رویم برای آنها کافی است!
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، در  حالی به قدم‌های بزرگ دولت در حوزه محیط زیست اشاره کرد که بسیاری از مدیران این حوزه در 14 ماه گذشته بیشترین عملیات و حملات تخریبی و روانی را علیه بنزین تولید داخل داشتند و بارها حس کاذب و دروغین سونامی سرطان را به جامعه تلقین و تزریق کردند و روی اعصاب و روان مردم قدم زدند. در این زمینه نه‌تنها کارشناسان و متخصصان پاسخ قاطعی به مدیران زیست‌محیطی دولت دادند بلکه (بنا به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) وزارت بهداشت اعلام کرده است بنزین تولید داخل آلودگی ندارد. وزارت بهداشت البته در واکنش به ادعای دیگر مدیران زیست‌محیطی درباره پارازیت، همین‌گونه پاسخ داد و آن را وارد ندانست. حال این سوال مطرح می‌شود که کدام صاحبنظران و متخصصان، تمام گام‌های دولت در زمینه محیط زیست را تایید می‌کنند؟ و آیا درباره مسائل مهم زیست‌محیطی کشور با آنها مشورت شده است؟ آیا این متخصصان، آلودگی بنزین داخلی و سرطانزا بودن آن را به بهانه واردات سالانه 3 میلیارد و 650 میلیون لیتر بنزین تایید کرده‌اند؟!
رئیس‌جمهور با این حال در گفت‌وگوی زنده خود با مردم فقط اشاره گذرایی به بنزین کرد و گویا با توجه به آگاهی افکار عمومی از پشت پرده واردات بنزین و اثبات دروغ بودن سرطانزایی بنزین تولید داخل، پرداختن بیشتر به موضوع را جایز ندانست و آن را گام بلند دولت عنوان نکرد: «امروز در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل نسبت به یک سال گذشته تغییر کرده است و آلودگی هوا نیز کاهش یافته است».
دکتر روحانی همچنین تلویحا «قدم»‌های برداشته شده از سوی دولت را به «اجباری» و «اختیاری» تقسیم کرده و آنجا که مسیر برای مثبت جلوه دادن قدم‌ها و اقدامات هموار نبوده، از قدم‌های اجباری سخن به میان آمده است: «پس چاره‌ای نداشته‌ایم که قدم دیگری برای هدفمندی برداریم... می‌گفتند کنترل تورم هم از بین خواهد رفت. اما ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه قدم دوم را برداریم... البته این قدم به خاطر شرایط اقتصادی کشور ما، بزرگ نبود».
رئیس‌جمهور در طول گفت‌وگوی خود با مردم، دو بار از فعل «چاره نداشتن» استفاده کرد که هر دوی آنها مربوط به موضوع هدفمندی و «قدم‌های اجباری» دولت در این زمینه بوده است. از نگاه دکتر روحانی، هدفمندی یارانه‌ها تنها قدم دولت است که نمی‌توان صفت‌های «بزرگ»، «مهم» و «بلند» را به آن داد.
«گاز» و «نفت» از دیگر حوزه‌هایی بود که رئیس دولت یازدهم از آن با عنوان «قدم‌های مهم» نام برد اما توضیح چندانی درباره این قدم‌ها ارائه نشده است. مردم به یاد دارند که ضعف عملکرد دولت در گازرسانی به مناطق شمالی کشور در زمستان سال گذشته انتقادهای بسیاری به همراه داشت و این ضعف منجر به جان باختن تعدادی از هموطنانمان شد.
اگر فرصت مشابهی در رسانه‌های عمومی در اختیار منتقدان قرار گیرد، آنها خواهند گفت دولت یازدهم چه قدم‌هایی برداشته و کدامیک از این قدم‌ها بزرگ، بلند و روبه‌جلو و کدام بخش از آنها «عقبگرد» بوده است.
نویسنده :
مهدی جابری
نظرات بینندگان