نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی مُسکنی برای بحران بیکاری
اهمیت توجه به کارآفرینی و اتکا نداشتن به داشته های منابع طبیعی برای درآمدزایی، موضوعی است که برخی کشورها آن را در فرهنگ آموزشی خود با جدیت دنبال می کنند.
به گزارش شیرازه برخی کارشناسان معتقدند معضل بيکاري ايران تنها از دريچه کارآفريني و توسعه بخش خصوصي حل شدني است و یکی از راهبردهایی که دنیا برای مقابله با بیکاری و دستیابی به رشد اقتصادی به آن سمت حرکت کرده، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی است.
فرهنگی که می گوید دانش آموخته های دانشگاه ها به جای اینکه منتظر آگهی های استخدام دستگاه های دولتی باشند و هر روز آینده خود را در صفحه های آگهی استخدام ها جستجو کنند، می توانند با ایده هایی نو و شناسایی فرصت های جدید با بسیج منابع، به ایجاد کسب و کار مبادرت بورزند.
اهمیت توجه به کارآفرینی و اتکا نداشتن به داشته های منابع طبیعی برای درآمدزایی، موضوعی است که برخی کشورها آن را در فرهنگ آموزشی خود با جدیت دنبال می کنند به طور نمونه در ژاپن به کودکان آموزش داده می شود «ما سرزمینی داریم فاقد منابع طبیعی ارزشمند، بنابراین باید تا جایی که می توانیم تلاش کنیم خدمات ارزنده ای به سرزمین خود ارائه دهیم و ثروت تولید کنیم.»
نشانه های این بی توجهی در فرهنگ آموزشی کشور از عدم آموزش روحیه کارآفرینی در دوران کودکی و در مدارس و دبیرستان ها تا مرسوم شدن فرهنگ مدرک گرایی به جای مهارت جویی در دانشگاهها و اشتغال همین جوانان فارغ التحصیل مدرک دار در کارهایی که از سر اجبار و برای فرار از بیکاری انتخاب می شود متغیر است.اینگونه انتخاب رشته تحصیلی و شغل، چون در راستای استعدادها و علائق افراد نیست سبب می شود تا برای اقتصاد کشور جز هدر رفت سرمایه های انسانی و کاهش بهره وری چیزی حاصل نشود. البته از مدتی قبل در کشور اقداماتی در خصوص بازنگری در رشته های دانشگاهی متناسب با صنعت و نیاز بازار ، تاسیس دانشکده های کارآفرینی و.. صورت گرفته است،اما من حیث المجموع رکود و بیکاری فزاینده در کشور ما نشان از ناکافی بودن این اقدامات است.
اشتغال زایی بر اساس کارآفرینی نیاز به فرهنگ سازی دارد و موضوعی نیست که بتوان با دستور و صدور بخشنامه و به صورت یک شبه به آن دست یافت، اما لازم است تا دولت به صورت فوریت راهکارهای روشنی را در این زمینه ارائه و عملیاتی کند.
فرهنگی که می گوید دانش آموخته های دانشگاه ها به جای اینکه منتظر آگهی های استخدام دستگاه های دولتی باشند و هر روز آینده خود را در صفحه های آگهی استخدام ها جستجو کنند، می توانند با ایده هایی نو و شناسایی فرصت های جدید با بسیج منابع، به ایجاد کسب و کار مبادرت بورزند.
اهمیت توجه به کارآفرینی و اتکا نداشتن به داشته های منابع طبیعی برای درآمدزایی، موضوعی است که برخی کشورها آن را در فرهنگ آموزشی خود با جدیت دنبال می کنند به طور نمونه در ژاپن به کودکان آموزش داده می شود «ما سرزمینی داریم فاقد منابع طبیعی ارزشمند، بنابراین باید تا جایی که می توانیم تلاش کنیم خدمات ارزنده ای به سرزمین خود ارائه دهیم و ثروت تولید کنیم.»
نشانه های این بی توجهی در فرهنگ آموزشی کشور از عدم آموزش روحیه کارآفرینی در دوران کودکی و در مدارس و دبیرستان ها تا مرسوم شدن فرهنگ مدرک گرایی به جای مهارت جویی در دانشگاهها و اشتغال همین جوانان فارغ التحصیل مدرک دار در کارهایی که از سر اجبار و برای فرار از بیکاری انتخاب می شود متغیر است.اینگونه انتخاب رشته تحصیلی و شغل، چون در راستای استعدادها و علائق افراد نیست سبب می شود تا برای اقتصاد کشور جز هدر رفت سرمایه های انسانی و کاهش بهره وری چیزی حاصل نشود. البته از مدتی قبل در کشور اقداماتی در خصوص بازنگری در رشته های دانشگاهی متناسب با صنعت و نیاز بازار ، تاسیس دانشکده های کارآفرینی و.. صورت گرفته است،اما من حیث المجموع رکود و بیکاری فزاینده در کشور ما نشان از ناکافی بودن این اقدامات است.
اشتغال زایی بر اساس کارآفرینی نیاز به فرهنگ سازی دارد و موضوعی نیست که بتوان با دستور و صدور بخشنامه و به صورت یک شبه به آن دست یافت، اما لازم است تا دولت به صورت فوریت راهکارهای روشنی را در این زمینه ارائه و عملیاتی کند.
نظرات بینندگان