کد خبر: ۹۳۷۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

چاه های آب از شهرها دور می شوند / کاهش آب در دسترس دغدغه آتیه فارس

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: فاصله چاه های آب از شهرها با فراگیر شدن خشکسالی دور شده طوری که اکنون از فاصله 100 کیلومتری برخی از شهرها آب منتقل می شود .
به گزارش شیرازه، مهندس محمد علی قلندری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس بر لزوم صرفه جویی بیشتر در مصرف آب تاکید کرد و اظهار داشت: علاوه بر این ژرفای بسیاری از چاه ها افزایش یافته است، آب از برخی چاها در ژرفای 510 متری کشیده می شود و این یک فاجعه اقلیمی است.
وی با بیان اینکه دو هزار کیلومتر از شبکه توزیع آب در شهرها نیاز به اصلاح دارد تا از هدررفت آب جلوگیری شود گفت: تعویض و اصلاح هر کیلومتر از شبکه نیاز به یکصد میلیون تومان اعتبار دارد و این هزینه هنگفتی می طلبد.
قلندری با بیان اینکه مصرف آب در شرایط خشکسالی و بحران در همه مناطق باید تعدیل شود گفت : متاسفانه در این شرایط مصرف آب در استان فارس متناسب با شرایط نیست، مصرف سرانه آب در شرایط خشکسالی حدود 75 لیتر است در حالیکه در استان فارس این میزان به 200 لیتر می رسد، سرانه مصرف ما در استان فارس یک و نیم برابر شرایط عادی و چهار برابر شرایط بحرانی است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس به کاهش بارندگی ها اشاره کرد و گفت: میانگین بارندگی دراز مدت در استان فارس از 321 میلیمتر به 300 میلیمتر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: آب شرب شهرهای استان فارس به جز شیراز حدود یک میلیون و 700 هزار نفر از طریق 500 حلقه چاه تامین می شود، برخی شهرها نیز از آب سدهای کوثر، سلمان فارسی و درودزن مشروب می شوند ، در مجموع 85 درصد از منابع آب شرب فارس از منابع زیر زمینی و 15 درصد از منابع سطحی تامین می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس کولرهای آبی را یکی از پرمصرف ترین دستگاه ها برای خنک کردن هوا دانست و گفت: این کولر ها در تابستان سهم قابل توجهی ازآب شرب خانه ها را می بلعد، در یک مطالعه میدانی که در شهرستان مرودشت انجام شده بیش از 50 هزار کولر در تابستان مدام کار می کند، هر کولر اگر بطور متوسط 300 لیتر آب در 16 ساعت بخواهد ، 35 درصد از آب مصرفی این شهرستان را کولرها مصرف می کنند.
به گفته این مسئول اگر روی کولرها سایبان گذاشته شود و آن را بپوشاند از تبخیر جلوگیری می کند و مقدار زیادی صرفه جویی می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
کورش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
0
یکی به این مسوول بگه چاه های آب داره آب های زیرزمینی رو نابود میکنه...چاهی که در شیراز 6 متری به آب میخورد امروز 600 متری شده...در درودزن و کامفیروز دارن برنج میکارن ..در اطراف تخت جمشید مجوز احداث چاه آب میدن..فرافکنی تا کی؟؟؟ 4 تا کولر آبی یا چاه های برقی 24 ساعته...