كاهش فاصله حركت قطارهاي مترو به 15 دقيقه/ بهرهبرداري از ايستگاه شهيد آويني
وي با بيان اينكه 2 ايستگاه از ايستگاههاي باقيمانده شامل ايستگاههاي شاهد و شهيد مطهري، سال گذشته به بهرهبرداري رسيد، افزود: آخرين ايستگاه فاز يك خط اول قطار شهري شيراز، ايستگاه شهيد آويني بود كه اكنون آماده شده و بهمناسبت هفته دولت، بهرهبرداري از آن رسما آغاز ميشود.
ايستگاه شهيد آويني به واسطه موقعيت جغرافيايي و قرار گرفتن آن در ابتداي يكي از اصليترين محورهاي تجاري، خدماتي و آموزشي شيراز، داراي حساسيت ويژهاي بوده و بهرهبرداري از آن ميتواند تاثير بسزايي در كاهش حجم ترافيك خودرو در محدوده خيابان قصردشت، ابتداي عفيفآباد و كمك به جابهجايي دانشآموزان آموزشگاههاي مختلفي كه در اين محور قرار گرفته است، داشته باشد.
حاجزماني، اعتبار هزينه شده براي بهرهبرداري از ايستگاه شهيد آويني را بالغ بر 35 ميليارد تومان ذكر و خاطرنشان كرد: بخش اعظمي از اين هزينه مربوط به تجهيز ايستگاه به سيستمهاي سيگنالينگ، تهويهي اطفاء دود و ... و بخشي از آن هم مربوط به اقدامات سويل و ساختمان بوده است.
مديرعامل سازمان قطار شهري شيراز همچنين از اجرايي شدن برنامه اين سازمان براي كاهش هد وي، يا فاصله بين حركت 2 قطار مترو در هفته دولت خبر داد و گفت: از چهارشنبه، سوم شهريورماه، فاصله زماني بين حركت 2 قطار به 15 دقيقه كاهش داده خواهد شد.
وي اضافه كرد: اين بهمعناي افزايش 2 برابري تعداد اعزام قطارها در مسير فاز يك خط اول مترو شيراز خواهد بود بهطوريكه هماينك تعداد 60 قطار در هر روز اعزام انجام ميشود و از چهارشنبه اين تعداد به 120 قطار افزايش خواهد يافت.
حاجزماني با يادآوري اينكه اكنون حدود 10 هزار مسافر توسط مترو در شيراز طي شبانهروز جابهجا ميشوند، گفت: با افزايش تعداد حركت قطارهاي مترو يا كاهش فاصله زماني بين حركت 2 قطار و كامل شدن هشت ايستگاه موجود، اميدوار هستيم شاهد افزايش تعداد مسافران هم باشيم.
او در عينحال گفت: اكنون هزينه جابهجايي هر مسافر توسط قطار شهري شيراز به واسطه تعداد كم مسافر و حركت در يك فاز از مسير خط يك، بالغ بر 10 هزار تومان است كه اگر شاهد افزايش تعداد مسافر باشيم در حداقل ميزان به 2 هزار و 850 تومان كاهش خواهد يافت.
حاجزماني تصريح كرد: يك سوم كل هزينه جابهجايي مسافر برعهده دولت و يك سوم برعهده شهرداري است و بخشي از يك سوم باقيمانده از محل فروش بليط و بخشي ديگر از محل تبيلغات ايستگاهي، تامين ميشود.
مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز تاكيد كرد كه تمام ايستگاههاي مترو در اين شهر به آسانسور مجهز شده و هيچ مشكلي براي استفاده معلولان و جانبازان، در استفاده از اين سيستم حمل و نقل عمومي وجود ندارد.
حاجزماني در عينحال گفت: هنوز بهرهبرداري از آسانسورها آغاز نشده است.
مديرعامل قطار شهري شيراز همچنين گفت: از 12 ايستگاه فاز دوم خط يك، 9 ايستگاه در مراحل پاياني معماري و 2 ايستگاه در مراحل پاياني سازه قرار دارد و يك ايستگاه هنوز در مرحله سازه است اما در زمان بهرهبرداري كامل از خط يك، از ايستگاه وكيل كه هنوز در مرحله سازه قرار دارد، عبور انجام ميشود و توقفي نخواهيم داشت تا ايستگاه كامل شود.