کد خبر: ۱۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۸۹

نگاهي به تاريخ انقلاب‌هاي بحرين

موقعيت جغرافيايي و ساختار جمعيتي‌‌-‌طايفه‌اي بحرين و نحوه برخورد حكومت‌هاي وقت با طوايف مختلف اين كشور بويژه شيعيان و خودكامگي حاكمان بحرين موجب گشته تا اين كشور همواره آبستن اعتراض‌ها و انقلاب‌ها باشد.

به گزارش فارس، اگر بخواهيم نگاهي به ريشه‌هاي انقلاب‌ و اعتراضات جاري در بحرين داشته باشيم بايد به تاريخ اعتراضات و انقلاب‌هاي اين كشور در دهه‌هاي پيش نگاهي بياندازيم كه اساسا با موقعيت جغرافيايي و ساختار جمعيتي‌‌-‌طايفه‌اي بحرين ارتباط پيدا مي‌كند و در هر دوره از تاريخ شاهد تغيير و تحولاتي در نحوه بيان اعتراضات و درخواست‌ها و نحوه رويارويي يا پاسخگويي حكومت با آن بود.

* اعتراضات سال 1922 به قانون ماليات

اما اگر بخواهيم به تاريخ جنبش‌هاي اعتراض آميز نوين بحرين نگاهي داشته باشيم، بايد به سال 1922 بازگرديم كه اين كشور شاهد اعتراضات مردمي براي لغو قانوني بود كه در آن زمان به "قانون ماليات " معروف بود و بر اساس آن حاكم وقت كشور بحرين بر تمام افراد بالاي 16 سال ساكن بحرين ماليات فرض كرده بود. اين اعتراضات با دخالت انگليس و پاسخ به درخواست مردم پايان داده شد.

* اعتراضات دهه 30 و درخواست تشكيل پارلمان

پس از آن و در دهه 30 قرن بيست تحركات مردمي گسترده‌اي در بحرين آغاز شد كه عموما خواستار تشكيل پارلمان و شوارهاي منتخب محلي و بومي و سنديكاهاي كارگري جهت گفتگو و مذاكره با شركت‌هاي نفت براي بالا بردن سطح دستمزد كارگران بومي شاغل در اين شركت‌ها بود.

* پس از استقلال و اعتراضات سال 1971

پس از استقلال بحرين در سال 1971 اين كشور وارد مرحله جديدي شد و اولين دوره انتخابات پارلمان و شوراهاي شهرها در سال 1973 در اين كشور برگزار شد، اما پارلمان به سرعت و پس از بروز اختلافاتي با حكومت منحل گرديد و اين سرآغاز بروز اعتراضاتي مردمي براي كاستن از نفوذ پادشاه در پارلمان گرديد.

* تداوم اعتراضات در دهه 80

در طول دهه هشتاد درخواست‌ اصلاحات كه زماني با سركوب و زماني با مذاكره و گفتگو توسط حكومت وقت پاسخ داده مي‌شد،‌ بدون دستيابي به نتيجه‌اي ادامه يافت و سرانجام حكومت راه غلبه بر اين اعتراضات را در ايجاد تفرقه ميان شيعيان و سني‌ها يافت و اقدام به نزديك ساختن سني‌ها به مراكز قدرت و دور نمودن شيعيان از آنها نمود.

* اعتراضات دهه 90 و درخواست مشاركت سياسي

در آغاز دهه نود و مشخصا در سال 1992 روند اعتراضات و درخواست‌ها جهت حضور در عرصه سياسي و پارلماني كشور توسط نيروهاي معارض تشديد شد و معارضان خواستار تشكيل سازمان‌ها و سنديكاهايي در بحرين شدند و درخواستي به اين مضمون براي دولت حاكم وقت ارسال نمودند كه با سركوب معارضان و بازداشت امضا كنندگان درخواست مواجه شد.
اعتراضات مشابهي به سبك و سياق اعتراضات و درخواست‌هاي سال 1992 در سال 1994 نيز صورت گرفت كه آن نيز به فرجامي مشابه فرجام اعتراضات پيشين دچار شد.

* سركوب خشونت آميز اعتراضات دهه 90

اعتراضات دهه 90 كه تا سال 1999 ادامه داشت، به شدت توسط رژيم بحرين سركوب شد و اين سركوب را بايد جزو خشونت آميزترين سركوب‌هاي صورت گرفته توسط رژيم بحرين تلقي كرد،‌ بگونه‌اي كه اكثر رهبران جريان معارض بحرين بازداشت و تظاهرات مردم اين كشور كه يك هفته كامل ادامه داشت، به خاك و خون كشيده شد و در اثر آن ده‌ها تن كشته و مجروح و ده‌ها منزل تخريب و به آتش كشيده شد.

* به قدرت رسيدن "حمد بن عيسي " و دادن وعده‌هاي دروغين

پس از اين كه "حمد بن عيسي آل خليفه " در پي مرگ پدرش در سال 1999 در بحرين به قدرت رسيد، بحرين شاهد دوره‌اي گذرا و موقت از آرامش بود، چون حمد قول انجام برخي اصلاحات از جمله آزادي زندانيان سياسي را داده بود.
اما وقتي مردم بحرين دريافتند، اين وعده‌ها وعده‌هاي دروغيني بيش نيستند، اوضاع كشور دوباره ملتهب گرديد و بر اين اساس معارضان بحريني انتخابات سال 2002 را تحريم كردند.
تحريم انتخابات توسط برخي از گروه‌هاي معارض در دوره‌هاي بعدي يعني 2006 و 2010 نيز ادامه يافت.

* اعتراضات اخير بحرين

درپي تغيير و تحولات جاري در جهان عرب كه با سقوط رژيم "مبارك " و "بن علي " در مصر و تونس همراه بود، كشور بحرين نيز از 14 فوريه سالجاري شاهد بروز دور جديدي از اعتراضات بود كه طي آن ملت معترض بحرين خواستار سرنگوني رژيم "آل خليفه " و انحلال پارلمان و دولت در اين كشور هستند.

* شكل گيري انقلاب 14 فوريه

انقلاب 14 فوريه بحرين با برگزاري تظاهراتي در ميدان اللؤلؤة در منامه پايتخت اين كشور به دعوت جنبش "جوانان 14 فوريه " آغاز شد و به سرعت موج اعتراضات سراسر كشور ا فراگرفت.

* كشتار 17 فوريه و به خاك و خون كشيده شدن معترضان

سپيده دم روز 17 فوريه نظاميان بحريني جهت سركوب تظاهر كنندگان و به اصطلاح پايان دادن به اعتراضات مردمي به اعتصاب كنندگان ميدان اللؤلؤة يورش بردند كه درپي آن سه شهروند بحريني كشته و ده‌ها تن زخمي شدند و موجب گرديد در اعتراض به اين تجاوز ارتش فرداي آن روز در شهرهاي مختلف بحرين تظاهرات اعتراض آميز برگزار شود كه با برخورد خشونت بار نيروهاي امنيتي بار ديگر ده‌ها معترض كشته و زخمي شوند.

* برگزاري بزرگترين راهپيمايي اعتراض آميز تاريخ بحرين

در 22 فوريه بزرگترين راهپيمايي‌ اعتراض آميز تاريخ بحرين كه خواستار اصلاحات سياسي در اين كشور بود، برگزار شد كه رهآورد آن تن دادن پادشاه بحرين به آزاد سازي زندانيان سياسي بود.

* تلاش جهت فرونشاندن خشم مردم

در 25 فوريه پادشاه بحرين در اقدامي براي فرونشاندن خشم مردم 4 وزير دولت را بركنار و برخي از زندانيان سياسي را آزاد كرد و 25 درصد از بدهي‌هاي مسكن شهروندان را بخشيد و شوراي همكاري خليج فارس نيز قول دادن كمك ميلياردها دلاري به پادشاه بحرين را داد، اما تمام اين اقدامات نتوانست خشم مردم بحرين را فرو بنشاند.

* اشغال بحرين بواسطه نيروهاي نظامي عربستان و سپر جزيره

در 14 مارس نيروهاي سپر جزيره به درخواست پادشاه بحرين براي حفظ منافع استراتژيك اين كشور وارد بحرين شدند كه به شدت توسط معارضان بحريني محكوم شد. اين نيروها به محض ورود به كشور به معترضان بحريني حمله برده و ده‌ها تن از شهروندان بحريني را كشته و مجروح كردند.
 انتهای پیام/85

نظرات بینندگان