کد خبر: ۱۰۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵

جزئیاتی از بودجه 96: از وضعیت پرداخت یارانه در سال آینده تامیزان افزایش قیمت بنزین

در لایحه دولت برای بودجه سال 96 که امروز تقدیم مجلس شد جزئیاتی از شرایط خرید خدمت سربازی، یارانه، افزایش قیمت بنزین و ... مشخص شده است.
به گزارش شیرازه، لایحه دخل و خرج سال 96 کل کشور امروز از سوی دولت به مجلس ارائه شد.

براساس آنچه عنوان شد بودجه طرح‌های عمرانی به عنوان موتور محرک تقاضا از سوی دولت که منجر به رونق بخش‌های مختلف تلقی می‌شود 60 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و همچنین در این لایحه قیمت هر بشکه نفت بالغ بر 50 دلار در نظر گرفته شده که بالغ بر 110 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی برای سال 96 پیش بینی شده است.

از دیگر شاخص های مهم بودجه سال آینده، نرخ تسعیر ارز (ارز محاسباتی) است که 3300 تومان لحاظ شده است.

در ادامه، به بررسی مهم ترین بخشهای بودجه که ارتباط مستقیم با زندگی روزمره مردم دارد پرداخته و برنامه دولت برای اداره سال آینده کشور را تشریح می‌کنیم.
 
یارانه
 
براساس لایحه بودجه سال 96، در تبصره 14 که به موضوع هزینه‌های دولت می‌پردازد به دولت اجازه داده می‌شود در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15 دی ماه 1388 در سال آینده از محل درآمدهای قیمت کالاها و خدمات مبلغ 480 هزار میلیارد ریال صرف اجرای این قانون کند تا با بکارگیری انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند و ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید و اشتغال اقدام نماید.
 
 خرید خدمت سربازی
 
دولت در لایحه بودجه سال 96 پیش بینی کرده تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 8 سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه زمان غیبت به صورت نقد و اقساط تا پایان 96 معاف کند.

پایه جریمه‌ای مشمولان غایب دارنده مدرک زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون تومان، لیسانس 25 میلیون تومان، فوق لیسانس 30 میلیون تومان، دکترای پزشکی 35 میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی 40 میلیون تومان، پزشکان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان است.

البته براساس تبصره‌های لایحه بودجه سال 96 به ازای هر سال غیبت مازاد بر 8 سال، 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از 6 ماه، یک سال محسوب می شود.برای مشمولان متأهل نیز 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ کسر می‌شود. 
 
 وام ازدواج
 
 دولت در تبصره 17 لایحه بودجه سال 96 به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی را موظف کرده است کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند تا به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

برهمین اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در سال 96 یک صد میلیون ریال با دوره بازپرداخت 4 ساله می‌باشد.
 
 یارانه نان
 
 دولت در بخش برآورده اعتبارات لایحه بودجه سال 96 یارانه نان را 8 هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد. همچنین یارانه نقدی نان نیز در این بخش 2 هزار و 300 میلیارد تومان تعیین کرده است.

 در مجموع دولت در لایحه بودجه سال 96 رقم 10 هزار و 500 میلیاردی را برای یارانه نان پیشنهاد کرده است.
 
 هزینه خدمات دولتی برای سال96
 
یکی از کسب درآمدهای دولت هزینه خدمات نظیر صدور و تعویض شناسنامه ، اسناد هویتی، صدور وتمدید کارنامه شغلی ایرانیان خارج از کشور و... است. که میزان این مبلغ مطابق جدول زیر است.
 
 ویرایش
 افزایش بودجه راه‌آهن در سال96
 
 بودجه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در لایحه پیشنهادی سال جاری776 میلیارد و 72 میلیون تومان بود، این در حالی است که در لایحه بودجه سال آینده اعتبار عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) راه‌آهن  هزار و 438 میلیارد و 690 میلیون تومان است.

این رقم تقریبا 80 درصد بیشتر از اعتبارت عمرانی سال جاری راه‌آهن است.
 
 میزان بودجه "شرکت ساخت" در سال آینده
 
 در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده کل کشور اعتبار عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور 4 هزار و 270 میلیارد و 190 میلیون تومان است.

اعتبارات این شرکت در لایحه بودجه امسال 3 هزار و 392 میلیارد و 678 میلیون تومان بود.
 
 اعتبار سازمان راهداری برای سال96
 
بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در لایحه بودجه امسال هزار و 102 میلیارد تومان بود.

این در حالی است که اعتبار عمرانی (تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای) این سازمان در لایحه بودجه سال آینده کل کشور هزار و 215 میلیارد و 297 میلیون تومان است. 
 
 بودجه وزارت جهادکشاورزی در سال آینده
 
 دولت مجموع بودجه عمرانی و جاری وزارت جهاد کشاورزی در سال آینده شمسی(1396) را  3 هزار و  390میلیارد تومان بر آورد کرده است.

برآورد بودجه جاری این وزارتخانه 232 میلیارد تومان  و بودجه عمرانی یا تملک دارایی های سرمایه ای 3 هزار و 156 میلیارد تومان بر آورد شده است.
 
 پیش بینی مالیات سال آینده

 کل درآمدهای دولت شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات و درآمد حاصل از جرائم و خسارتها مبلغ 159 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.  همچنین سهم درامدهای مالیاتی 113هزار میلیارد تومان می باشد. گفتنی است بر اساس اعلام سازمان مالیاتی در سال 94 رقم درآمدهای مالیاتی 67 هزار میلیارد تومان بوده که به مقدار  90 درصد نسبت به  پیش بینی بودجه 94 محقق شده بود.

بر اساس این جدول، کل هزینه های دولتی،236 هزار میلیارد تومان بوده که سهم پرداخت یارانه ها 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بر این مبنا تراز عملیاتی که حاصل اختلاف درامدها و هزینه ها بوده رقم منفی 76 هزار میلیارد تومان می باشد. گفتنی است در سال 96 ، رقم 96 هزار میلیارد تومان بابت جبران خدمات کارکنان به عنوان هزینه در نظر گرفته شده است.
 
 کاهش سهم قیر سه وزارتخانه در بودجه
 
 در متن قانون بودجه سال 95 سهم وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور و جهاد کشاورزی از مجموع قیری که وزارت نفت موظف به تأمین معادل ریالی آن بود به میزان 2 میلیون تن و تا سقف 24 هزار میلیارد ریال تعیین شده بود. این سهم در لایحه بودجه سال 96 به میزان 2 میلیون تن و تا سقف 15 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.
 
 چه در آمدی از پرداخت مالیات معاف است؟
 
 دولت در لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد کرد، سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده 18 میلیون تومان در سال و 1.5 میلیون تومان در ماه باشد.

در بند الف تبصره 6 لایحه بودجه سال 96 کل کشور آمده است: سقف معافیا مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم مصوب 66/12/3 و اصلاحات بعدی آن در سال 1396 مبلغ یکصدوهشتاد میلیون ریال در سال تعیین می شود.
 
 مالیات 20 درصدی برای سیگار تولید داخل
 
 وزارت صنعت، معدن و تجارت مطابق لایحه بودجه سال 96 موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوزها و هرگونه حقوق دولتی دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را طی سال 96 به ردیف درآمدی که دولت ارائه کرده واریز کند.

برهمین اساس از ابتدای سال 96 تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع مالیات بر ارزش افزوده مشمول مالیات به شرح ذیر است:

1. مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخل به میزان 20 درصد و وارداتی به میزان 30 درصد قیمت خرده فروشی تعیین می‌گردد.

2. مالیات انواع توتون پیپ و تنباکوی معسل یا سنتی آماده مصرف تولید داخلی به میزان 20 درصد و وارداتی به میزان 30 درصد قیمت خرده فروشی تعیین شده است.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال 96 موظف است قیمت خرده فروشی انواع سیگار و محصول دخانی را با محاسبه مالیات درج و بر روی پاکت محصول اعلام کند.
 
 سال آینده پیامک گران می‌شود
 
  دو سال گذشته با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 94 مقرر شد تا اپراتورهای تلفن همراه علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ 10 ریال از استفاده کنندگان این خدمات هزینه بیشتر دریافت کنند.

بعد از این مصوبه، چنین افزایشی پابرجا ماند تا جاییکه در بودجه سال 95 نیز قید شد تا بر اساس این بند الحاقی نمایندگان، درآمد ناشی از این افزایش به سازمان هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تخصیص یابد.

این موضوع در حالی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد که رواج استفاده از پیامرسانهای موبایلی و OTTها، از میزان پیامکهای ارسالی در شبکه اپراتورهای ارتباطی کاسته است.

با این حال بند مذکور همچنان در لایحه بودجه سال آینده دیده میشود و دولت رقم 400 میلیارد تومان را از محل درآمد حاصل از افزایش 10  ریال به قیمت هر پیامک برای خود در لایحه بودجه سال آینده پیشبینی کرده است.
 
  بنزین هم سال ۹۶ گران می‌شود
 
  در بند (د) تبصره یک لایحه بودجه آمده است: "وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساختهای تأمین، ذخیره سازی و توزیع فرآورده اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد به قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هواپیما تأمین و پس از واریز به خزانه داری کل کشور تا سقف پانزده هزار ریال به مصرف برساند. این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نمی شود و مشمول مالیات بر نرخ صفر می باشد."

بدین صورت، حداقل افزایش نرخ بنزین و سایر فرآورده های نفتی در سال آینده 5 درصد خواهد بود.
 
 میزان بودجه تخصیصی وزارت راه برای سال آینده
 
در لایحه بودجه سال 96 کل کشور اعتبارات عمرانی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) وزارت راه و شهرسازی 8 هزار و 638 میلیارد و 754 میلیون تومان است.

اعتبارات عمرانی این وزارتخانه در لایحه سال 95 بالغ بر 7 هزار و 363 میلیارد و 903 میلیون تومان بود.

همچنین اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در لایحه پیشنهادی سال 94 بیش از 6327 میلیارد تومان و در لایحه پیشنهادی سال 93  بالغ بر 4650 میلیارد تومان بود. 
 
 کاهش ۵۰ درصدی حمایت‌ مالی دولت از مسکن مهر
 
 در جدول مربوط به برآورد اعتبارت ردیف‌های متفرقه سال 96بودجه کل کشور، اعتبارات مسکن مهر در تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر 100 میلیارد تومان تعیین شده است.

اعتبارات مسکن مهر در تخفیف عوارض پروانه در سال جاری 200 میلیارد تومان بود.

مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که اعتبارات مسکن مهر در تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم و ایجاد تاسیسات عمومی مسکن مهر در لایحه بودجه سال آینده 100 میلیارد تومان یعنی 50 درصد کاهش یافته است.
 
 درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی گمرک از واردات خودرو

حقوق ورودی کالا های مختلف در بودجه 96 اعلام شده است. بر این اساس درآمد حاصل از مالیات بر واردات رقم 17هزار میلیارد تومان براورد شده است. همچنین درامد حاصل از حقوق ورودی خودرو 3هزار 200میلیون تومان براورد شده است.

گفتنی است بر اعلام گمرک، درآمد گمرک ایران از محل حقوق ورودی کالا  در سال 94 رقم 14 هزار میلیارد تومان بوده است.
 
  درآمد دولت از حقوق‌بگیران
 
 بر اساس بودجه 96، درآمد مالیاتی ملی 34 هزار میلیارد تومان و سهم مالیاتهای استانی 78 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین کل مالیات دریافتی از اشخاص حقوقی 35 هزار میلیارد، مالیات عملکرد شرکتهای دولتی 7300میلیارد تومان همچنین مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی 68 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است بر اساس بودجه 96،  رقم مالیات بر درآمد17هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. همچنین مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی 5هزار 500میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، این درحالی است که مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی نیز 5هزار 300میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین درامد حاصل مالیات بر ثروت 500میلیارد تومان پیش بینی شده است. رقم معافیت مالیاتی نیز 120 میلیارد تومان لحاظ شده است.
 
 میزان بودجه وزارت ارتباطات در سال بعد
 
 براساس پیش‌بینی سال مالی 96، دولت بودجه 312 میلیارد و 402 میلیون و 600 هزار تومانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به انضمام کلیه شرکت‌های تابعه آن در نظر گرفته است.

از مجموع بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه وزارت ارتباطات 51 میلیارد و 697 میلیون و 700 هزار تومان بودجه جاری، رقم 156 میلیارد و 654 میلیون و 900 هزار تومان عمرانی و 104 میلیارد و 50 میلیون تومان اختصاصی سال 96 است.

بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 58 میلیارد و 280 میلیون و 300 هزار تومان است که شامل 25 میلیارد و 280 میلیون و 300 هزار تومان بودجه جاری و 33 میلیارد تومان عمرانی می‌شود. 
 
 افزایش قیمت گازوئیل در سال96
 
 در لایحه بودجه سال 96 ردیف درآمدی جدیدی درج شده است که بر اساس آن دولت پیشنهاد کرده است قیمت گازوئیل در این سال 20 درصد افزایش یابد.

بر این اساس پیش بینی شده است از محل گرانی گازوئیل 929 میلیارد تومان درآمد جدید عاید دولت شود.
 
 یارانه دولت برای پرداخت سود تسهیلات مسکن مهر
 
 یارانه سود تسهیلات مسکن مهر در لایحه بودجه سال آینده 50 میلیون تومان تعیین شده است.

این رقم در مقایسه با یارانه سود تسهیلات سال جاری حاکی از کاهش 50 درصدی است.

یارانه تسهیلات مسکن مهر در سال جاری 100 میلیارد تومان بود.

 بودجه وزارت صنعت برای سال بعد
 
 مطابق لایحه بودجه سال 96 در بخش بودجه دستگاه های دولتی رقم 589 میلیارد تومانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شده است.

 همچنین بودجه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رقم 22 میلیارد و 289 میلیون تومان ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) 41 میلیارد و 400 میلیون تومان، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) 704 میلیارد تومان ، سازمان توسعه تجارت ایران 36 میلیارد و 852 میلیون تومان تعیین شده است.

 افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری برای سال بعد
 
بودجه نهاد ریاست جمهوری در سال 94، 300میلیارد تومان بوده است. همچنین بودجه مصوب سال 95 رقم 411میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. این درحالی است که بودجه نهاد ریاست جمهوری در سال جاری بر اساس لایحه بودجه رقم 553میلیارد تومان لحاظ شده است.

بر این اساس بودجه نهاد ریاست جمهوری رشد حدود 34 درصدی را نسبت به سال 95 تجربه میکند.
 
 بودجه ۷۰ میلیارد تومانی سازمان هواپیمایی کشوری
 
 مطابق جدول شماره 7 مربوط به خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه سال 96، بودجه سازمان هواپیمایی کشوری 70 میلیارد تومان تعیین شده است.

همچنین اعتبارات عمرانی سازمان هواشناسی کشور در لایحه بودجه سال آینده حدود 44 میلیارد تومان است.
 
 بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن در سال۹۶
 
 دولت در لایحه بودجه سال 96 رقم 900 میلیاردی را برای درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن  پیشنهاد کرد.

همچنین درآمد حاصل از حق انتفاع پروانه بهره‌برداری معادن هم بدون تغییر نسبت به امسال در لایحه بودجه 96 رقم 1200 میلیارد تومان تعیین شد.

 سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت
 
 طبق لایحه بودجه سال 96 کل کشور، دولت سهم صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای نفت را برای سال آینده 20 درصد تعیین کرده است.

براساس بند ب تبصره یک ماده واحده «سهم صندوق توسعه ملی موضوع بند ب ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مقدار ‌20 درصد تعیین می‌شود. بانک مرکزی موظف است 20 درصد منابع حاصل از ارزش صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.
 
 راهکار بودجه ای برای کاهش تصادفات
 
 طبق لایحه بودجه سال 96 تبصره 10 بند الف، شرکت‌های بیمه‌ای مکلف هستند مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که بر اساس فروش بیمه (پرتفوی) هر یک از شرکت‌ها تعیین و به تصویب شورای عالی بیمه می‌رسد به صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف 160111 این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

وجوه واریزی در اختیار سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای و نیروی انتظامی قرار می‌گیرد تا در امور منجر به کاهش تصادفات موضوع ردیف 20-530000 این قانون هزینه شود.
 
 انتشار اوراق بدهی و اسناد خزانه در بودجه ۹۶
 
 در بند الف تبصره 5 لایحه بودجه سال 96 دولت به مجلس آمده است که به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان های انرژی اتمی ایران و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه داده می شود، با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب 1376.6.30 و یا قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران تا سقف یکصدهزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی خود با اولویت اجرای پروژه ها و طرح های میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آبهای مرزی، طرح های حمل و نقل به ویژه وسائط نقلیـــه برقـی، مسکـن و توسعـه شهری ،طرحهای آبرسانی و تأمین آب، احداث و تکمیل طرح های آب شیرین کن، تکمیل شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب،تصفیه خانه های آب و فاضلاب، نیروگاه های برق با اولویت پروژه های با راندمان بالا مانند تولید همزمان برق و آب شیرین و برق و گرما (CHP) و برق و گرما و سرما (CCHP)شبکه های انتقال و توزیع برق، احداث و تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی، تکمیل و تجهیز بیمارستان های نیمه تمام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تبدیل گاز به فرآورده های شیمیایی و همچنین مناطق محروم و کمترتوسعه یافته، اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی و با رعایت ماده (88 )قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380.11.27 و برای طرح هایی که به تصویب شورای اقتصاد می رسد، با تضمین خود در مورد اصل و سود، منتشر کنند.
 
 جوایز صادارتی در بودجه ۹۶
 
 بر‌اساس لایحه بودجه سال 96، در جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در بخش هزینه‌ای، دولت برای اعطای جوایز صادراتی مربوط به صادرات غیرنفتی و غیرپتروشیمی با اولویت صادرات دانش بنیان 1.200.000 میلیون ریال معادل 120 میلیارد تومان در نظر گرفته است.

این گزارش می‌افزاید: همچنین دولت در لایحه بودجه سال 96، در جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در بخش هزینه‌ای، برای یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی با اولویت تولید صادراتی 1.000.000 میلیون ریال معادل 100 میلیارد تومان پیش بینی کرده است.
 
 درآمد 700 میلیارد دولت از بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی

 لایحه بودجه سال 1396 دولت امروز از سوی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد.

در جدول درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی در سال 1396درآمد دولت از بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی 7,000,000میلیون ریال پیش بینی شده است.
 
عوارض قبوض آب و برق در سال آینده
 
 میزان عوارض دریافتی از هر کیلووات ساعت برق مصرفی در سال 95 طبق قانون بودجه این سال، 30 ریال بود اما در لایحه بودجه سال 96 این رقم به 50 ریال افزایش یافته است.

دولت در بند ج تبصره 6 لایحه بودجه سال 96 مشابه بند ج تبصره 6 قانون بودجه سال 95 میزان عوارض دریافتی از مصرف آب شهری را مشخص کرده است.

در این بند از لایحه بودجه سال 96 آمده است: "وزارت نیرو از طریق شرکتهای آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ یکصد و پنجاه (150)‌ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. صددرصد(100%) وجوه دریافتی تا سقف هفتصد میلیارد (700.000.000.000)ریال از محل حساب مذکور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.
 
 اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای طرحهای اقتصاد مقاومتی
 
 در تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور آمده است: به دولت اجازه داده می شود برای تسریع در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ب همنظور تأمین اعتبار موردنیاز پروژه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، علاوه بر اعتباراتی که در بودجه دستگاههای اجرائی منظور شده است،
 
نسبت به استفاده از منابع بودجه حداکثر تا ده درصد( ۱۰ %) اعتبارات هزینه ای (به استثنای فصول اول و ششم) و پنج درصد( ۵%) اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایه ای به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تأمین اعتبار اجرای برنامه‌ها، طرحها و پروژه‌های اقتصادی مورد استفاده قرار دهد.
 منبع: مشرق
نظرات بینندگان