کد خبر: ۱۱۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۶

انتظار ۶ ماهه سرباز معلمان برای دریافت حقوق

سرباز معلمان مناطق مختلف با گذشت 6 ماه از تدریس خود در مناطق روستایی هنوز هیچ حقوقی دریافت نکرده و دفترچه درمانی ندارند.

به گزارش شیرازه،نیروهای سرباز معلم، نیروهای موقتی هستند که هر سال بنا بر نیاز مناطق مختلف، به ویژه روستاها بعد از گذراندن دوره آموزشی در نیروهای مسلح، جذب وزارت آموزش و پرورش می‌شوند و به جای گذراندن دوره خدمت سربازی در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح، در آموزش و پرورش خدمت می‌کنند.

مدت خدمت در برنامه سرباز معلم، 2 سال تمام است؛بنابراین افرادی انتخاب می‌شوند که کسر خدمت نداشته باشند. 

ادامه اشتغال معلمان وظیفه پس از اتمام خدمت موظف، ممنوع است و انجام خدمت ضرورت در آموزش و پرورش، هیچگونه حق استخدامی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

سرباز معلمان ابتدا دو ماه آموزش نظامی را طی کرده و یک دوره ضمن خدمت یک ماهه آموزش کلاس‌داری را می‌بینند و از یکم مهر ماه هر سال در آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرده و در پایان خدمت از آموزش و پرورش جدا می‌شوند.

حقوق این افراد، بر اساس دستورالعملی است که ستاد کل نیروهای مسلح به آموزش و پرورش اعلام می‌کند، پرداخت می‌شود. 

آموزش و پرورش ادعا می‌کند به طور میانگین هزینه‌ای که یک سرباز معلم برای آموزش و پرورش دارد، ماهیانه 600 هزار تومان است و حقوق سرباز معلمان، یک بخش از این هزینه است که بر اساس اعلام ستاد کل و درجه‌ای که آنها به سرباز داده‌اند، محاسبه می‌شود.

همچنین منهای حقوق، هر سرباز معلم حق بیمه‌ای برای بازنشستگی  و حق بیمه بابت دفترچه درمان دارد؛ ضمن اینکه حق بیمه مکمل دارد نیز وجود دارد که یک بخش سهم فرد و بخش دیگر، سهم دستگاه‌ است؛ به جز این موارد اگر سربازمعلم ازدواج کرده باشد، کمک هزینه عائله‌مندی دارد و اگر فرزند داشته باشد، کمک هزینه اولاد دارد.

*هزینه 600 هزار تومانی هر سرباز معلم برای آموزش و پرورش

همچنین در سال باید به سرباز معلمان کمک هزینه لباس و خوراک داده شود که بنا بر اظهارات مسئولان آموزش و پرورش، هر کدام از سرباز معلمان حدود 600 تا 650 هزار تومان برای آموزش و پرورش هزینه دارد.

در میان، این روزها برخی از سرباز معلمان مناطق مختلف با مشکلاتی مانند عدم پرداخت حقوق چند ماهه اخیر و عدم داشتن دفترچه خدمات درمانی مواجه هستند.

تعدادی از سرباز معلمان به مطرح کردن مشکلات خود پرداختند.

ز -ع، سرباز معلم روستایی در فلاورجان استان اصفهان، گفت: از شهریور امسال که حکم سرباز معلمی ما صادر شده است، هنوز حقوقی دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: نداشتن بیمه خدمات درمانی مشکل دیگر ما است و بین نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته‌ایم.

 

ز-ع با بیان اینکه تعدادی زیادی از سرباز معلمان هستند که هنوز پس از چند ماه تدریس حقوق نگرفته‌اند، تصریح کرد: بنده هر روز حدود 8 هزار تومان و در مجموع ماهانه 240 هزارتومان بابت ایاب و ذهاب تا مدرسه محل خدمت پرداخت می‌کنم؛ در حالی که تنها 150 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنم که این مقدار نیز بعد از گذشت 6 ماه هنوز وصول نشده است.

س -ع، یکی دیگر از سرباز معلمان استان اصفهان بیان داشت: بنده نیز 6 ماه است حقوق دریافت نکرده‌ام و دفترچه بیمه خدمات درمانی ندارم.

وی افزود: باید طبق قانون 60 درصد حقوق یک نیروی رسمی را به سرباز معلمان بپردازند، اما این طور عمل نمی‌شود و تنها 150 هزار تومان می‌پردازند که این مقدار هم بعد از گذشت 6 ماه از فعالیت در مدرسه، هنوز پرداخت نشده است.

*وزیر آموزش و پرورش قول داده تا در ماه‌های آینده مشکل حقوق سرباز معلمان حل شود 

محمد باسط دُرازهی عضو کمیسیون آموزش مجلس  در خصوص عدم پرداخت حقوق سرباز معلمان، اظهار داشت: متأسفانه آموزش و پرورش در دو بخش سرباز معلمان و معلمان طرح خرید خدمات آموزشی مشکلات زیادی دارد.

وی ادامه داد: سرباز معلمان در مناطق صعب العبور به سختی حضور پیدا می‌کنند اما حقوق آنها به موقع پرداخت نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: چندین بار این موضوع را به مسئولان آموزش و پرورش متذکر شدیم، اما تاکنون آموزش و پرورش اقدام مناسبی  انجام نداده است.

درازهی افزود: وزیر آموزش و پرورش قول داده است تا در ماه‌های آینده مشکل حقوق سرباز معلمان و معلمان خرید خدمات آموزشی حل شود.

به گزارش فارس، علی رغم پیگیری‌های مکرر جهت گرفتن توضیحی در این خصوص از سوی معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، این معاونت حاضر به پاسخگویی نشد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان