کد خبر: ۱۲۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
به مناسبت روز ارتش؛

رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذی

به فاصله کوتاهی پس از انقلاب در دوران دفاع مقدس نیز ستاره‌های ارتشی حماسه آفرینی‌های دلیرانه‌ای از خود نشان دادند که در قالب‌های هنری کمتر به آن‌ها پراخته شده است.
رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذیشیرازه؛ از 19 بهمن 57 و دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) ارتشی ها با سرعت بیشتری به انقلاب اسلامی پیوستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از همان اولین روز، کار خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران شروع کردند.

چرا 29 فروردین را روز ارتش می گویند؟


اولین درگیری و نا آرامی در منطقه ترکمن صحرا توسط گروهکهای چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از کارکنان داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد.

ارتش به سراغ کنترل ناآرامی های سایر مناطق مثل کردستان و آذربایجان غربی رفت. همزمان جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود و به دنبال آن بود تا ارتش را یک نیروی ضد مردمی و عامل امپریالیسم معرفی کند که همچنان سرکوب مردم را ادامه می داد و بایستی منحل می شد و جای خود را با یک ارتش خلقی یا بی طبقه توحیدی عوض می کرد.

همین جوسازی ها سبب شد تا شهید سپهبد ولی الله قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش در نامه ای استعفای خود در روزهای اول فروردین 1358 را به امام خمینی (ره) تقدیم کند.

شهید قرنی در استعفای خود با شکایت از اقدامات ضد انقلاب و دشمنان خارجی، از دخالت های بیجا در امور ارتش گلایه کرده بود.  کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که بطور مستقیم و غیر مستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر نا آگاه در ارتش جریان داشت، بی انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه شود.

مشکلات ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی(ره) برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام نمایند.

 امام خمینی نیز با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29 فروردین سال 58 خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند.

با پیام تاریخی و حیات بخش امام خمینی (ره) در سال 1358 ارتش تولدی نو یافت و (ارتش جمهوری اسلامی ایران) پا به عرصه وجود گذاشت و از آن تاریخ به بعد 29 فروردین روز بزرگداشت حماسه آفريني هاي دلاور مردان ارتش ایران نام گرفت.

رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذی


به فاصله کوتاهی پس از انقلاب در دوران دفاع مقدس نیز ستاره‌های ارتشی حماسه آفرینی‌های دلیرانه‌ای از خود نشان دادند که در قالب‌های هنری کمتر به آن‌ها پراخته شده است به بهانه روز بزرگداشت ارتش رصد محدودی روی چند گنجینه کاغذی درباره ستاره‌های ارتشی فارس انجام دادیم که نتیجه آن به علاقمندان تقدیم می‌شود.

کارنامه درخشان هادی بهروز در معرفی ستارگان ارتشی زبانزد هنرمندان فارسی است

رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذیبین هنرمندان فارس تا حرف از نوشتن درباره افتخارآفرینی‌ها و شهدای ارتش‌می شود تمام انگشت‌های اشاره هادی بهروز را نشان می‌دهند که ید طولایی در این زمینه دارد.

این نویسنده توانای فارسی در مصاحبه با خبرنگار شیرازه درخصوص سابقه حضور در ارتش پاسخ می‌دهد: من متولد تیر 58هستم و نه هنگام دفاع مقدس و نه بعد از آن سابقه حضور در ارتش ندارم و اتفاقا تمام شهدای خانواده و فامیل ما سپاهی هستند. وکارهایی هم در باره شهدای سپاهی و بسیجی انجام دادم.

بهروز درباره انگیزه اش از نوشتن درباره ارتشی‌ها می‌گوید: وقتی شروع به نوشتن کردم اعتقاد داشتم و هنوزهم اعتقاد دارم عملکرد و حماسه سازی بچه‌های ارتش در دفاع مقدس آن‌چنان که باید و شاید دیده نشده است. بنابراین به نوعی احساس وظیفه کردم بیشتر در این زمینه کار کنم و انصافا جای کار زیادی هم وجود دارد.

وی توضیح داد: من از سال ۷۹ نوشتن را شروع کردم و از سال ۸۴ در مورد بچه‌های ارتش کار کردم. وقتی برای اولین باروارد این عرصه شدم حساسیت بیش از حدی وجود داشت و چند سال کار در انتظار چاپ می‌ماند و سخت‌گیری‌های زیادی برای تولید یک اثر انجام می‌شد اما به مرور روال کار بهتر شد.

بهروز ابراز داشت: کتاب "تنها در قلاجه" که بر اساس خاطرات امیرسرتیپ کریم عبادت، جانشین فرمانده ی نیروی زمینی ارتش نگاشتم اولین اثر من درباره ستاره‌های ارتش بود. این کتاب به سفارش کنگره سرداران و 14600 شهید استان فارس و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان فارس چاپ و منتشر شده است.

وی افزود:تنها در قلاجه، شامل مقدمه، 21 فصل و چند عکس از امیر سرتیپ کریم عبادت است.

این نویسنده خوش ذوق وفعال در عرصه ادبیات پایداری پس از این کار موفق کتاب«اتاق ژنرال» را در کارنامه خود دارد. این اثر شامل هجده فصل از تولد امیر سرتیپ مجید صارمی فرمانده تیپ 37 زرهی تا سال 1380 است."اتاق ژنرال" کتابی است سراسر حماسه، شور و شعور انقلابی. حکایت مردی که هرگز ناامید نبود و ناامید نشد، این کتاب داستان کهنه سربازی است که هست و نیستش را فدای این آب و خاک کرده است.
رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذی
بهروز یادآور می‌شود: برای انتشار این کتاب بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس و حوزه هنری و انتشارات  آسمان هشتم باهم همکاری داشتند.بعد از آن یک داستان بلند به نام باز باران درباره شهید جاودانیان از حماسه سازان  تیپ ۵۵ هوابرد نوشتم. در حال حاضر هم چند کار در دست نوشتن دارم  که یکی از آنها در خصوصی یکی از ستاره های درخشان ارتش به نام بیژن عاصم است. این فرد یکی از معدود کسانی است که نشان فتح را از رهبرانقلاب دریافت کرده است من چندسال قبل مصاحبه های این کار را انجام دادم و از روی آن رمانی به نام پرواز ناتمام هم  تولید شده است در حال حاضر قصد دارم در مورد این مرد حماسه‌ساز مجموعه داستان خاطره مستند بنویسم.

رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذی
این هنرمند فارسی معتقد است موازی‌کاری نهادها و تبلیغات ضعیف باعث می شود کارهای خوب این عرصه به خوبی دیده نشود و در انبارها خاک بخورد. اگر تدابیری اندیشیده شود که این افراد با تجربه ارتشی که خاطرات و افتخارات آنها سوژه این آثار بوده در جلسات معرفی رونمایی کتاب‌ها حضوریابند بازخورد بیشتری برای مخاطب ونویسنده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به رغم کارهایی که درباره حماسه آفرینی ارتشی‌ها کردم تاکنون با انتشارات ارتش ارتباطی نداشتم و هیچ برنامه رونمایی و معرفی و نقد وبررسی هم از سمت ارتش درباره آثارم برگزار نشده است بهتر است بگویم اصلا همدیگر را نمی‌شناسیم. به نظر من ارتشی‌ها بین خودشان هم مظلوم هستند.

«شیر بازی دراز» می‌تواند مولد آثار هنری زیادی باشد


میثم محمدی نویسنده خوشنام و پرکار لارستانی نیز یک اثر ماندگار در قالب تاریخ شفاهی درباره سرهنگ دبیری چترباز جانباز و آزاده ای که نشان فتح را از دستان رهبری گرفته است در کارنامه خود دارد که به مناسبت روز ارتش آن را به ستاره‌های ارتشی تقدیم می‌کند.

رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذیمحمدی در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص این اثر ابراز داشت: سرهنگ حسین دبیری سوژه نابی بود که باعث شکل گیری کتاب شیر بازی دراز شد. امیرسپهبد صیاد شیرازی لقب شیر بازی دراز را به سرهنگ دبیری دادند و نام کتاب از روی همین ماجراهای انتخاب این لقب انتخاب شد. این اثر نگاه متفاوتی در بحث تاریخ شفاهی دارد و ناگفته‌های زیادی در آن مطرح شده که جذابیت آن را می‌افزاید.

وی اضافه کرد: البته جادارد دیوار غفلت وکم توجهی بشکند و یک زنجیره ای در تولید آثار هنری شکل بگیرد. تاریخ شفاهی یک قالب خام و با ارزش است که می‌تواند منشاء تولید آثار هنری دیگرمانند رمان و داستان و فیلم‌نامه و ... شود.

محمدی بیان داشت: متاسفانه هنوز با استناد به اثر جالبی مثل شیربازی دراز که بنیاد حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس با همکاری نشر رخشید آن را منتشرکرده، کار هنری انجام نشده است.خودم بخش کردستان و فتح بازی دراز را نقطه اوج این کار می‌دانم و قصد دارم با استناد به این بخش یک مجموعه داستان بنویسم. به زودی کار نوشتن این اثر  را شروع خواهم کرد.

محمدی تصریح کرد: ضعف تبلیغات زیادی در حوزه معرفی آثار هنری به خصوص در حوزه کتاب وجود دارد و این آثار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. من اصلا نمی‌دانم ارتش خبری از انتشار کتابی به نام شیر بازی دراز دارد یاخیر؟تاکنون که تماسی از ارتش نداشتم.
 
 تصویری جامع از دفاع مقدس و نقش نیروی هوایی از دریچه «پرواز ناتمام» آماده ترجمه است

رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذیبیژن کیا نیز آثار منحصر به فردی مثل پرواز ناتمام و پلاک اسمانی رادرباره ستاره‌های ارتشی در کارنامه هنری خود دارد.

کیا در گفتگو با شیرازه درباره انگیزه نوشتن رمان پرواز ناتمام توضیح می‌دهد: هنگامی که خاطرات یک رزمنده بازنشسته نیروی هوایی را در کنگره سرداران خواندم، جرقه ابتدایی نوشتن این اثر در ذهنم زده شد. این فرد به نام بیژن عاصم، اهل شیراز و مسئول سایت رادار پایگاه پنجم شکاری بوشهر بوده که نشان فتح را از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرده است. این رمان الهام گرفته از خاطرات اوست. موقع نوشتن این اثر بیشتر توجه من به دو دسته مخاطب بود یک دسته نوجوانان ایرانی که به نوعی نسل بعد از جنگ به شمار می آیند و دسته دوم نیز مخاطب برون مرزی و غیر فارسی زبان بود، بنابراین سعی کردم تصویری جامع از جنگ در این اثر ارائه دهم در عین حال با کم کردن فضای تکنیکی سعی کردم زبان اثر را ساده کنم که قابلیت ترجمه آن بالا برود. این اثر بازی های زبانی و لفظی خاصی ندارد که مانع ترجمه شود. اگر دوستان حاضر در این عرصه همت کنند این اثر قابلیت خوبی برای ترجمه به زبان‌های زنده دنیا دارد.

وی تصریح کرد: اسم این رمان «نامبر وان» بود و به نام مستعار شخصیت اصلی داستان که در آمریکا تحصیل کرده و رتبه اول بوده است نامگذاری شده بود اما به علت ملاحظات ممیزی که خیلی هم موجه نبود اسم رمان را تغییر دادند.

گفتنی است این رمان نگاهی هنرمندانه نیز به حمله هوایی دشمن به شهرها و بچه های بی سرپرست ناشی از این اقدام دارد. داستان این کتاب تا پس از جنگ هم ادامه دارد و به ایران به عنوان بخشی از پازل جهانی نگاه می کند. اما متاسفانه طرح جلد به خوبی گویای جامعیت کتاب نیست. از ناشر انتظارمیرفت طراحی متناسب تری با اثر ارائه می کرد.

کتاب پلاک آسمانی نیز جلد هشتم از مجموعه کتاب‌های «آسمان‌نشینان» است که در آن زندگی‌نامة سرلشگر شهید خلبان «عباس دوران» در روایتی داستان‌واره و کوتاه، به همراه گزیده‌ای از خاطره‌های بازنویسی شده خانواده، دوستان و هم‌رزمان درباره ایشان، به نثر در آمده است. این کتاب با تصاویری از شهید دوران مستند شده است.

رصد ستاره های ارتشی فارس در گنجینه های کاغذی

ثبت خاطرات شفاهی  امیربیگ محمدی کلید خورد

مدییر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان فارس نیز در مصاحبه با خبرنگار شیرازه اعلام کرد: در تازه ترین اقدام ثبت خاطرات امیر بیگ محمدی از خلبان‎های بازنشسته دفاع مقدس در قالب خاطرات شفاهی در دست تهیه است.

عبدالرضا قیصری ابراز داشت:  این خلبان باتجربه که از راویان دفاع مقدس هم هست، گفتنی‌های زیادی دارد. در حال حاضر استارت مصاحبه‌ها را زدیم اما هنوز دقیقا مشخص نیست که نوشتن کار را به کدام نویسنده استان بسپاریم.بعد از انجام شدن مصاحبه‌ها نویسنده این کار را مشخص خواهیم کرد.

وی افزود: خود امیربیگ  محمدی هم اخیرا از گردآوری مجموعه مشخصات خلبان‌های جنگ خبر داده است. این کاررا یکی از دوستان خلبان بازنشسته ایشان در تهران انجام می‌دهد.

قیصری به شهید عباس دوران به عنوان یکی از درخشان ترین ستاره‌های ارتشی در فارس اشاره کرد و گفت: حدود ۶ سال پیش هم کاری به نام «بمبی در کابین» درباره شهید دوران به صورت ملی منتشر شده است. نویسنده این اثر آقای حکمت قاضی میرسعید بود و انتشارات نیروی هوایی ارتش با همکاری بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس تهران نشر این کار را به عهده داشتند. این کتاب یک چاپ هم در شیراز تجدید چاپ شد و هنوز مورد استقبال است.

این کارشناس هنری با بیان اینکه در مرکز کتاب‌های خوبی از خدمات و حماسه سازی شهدای ارتش کار شده به کتابی به نام « نقش بهداری ارتش در دفاع مقدس» اشاره کرد که به تازگی مطالعه و بررسی این اثر پژوهشی را به پایان رسانده است.

قیصری خاطرنشان کرد: محوطه مجموعه فرهنگی وباغ موزه دفاع مقدس شیراز نیز مزین به یادمان شهدای گمنام و همچنین یادمان شهید دوران و ماکت هواپیمای اوست و راویان قدری ساعات زیادی دراین مکان برای بازگویی خاطرات و حماسه سازی‌های شهدا وقت می‌گذارند. این مکان از دهه فجر تاکنون آماده پذیرایی از علاقمندان در مناسبت‌های مختلف است و دانش آموزان تاکنون بیشترین قشر مخاطبان را تشکیل داده اند.
نظرات بینندگان