کد خبر: ۱۲۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
کارآفرین جوان استان فارسی:

برای رسیدن به اهداف از دلسردی ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیم

کارآفرین بسیجی استان فارسی می‌گوید:همیشه سعی کردیم ابتکار در عمل داشته باشیم تا بتوانیم محصول را با کیفیت بالا و قیمت پایین تولید کنیم.
شیرازه، مجتبی قاسم زاده بسیجی جوان و کارآفرین استان فارس است که توانسته علاوه بر اشتغالزایی برای دیگران، ایران را وارد مرحله جدیدی از تولید و صادرات گیاهان دارویی کند.

گفتگوی شیرازه با این کارآفرین جوان را در ادامه می‌خوانید:


لطفاً خودتون رو معرفی بفرمائید.

برای رسیدن به اهداف از دلسردی ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیممجتبی قاسم زاده هستم کارشناس مهندسی فناوری گیاهان دارویی و معطر، 27 سال دارم و متولد شهر باستانی فیروزآباد، علاقه شدیدی به فعالیت های فنی، گرافیکی و هیجانی دارم.

از دوران نوجوانی به دنبال کسب تخصص و هیجان بودم. از ابتدایی در کلاس های فنی و عملی کانون پرورش فکری حضور داشتم. 12 سالم بود که اولین کلاس تخصصی پرورش قارچ در سازمان فنی و حرفه ای شرکت کردم.

در دوران راهنمایی با اینکه اینترنت و آموزش مجازی نبود با جعبه شیرینی، سیم مسی و تعدادی قطعات الکتریکی، مدار الکتریکی میساختم. همچنین در ورزش رزمی نینجوتسو سلاح های سرد مورد نیازم رو خودم می ساختم.

عضو گردان تخصصی امام حسین (ع) و تیم تخصصی امداد در کوهستان هلال احمر شهرستان نیز هستم. در حال حاضر نجات غریق هم هستم و حداقل 10 تخصص قابل درآمد دارم.
 
از کی شروع به فعالیت در حوزه گیاهان دارویی کردید؟

رشته من مکانیک خودرو بود و با اینکه خیلی این حرفه را دوست داشتم تغییر رشته دادم و از ترم یک کاردانی در سال 1391 به همراه برادر بزرگم مقداری زمین زراعی را اجاره کردیم و اولین کشت گیاهان دارویی را با 8 گونه گیاه دارویی در منطقه فیروزآباد شروع کردیم.
 
جرقه اینکار از کجا در ذهنتان زده شد؟

همیشه به دنبال کاری بودم که بتوانم به جامعه خدمت کنم. بعد از پایان خدمت سربازی در راستای حکم واجب حضرت امام خامنه ای در راستای اقتصاد مقاومتی، تفکر کار آفرینی بیشتر ذهنم را در گیر کرد.

همه مشاغل سبک و سنگین را در اینترنت جست و جو کردم و پیگیری می کردم ولی چیزی نبود که جذبش بشم. تا اینکه به حضرت ام البنین (س) توسل کردم. توسل برای رزق حلال. که خدا را شکر در بین جست و جو ها با کشت و کار گیاهان دارویی آشنا شدم و بعد از مطرح کردن با بردارم آقا سجاد وارد این حوزه شدیم.

بعد از مدتی با مهندس محمدصادق پیش‌بین آشنا شدیم که در ابتدای فعالیتمان ایشان خیلی کمک حالمان بودند و پس از مدتی تصمیم گرفتیم به صورت تیمی و در غالب مزرعه زرگیاه فعالیتمان را پیش ببریم.
 
آیا در طول این مسیر جایی بوده که خسته بشوید و بگویید کاش این راه را نرفته بودم؟

خیلی وقت ها ضرر می کردیم اما بجای ضرر گفتیم هزینه تجربه. خیلی وقت ها هم افرادی موجب دلسردی ما می شدند. بعضی ها هم سنگ جلو راهمان می انداختند. ما این کار را با توکل توسل و تلاش شروع کردیم و هدف بزرگی داریم که با مدد خداوند و لطف اهل بیت (ع) تلخی ها را تحمل می کنیم.
 
رشته تحصیلیتان چقدر با شغلتان تناسب دارد؟

ما به صورت تیمی کار می‌کنیم که همه فارغ التحصیل رشته مهندسی گیاهان دارویی و معطر هستیم و جالب این هست که هیچ کدام از افراد تیم کشاورز زاده نیستیم و همه از ابتدای کاردانی شروع به کشت و کار گیاهان دارویی کرده ایم.
 
حمایت مسئولان شامل حالتان شد؟

 فعالیت ما فقط جنبه شخصی ندارد و پیشرفت ما باعث پیشرفت در اقتصاد کشور می شود، و ما برای پیشبرد فعالیتمان نیاز به همکاری و مساعدت مسئولان شهرستانی و استانی داشته و داریم.

جا دارد از فرمانده ناحیه فیروزآباد سرهنگ محبی و مسئول بسیج سازندگی سرهنگ اسفندیاری و همچنین از مدیریت مهندس دهقانی و کارمندان جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد تقدیر و تشکر کنم که ما را حمایت کردند.
 
در حال حاضر چه محصولاتی دارید و به کجا صادر می کنید؟

مزرعه زرگیاه در حال حاضر چند واحد تولیدی دارد.

تولید بذر: اوایل شروع کار مجبور بودیم بذرهای وارداتی را خریداری کنیم. با تلاش هایی که داشتیم بذر اکثر گیاهان دارویی مورد نیازمان را خودمان تولید می کنیم. همچنین اولین تولید کننده بذر گیاه استویا با قوه نامیه بالای 75% در کشور هستیم.

تکثیر: در این واحد سالیانه بالای 3 میلیون نشا گلدانی و ریشه لخت گیاهان دارویی تولید می کنیم.

برای رسیدن به اهداف از دلسردی ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیم

تولید گیاه تازه و خشک: گیاهان دارویی را در مزرعه و فضای آزاد کشت می کنیم و پس از برداشت به دو صورت تازه و خشک به بازار ارائه می کنیم. گیاهان دارویی بصورت برگ، ریشه،
گل، میوه و دانه صرف می شوند.

تولید ابزار و ادوات: همیشه سعی کردیم ابتکار در عمل داشته باشیم تا بتوانیم محصول را با کیفیت بالا و قیمت پایین تولید کنیم. ابزاری ساده ولی کاربردی که در مزرعه می سازیم. دستگاه هایی مثل خشک کن، قطعه کننده برگ، جداکننده برگ از ساقه و مانند اینها.
 
تولید علم: در مدت این چند سال وظیفه تحقیق و توسعه مجوعه با من بوده است. گیاهان جدید را طبق نیاز بازار شناسایی می کنم بذرشان را از داخل یا خارج از کشور تهیه می کنم که پس از اقدامات اولیه کاشت و تکثیر، آمار و داده های ثبت شده را به صورت مقاله علمی و عملی در می آوریم و در نهایت کشت انبوه می کنیم.

تفاوت ما با سایر مزارع گیاهان دارویی در کشور این هست که هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا را به بازار ارائه می‌کنیم.
 
برای رسیدن به اهداف از دلسردی ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیم
آیا این مسیر را به دیگر جوانان هم توصیه می کنید؟

5 سال هست که خودم و همکارانم بیش از 1000 ساعت مشاوره کارآفرینی به هم وطنان عزیزمان در داخل و خارج از کشور داده ایم. همیشه میگوییم که سرنوشت هر جامعه دست جوان ها است.

معتقدم جوان هایی که 8 سال ایستادگی کردند، جوان هایی که بزرگترین تهدید جهان (داعش) را زمین گیر کردند، الان هم می توانند اقتصاد کشور را متحول کنند. پس با توکل توسل و تلاش می شود خدمتی حتی کوچک برای خشنودی امام زمان عج کرد.
 
کمی از تجربه های تلخ و شیرین کارتان بگویید؛

تجربه های تلخ و شیرین در ازای هزینه های مالی و جانی بدست آمده که هم فرصت ایجاد کرده و هم فرصت هایی را از دست داده ایم. حضور در رسانه چه به صورت مستند و چه پخش زنده حاصل همین تجارب هست.

تا کنون چند مستند از شبکه یک ، تهران، افق و سایر استان ها، مصاحبه پخش زنده در شبکه یک ، ایران کالا و شبکه بین المللی العالم و برنامه های رادیویی و گزارش های خبری از شبکه های مختلف ملی و استانی از فعالیت های ما پخش شده است.
 
و کلام آخر...

خدا را شکر می کنم به جز اشتغال مستقیمی که خودم و اطرافیانم ایجاد کرده ایم، توانسته ایم برای بیش از 6هزار نفر به صورت روزمزد ایجاد درآمد کنیم. رمز موفقیت در هر کاری : توکل، توسل، تلاش و کار گروهی هست. امید داریم که این فعالیتمان موجب خشنودی حضرت ولیعصر (عج) بشود. همیشه شاد و خرم باشید.
نظرات بینندگان