کد خبر: ۱۲۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۷
رئیس سازمان صعنت، معدن و تجارت فارس:

انجیر استهبان و انار فاروق ثبت جهانی می‌شود

همتی گفت: پس از ثبت جهانی فرش قشقایی به دنبال ثبت انار فاروق و انجیر استهبان هستیم.

به گزارش شیرازه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در نخستین همایش ملی صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در شیراز گفت: 2 هزار و 805 طرح صنعتی به ارزش 38هزار میلیارد تومان در این استان در دست اجراست.

علی همتی افزود: شماری از این طرح ها از جمله مجموعه آلومینیوم جنوب لامرد، طرح توسعه فولاد نی‌ریز و کربنات سدیم فیروزآباد در دهه فجر 97 به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان داشت: هم اکنون 10کارخانه سیمان در این استان فعال است و با بهره برداری از کارخانه سیمان نی ریز در دهه مبارک فجر امسال، ظرفیت تولید سیمان فارس با یک میلیون تن افزایش به هفت میلیون تن در سال می رسد که عمده این تولیدات نیز صادر می شود.

همتی، تعداد واحدهای صنعتی فعال در فارس را چهار هزار و 300 واحد برشمرد و گفت: 102 هزار نفر در این واحدها مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بیان کرد: همچنین این استان دارای 580 واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری با هشت هزار نفر نیروی کار و 160هزار واحد صنفی با 480 هزار نیروی شاغل است.

ثبت جهانی انجیر استهبان و انار فاروق مرودشت در دستور کار است

همتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این سازمان در سال 96 موفق شد، فرش قشقایی را به ثبت جهانی برساند و در حال حاضر بحث ثبت جهانی انجیر استهبان و انار فاروق مرودشت را نیز در دستور کار داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین در مورد وضعیت صادرات این استان گفت: صادرات فارس در سال 96 نسبت به سال 95 با 25 درصد افزایش به یک هزار و 303 میلیون دلار رسید.

این مقام مسئول، میزان صادرات این استان در سال 95 را یک هزار و 43 میلیون دلار برشمرد و اظهار داشت: 200 میلیون دلار از صادرات استان مربوط به صادرات شمش فولادی است که برای نخستین بار انجام شد.

همتی ادامه داد: 40 درصد صادرات استان فارس در سال 96 سهم کالاها و تولیدات صنعتی و 60درصد سهم تولیدات کشاورزی بود که این نسبت در 6ماه نخست 97 تغییر کرد و سهم صنعت به 70 درصد افزایش یافت و سهم کشاورزی به 30 درصد کاهش یافت.

او بیان کرد: سهم فارس از مجموع صادرات کشور در سال 95، یک درصد بود که این رقم در سال 96 با توجه به رفع برخی مشکلات در حوزه گمرک و فرودگاه به 2 و یک دهم درصد افزایش یافت که رشد قابل توجهی محسوب می شود.

همتی گفت: در بحث فرش نیز سال گذشته 52 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر شد که این روند امسال با مشکلاتی مواجه شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، با اشاره به فعالیت 109هزار بافنده فرش در این استان افزود: این افزایش صادرات نشان می دهد که اگر فضای همکاری و هم افزایی با دیگر کشورها مهیا باشد و دنیا با ما همکاری کند، اتفاقات خوبی در حوزه صادرات رخ خواهد داد.


نظرات بینندگان