کد خبر: ۱۲۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

علاج واقعه قبل از قوع باید کرد/ جابجایی چهار روستای در معرض خطر فرونشست در هاله‌ای از ابهام

60 روستای فارس در معرض خطر فرونشست زمین است که جابجایی چهار روستای دارای وضعیت بحرانی تصویب شده اما در گیرودار تامین زمین و اعتبار بلاتکلیف مانده است.

علاج واقعه قبل از قوع باید کرد/ جابجایی چهار روستای در معرض خطر فرونشست در هاله‌ای از ابهامبه گزارش شیرازه، فرونشست عبارت است از ریزش و یا نشست سطح زمین که به علت‌های متفاوتی در مقیاس بزرگ روی می دهد. نرخ فرونشست در دنیا ۴ میلی متر در سال است و در کشورهای پیشرفته این نرخ بحرانی قلمداد می شود. به دلیل خشکسالی‌های پیاپی شدت فرونشست در برخی دشت‌های ایران چندین برابر بیشتر از بحرانی ترین شرایط در کشورهای توسعه یافته جهان است.

به گفته هاشمی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس در حال حاضر خطر فرونشست زمین، 20 دشت استان فارس که شامل حدود 60 روستا می‌شود را تهدید می‌کند که از این تعداد وضعیت 4روستا بحرانی است و باید هرچه سریع‌تر جابجا شوند.

روستاهای کوه سفید، دیندارلو، مشایخ و ملیان چهار روستای شهرستان های داراب، فسا، ممسنی و سپیدان هستند که موضوع جابجایی این روستاها سال‌هاست مطرح شده اما در گیرودار تامین زمین و اعتبار بلاتکلیف مانده است.

بیش از 16 سال از فرونشست زمین در روستای مشایخ که در 85 کیلومتری شیراز در جنوب شهرستان ممسنی واقع شده است، می‌گذرد و هر روز زخم تازه‌ای بر در و دیوار منازل اهالی این روستا ایجاد می‌شود. طرح جابه‌جایی این روستا در سال 79 به تصویب رسیده است، 8 سال بعد از تصویب طرح جابه‌جایی زمینی 7.5 هکتاری در عرصه منابع طبیعی با مجوز رئیس وقت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای جابجایی این روستا تعیین می‌شود و در سال 90 ساخت منازل روستاییان در این زمین به تصویب کارگروه مسکن و شهرسازی استان می‌رسد اما پس از مدتی ساخت و سازها در مکان جدید به صورت شبانه از سوی منابع طبیعی تخریب می‌شود که با اعتراض مردم روستا مواجه می‌شود. در جلسه‌ای که در دفتر بازرسی استانداری فارس برای رسیدگی به این موضوع برگزار می‌شود منابع طبیعی قول می‌دهد ظرف دو ماه مکان جدید برای جابه‌جایی این روستا تعیین کند.

علاج واقعه قبل از قوع باید کرد/ جابجایی چهار روستای در معرض خطر فرونشست در هاله‌ای از ابهامپرونده جابجایی «مشایخ» با ورود سوداگران زمین پیچیده‌تر می‌شود

اما این پایان ماجرا نیست و مطرح شدن شائبه استحکام نداشتن زمین منطقه جدید و همچنین ورود سوداگران زمین به موضوع و درخواست اهالی بومی که مقیم شیراز هستند برای دریافت زمین و مجوز ساخت منزل، پرونده جابجایی مشایخ را پیچیده‌تر کرده است.

بنابر گزارشات مردمی تعدادی از اهالی روستا که ساکن شیراز هستند با همکاری دهیار و یکی از اعضای شورای اسلامی روستا به سردستگی یک وکیل دادگستری با وعده تعیین متراژ و محدوده زمین در محل جدید اقدام به دریافت پول از خانوارهای مشایخی می‌کنند، موضوعی که تا حدودی بوی کلاهبرداری از آن به مشام می‌رسد چراکه بدون نقشه‌برداری و انجام مطالعات بنیاد مسکن تعیین متراژ و محدوده عملا امکان‌پذیر نیست و ضرورت ورود قوه قضائیه به موضوع را می‌طلبد.

داود ایوبی، فرماندار ممسنی در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه درخصوص موضوع جابجایی روستای مشایخ هر روز مراجعات مردمی به فرمانداری داریم، می‌گوید: با توجه به اینکه زمین درنظر گرفته شده بالادست روستای فعلی است و احتمال رانش زمین در آنجا نیز وجود دارد با یک موسسه مطالعاتی برای بررسی مکانیک خاک و استحکام زمین از نظر ژئوفیزیکی تفاهم‌نامه انعقاد شده است که به زودی نتایج نهایی تحقیقات اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین و شورای تامین شهرستان ممسنی جابجایی روستای مشایخ است که هرچه سریع‌تر باید اتفاق بیفتد، اعتقاد دارد که ورود کمیسیون اصل 90 مجلس به این موضوع جابجایی آن را طولانی کرد زیرا قبلا یک سایت جنگلی برای احداث روستای جدید در نظر گرفته شده بود که منابع طبیعی به شرط حفظ درختان اجازه ساخت داده و کارهای آن درحال انجام بود اما حدود 7 ماه قبل کمیسیون اصل 90 اعلام کرد در صورتی که خیری باغات اطراف روستا را از مالکان خریداری و به بنیاد مسکن هدیه کند، روستا در محلی جدید ساخته شود وگرنه به همان سایت جنگلی بازگردند که خیر لاری این اقدام را انجام نداد.

ایوبی با بیان اینکه از 163 خانوار ساکن در روستا برای جابجایی آمارگیری شده است، گفت: تعدادی از اهالی بومی ساکن شیراز با جمع‌آوری حدود 8 میلیون تومان از برخی خانوارها که اغلب ساکن شیراز هستند اقدام به خرید باغاتی که در اصل اراضی منابع طبیعی است نموده و این عده خواستار جابجایی هرچه سریع‌تر به محل مورد نظر هستند که همین امر موجب نگرانی اهالی ساکن در روستا برای افزایش قیمت زمین و بورس‌بازی زمین شده و این اختلافات مسیر جابجایی را ناهموار کرده است.

باغ‌های انگور در مسیر دسترسی به روستا چالشی برای دامداران

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شغل اغلب ساکنان روستای مشایخ دامداری است و در تمام مسیرهای دسترسی به مکان جدید در نظر گرفته شده باغ‌های انگور وجود دارد، گفت: این موضوع می‌تواند در آینده معیشت ساکنان را با چالش‌هایی مواجه کند.

فرماندار شهرستان ممسنی با اشاره به تجربه موفق جابجایی دو روستای قائدان و کلاه سیاه در سال‌های قبل اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر جابجایی مشایخ نیز انجام شود.

جابجایی دیندارلو در گیرودار تامین زمین

در روستای دیندارلو از توابع بخش ششده و قره‌ بلاغ شهرستان فسا در استان فارس نیز حدود 6 سال حفره ای به طول بیش از 200 و عمق 3 متر دراطراف این روستا بر اثر کم آبی و فرو نشست به وجود آمد و مردم این روستا سال هاست که شب و روزشان را با هول وهراس ریزش سقف و دیوار خانه‌ها و عریض شدن شکاف‌ها به سر می برند.

روستای جدید باید در حاشیه روستای فعلی ایجاد شود که اکنون زمین‌های زراعتی است و نیاز به موافقت مالکین و صدور مجوز تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی توسط امور اراضی دارد.

سلیمان کرمی، فرماندار شهرستان فسا در گفتگو با خبرنگار شیرازه در این خصوص می‌گوید: طبق آخرین تصمیمات مقرر شد حدود 40 خانواری که در شعاع 30متری شکاف ساکن هستند به محلی جدید درحاشیه روستای فعلی منتقل شوند و در فاصله مذکور مجوز ساخت و ساز جدید داده نشود.

وی با بیان اینکه بین مالکان زمین درنظر گرفته شده و بنیاد مسکن اختلافاتی وجود دارد که روند جابجایی را کند کرده است، ابراز امیدواری کرد که با بالا بردن سهم مالکان تا 70 درصد ظرف چند ماه آینده موضوع تعیین تکلیف شود.

فرماندار شهرستان فسا عامل دیگری که مانع جابجایی شده است را توقعات بالای صاحبان منازل آسیب‌دیده عنوان و اظهار کرد: ساکنان انتظار دارند دولت خانه جدید آن‌ها را به طور کامل بسازد اما این کار امکان‌پذیر نیست و آنان باید با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه طرح حوادث اقدام به ساخت و ساز نمایند.

شیرازه در گزارش‌های بعدی در گفتگو با مسئولان بنیاد مسکن و منابع طبیعی فارس به بررسی بیشتر ابعاد مختلف این جابجایی ها می‌پردازد و فرآیند جابجایی دو روستای کوه سفید داراب و ملیان سپیدان را نیز مورد کنکاش قرار می‌دهد به امید آنکه قبل از وقوع حادثه‌ای تلخ جابجایی‌ها هرچه سریع‌تر انجام شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان