کد خبر: ۱۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۷ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

توان نظامي استراتژيك جمهوري اسلامي ايران

اگر دشمن سايه به سايه در كرانه ها و مرزهاي جمهوري اسلامي ايران به ملت و نظام اسلامي ايران چنگ و دندان نشان مي دهد از اينك بايد در هراس از تهديدات استراتژيكي باشد كه معادلات ژئوپلتيك منطقه را تحت تاثير قرار داده و مي دهد. توان نظامي استراتژيك جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك توان بازدارنده، از اين پس مانع از تهديدات تبليغاتي و رواني دشمن بر ملت هاي مسلمان منطقه خواهد شد.

رئيس سازمان صنايع هوافضا اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران به توانمندي صدور فناوري موشكي به خارج از كشور دست پيدا كرده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح سرتيپ پاسدار فرحي، رئيس سازمان صنايع هوافضا در جمع كاركنان و مديران ارشد اين سازمان با بيان اينكه محصولات دفاعي هوافضاي كشور مبتني بر يافته هاي علمي مدرن است، گفت: توليدات نيز براساس دانش چيستي و چرايي يعني مرز خودكفايي شكل گرفته است.
وي افتتاح پي در پي پروژه هاي هوافضا و كيفي بخشي مداوم محصولات دفاعي را حاصل تلاش و زحمات شبانه روزي دست اندركاران اين حوزه دانست و اظهار داشت: مانور پرتاب همزمان بيش از 14 موشك با دقت بسيار بالا، پيشرفت برنامه 5 ساله پنجم سازمان هوافضا كه بايد تا سال 1393 تكميل شود، رسيدن به رضايتمداري مشتري و كسب رتبه اول صادرات در سطح وزارت دفاع با وجود تمامي تحريم ها و فشارهاي بين المللي، نشان از دستيابي اين سازمان به يافته هاي اصيل خودباوري و خودكفايي و بي نياز شدن از كمك خارجي است.
رئيس سازمان صنايع هوافضا ادامه داد: امروز با افتخار اعلام مي كنم ايران اسلامي علاوه بر صادرات محصولات صنعتي و دفاعي قادر به صدور تكنولوژي و دانش فني دفاعي است.
وي توفيق سازمان صنايع هوافضا را تنها در توليدات فضايي ندانست و خاطر نشان كرد: اين سازمان پيشرو در عرصه تحقيقات نيز موفقيت هاي چشمگيري داشته است كه كسب رتبه اول تحقيقات وزارت دفاع و ربودن نيمي از جوايز جشنواره تحقيقاتي ودجا از جمله آن افتخارات است.
رئيس سازمان صنايع هوافضا در پايان تاكيد كرد: اينكه بتوانيم ماهواره ها را دو بار با حداقل هزينه، حداقل امكانات و با بهترين كيفيت به فضا بفرستيم كه حتي دشمنان ما را وادار به تمكين به دستيابي هاي نوين ايران كند، خود ثمره نگاه استراتژيك به حركت انقلابي و مفهوم پاسداري از انقلاب است.
به اذعان كارشناسان و تحليلگران مسايل سياسي نظامي، طي سال هاي گذشته يكي از عوامل پيشرفت و خودكفايي جمهوري اسلامي ايران در عرصه فناوري هاي موشكي، تهديدها، تحريم هاي غرب و تلاش متخصصان ايراني براي مقابله با آنها بوده است. به اعتقاد آنها ايران امروز از قوي ترين برنامه موشك هاي بالستيك در خاورميانه برخوردار است كه پائين بودن قيمت هاي فروش اين موشك ها، انحصاري بودن بازار موشك هاي بالستيك را از دست غرب خارج كرده است.
در همين رابطه، پايگاه خبري، «اسرائيل ديفنس» در گزارشي با اشاره به توان موشكي ايران اعلام كرد: آنچه ديديم نشان مي دهد كه صنايع نظامي و موشكي ايران بسيار پيشرفته تر از آن چيزي است كه قدرت هاي غربي برآورد كرده اند.
اين گزارش سپس به بازديد اخير رهبر معظم انقلاب از نمايشگاه دستاوردهاي نظامي كشور اشاره كرده و نوشته است. چندي پيش در ايران نمايشگاهي از تسليحات جنگي كه ساخت صنايع داخلي اين كشور بود، ديده شد. در اين مانور كه رهبر ايران نيز در آن حضور داشت توانمندي تسليحاتي ايران در ساخت موشك، زره پوش، مهمات جنگي و ديگر تسليحات به نمايش درآمد و براي نخستين بار از يك رادار با قابليت چندگانه رونمايي شد. اين رادار چندكاره بسيار پيشرفته بود و اشعه آن به صورت الكترونيك تابيده مي شود، جداي از اين براي مكان يابي از اينكه احتياجي به تغيير وضع و چرخش ندارد.
اين پايگاه خبري در ادامه تاكيد كرد: در اسرائيل از اين رادار چندكاره براي سيستم هاي تسليحاتي همچون «اورن يروك» و سيستم موشكي «گنبد آهنين» استفاده مي شود.
«طال عنبر» از پژوهشگران موسسه تحقيقات استراتژيك هوا و فضا «فيشر» با تاييد توانايي بالاي اين رادار پيشرفته در گفت وگو با اين پايگاه خبري اظهار داشت: اطلاعاتي درباره طرح ايران براي ساخت يك رادار پيشرفته در سال 2007 در رسانه هاي ايران منتشر شده بود كه در جهان چندان بازتاب و انعكاسي پيدا نكرد.
وي افزود: در روز ارتش ايران نيز در سال 2010 يك رادار پيشرفته به عنوان راداري كه در سيستم دفاع موشكي اس 300 استفاده مي شود، رونمايي شد. اما راداري كه اخيرا در حضور رهبر ايران نمايش داده يك سيستم واقعي كاملا پيشرفته بود.
وي تاكيد كرد: معدود كشورهايي در جهان هستند كه بر روي ارتقاي رادارهاي اينچنيني فعاليت كرده و توانسته باشند اين نوع رادار را توليد كنند. اين رادار پيشرفته همزمان چندين هدف را رديابي كرده و براحتي اطلاعات را در اختيار قرار مي دهد.
ژنرال «رونالد بركس» رئيس آژانس اطلاعات دفاعي آمريكا نيز چندي پيش در جلسه بررسي تهديدهاي جهاني در كميته نيروهاي مسلح سناي آمريكا با اشاره به برنامه موشكي ايران گفته است: «پيشرفت ايران» در ساخت موشك هاي بالستيك چشمگير است و با فرستادن ماهواره به فضا مشخص شد كه ايران در ساخت موشك هاي بالستيك ميان قاره اي پيشرفت كرده است.
در جريان پرتاب موفق آميز ماهواره «رصد» به فضا، آنچه نگاه و توجه ناظران و طرف هاي خارجي را به خود معطوف كرد، وسيله پرتاب كننده اين ماهواره بود.
بنابراين نخستين مسئله نه به ماهواره، بلكه به وسيله پرتاب آن يعني ماهواره بر سفير مربوط بود موشك ماهواره بر سفير كه داراي توانايي حمل ماهواره هايي به وزن چند ده كيلوگرم است، اساسا يك موشك بالستيك است كه توانايي فرار از جاذبه زمين و خروج از جو را دارد. اين موشك سال گذشته نيز با موفقيت ماهواره اميد را به خارج از جو حمل كرد و در مدار لئو قرار داد. نكته كليدي در مورد موشك ماهواره بر سفير اين است كه اين موشك تاكنون دو بار عمود بر سطح زمين شليك شده اما اگر ايران روزي تصميم بگيرد كه اين موشك را به موازات سطح زمين شليك كند، ماهواره بر سفير عملا تبديل به يك موشك بالستيك قاره پيما خواهد شد كه توان منهدم كردن اهداف بين قاره اي را دارد. بنابراين، اينكه ايران اكنون داراي فناوري در مدار قرار دادن ماهواره هاست بدين معناست كه ايران به فناوري موشك هاي بالستيك قاره پيما با سوخت جامد دست يافته و مي تواند هر زمان كه اراده كرد اين فناوري را در بخش نظامي مورد استفاده قرار دهد.
در تحليل توانمندي موشكي ايران آنچه حائز اهميت است اين است كه:
1- ايران نه تنها در توليد موشك هاي ميان برد و دوربرد بالستيك به موفقيت هاي چشمگيري دست يافته است بلكه فناوري به كار رفته نيز كاملا بومي بوده و از اين بابت هيچ گونه وابستگي تكنولوژيك به هيچ كشوري وجود ندارد.
2- اگر دشمن سايه به سايه در كرانه ها و مرزهاي جمهوري اسلامي ايران به ملت و نظام اسلامي ايران چنگ و دندان نشان مي دهد از اينك بايد در هراس از تهديدات استراتژيكي باشد كه معادلات ژئوپلتيك منطقه را تحت تاثير قرار داده و مي دهد. توان نظامي استراتژيك جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك توان بازدارنده، از اين پس مانع از تهديدات تبليغاتي و رواني دشمن بر ملت هاي مسلمان منطقه خواهد شد.

انتهای خبر/ع

نظرات بینندگان