کد خبر: ۱۳۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

هیس، اینجا بیمارستان است!

صدای همراه یکی از بیماران در اعتراض به نرخ خدمات درمانی بلند شد که ناگهان زنی سفیدپوش در حالی که دستش را به سمت فرد معترض دراز کرده بود، گفت هیس،آقا اینجا بیمارستان است؛اما صدای زن سفید پوش در هیاهو و صدای انواع ابزارآلات ساختمانی در فضای بیمارستان گم شد و به گوش فرد معترض نرسید.
 هر صدایی که در محیط بیمارستان بلند شود ولو اگر برای اعتراض به نحوه ارایه خدمات درمانی و یا نرخ آن باشد با پاسخ،هیس، اینجا بیمارستان است مواجه می‌شود اما بیمارستان شهید بهشتی که نزد مردم به بیمارستان شیراز موسوم است، در قطب پزشکی کشور به کارگاه ساختمانی بدل شده که از هر سوی آن صدای ابزارآلات ساختمانی به گوش می رسد.

این تنها بیمارستان تامین اجتماعی ارایه‌دهنده خدمات فوق تخصصی درمانی در جنوب کشور و استان فارس است که اینک بیشتر شبیه کارگاه ساختمانی شده است که نازیبایی بصری و شنوایی ناشی از آن بیماران و همراهان آنها را آزار می‌دهد.

در بدو ورود به این مرکز درمانی کارگرانی که در ارتفاع و روی داربست در حال ساخت و ساز هستند و مراجعینی که از زیر این سازه‌های درحال احداث عبور می‌کنند توجه را جلب می‌کند،ابزار و مصالحی که هر لحظه ممکن است سقوط آنها جان افراد را در محوطه مرکز درمانی با خطر مواجه کند و همراهان بیمار را به بیمار و حادثه دیده تبدیل کند.

برای دسترسی به بخش‌های مختلف این بیمارستان باید از لابه لای ابزارآلات و مصالح ساختمانی که نه تنها در یک نقطه این مرکز بلکه در اغلب نقاط و محوطه داخلی به چشم می‌خورد عبور کرد.

مراجعین و بیماران باید چهار چشمی حواس‌شان را جمع کنند تا با گونی‌های گچ چیده شده بر روی یکدیگر یا تپه‌های شن و ماسه ،سنگ‌های قطور و بلند و یا آهن آلاتی که نوک‌ تیزشان مانند خنجری بدون حفاظ انتظار فرو رفتن در تن آدمی را می‌کشد برخورد نکنند.

این گوشه‌ای از وضعیت تنها بیمارستان تامین اجتماعی ،شیراز و استان فارس است که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی دارد و جدای از این جمعیت میلیونی ،این مرکز تنها بیمارستان این سازمان در جنوب ایران است که خدمات فوق تخصصی به بیماران ارائه می‌دهد و به همین دلیل بسیاری از بیماران جنوب کشور روزانه به این مرکز مراجعه می‌کنند و همین مسئله وجود ازدحام در این محل را سبب شده است.

در حالی تنها یک بیمارستان تامین اجتماعی در استان فارس وجود دارد که استانهایی دیگر با جمعیتی کمتر نظیرخوزستان و قزوین هریک به ترتیب سه و دو بیمارستان تامین اجتماعی دارند.

از چند سال پیش وعده احداث بیمارستان دوم تامین اجتماعی فارس در شیراز داده شده  اما تا سال گذشته که به همت بخش درمان تامین اجتماعی فارس عملیات اجرایی این محل آغاز شد کار چندانی در این باره انجام نشده بود،بیمارستانی که به گفته مدیر درمان تامین اجتماعی این استان اکنون در مرحله گودبرداری قرار دارد و اگر خللی در تخصیص بودجه سالانه آن ایجاد نشود هنوز ۵ سال دیگر تا افتتاح آن زمان نیاز است.

بیمارستان شهید بهشتی که بیشتر با نام بیمارستان شیراز معروف است با مراجعه حدود ۱۰ هزار نفر بیمار در ماه و حدود ۹۵۰ نفر پرسنل رسمی و قراردادی حتی یک پارکینگ ندارد و به همین دلیل با مشکلی جدی از این نظر مواجه است که هم کارکنان و هم بیماران و همراهان آنها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

این مرکز درمانی در انتهای بلوار مدرس در دروازه سعدی شیراز است، بلوار مدرس ورودی شیراز از سمت جنوب و جنوب شرق کشور  به فارس است و به همین دلیل در اغلب ساعات روز مسیرهای منتهی به این بیمارستان زیر بار ترافیکی شدیدی قرار دارد.

نبود پارکینگ در بیمارستان شهید بهشتی شیراز باعث شده در طول شبانه روز محوطه داخلی این مجموعه محل پارک خودروهایی باشد که در هر جایی رها شده اند و عبور پیاده‌ها و بیماران را با مشکلی جدی مواجه می کنند.  

یکی از همراهان بیماران بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی شیراز گفت: جلوه بصری این بیمارستان بسیار نابسامان و مانند کارگاه ساختمانی است.

مرکز درمانی یا کارگاه ساختمانی

داریوش عزیزی اظهار داشت: آرامش روانی ،بصری و شنوایی بیماران در این محل به شدت نقض شده است.

عزیزی افزود: بیمارستان محلی برای بهبود وضعیت جسمانی بیماران است و باید فضایی آرامش بخش بر آن حاکم باشد که تک تک عناصر پیرامونی در این آرامش روحی و روانی موثر است در صورتی که به هرسوی بیمارستان شهید بهشتی شیراز بنگری نابسامانی بصری موج می‌زند و صدای گوشخراش تجهیزات ساختمانی همواره همراهتان است. 

او ادامه داد: اگر باید عملیات اجرایی در این محل که مرکز درمانی است انجام شود لازم است که تدابیری برای آن اندیشیده و مناسب بودن جلوه بصری آن نیز رعایت شود و یا حداقل فضاهای در حال ساخت با دیواره‌ها کاذب و یا حداقل گونی محصور شود که دچار وضعیت آشفتگی فعلی که در محوطه این مرکز درمانی وجود دارد نشود.

این همراه بیمار افزود: برای حفظ آرامش بیماران حتی در خیابان‌های اطراف مراکز درمانی بوق زدن خودروها نیز ممنوع است در حالی که در این بیمارستان بطور مداوم صدای تجهیزات ساختمانی که برای احداث بخش‌هایی از این مجموعه استفاده می‌شود آرامش را از بیماران و همراهان آنها سلب کرده است.

خطر در کمین مراجعین به بیمارستان

او معتقد است که جدا از جلوه بصری نازیبا، وجود انواع و اقسام ماشین آلات و مصالح ساختمانی نظیر شن،سیمان،سنگ ،لوله ،انواع آهن آلات و ... در جای جای محوطه این بیمارستان می‌تواند خود عاملی برای بروز حوادث باشد.

عزیزی بیان کرد: برای تردد در این مجموعه و رسیدن به بخش‌های مختلف آن نظیر اورژانس و ... باید از لابه لای مصالح و تجهیزات ساختمانی رها شده در محوطه بیمارستان عبور کرد که برای انسان‌های سالم هم کار دشواری است چه برسد به افراد بیمار.

او بیان کرد: جدای از این مسائل هر لحظه امکان سقوط مصالح و ابزارآلات به دلیل انجام کارهای ساخت و ساز در این بیمارستان بر سر بیماران و مراجعه کننده‌ها نیز وجود دارد.

او از لزوم ایمن سازی محوطه این بیمارستان و ساماندهی جلوه بصری آن سخن گفت و ادامه داد: جدای از تجهیزات و مصالح ساختمانی موجود در محوطه بیمارستان ،خودروهای زیادی نیز در محوطه رها شده که این وضعیت بر افزایش نابسامانی در این محل افزوده و عبور و مرور بیماران و مراجعین را در محوطه سخت کرده است.

رهاشده در محوطه

اعمال خساست در بستری کردن

فردی که در سایه درختی در محوطه بیمارستان شهید بهشتی، روی زمین نشسته و بعد خود را همراه یکی از بیماران معرفی کرد از آنچه که او بی دقتی کادر بخش تریاژ(تدارکات و رسیدگی اولیه) در روند معاینه و بستری کردن بیماران می‌داند گلایه داشت و حتی از واژه خساست در پذیرش و بستری کردن بیماران نیز استفاده کرد.

سعید رستمی که پدرش در حال حاضر در این مرکز درمانی بستری است به خبرنگار ما گفت: صبح دوشنبه هفته گذشته در پی به هم خوردن حال پدرم او را به این بیمارستان آوردیم که کادر درمانی بدون انجام آزمایش های دقیق و با نسخه کردن چند قرص ما را راهی منزل کردند.

او ادامه داد: بعد از بازگشت به منزل حال پدرم وخیم‌تر و به تب و استفراغ شدید نیز دچار شد و در شامگاه همان روز(دوشنبه) دوباره پدرم را به بیمارستان شهید بهشتی آوردیم که این بار با انجام آزمایش کامل او را پذیرش و بستری کردند در صورتی که اگر در اولین مراجعه همین آزمایش ها را انجام می‌دانند شاید وضعیت پدرم بدتر نمی‌شد و زودتر مراحل درمان او آغاز شده بود.

این همراه بیمار معتقد است که پزشکان و کادر بخش اورژانس دقت کافی برای بستری کردن و رسیدگی به بیماران قبل از بستری شدن ندارند.

رضایت از خدمات بعد از بستری

این همراه بیمار اما از رسیدگی به وضعیت پدرش و انجام مراحل درمانی بعد از بستری شدن رضایت کامل دارد.

رستمی در ادامه از نبود محلی برای استراحت همراه بیماران در این بیمارستان نیز گلایه دارد و می‌گوید که دو روز است که به دلیل بستری شدن پدرش او را همراهی می‌کند اما در اغلب ساعات ناچار است در گوشه‌ای بر روی جداول و یا زمین در محوطه این مرکز درمانی بنشیند که در گرمای هوای تابستان تحمل این شرایط برایش دشوار است.

او اضافه کرد: سرویس بهداشتی این بیمارستان که در محوطه قرار دارد چند روشویی دارد که شیر آب همه آنها جز یک مورد خراب و غیر قابل استفاده است و همچنین فلاش تانک نیز در این سرویس‌ها وجود ندارد و به دلیل وجود مصالح ساختمانی زیاد در محوطه مانند گچ و سیمان ،نظافت کف سرویس‌های بهداشتی نیز رعایت نمی‌شود.

این همراه بیمار در ادامه به فرسودگی تجهیزات این بیمارستان نظیر ویلچر اشاره کرد و گفت: برای دومین بار که پدرم را به این بیمارستان آوردم وضعیت جسمانی او مناسب نبود و به همین دلیل از ویلچر بیمارستان برای انتقالش استفاده کردم که به دلیل فرسودگی و مستهلک بودن،پدرم حین انتقال به ساختمان نقش بر زمین شد و تحمل درد کوفتگی حاصل از زمین خوردگی نیز به دردهایش اضافه شد.

او همچنین فضای نمازخانه این بیمارستان را نامناسب می‌داند و می‌گوید: نمازخانه بیمارستان شهید بهشتی شیراز در کنار اتاقک نگهبانی واقع است که سازه‌ای فلزی و کانکس مانند دارد و تهویه مناسبی نیز در این محل وجود ندارد و در حال حاضر که فصل تابستان است به دلیل گرمای زیاد نمی توان حتی وارد آن شد چه برسد به اینکه کسی بخواهد در این محل فریضه واجب به جا آورد.

وجهی که نباید گرفته شود،اما...

داریوش مرزبان همراه یکی دیگر از بیماران این مرکز درمانی از دریافت وجه در بدو ورود به این بیمارستان گلایه دارد و می‌گوید که بنابر اعلام مسئولان، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نباید هیچگونه هزینه درمانی برای دریافت خدمات در بیمارستان شهید بهشتی شیراز و سایر نمونه‌های مشابه پرداخت کنند.

او ادامه داد: محل کار من عسلویه است و زمانی که برای دریافت خدمات درمانی به مراکز درمانی در این محل و یا بوشهر مراجعه می‌کنم هیچ‌گونه وجهی برای آن پرداخت نمی‌کنم اما در بدو ورود به بیمارستان شهید بهشتی شیراز برای بستری کردن مادرم که از بیماری سنگ صفرا رنج می برد کادر این مرکز اعلام کردند که باید برای پذیرش مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به عنوان پیش پرداخت بپردازم.

او با بیان اینکه مادرش نیز بیمه شده تامین اجتماعی است،گفت:تامین اجتماعی وظیفه دارد که هزینه‌های درمانی که نسبت به پرداخت آن متعهد شده را در زمان نیاز بیمه شده‌ها تقبل کند.

مرزبان اضافه کرد: بعد از اعتراض کردنم به این وضعیت من را به مدیریت بیمارستان ارجاع دادند که بعد از صحبت با وی قرار شد که مبلغ ۴۰۰ هزار تومان از وجهی که پرداخت کردم بعد از ۱۰ روز به حسابم بازگردانده شود.

او عنوان کرد: سه روز است که مادرم در این مرکز بستری است و اکنون نیز برای رفتن به اتاق عمل آماده‌اش می‌کنند که باز دوباره کادر بیمارستان اعلام کرده که باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دیگر نیز به حساب بیمارستان واریز کنم.

وی افزود: باید مشخص شود بیمه شده تامین اجتماعی چرا باید در بیمارستان ملکی این سازمان در شیراز هزینه درمان را پرداخت کند در صورتی که در سایر مراکز درمانی مشابه هزینه‌های درمان بیمه شده‌های تامین اجتماعی کاملا رایگان است.

پارکینگ کیمیا است

فاطمه کشاورز یکی دیگر از همراهان بیماران بستری شده در این بیمارستان به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: به دلیل بستری بودن مادرم در این مرکز درمانی طی ۴ روز گذشته روزانه چندین بار به این بیمارستان مراجعه ،اما هر بار به دلیل نبود پارکینگ زمان زیادی را صرف پیدا کردن جای پارک در خیابان‌های اطراف می‌کنم.

او افزود:بیمارستان شهید بهشتی تنها بیمارستان تامین اجتماعی شیراز است اما یک پارکینگ مجزا ندارد و در محلی نیز واقع شده که میدان و در اطراف آن پارک کردن ممنوع است.

درد و دل یک پرستار

پرستار از کمبودها می گوید 

خانم رحیمیان سرپرستار بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی شیراز نیز از شلوغی این بخش و تعداد کم پرسنل و پرستاران گلایه دارد.

وی در ادامه گفت: در این بخش ۲۹ تخت فعال وجود دارد که همیشه تکمیل است و جدای از بیماران ارتوپدی بیماران نورولوژی ،چشم،ام اس و جراحی نیز بستری می شود.

خانم رحیمیان که ۱۵ سال سابقه خدمت دارد،افزود: اخیرا تعداد بیماربران این مرکز نیز به نصف کاهش پیدا کرده و به همین دلیل وظیفه پرستاران این مجموعه سنگین‌تر نیز شده است.

او عنوان کرد: براساس دستورالعمل‌ها مریض اگر در بیمارستان زمین بخورد مقصر را پرستار می‌دانند اما نمی گویند که یک پرستار باید به چند بیمار نیز خدمت ارایه کند.

رحیمیان با بیان اینکه کار پرستاران این مرکز بسیار سنگین است،گفت: در این بخش با وجود ۲۹ تخت فعال تنها ۴ نفر پرستار وجود دارد که مدام در حال خدمات رسانی به بیماران هستند که به همین دلیل فشار کاری زیادی را تحمل می‌کنند.


رئیس بیمارستان شهید بهشتی شیراز: این مرکز میزبان بیماران متقاضی خدمات تخصصی جنوب ایران است

رئیس بیمارستان شهید بهشتی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این مرکز درمانی تنها بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی در منطقه جنوب کشور و همچنین استان فارس است که خدمات تخصصی و فوق تخصصی را به بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی بصورت کاملا رایگان ارایه می‌دهد.

طی ۴ ماه آینده ساخت و ساز تمام می‌شود

دکتر جمشید مددی در پاسخ به سوالی در خصوص تبدیل فضای داخلی بیمارستان به کارگاه ساختمانی و وجود نابسامانی بصری و سرو صدای ناشی از آن،گفت: این حق به کسانی که از این وضعیت گلایه داشته باشند داده می‌شود زیرا نمای کلی بیمارستان به دلیل ساخت اورژانس،مجتمع رفاهی و ورزشی کارکنان ،نمازخانه،اقامتگاه همراه بیمار و ساختمان اداری به مساحت مجموعا حدود ۸ هزار متر مربع تحت الشعاع قرار گرفته اما این وعده به مراجعین و مردم داده می شود که ظرف ۳ الی ۴ ماه آینده ظاهر بیمارستان شهید بهشتی شیراز در شان شهروندان و مراجعین زیبا سازی شود و عملیات اجرایی به پایان برسد.

وی بخشی از خدماتی که در این بیمارستان ارایه می‌شود را شامل خدمات درمانی در بخش‌های داخلی،جراحی ،زنان، ریه ،گوارش، خون ،جراحی قلب، آنژیوگرافی و ... فوق تخصصی می‌داند.

این بیمارستان دارای بخش عمومی اتفاقات و زنان نیز است.

مددی به جمعیت دو میلیونی استان فارس که بیمه شده تامین اجتماعی هستند اشاره می‌کند و می‌گوید که بیمارستان شهید بهشتی شیراز تنها بیمارستان تامین اجتماعی این استان است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در این شهر ایجاد شده و همچنین این مرکز در حال حاضر تنها بیمارستانی در جنوب کشور است که خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران ارایه می‌دهد و به همین دلیل بیماران استان های جنوبی کشور نظیر بوشهر،هرمزگان، خوزستان و همچنین کهگیلویه و بویراحمد نیز به بیمارستان شهید بهشتی شیراز مراجعه می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در استان‌های همجوار نظیر خوزستان سه بیمارستان تامین اجتماعی ایجاد شده بیان کرد که در استان پهناور فارس تنها یک بیمارستان تامین اجتماعی وجود دارد و چون در این مرکز خدمات فوق تخصصی ارایه می‌شود بیماران استان های همجوار نیز به بیمارستان شهید بهشتی شیراز مراجعه می‌کنند و همین مسئله باعث شلوغی و ازدحام این مرکز شده است.

مددی این را نیز گفت که با توجه به شلوغی ناشی از مراجعه بیماران فارس و جنوب کشور به شیراز ،مسئولین استانی و مدیران تامین اجتماعی کشور باید بیمارستان دوم تامین اجتماعی شیراز را که ساخت آن به تصویب هیئت مدیره سازمان رسیده و اقدامات اجرایی آن نیز آغاز شده سریعتر به مرحله بهره برداری و افتتاح برسانند.

انتظار تکمیل بیمارستان دوم تامین اجتماعی در شیراز

او می‌گوید که زمین بیمارستان دوم تامین اجتماعی شیراز از حدود ۶ سال پیش تخصیص داده شده اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشته کار ساخت آن تا سال گذشته زمین مانده بود که از سال گذشته به همت مدیران استانی و مجموعه نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی کار ساخت آن آغاز شده است و وعده افتتاح این بیمارستان از سه تا پنج سال آینده داده شده است.

او آمار ورودی به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی را در ماه حدود ۱۰ هزار بیمار دانست که حدود هزار نفر از این افراد بستری می‌شوند.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی شیراز خدمات این مرکز درمانی را سزاوار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ندانست و گفت: شان شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور نیست که تنها یک بیمارستان تامین اجتماعی آن هم در سطح استان پهناور فارس وجود داشته باشد و قطعا بیمارستان دوم تامین اجتماعی اگر احداث شود بخش عمده‌ای از مشکلات موجود حل خواهد شد.

او بیان می کند که در این شرایط تلاش همه پرسنل و کادر درمانی این بیمارستان بر این است که بهترین خدمات به مراجعه کنندگان ارایه شود.

مددی در ادامه بر این مسئله که این مرکز هیچگونه ارتباط مالی با دولت ندارد تاکید کرد و گفت: هزینه تمام بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی از حق بیمه‌هایی است که از سوی بیمه‌شدگان نظیر اقشار ضعیف جامعه  از جمله کارگر،رانندگان و ... تامین می‌شود و آنها نیز این حق را دارند که در زمان نیازمندی به درمان بهترین خدمات را دریافت کنند.

او  می‌گوید که حدود ۹۰۰ تا هزار نفر در روز به درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی شیراز مراجعه و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

اورژانس جدید در راه است

رئیس بیمارستان شهید بهشتی شیراز در ادامه وعده ساخت اورژانس جدید این بیمارستان به مساحت دو هزار و ۲۰۰ مترمربع در دو طبقه داد و گفت: بعد از بهره برداری،این محل بزرگترین اورژانس در بین بیمارستان‌های تامین اجتماعی کشور خواهد بود که اکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و احتمالا در هفته دولت امسال در شهریورماه افتتاح خواهد شد و با افتتاح آن ۴۰ تخت به تخت‌های مصوب این بیمارستان افزوده می‌شود.

وی ظرفیت این بیمارستان را حدود ۳۰۰ تخت مصوب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲۳۰ تخت فعال در این مرکز وجود دارد که با افتتاح ساختمان جدید اورژانس ظرفیت ۴۰ تخت دیگر نیز در این محل ایجاد می‌شود و در پی آن بخشی از مشکلات مراجعین به بیمارستان شهید بهشتی حل خواهد شد.

او در پاسخ به وجود گلایه از سوی برخی همراهان بیماران بدلیل نبود استراحتگاه ویژه همراهان بیماران این مرکز،گفت: مجتمع رفاهی در سه طبقه در حال ساخت در فضای داخلی این بیمارستان است که یک طبقه آن به نمازخانه و مجتمع رفاهی پرسنل اختصاص دارد و طبقه دوم این محل با فضای ۳۰۰ مترمربع برای اقامتگاه همراهان بیماران در حال تکمیل است که پیش‌بینی می‌شود تا حدود ۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

خدمات ممتاز 

وی به ارایه خدمات دیالیز صفاقی در این مرکز درمانی اشاره کرد و گفت: بیمارستان شهید بهشتی شیراز اولین بیمارستان تامین اجتماعی در کشور است که ارایه خدمت دیالیز صفاقی به بیماران را از حدود یکماه گذشته آغاز کرده که بیمار از طریق دستگاهی که داخل شکم کار گذاشته می‌شود دیالیز می‌شود و دیگر نیاز به مراجعه بیمار به بیمارستان جز در برای انجام تنظیمات دستگاه نیست.

مددی در پاسخ به وجود برخی اظهارات از سوی بیمه شدگان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت هزینه در ابتدای بستری بیماران در صورتی که اعلام شده نباید از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هیچگونه وجه و هزینه‌ای دریافت شود،گفت: مشاغلی که در سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت می‌کنند به چند دسته تقسیم می‌شوند که گروهی مانند کارگران،کارمندان و ...اجباری بیمه می‌شوند و تنها حدود ۵ درصد از جمعیت بیمه‌شدگان تامین اجتماعی مشاغل آزاد هستند که این دسته بصورت اختیاری خود را بیمه کرده‌اند.

او  ادامه داد:  خدمات درمانی در این مرکز برای تمام کسانی که بصورت اجباری بیمه شده‌اند بصورت کاملا رایگان ارایه می‌شود اما دسته‌ای که اختیاری بیمه شده‌اند حدود ۹۰ درصد هزینه ها را سازمان و تنها ۱۰ درصد را شخص پرداخت می‌کند.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی شیراز در پاسخ به سوالی در خصوص نبود شیر آب و خرابی آن در سرویس‌های بهداشتی این مجموعه گفت: مرکز درمانی شهید بهشتی که بعنوان بیمارستان شیراز معروف است در نقطه ای از این کلانشهر واقع شده که به پایین شهر معروف است و در حالی که سرویس بهداشتی داخل محوطه کمتر از ۸ ماه است که افتتاح شده اما شیر آب ،فلاش تانک و سایر تجهیزات آن به سرقت رفته است.

او ادامه داد: این مرکز در محلی واقع شده که پارک و سرویس بهداشتی عمومی در اطراف آن وجود ندارد و بسیاری از افراد گذری و کسانی که نه بیمار و یا همراه بیمار هستند از سرویس‌های این مجموعه استفاده می‌کنند و یا معتادین متجاهر تجهیزاتی مانند شیر آب و ... را به سرقت می‌برند.

هیچ مشکلی با بستری کردن نداریم

وی به وجود برخی گلایه‌هایی که مردم مطرح می کنند از جمله بستری نکردن بیماران در شرایط اورژانسی و یا کم توجهی در بررسی‌های اولیه از سوی کادر درمانی اشاره کرد و گفت: بیماران اورژانس تعریف شده است و در مجموع هرچه تعداد بیماران بستری شده در این بیمارستان بیشتر باشد درآمد این مرکز نیز افزایش می‌یابد و می‌توان تسهیلات و دریافتی بیشتری به کارکنان پرداخت کرد.

او مطرح شدن عدم بستری کردن بیماران در شرایط لازم را ناصحیح دانست و اضافه  کرد: بستری کردن و یا نکردن بیماران بحثی کارشناسی است و توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص تعیین تکلیف می‌شود و اینگونه نیست که بیماری نیاز به بستری داشته باشد و این کار انجام نشود چون به لحاظ قانونی تخلف است و همچنین از نظر اخلاقی نیز صحیح نیست.

مددی عنوان کرد: به دلیل رایگان بودن خدمات درمانی این مرکز برای بیمه شدگان تامین اجتماعی،بسیاری از بیماران زمانی که مراجعه می کنند تمایل به استفاده از خدمات و بستری شدن دارند و این نگرش باعث شده تفکرات اشتباهی برای برخی مراجعین ایجاد شود.

وی به معضل نبود پارکینگ در این مرکز درمانی اشاره و اظهار داشت: نبود جای پارک خودرو به اندازه کافی برای پرسنل و مراجعین به بیمارستان شهید بهشتی یکی از مشکلات اساسی این مرکز درمانی است.

او ادامه داد: از ابتدای احداث این بیمارستان پیش بینی درستی درباره تامین پارکینگ این مرکز انجام نشده است بگونه ای که اکنون فضای کافی برای ساخت پارکینگ در داخل این مجموعه وجود ندارد و حتی شهرداری نیز اجازه احداث پارکینگ طبقاتی را نیز به دلیل بافت شهری این منطقه نمی‎دهد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی شیراز اضافه کرد: بعد از ساخت پل ولیعصر که به پل کابلی مشهور است فضایی در وسط میدان مقابل بیمارستان ایجاد شد که به پارکینگ عمومی اختصاص یافته و بخشی از مشکلات جای پارک حل شده اما به دلیل استفاده عمومی همه شهروندان از این پارکینگ هنوز مشکل کمبود جای پارک برای پرسنل و مراجعین بیمارستان شهید بهشتی وجود دارد.

او ادامه داد: شهرداری شیراز وظیفه ساخت پارکینگ در سطح شهر را دارد و این درخواست وجود دارد که برای این منطقه که یکی از مراکز شلوغ شهری است و مرکز درمانی نیز در این منطقه قرار دارد فکری برای احداث پارکینگ کند.

زمینش هموار و نامش نیز انتخاب شده

مدیر درمان تامین اجتماعی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: عملیات اجرایی ساخت بیمارستان شماره ۲ تامین اجتماعی استان فارس در تیرماه سال گذشته توسط وزیر وقت تعاون کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.

دکتر اکبر امیری با بیان اینکه عملیات اجرایی احداث این بیمارستان اکنون در مرحله خاک‌برداری و هموارسازی زمین است،افزود: در بودجه سال ۹۸ از منابع داخلی سازمان تامین اجتماعی بودجه ای برای ساخت این مرکز درمانی تخصیص یافته و موافقت اصولی وزارت بهداشت نیز اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان ۳۲۰ تخت خوابی ملاصدرا نامگذاری شده است اظهار داشت: نقشه ساخت این بیمارستان برای تائید نهایی به وزارت بهداشت ارسال شده و پیش‌بینی می‌شود مهرماه امسال اسناد مناقصه آن منتشر شود.

امیری اضافه کرد: پیش بینی می‌شود اگر مشکلی در تامین اعتبار ساخت این بیمارستان ایجاد نشود ظرف ۵ سال آینده این مرکز به بهره برداری برسد.

بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی تامین اجتماعی در زمینی به وسعت حدود ۲۵ هکتار و در فضایی به وسعت ۶۰ هزار متر مربع در بولوار حسینی الهاشمی شیراز ساخته می شود،

وی هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی را بین دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تا دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: براساس استانداردهای کشور باید به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱ و ۲ دهم تخت بیمارستانی وجود داشته باشد که در حال حاضر براساس شاخص‌های کشوری استان فارس از این نظر کمبود دارد.

وی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در این استان را دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ساخت بیمارستان دیگری متعلق به تامین اجتماعی در شهرستان لار و توسط خیری بنام آقای وطن‌پرست در حال انجام است که موافقت اصولی آن اخذ شده و پیش بینی می‌شود ظرف ۲ ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.  

ایرنا - محمدامین افشارپور

انتهای پیام/

نظرات بینندگان