کد خبر: ۱۳۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸

بیداد بی هویتی و بی هنری در سیما و منظر شیراز جنت طراز/ سازمانی که پس از شِش ماه هنوز با سرپرست اداره می شود!

عدم وجود هیچ گونه تطابق با مبلمان شهری، بیلبوردهای بی روح و بی برنامه ای که اتفاقا تبدیل به پرحاشیه ترین موضوع در شهرداری شیراز شده است، سیمای پژمرده شهری که روزی جنت طرازی اش شهره خاص و عام بود، در هم ریختگی نما و منظر و اصلا بی ربط بودن لباسی که بر تن شیراز کرده اند با هویت و ماهیت حقیقی این کلانشهر در تعارض است.
به گزارش شیرازه، ماه هاست که سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز با سرپرست اداره می شود که البته نمی توان گفت در حال اداره شدن است چرا که در کوچکترین مسائل عدم کارایی و یا بهتر است بگوییم رکود این سازمان را به وضوح می توانیم ملاحظه کنیم.

سیما و منظر شهری شیراز متولی دارد اما این کلانشهر در برهه های مختلف یا با چالش مربوط به بیبلوردها و غیره مواجه است و یا مسائل دیگری موجب می شود که این اداره روز به روز منزوی تر و ناکارآمدتر به نظر برسد.

عدم وجود هیچ گونه تطابق با مبلمان شهری، بیلبوردهای بی روح و بی برنامه ای که اتفاقا تبدیل به پرحاشیه ترین موضوع در شهرداری شیراز شده است، سیمای پژمرده شهری که روزی جنت طرازی اش شهره خاص و عام بود، در هم ریختگی نما و منظر و اصلا بی ربط بودن لباسی که بر تن شیراز کرده اند با هویت و ماهیت حقیقی این کلانشهر، در تعارض است و بی هنری و بی هویتی شیراز را به رخ می کشد تا تاریخ و هنر.

اسفند سال گذشته رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز تودیع و برای این سازمان سرپرست انتخاب شد و سازمان همچنان پس از پنج ماه این سازمان در بلاتکلیفی بسر می برد.

مدیرسابق دقیقا در ایام درختکاری و نوروز تودیع شد؛ در آن زمان طاووس دروازه قرآن شیراز موضوع داغ فضای مجازی شده بود و واکنش های مختلفی در اعتراض به نصب یک المان بی ربط در ورودی شیراز وجود داشت.

این تغییر مدیریتی در زمانی که دو موضوع مهم در پیش روی شیراز بود این تصور را ایجاد می کرد که سازمان سیما و منظر شهری شیراز قرار است مدیری توانمندتر از مدیر قبلی داشته باشد اما آنچه اتفاق افتاد تفاوت بسیاری با تصورات مان داشت...

و اما المان ها؛
المان های شهری شیراز نه تنها از کیفیت و طرح مناسبی برخوردار نیستند، بلکه برخی مواقع چنان بی سلیقگی در طراحی و اجرای آن ها وجود دارد که این موضوع بارها در مناسبت های مختلف ناخواسته مورد توجه قرار گرفته و این سوال پیش پا افتاده مطرح می شود که آیا شهرداری شیراز توان اداره کردن یک سازمان را ندارد که حتی بیبلوردهای شهر، مدام با حواشی مختلفی روبرو هستند!

بیداد بی هویتی و بی هنری در سیما و منظر شیراز جنت طراز/ سازمانی که پس از شِش ماه هنوز با سرپرست اداره می شود!

پس از بنر سربازان اسرائیلی، پیام گرامی بادِ شهادت امام جواد نیز بر روی یکی از بیلبوردها نقش بسته بود که البته توجیهاتی برایش مطرح شد.

در موضوع بنر سربازان اسرائیلی که واکنش شدیدی را در پی داشت روابط عمومی شهرداری شیراز دستگیر شد؛ وی پس از مدتی از ایران فرار کرد.

شیراز در مناسبت های مختلف گویی قرار است در بی خبری سپری کند و اصلا انگار نه انگار که ایامی چون امامت و ولایت از بزرگترین اعیاد شیعه و اینجا نیز در ظاهر سومین حرم اهل بیت است؛ در این عید بزرگ نیز خبری از بیلیوردهای شهری نبود…

چیزی از تاریخ، فرهنگ و هنر در شیراز کم نداریم اما هیچ کدام از فرهنگ و هنرمان جایی در تصویرسازی شهر نداشته و از ورودی گرفته تا محلات مختلف، کلا سنخیتی با نامش ندارند که این موضوع کج سلیقگی و یا بی برنامگی مسئولان مربوطه را نشان می دهد.

شهری چنان ناهمگون از نظر پیشنیه، هویت و منظر نیاز به تغییراتی اساسی دارد که البته برای گام برداشتن در این مسیر بایستی ابتدا از متولی این امر شروع کرد؛ تا سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز ارتقا پیدا نکند شاهد هیچ گونه تغییر و تحولی حتی در کوچکترین امور بصری شهر نخواهیم بود.

رئیس سابق سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز در انتهای سال گذشته ماندگارترین کار خود در دوره مدیریتی اش را مبارزه با فساد و فرآیندسازی در این سازمان بجای سلیقه محوری عنوان و ابراز امیدواری کرد که زحمت های کشیده شده در مدیریت های بعدی به حاشیه رانده نشود!

کاش مدیریت شهر شیراز به گونه ای بود که از مرکز شهرداری با ریشه فساد برخورد و مبارزه می شد تا مسئولِ این سازمان ماندگارترین کارش را بجای مبارزه با فساد، نزدیک تر کردن منظر و سیمای شیراز با هویت واقعی اش عنوان می کرد...
 
نیمه اول سال را پشت سر گذاشته ایم اما گویا شهردار شیراز قصد انتخاب رئیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری را ندارد؛ به نظر نمی رسد این توقع زیادی از یک مجموعه باشد که با مسئول بجای سرپرست اداره و به وظیفه اصلی اش رسیدگی شود.
نظرات بینندگان