کد خبر: ۱۳۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

ماجرای فروش عطر مرگبار و فلج کننده چیست؟/ عطر خوشبوی سمی در ایران شایعه یا واقعیت؟

معاون غذا و دارو دانشکاه علوم پزشکی شیراز درخصوص عطر خوشبو و سمی راشا پاسخ داد.
 از روز گذشته تاکنون نامه ای در فضای مجازی درباره فروش عطر مرگبار و فلج کننده در اطراف مدارس و دانشگاه ها منصوب به سپاه پاسداران درباره  اقدام خصمانه عربستان و امارات علیه ایران منتشر شده است.

شرح نامه بدین صورت است:

عنوان نامه: ناکارآمدسازی اقدامات فدای دشمن در سپاه با شناخته پیش بینی، مقابله و پیش دنیا
به ریاست محترم بيمارستان مسلمین ف.بهی ندما
موضوع: اقدام خصمانه عربستان و امارات علبه ایران

سلام عليكم
با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام، با استناد به گزارشات واصله به استحضار می رساند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای ایجاد فضای ناامنی در ایران اقدام به تهیه یک نوع عطر بسیار خوش ہو، اما سمی به نام RASHA نموده اند. این عطر اکرن به کشور افغانستان منتقل گردیده و در نظر است از طریق مرزهای شرقی وارد کشور ایران گردد.

در این راستا عنوان شده هر نفری که از این عطر چند مرتبه استفاده نماید، احتمال اینکه فلج با کشته شود خیلی زیاد است. بخش این عطر توسط دست فروشان افغانی با شکل جعبه ای که به پیوست میباشد) صورت می گیرد به گونه ای که در جلوی مدارس، دانشگاهها، پادگانها و محل های پرتردد با قیمت مناسبی عرضه می گردد.

به نظر می رسد در ایام بعد از حمله بمن به أرامكو عربستان، این اقدام تلافی جویانه ای علیه کشور می باشد و این موضوع نیز فرصت مناسبی برای آنها تلقی می گردد. لذا شایسته است ضمن تقویت هوشیاری و اطلاع رسانی تا پایین ترین سطح به منظور پیشگیری از بروز هرگونه آسیب پذیری، مقرر فرمایید، اخبار و گزارشات در این خصوص به این حفاظت اطلاعات اطلاع رسانی گردد.
ناوسالار دوم پاسدار مهدی سلیمان زاده

مسئول حفاظت اطلاعات  بیمارستان مسلیمن ندسا

پیرو انتشار گسترده این نامه درباره مرگبار بودن عطر RASHA  یک منبع آگاه در سازمان غذا و دارو  در گفت وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از جعلی بودن نامه خبر داد.

ماجرای فروش عطر مرگبار و فلج کننده چیست؟/ عطر خوشبوی سمی در ایران شایعه یا واقعیت؟

محمد جواد خشنود معاون غذا و دارو دانشکاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه قرار است یک عطر خوشبو و سمی با نام «راشا» از افغانستان به ایران وارد شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه سلامت افراد جامعه به عنوان اولویت مهم سازمان غذا و دارو و به دنبال آن معاونت غذا و دارو در هر استان است، این موضوع در دست پیگیری است .

 او با بیان اینکه تاکنون هیچ جواب صحیحی از منبع خبر پیدا نکردیم و نمی‌توانیم آن را تایید و یا تکذیب کنیم، افزود: موضوع در دست بررسی است و چنانچه خبر تائید و یا تکذیب شود از طریق رسانه‌ها به شهروندان اعلام می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور شناسایی کالای وارداتی مجاز و غیر مجاز، برچسب اصالت و سلامت کالا تحت نظر سازمان غذا و دارو بر روی محصولات سلامت محور شامل دارو، محصولات خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج شده است. برخلاف برچسب شبنم که به آسانی قابل تقلب بوده و برچسب تمامی کالا‌ها یکسان است، این برچسب قابل تقلب نبوده و اصالت کالای مورد نظر را به سه روش می‌توان استعلام کرد.

خشنود افزود: ارسال کد UID به شماره پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲، ارسال اعداد پشت قسمت پوشیده شده به ترتیب از قسمت اول تا چهارم به همان شماره‌ پیامکی، وارد کردن اعداد فوق در سامانه الکترونیکی www.ttac.ir و استفاده از نرم افزار بارکد خوان دو بعدی مخصوص تلفن همراه از طریق سایت مذکور از جمله راه‌های استعلام اصالت محصولات وارداتی به شمار می‌آید. هر شماره پیامکی دیگری به جز ۲۰۰۰۸۸۲۲ بر روی محصول، تقلبی است.


نظرات بینندگان