کد خبر: ۱۳۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸

از سیل تا اغتشاش/ هیس! مسئولان خوابند توقع تدبیر اندیشی نداشته باشید!

مهربانی و نوع دوستی مردمان این کلانشهر همچون گذشته شهره خاص و عام بوده و در هیچ ذهنی نمی گنجد شهری با چنین مردمانی بخواهند داشته های شهری خودشان را به آتش بکشند و خود و همشهریانشان را از امکانات رفاهی و خدماتی محروم کنند.
شیرازه؛ شیراز از فروردین سال جاری با وقوع سیل سختی های زیادی را پشت سر گذاشت، میهمانان نوروزی و شهروندانمان خسارت های مالی و جانی بسیاری را متحمل شدند و شیرینی عید به کام همه تلخ شد.

تنها چند ماهی از آن روزها فاصله گرفته بودیم؛ داغ از دست دادن عزیزانمان هنوز تازگی داشت تا اینکه حادثه تلخ دیگری این کلانشهر را چند روز دیگر ملتهب کرد.

از سیل تا اغتشاش/ هیس! مسئولان خوابند توقع تدبیر اندیشی نداشته باشید!

روزهای سیلابی شیراز را به هر سختی که بود گذراندیم اما افزایش ناگهانی نرخ بنزین گویا بهانه ای بود تا بار دیگر این شهر جنت طراز را آشفته ببینیم.

مردم که سالهاست از گرانی های بی حد و اندازه به ستوه آمده بودند با گرانی بنزین تاب و تحملشان را از دست داده و برای اعلام اعتراض خود به خیابان ها آمدند. در ابتدا شاهد این بودیم که معترضان به همدیگر گل هدیه می دادند و شکواییه خود را با فوتبال بازی کردن در کف خیابان و کف زدن اعلام می کردند.

اما این اعتراض آرام و مسالمت آمیز دیری نپایید که مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفت.

داشته های دشمنان اگرچه تعدادشان اندک بود، سعی در هدایت افکار عمومی به سمتی که خودشان برنامه ریزی کرده بودند داشتند. فضای مجازی ابزار کار این افراد بود و خشونت را دقیقا در زمانی که مردم از این همه تورم و مشکلات اقتصادی عصبانی بودند وارد میدان کرده و جوانان گلایه مند از بیکاری و فقر را به سمت خود کشاندند.

تنها در عرض سه روز بسیاری از اموال عمومی شهر اعم از سطل های زباله، چراغ ها، علایم راهنمایی و رانندگی، بانک ها، ساختمان های دولتی و غیردولتی، خودروها و دیگر امکانات شهری مورد تخریب قرار گرفت.

از سیل تا اغتشاش/ هیس! مسئولان خوابند توقع تدبیر اندیشی نداشته باشید!

در این میان آسیب جانی و مالی بسیاری به مردم عادی که هیچ گونه تقصیری نداشتند وارد شد و حتی شاهد حملات مختلف از جانب اشرار به مردم عادی و نیروهای خدماتی چون آتش نشانی که باید ایمنی مردم و شهر را تامین کنند بودیم.

با کمی تامل به اتفاقاتی که در شهر رخ داد، می بینیم که فرد معترض به تورم، مشکلات اقتصادی و گرانی ها که قصدش اصلاح امور است هرگز بار مالی مضاعفی به دوش شهر نمی گذارد که بعدا مجبور باشد برای دریافت خدمات مورد نیازش در جامعه هزینه ای بیشتر بپردازد.

اگر هدف، اصلاح وضع جامعه و بهبود اقتصاد کشور بود نبایست به اموال شهر که با هزینه همین مردم ساخته و تهیه شده است آسیب وارد و با حمله به خادمان ملت و افراد عادی بی گناه عقده گشایی کرد.

اکنون پس از چند روز، بنزین بر همان نرخ تعیین شده باقی ماند و تنها چیزی که عاید ملت ایران شد ضررهای میلیاردی بود و بس.

البته این نکات بدین معنا که مردم حق اعتراض و انتقاد ندارند نیست؛ دولت به معنای عام بایستی شرایط لازم برای شنیدن مطالبات مردمی، گلایه ها و شکایات را فراهم می کرد تا شاهد این اتفاقات نباشیم.

نکته حائز اهمیت که لازم است مورد توجه شهروندان قرار گیرد نحوه انتخاب مسئولین و نمایندگانی است که باید در راس امور قرار بگیرند؛ هر آنچه در کشور شاهدیم ماحصل انتخاباتی بود که پشت سر گذاشته و رای های مردمی است و بس، پس قبل از هر گلایه ای باید به خودمان و انتخابات هایی که پشت سر گذاشته ایم رجوع کنیم.

امید است در برهه های بعدی با دقت بیشتری به انتخاب نمایندگان و مسئولان خود اقدام کنیم.

کمتر از چهار ماه به نوروز ۹۹ باقیمانده و کلانشهر شیراز باید آماده عید و استقبال از میهمانان نوروزی می شد اما با بی فکری برخی که به آشوب اغتشاشگران دامن زدند شیراز سالها عقب افتاد و سیما و اکنون منظری سوخته از آن بجا مانده است، گویا شیراز متهم به خرابی در بین دو نوروز بوده و احتمالا تدابیر مسئولان استانیِ همیشه در خواب، ته کشیده است.

از سیل تا اغتشاش؛ اگر چه خرابی های بسیاری بجای ماند اما مهربانی و نوع دوستی مردمان این کلانشهر همچون گذشته شهره خاص و عام بوده و در هیچ ذهنی نمی گنجد شهری با چنین مردمانی بخواهند داشته های شهری خودشان را به آتش بکشند و خود و همشهریانشان را از امکانات رفاهی و خدماتی محروم کنند.

سالهاست گذراندن معیشت سخت شده و کوهی از عصبانیت در برابر ناکارآمدی دولت و مسئولان در قلوب مردم ایجاد و دفن و همچون آتشی زیر خاکستر پنهان شده؛ قطعا افرادی سوء استفاده گر در این انبار باروت، آتشی انداختند و سعی در تخریب گر نشان دادن مردمانی که بارها امتحان خود را در دفاع از شهر و میهنشان پس داده اند داشتند…

این بار نیز جهادگران و مردم در آبادانی شهر خود می کوشند اما لازم است مسئولان درزهای مدیریتی شان را رفع و اصلا علت اینکه اجازه دادند طی سه روز این همه خرابی به بار بیاید را برای مردم روشن و تبیین کنند.

سیل را شاهد سوء مدیریتی بودیم و اغتشاش را نیز؛ مگر می شد این همه خرابی در عرض چند روز به وجود بیاید و مسئولان نظاره گر آن باشند!
نظرات بینندگان