کد خبر: ۱۳۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری:

استقبال جدید از وحدت اسلامی در جهان اسلام

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز جهان اسلام به یک فهم و درک جدیدی از دشمن مشترک رسیده است از این رو شاهد استقبال جدیدی از وحدت اسلامی در سطح جهان اسلام هستیم.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری روز یکشنبه ۲۷ بهمن در نشست شورای معاونان مجمع تقریب ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و تجدید بیعت با انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه این حضور نشان دهنده روحیه مقاومت مردم است، افزود: مردم ایران مثل همیشه پای انقلاب، ولایت و مقاومت ایستاده اند و ان شاءالله در جمعه آینده با حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب نامزد‌های اصلح مشت محکمی به دهان آمریکا و اذنابش خواهند زد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به جنگ نرم دشمن علیه ملت ایران، ادامه داد: ما در جنگ سخت توانستیم مقاومت کنیم، اما در جنگ نرم باید خیلی مواظب باشیم. با تغییر نسل‌ها و حضور جوانانی که وجوه و مناظر کریه قبل از انقلاب را تجربه نکرده اند ممکن است توسط اخبار دروغین و چهره‌های تصویر سازی شده توسط رسانه‌های بیگانه، گمراه شوند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با بیان اینکه امروز، روز جنگ نرم و جنگ اینترنت و ماهواره است، گفت: دشمن تلاش می‌کند آن چیزی را که از راه جنگ سخت نتوانسته بدست بیاورد از راه تصاحب دل‌ها به دست بیاورد و با توجه به حضور چشمگیر جوانان در فضای اینترنت، مرتب نا امیدی را در بوق و کرنا می‌کنند و با راه اندازی پویش «من رأی نمی‌دهم» و پویش‌های ضد دینی و اخلاقی در فضای مجازی می‌خواهند با این کار‌ها جوانان ما را از اسلام و دیانت و اخلاق اسلامی دور کنند؛ از این رو ما باید در این فضای جنگ نرم حاضر باشیم.

وی با اشاره به اینکه راهبرد اصلی ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، فرهنگ سازی است، افزود: تقریب مذاهب اسلامی یک دوران بسیار سخت را پشت سر گذاشته است، در زمان ظهور داعش بسیاری از جوانان شیفته اسلام، گرایش‌های ناهمگونی به سوی داعش داشتند به دلیل اینکه آن‌ها را یک چهره انقلابی می‌دیدند، اما امروز چهره کریه و مشوه داعش از پشت نقاب سیاه آن‌ها کنار زده شده و شعار دروغین آن‌ها آشکار شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروز جهان اسلام به یک فهم و درک جدیدی از دشمن مشترک رسیده است، افزود: ما امروز شاهد یک استقبال جدیدی از وحدت اسلامی هستیم هرچند در حوزه دولت‌ها با معذوریت‌هایی مواجه هستیم، اما در حوزه علمایی و نخبگان شاهد این تغییر هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تأکید کرد: امروز فضای فرهنگی برای ترویج تفکر وحدت و تقریب در جهان اسلام وجود دارد.

شهید سلیمانی، وجود خود را صرف وحدت اسلامی کرد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی وجود خودش را صرف وحدت اسلامی کرد و برای اینکه امت اسلامی به وحدت برسد، جان فشانی‌ها کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح روز یکشنبه ۲۷ بهمن در دیدار با حجت الاسلام «راجا ناصر عباس جعفری» دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان و هیأت همراه، ضمن خیر مقدم و آرزوی توفیق برای آنان، با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی وجود خودش را صرف وحدت اسلامی کرد و برای اینکه امت اسلامی به وحدت برسد، جان فشانی‌ها کرد؛ همیشه در صحنه حاضر بود و جدای از اینکه سردار جبهه‌ها بود، بسیار نسبت به فرزندان شهدا و خانواده شهدا مهربان بود و به خانواده‌های آنان سرکشی می‌کرد، ایشان از روحیه لطیف و مهربانی برخوردار بود که این ویژگی را تنها در بزرگان اسلام سراغ داریم؛ شیعی و سنی و کرد و دیگران‌

می‌دانستند که سردار در مقابل داعش یعنی شکل دروغین اسلام مقاومت و شکست داعش در منطقه را رهبری می‌کرد.

وی افزود: سردار شهید ما آنقدر در دل مسلمانان جهان جای گرفته بود که در روز تشییع پیکر مطهرش همه خیابان‌های ایران و حتی عراق، پاکستان و هندوستان مملو از جمعیت شد، همه برای پاسداشت خون این شهید بزرگوار که در راه وحدت اسلامی کشته شد، آمده بودند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین از مجلس وحدت مسلمین پاکستان به دلیل همکاری در مشارکت گسترده اهالی پاکستان در مراسم تشییع سردار سلیمانی قدردانی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه اهداف مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی را برای هیأت پاکستانی تشریح کرد و گفت: سوالی که در حوزه وحدت اسلامی پیش می‌آید این است که با وجود فرقه‌های متفاوتی که در بین شیعیان و اهل سنت، این وحدت به چه معناست؟ آیا ما باید از اعتقادات خودمان دست برداریم تا اتحاد پیدا کنیم؟ ما معتقد هستیم که وحدت اسلامی به معنای دست برداشتن از اعتقادات تاریخی خودمان نیست، هر گروهی می‌تواند اعتقادات تاریخی و کلامی خودش را نیز داشته باشد؛ هدف نهایی و غایی و واحدمان این است که ما به سبک زندگی پیغمبر اکرم (ص) برسیم، این دستور قرآنی است که ایشان را اسوه زندگی خود قرار دهیم که اگر به این الگو برسیم به هم نزدیک شده ایم و این به معنای وحدت اسلامی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این دیدار، الگوی هرمی را که مدل مفهومی از اهداف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است برای هیأت پاکستانی تشریح کرد و گفت: ما باید از تفرقه گرایی و تعرض به جهان اسلام پرهیز کنیم و در مقابلش صلح و اصلاح ذات البین را ترویج کنیم، از تنازع و درگیری جلوگیری کنیم و در مقابلش همدلی و همدردی داشته باشیم؛ نباید دردی به درد‌های هم دین و هم کیش خود اضافه کنیم؛ باید از مشاجره و دعوای کلامی پرهیز کنیم، به مقدسات یک دیگر توهین نکنیم، از جنگ طایفه‌ای خودداری کنیم؛ به همدیگر در کلام و لفظ احترام بگذاریم، به همکاری با جهان اسلام توجه کنیم، نسبت به یکدیگر احسان و دوستی کنیم، خداوند متعال به احسان امر کرده و معیار اسلام هم ابراز شهادتین است؛ فقط همین دو لازم است که کسی را مسلمان بدانیم؛ ما مسلمانان یک دشمن خونخوار و قدری به نام استکبار جهانی داریم که سر سلسله آن آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و برای مقابله با آن‌ها باید با یکدیگر متحد شویم؛ دشمن ما قوی است و ما باید در مقابل این دشمن قوی خودمان را تقویت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تأکید کرد: ما باید از جنگ و مشاجره و اختلاف پرهیز کنیم و در سخنرانی‌های خود مرز خود را با دشمن مشخص کنیم، علمایی که در سخنرانی‌های خود مرز با دشمن را مشخص نمی‌کنند، علمای اصیلی نیستند؛ بنابر این ما باید هم دشمن را بشناسیم و هم مرز خودمان را با آن مشخص و روحیه مقابله با آن را تقویت کنیم.

وی افزود: ما وارد جنگ جدیدی با استکبار جهانی شده ایم که این جنگ، جنگ نرم است، جنگی که ابزار آن سلاح نیست، قلم و ماهواره و اینترنت است و ما از شما عالمان دین درخواست داریم که توجه بیشتری به این مسأله داشته باشید، زیرا دشمن امروز سهمگین‌ترین ضربه‌ها را از طریق جنگ نرم به جهان اسلام وارد می‌کند؛ این وظیقه علما است که در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر کنند.

نظرات بینندگان