کد خبر: ۱۳۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
بسته خبری سلامت؛
آلودگی سبزی خورشتی به ویروس کرونا، مزیت‌های باور نکردنی عسل، دستور العمل مصرف ویتامین دی برای مقابله با کرونا، خواص فلفل دلمه‌ای و ۱۱ توصیه تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای روزهای کرونایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره اینکه آیا خرید سبزی خورشتی امکان آلوده بودن به ویروس کرونا را دارد، گفت: هر چیزی که در معرض هوا قرار بگیرد امکان آلوده شدن به ویروس کرونا را دارد.

خدیجه رحمانی، افزود: آلودگی سبزی خورشتی در اثر حرارت از بین می‌رود؛ بنابراین در هنگام پخت و پز دیگر نباید این نگرانی وجود داشته باشد. توصیه ما این است که در این وضعیت بحرانی کشور با وجود ویروس کرونا هرگز از سبزیجات خام استفاده نشود مگر آن‌هایی که قابل پوست گیری مانند خیار و هویج هستند که در این صورت باید حتماً با استفاده از مایع آن‌ها را خوب شستشو داد و سپس مصرف کرد.

وی در خصوص مصرف سبزیجات در طول شبانه روز، اظهار کرد: سبزیجات خام و پخته در هر وعده غذایی ناهار یا شام می‌تواند به میزان یک واحد یعنی خام نصف لیوان و خام به صورت درشت یک لیوان و ریز نصف لیوان مصرف شود. سالاد شیرازی گزینه خوبی برای مصرف سبزیجات به صورت خام است

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برنحوه ضدعفونی کردن سبزیجات، گفت: با اینکه مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزیجات توصیه نمی‌شود، اما در حال حاضر بهترین گزینه برای تمیز کردن آنهاست، اما همانطور که گفتم بهترین گزینه برای مصرف سبزیجات کندن پوستشان است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: مایع ظرفشویی به این علت توصیه می‌شود که ممکن است سبزیجات آلوده باشند و سپس هنگام تماس، دست ما با آن‌ها آلوده شوند و بر اساس حواس پرتی و برخورد دستان آلوده با سطح چشم، بینی و گوش شانس ابتلاء به کرونا افزایش پیدا کند.

وی گفت: آغشته کردن یک قطره مایع ظرفشویی با پارچه نرم، ابر و پنبه و سپس شستن سبزیجات به واسطه آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانیم مقاومت بیشتری در برابر ویروس کرونا داشته باشیم.

خواص فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای می‌تواند در مقابل عواملی که سیستم ایمنی مورد حمله قرار می‌دهند، از بدن انسان محافظت کند. از خواص فلفل دلمه‌ای می‌توان به تقویت سیستم عصبی، کاهش سرعت فرایند پیری، کمک به سلامت دستگاه تنفسی و حفظ جریان خون اشاره داشت. تقریباً ۹۲ درصد فلفل دلمه‌ای تازه و خام را آب تشکیل شده داده است. فلفل دلمه‌ای حاوی مس، فیبر، فولات، منگنز، منیزیم، پتاسیم، فسفر، پروتیئن، سلنیم، ویتامین B۶، ویتامین C است. عمده مواد تشکیل‌دهنده فلفل دلمه‌ای کربوهیدرات‌ها هستند. فلفل دلمه‌ای قرمز متوسط خردشده، ۹ گرم کربوهیدرات دارد. مزه شیرین فلفل دلمه‌ای از کربوهیدرات‌های است. فلفل دلمه ایی تقریباً ۲ درصد هم فیبر دارد. فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی متنوعی مانند ویتامین C، B۶، K۱، E، A، پتاسیم و فولات است.

فلفل دلمه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است مانند کاروتنوئیدها، است. فلفل دلمه‌ای حاوی همچون هویج حاوی بتاکاروتن است که به تقویت بینایی کمک می‌کند. برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی، باید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین C هستند. فلفل دلمه‌ای ویتامین C فراوانی دارد و مصرف مرتب آن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. رأی رشد مناسب جنین، فولات مصرف کنید. فلفل دلمه‌ای سرشار از فولات است. فلفل دلمه کالری کمی و چربی ندارد. و گزینه مناسبی برای رژیم‌های غذایی کاهش وزن است. عملکرد نامناسب دستگاه گوارشی منجر به اسهال، حالت تهوع، استفراغ می‌شود که آب بدن را خشک می‌کنند. فلفل دلمه‌ای سرشار از نیاسین یا همان ویتامین B۳ است که به هضم غذا کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با سلول‌های سرطانی و رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از بدن شما در مقابل بیماری‌های مزمن همچون سرطان محافظت می‌کنند.

مصرف فلفل دلمه‌ای نارنجی و قرمز می‌تواند از التهاب مفصل‌ها و عضله‌ها جلوگیری کند. موادمغذی موجود در آن حساسیت‌های فصلی را از بین می‌برد. سیستم عصبی برای انجام فعالیت‌های مختلف به مغز پیغام می‌دهد. به همین خاطر است که روان‌شناس‌ها بر حفظ سلامت سیستم عصبی تأکید می‌کنند. موادمغذی موجود در فلفل دلمه‌ای، تأثیرات مثبتی بر سلامت روان دارد.

دستور العمل مصرف ویتامین دی برای مقابله با کرونا

پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در روزهای اخیر توصیه‌های متفاوتی در خصوص مصرف ویتامین دی برای افزایش ایمنی بدن در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده است و برخی از مصرف خودسرانه ویتامین دی در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این دستورالعمل آمده است: «در این شرایط بحرانی، به هیچ وجه نیازی به اندازه‌گیری آزمایشگاهی سطح سرمی ویتامین دی نیست. در صورتی که طی چند ماه گذشته، در حال مصرف یک عدد ویتامین دی پنجاه هزار واحدی در ماه بوده‌اید، به همین صورت ادامه دهید: یعنی یک عدد ویتامین دی پنجاه هزار واحدی در ماه. این توصیه برای کودکان دو تا ۱۲ سال به میزان یک عدد ویتامین دی پنجاه هزار واحدی هر دو ماه یک بار است. در غیر این صورت، بدون نگرانی، فعلاً برای مدت چهار هفته آینده هفته‌ای یک عدد ویتامین دی پنجاه هزار واحدی مصرف کنید.»

در پایان این دستورالعمل با تاکید بر اینکه در خصوص ویروس کووید -۱۹ ناشناخته‌ها بسیار است بر لزوم پیگیری پیشنهادات پزشکی و بهداشتی از انجمن‌های علمی مربوطه اشاره شده است...

مزیت‌های باور نکردنی عسل

عسل برای افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، نه تنها خطر اختلالات قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، بلکه از افزایش وزن بدن هم جلوگیری می‌کند. عسل می‌تواند آب، انرژی، فیبر، قند و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بدن را تأمین کند. این ماده حاوی مواد معدنی مانند آهن، سدیم، پتاسیم، فسفر، روی و کلسیم است. عسل همچنین حاوی ویتامین‌هایی است که شامل فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین C؛ و ویتامین B ۶ می‌شود، اما دارای میزان کمی از سلنیم، پروتئین، فیبر و اسیدهای آمینه است.

همچنین نشان داده شده است که عسل باعث کلسترول خون در بدن می‌شود و همچنین فشار روانی و عروقی را با یک روال منظم فعالیت بدنی و یک رژیم غذایی متعادل کاهش می‌دهد، به این معنی که شما می‌توانید یک فعالیت فعال‌تر داشته باشید و زندگی سالم داشته باشید. این امر باعث کاهش بیشتر وزن خواهد شد، زیرا دیگر نگران اضطراب آترواسکلروز یا خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در هنگام اجرای برنامه صبحگاهی نخواهید بود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عسل "حدود یک قاشق چایخوری یعنی ۵ گرم در روز”، که در ۱۵۰ میلی لیتر آب ولرم مخلوط شده است می‌تواند این روند مفید را تحریک کند. عسل سرشار از ۲۶ اسید آمینه و تعدادی ویتامین و مواد معدنی با ارزش است که بسیاری از آن‌ها برای متابولیسم بدن مفید هستند.

با تنظیم متابولیسم، غذا هضم و جذب می‌شود و به درستی از آن در بدن استفاده می‌شود، چربی به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌شود، بنابراین بهبود سلامت کلی را برای فرد به ارمغان می‌آورد. یکی از جنبه‌های رژیم غذایی زمستانی برای کاهش وزن، مصرف یک قاشق مرباخوری "۵ گرم” عسل قبل از خواب است. با خوابیدن، عسل به تحریک عملکرد کبد و کاهش تعدادی از هورمون‌های استرس موجود در سیستم ادامه خواهد داد عسل هضم را بهبود می‌بخشد و می‌تواند در کاهش وزن استاتیک در دستگاه گوارش کمک کند، عسل جایگزین خوبی برای قند است، می‌توان از آن در نوشیدنی‌های مختلفی مانند چای و آب لیموترش استفاده کرد.

۱۱ توصیه تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای روزهای کرونایی

بیماری کووید -۱۹، دارای طیف خفیف تا شدید است که می‌تواند نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی را به همراه آورد. کلیه گروه‌های سنی می‌توانند تحت تأثیر این ویروس قرار گیرند، اما سالمندان مبتلایان به بیماری‌های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، بیماران کلیوی، سرطان‌های تحت درمان، بیمارانی که به هر دلیلی کورتون مصرف می‌کنند و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ویروس کرونا هستند. بنابراین مراقبت از آن‌ها و پیشگیری از ابتلاء در این افراد کاملاً ضروری است.

با توجه به عوارض ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا توصیه‌های تغذیه‌ای جهت پیشگیری و کنترل بیماری ارائه می‌شود. البته باید توجه کرد که چه در شرایط عادی و چه در شرایط اضطرار لازم است تعادل و تنوع در مصرف کلیه مواد غذایی رعایت شود. دریافت کلیه ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی، از طریق منابع غذایی آن تأمین شود. باید توجه کرد که منابع غذایی حاوی ویتامین‌ها و املاح هیچ‌گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

بر اساس موارد مطرح در برنامه مدیریت تغذیه در کرونا ویروس که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، از توصیه به مصرف کلیه مکمل‌ها در این شرایط باید خودداری شود. زیرا مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد. بنابراین برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستورالعمل کشوری انجام شود.

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت چند توصیه تغذیه‌ای را برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و کرونا ارائه داده است که در ادامه می‌آید:

- در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها قرار دارند.

- مواد غذایی در هر گروه دارای ارزش غذایی تقریباً یکسان هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد.

- به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین c شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.

- با توجه به اینکه پیاز خام حاوی ویتامین c است، می‌توان روزانه همراه با غذا مصرف شود.

- همچنین در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C است استفاده شود.

- با توجه به نقش ویتامین‌های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E شامل روغن‌های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت استفاده شود.

- از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود.

- روزانه می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد.

- جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل استفاده شود.

- روزانه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز، میوه‌ها، شیر و لبنیات انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوباتی مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقالا و ماش و مغزهایی از جمله پسته، گردو، بادام و فندق جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

- همچنین مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.

دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: