کد خبر: ۱۳۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
مدیر عامل شرکت پخش فراورده های نفتی فارس؛

خودروهایی که خارج از سامانه هوشمند سازی سوخت, مخزن سی ان جی نصب کنند با مشکل مواجه می شوند

مدیر عامل شرکت پخش فراورده های نفتی فارس،گفت: خودرو هایی که خارج از سامانه و در کارگاه های غیر مجاز، نصب مخزن انجام دهند،پس از اجرای طرح هوشمند سازی سوخت با مشکل مواجه شده و قادر به سوختگیری نخواهند بود.

به گزارش شیرازه،  در آخرین ماه های سال گذشته بود که اطلاعیه‌ای از سوی شرکت پخش فرآورده های نفتی مبنی بر آغاز ثبت نام مالکان خودروها برای دوگانه سوز کردن ماشین های خود صادر شد که بر اساس آن افراد، می بایست برای اقدام به نصب مخزن سی ان جی بر روی خودروی خود، ابتدا در این سامانه ثبت نام کنند تا در موعد مقرر بتوانند اقدام کنند، در غیر این صورت  اگر فردی خارج از سامانه و در کارگاه های غیر مجاز، نصب مخزن انجام دهد،پس از اجرای طرح هوشمند سازی سوخت با مشکل مواجه شده و قادر به سوختگیری نخواهند بود.

اکنون نیز بعد از گذشت چند ماه از آن اطلاعیه مجدداً اعلام شده که خودروهای عمومی می‌توانند اقدام به ثبت نام در سامانه هوشمند سازی سوخت کنند که در این اطلاعیه آمده است طبق تصمیمات وزارت نفت و دولت، اولویت با خودروهای عمومی است که پس از بررسی و واکاوی همه جوانب امر، این نتیجه حاصل شد که طرح مذکور دارای ایرادات و اما و اگرهایی است که قطعاً نیاز به پیگیری، تصحیح،بازنگری و مدیریت مناسب دارد چراکه طبق این دستورالعمل خودروهای عمومی که شامل تاکسی ها و وانت بار های سبک و سنگین می شود در اولویت قرار دارند.

حال سوال اینجاست که از یک سو تکلیف برخی خودروهای شخصی چه
 می شود که در اختیار ادارات مختلف هستند و جزو خودروهای عمومی هم محسوب نمی شوند و باید با پرداخت هزینه‌های سنگین اقدام به دوگانه سوز کردن خودرو های خود کنند، چرا که اکثر این رانندگان که سرپرست خانوار هستند و نیاز به دوگانه سوز کردن خودرو دارند نمی توانند مدت طولانی در انتظار اجرای طرح سامانه هوشمند سازی سوخت بمانند از طرفی دولت نیز  دوگانه سوز کردن خودروها، خارج از این سامانه را غیرقانونی می‌داند که قطعاً این امر نیاز به یک بررسی مجدد دارد که این اما و اگرها و ایرادات به  گونه‌ای مرتفع شود که نه سیخ بسوزد و نه کباب، یعنی افرادی که ماشین های آنها نه جزء دسته ی خودروهای عمومی محسوب می‌شوند و نه صرفاً شخصی است حقوقی از آنها ضایع نشود.

در این راستا گفت و گویی انجام داده ایم با مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی و معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تا راهکاری پیش پای افرادی گذاشته شود که هم باید مبالغ سنگینی را برای دوگانه سوز کردن خودروهای خود در کارگاه‌های سی ان جی پرداخت کنند و هم ترس و واهمه این موضوع را همواره دارند که آیا پس از دوگانه سوز کردن خودرو، آن هم خارج از سامانه تعریف شده، در آینده با مشکل مواجه می شوند یا خیر؟

عدم سوختگیری خودرو هایی که خارج از سامانه طرح هوشمند سازی سوخت،نصب مخزن انجام می دهند

افرادی که متقاضی دوگانه سوز کردن خودرو هستند می بایستی از طریق سامانه «GCR.NIOPDC.IR» اقدام به ثبت نام نمایند

مدیر عامل شرکت پخش فراورده های نفتی استان فارس در این خصوص پاسخ داد:مالکین خودرو هایی که متقاضی انجام فرایند تبدیل خودرو هستند صرفاً بایستی از طریق کارگاه های مُجازی که تحت نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند و همچنین از طریق سامانه «GCR.NIOPDC.IR» اقدام به ثبت نام نمایند.

 امیر بنی کریمی در خصوص خودروهایی که خارج از روال اعلام شده، اقدام به دوگانه سوز نمودن خودرو می کنند، ابراز داشت: کلیه مسئولیت ها بر عهده خود مالک خودرو خواهد بود و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط هیچ گونه مسئولیتی را در این خصوص بر عهده نخواهد داشت ضمناً با توجه به اینکه مراحل هوشمند سازی جایگاه های سی ان جی در دست اقدام می باشد در آینده از سوختگیری خودروهایی که به صورت غیرمجاز اقدام به دوگانه سوز نمودن خودرو کرده باشند ممانعت به عمل خواهد آمد 

بنی کریمی با بیان اینکه دو مرجع برای دوگانه سوز کردن خودروها وجود دارد،گفت: یکی تولید کنندگان خودروها هستند که مجاز به انجام این کار می باشند که شماره ماشین،‌شاسی و همه چیز مشخص است و در سامانه هم ثبت می شود، دوم ،کارگاه های مجوز دار سطح شهر هستند که اقدام به دوگانه سوز کردن خودرو می کنند و هر ماشینی که توسط این کارگاه ها دوگانه سوز می شود بلافاصله سیستم آنها متصل به سیستم کشوری شده و برای آنها کارت هوشمند صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت و مدیریت مصرف و در پی آن گرانی بنزین، مالکان خودروها تمایل بیشتری به دوگانه‌سوز کردن ماشین های خود پیدا کردند،افزود: در این میان استقبال خودروهای عمومی نیز بسیار بود بر همین اساس دولت و وزارت نفت اولویت را بر خودروهای عمومی گذاشت یعنی ابتدا این خودروها که در سامانه ثبت نام کرده‌اند دوگانه سوز می شوند و سپس برای خودروهای شخصی آغاز به کار می شود.

بنی کریمی در پایان ابراز کرد: وزارت نفت که متوجه شد اجرای این طرح به نفع هم دولت است و هم مردم،این سامانه را طراحی کرده که در آن یک میلیون و 400 هزار خودرو عمومی به صورت رایگان دوگانه شوند و افرادی که خارج از این سامانه یا در کارگاه های غیر مجاز دوگانه سوز کنند کارت هوشمند آنها فعال نمی گردد و خودروهای آنها بنزین سوز محسوب می‌شود.

عدم سوختگیری خودرو هایی که خارج از سامانه طرح هوشمند سازی سوخت،نصب مخزن انجام می دهند

بایستی امکانات مان به حدی باشد که فرد به محض اینکه در سامانه ثبت‌نام کرد بتواند دستگاه را بر روی خودرو خود نصب کند

معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این خصوص گفت:برای دوگانه سوز کردن خودروها یکی بحث سی ان جی مطرح است و دیگری گاز ال پی جی که در هر صورت استفاده از مخزن کپسول های خانگی(ال پی جی)کاملاً غیرقانونی و نا ایمن است که در این راستا نظارت سازمان صنعت و معدن به شدت با این تخلفات برخورد خواهد کرد.

محمد ابراهیم صداقت در ادامه در خصوص گاز سی ان جی که به دو صورت کارخانه ای و دستی انجام می شود،افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت مجوز دار در شهر شیراز در حال ارائه خدمت و دوگانه سوز کردن خودرو ها هستند و نظارت آنها ان بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد

صداقت با بیان اینکه ما متولی تولید مخزن سی ان جی، کیت، لوله و دیگر ابزار آن هستیم و بر انها نظارت می کنیم،ابراز داشت: اما اینکه در بحث گازسوز کردن خارج از سامانه، در آینده به این خودروها گاز رسانی انجام شود یا خیر، سیاست اداره صنعت و معدن نیست بلکه در حوزه اختیارات شرکت پخش فراورده های نفتی است.

 وی با تاکید بر اینکه اگر کسی بخواهد در چارچوب قیمت های مصوب و متعادل خودرو خود را دو گانه سوز کند حتما باید در سامانه، ثبت نام کرده تا پس از موعد مقرر بتواند اقدام کند،عنوان کرد: اما اگر شخصی بنا به ضرورت کاری و یا شرایط موجود، مجبور به گازسوز کردن خودرو خود باشد باید مخزن و کیت را از کارگاه های مُجازی که اقدام به این کار می‌کنند تهیه کرده و بر روی ماشین خود نصب کند.

معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنین افزود:اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در هر دو صورت این افراد می توانند به پمپ های گاز مراجعه کرده و سوخت گیری کنند اما سوخت گیری یا عدم ان برمی گردد به سیاست‌های شرکت پخش فرآورده های نفتی که آیا در آینده این خودروها مجاز به سوخت‌گیری هستند یا خیر و یا چه کسانی ممکن است با مشکل مواجه شوند که در این راستا متولیان مربوطه باید پیشنهاد داده و این موضوع را مطرح کرده و به مردم نیز اطلاع رسانی کنند.

صداقت تصریح کرد: اگر قرار باشد مانعی برای این کار وجود داشته باشد، اول شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید اقدام کرده و پیگیر ماجرا باشد و اگر قرار است سهمیه تخصیص داده شود باید ابلاغ کنند و نکته دوم این است که اگر ما معتقدیم که کسی نباید خارج از سامانه مورد نظر ثبت‌نام انجام دهد، بایستی امکانات و موجودی مان به حدی باشد که فرد به محض اینکه در سامانه ثبت‌نام کرد بتواند دستگاه را بر روی خودرو خود نصب کند وگرنه اگر زمانبر باشد قطعاً مشکلاتی پیش می آید.

وی با اشاره به اینکه وقتی تعادل بین عرضه و تقاضا به هم بخورد قطعاً یک بازار دومی به وجود می آید و فروشنده های غیرمجاز پیدا می شوند و تمام کارها را غیرمجاز انجام می‌دهند،عنوان کرد: اکنون نکته‌ای که وجود دارد این است که طبق نظر دوستان ما در شرکت پخش فرآورده های نفتی دوگانه سوز کردن خارج از سامانه غیر قانونی بوده و با مشکلاتی روبرو است همچنین استفاده از گاز ال پی چی نیز غیر قابل قبول است اما سوالی که مطرح می‌شود این است که پس چرا کارخانه‌های تولید قطعات ال پی جی وجود دارد و دولت هم مجوز کار و تولید به آنها میدهد،پس وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی باید سریع اعلام کند که این کارخانه ها تولید خود را متوقف کنند چون ممکن است به تبع آن مشکلاتی به وجود بیاید.

صداقت در پایان تاکید کرد:ما هیچگونه کارگاه رسمی نصب ال پی جی نداریم و هر جا که این کار صورت می گیرد، زیرزمینی و غیرمجاز انجام می شود پس تخلف است و اگر  مشاهده شود به فوریت باید پلمپ شود./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان