کد خبر: ۱۳۹۵۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
شیرازه گزارش می‌دهد؛

شلیک زهرآلود با محتوای مبتذل به سمت ارزش‌های اساسی جامعه/ درخواست مردم از دادستان برای برخورد با «مرودشت نایس»

صفحه اینستاگرامی «مرودشت نایس» که بالغ بر 51 هزار دنبال‌کننده دارد با انتشار پست‌هایی مبنی بر ساختارشکنی از هنجارهای اخلاقی جامعه، اعتراض کاربران فضای مجازی را به همراه داشته است. آن‌ها از مراجع قضایی خواستار برخورد جدی با این فعالیت‌های ضداخلاقی هستند.

به گزارش شیرازه، با تحقیق و پژوهش در میان فرهنگ‌ها و ادیان مختلف می‌توان به این حقیقت دست یافت که حفظ حرمت زن یک ارزش اخلاقی مشترک میان تمامی جوامع بشری بوده است. با این حال این امر مهم در ایران اهمیتی دوچندان دارد؛ بر اساس منابع و شواهد تاریخی چه در ایران پیش از اسلام و چه در ایران پس از اسلام نجابت زن به عنوان راهبر و گرمابخش کانون خانواده یکی از ویژگی‌های مهم ایرانیان بوده است.

با این حال مدتی است که برخی از سوداگران فرهنگی تلاش دارند بستری را در فضای مجازی فراهم آورند تا با قبح‌شکنی از تصویر زن در افکار عمومی، هنجارهای فرهنگی ایران را مخدوش کنند و نقش زنان را به شیوه‌ای هوشمندانه به تنزل و افول هدایت کنند.

به تازگی یک صفحه اینستاگرامی تحت عنوان «مرودشت نایس» در استان فارس پست‌هایی را منتشر می‌کند که با هدف قرار دادن ارزش‌های فرهنگی جامعه نگرانی شمار زیادی از مردم را از به خطر افتادن کانون گرم خانواده به همراه داشته است. این صفحه اینستاگرامی بالغ بر 51 هزار بازدیدکننده دارد که اغلب آن‌ها از نسل جوان و نوجوان هستند. همچنین بسیاری از مردم از جمله والدین فعالیت آزادانه گردانندگان این صفحه را یک خطر بزرگ برای خانواده‌ها می‌دانند و خواستار برخورد مراجع قضایی با این دست تهاجم‌های فرهنگی به جامعه هستند.

 شلیک زهرآلود «مرودشت نایس» به بنیاد خانواده/از زنان مردپوش تا مردان زن پوش!/درخواست مردم از دادستان برای توقف یک صفحه اینستاگرامی

چاشنی «مرودشت نایس»؛ از تمسخر روحانیت تا عشوه‌های مرد زن‌پوش!

اما محتوای اغلب پست‌های این صفحه را چه چیزهایی در بر می‌گیرد؟
به نظر می‌آید که تعداد بالای دنبال‌کنندگان این صفحه مجازی فضایی را فراهم آورده تا برخی برای بالا بردن بازدید از صفحه خود در فضای مجازی و حتی برای تبلیغات، به این صفحه اینستاگرامی روبیاورند. با تحلیل پست‌های «مرودشت نایس» می‌توان دریافت که سودجویی، استفاده جنسیتی از تصویر زنان و مواردی دیگر ابزارهایی مهم برای بالا بردن مخاطبان این صفحه اینستاگرامی بوده است. 

گرداننده این صفحه پا را از این نیز فراتر گذاشته است و در یکی از پست‌های خود مقام روحانیت شیعه را نیز مورد اهانت و تمسخر قرار داده است. در این ویدیو که در یکی از آن پست‌ها منتشر شده است یک روحانی در  حال بیان این نکته است که برای امر به معروف و نهی از منکر چشمش دچار آسیب شده است. در ویدیو نیز می‌بینیم که یکی از چشمان این شخص معمم پانسمان است. در کپشن این پست نیز چنین آمده است:«آخوندی که به سبب دخالت در نوع پوشش زنان کور شد»! با اندک دقتی در دیگر پست‌های این صفحه مجازی مشخص می‌شود که فحوای مطالب «مرودشت نایس» در راستای قبح‌زدایی از حجاب و عفاف؛ مشروعیت دادن تدریجی به بی‌بندوباری اخلاقی و مواردی از این دست است. 

بنابراین وقتی که این چنین مطلبی را در مورد روحانیت منتشر می‌کنند آیا غیر از مشروعیت دادن و تبلیغ برای اهانت و خشونت علیه روحانیون و مبلغان نهی از منکر است؟

در چندی دیگر از پست‌های این صفحه نیز با تصاویری نامتعارف از حرمت زنان مواجه می‌شویم. شیرجه زدن زن محجبه در آب، تصاویر بازیگران نیمه‌برهنه پیش از انقلاب، رقص و آواز زنان در اماکن عمومی از جمله این موارد است. با این حال ساده‌لوحانه است اگر گمان کنیم تیر اخلاق‌ستیزی در این موارد فقط به زنان حمله کرده است. آنچه که در یکی از پست‌ها منتشر شده است، در حرمت‌شکنی به همه این موارد رو دست زده است! مردی که لباس زنانه بر تن‌ کرده است و با حرکات زنانه در حال رقصیدن است. در زیر این ویدیو نوشته شده است«یه کم انرژی بگیرید»!
 
آنچه که تا کنون به آن اشاره شد تنها چند مورد از تعداد یک هزار و 2 پستی است که تا زمان نوشتن این گزارش در تاریخ 28 اردیبهشت 1399 در این صفحه اینستاگرامی به انتشار رسیده است.

تحقیقات میدانی خبرنگار شیرازه در این باره حاکی از آن است که گرداننده «مرودشت‌نایس» با حضور در برخی منازل اقدام به فیلم‌برداری برای پست‌های این صفحه اینستاگرامی می‌کند. در برخی از موارد نیز برخی از کاربران فیلم‌هایی را ضبط و برای ادمین این صفحه اینستاگرامی می‌فرستدند.

 شلیک زهرآلود «مرودشت نایس» به بنیاد خانواده/از زنان مردپوش تا مردان زن پوش!/درخواست مردم از دادستان برای توقف یک صفحه اینستاگرامی

نگاه هوشمندانه یک کارشناس:
«سحر نعمت‌الهی» یک کاربر حرفه‌ای فضای مجازی است که به گفته خودش یکی از اصلی‌ترین محورهای مطالعاتش نسبت بین اخلاق و شبکه‌های اجتماعی بوده است. وی به خبرنگار شیرازه می‌گوید: آنچه که موجب نگرانی است این است که هنجارشکنی همواره به بهانه تبلیغ برخی از ارزش‌های جوامع لیبرال ‌مماس بوده است و به همین سبب افرادی که سواد رسانه‌ای پایینی دارند به راحتی فریب می‌خورند. مثلا همین پدیده حضور زنان در برخی از فعالیت‌های اجتماعی بهانه‌ای شده است تا برخی از سودجویان تفکرات ضداخلاقی را به ارزش‌های فرهنگی ایران تزریق کنند.

وی معتقد است: برخی از صفحات اینستاگرام مثل «مرودشت نایس» به بهانه حضور پررنگ زنان در حال فراهم آوردن زمینه‌هایی برای انقلاب جنسیتی را در کشور راه بیاندازند. البته ممکن است که قصد گردانندگان چنین صفحاتی در ابتدا چنین نباشد اما تجربیات مشابهی که در برخی از کشورها و جوامع دینی اعمال شده است، حاکی از آن است که بمباران تبلیغاتی رسانه‌های غربی کاربران را تحریک می‌کند تا بیشتر از پیش به محتواهای چنین صفحاتی روبیاورند.

شلیک زهرآلود «مرودشت نایس» به بنیاد خانواده/از زنان مردپوش تا مردان زن پوش!/درخواست مردم از دادستان برای توقف یک صفحه اینستاگرامی
دیدگاه مردم:
یکی از اهالی شهرستان مرودشت، از نگرانی‌های خود در این باره به خبرنگار شیرازه گفت: من یک دختر نوجوان محصل دارم و با این که بافت خانوادگی که فرزندم در آن رشد کرده است سالم بوده است، اما برخی از صفحات اینستاگرامی نظیر «مرودشت نایس» در فضای مجازی یک نگرانی بزرگ را برای ما به وجود آورده است؛ به گونه‌ای که تاثیر مخرب آن را بر روی روحیه دین‌داری و اخلاقی دخترم نمود کرده است.
 
وی که از خبرنگار شیرازه خواست تا در این گزارش نامی از او برده نشود، ادامه داد: چندی پیش خطر این گونه صفحات مجازی را با مدیرمدرسه‌ای که فرزندم در آن در حال تحصیل است در میان گذاشتم. مدیرمدرسه نیز تاکید داشت که متاسفانه محتواهای ضداخلاقی که در این صفحه منتشر می‌شود در اخلاق دانش‌آموزان نمود پیدا کرده است، به گونه‌ای که نه تنها بر انگیزه دانش‌آموزان برای سبک زندگی سالم تاثیر منفی گذاشته است، بلکه در پاره‌ای از موارد شک و شبه‌هایی را در مورد نقش خانواده در ذهن آن‌ها بنا کرده است.

او در انتها گفت: ما از مراجع قضایی و پلیس فتا این درخواست را داریم که هر چه سریع‌تر از فعالیت‌های گردانندگان این گونه صفحات اینستاگرامی جلوگیری کنند چرا که آن‌ها بنیاد خانواده‌ها را هدف قرار داده‌اند.

شلیک زهرآلود «مرودشت نایس» به بنیاد خانواده/از زنان مردپوش تا مردان زن پوش!/درخواست مردم از دادستان برای توقف یک صفحه اینستاگرامی
انتظار از دستگاه قضایی و پلیس فتا
 ‌به رغم درخواست‌های تعداد زیادی از آحاد مردم ولایت‌مدار استان فارس از این موضوع، خبرنگار شیرازه بر آن شده است تا با انتشار این گزارش گلایه‌های مردمی را از این دست هنجارشکنی‌های ضدفرهنگی بازتاب دهد. حال باید دید که واکنش دستگاه قضایی استان فارس و همچنین پلیس فتا چه خواهد بود.

انتهای پیام/ 


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
0
سلام باید اطلاعات سپاه استان فارس وارد عمل شود