کد خبر: ۱۳۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
در گزارش شیرازه بررسی شد؛

بوی بد جنوب شرق شیراز؛ یک مشکل با چند متولی/ فاضلاب شهر صدرا وارد جوادیه و منصور آباد می شود

علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شیراز عنوان کرد: برای رفع هر معضلی قطعاً نیاز به مطالعه، پژوهش و تحقیق توسط اساتید خبره است اما از وجود چنین مصوبه ای ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: بنده از جزئیات آن و یا این که این مصوبه کی بوده و آیا اصلا وجود داشته است یا نه اطلاع کافی ندارم.
بوی مشمئز کننده جنوب شرق شیراز؛ یک مشکل با چند متولی/فاضلاب شهر صدرا وارد جوادیه و منصور اباد می شود
 
به گزارش شیرازه، مدت هاست بوی مشمئز کننده فاضلاب رها شده در جنوب شرق شهر شیراز، نفس ها را در سینه حبس کرده و اجازه حتی یک لحظه درنگ را نمی دهد ،بوی تعفن این منطقه به حدی است که افرادي كه به عنوان گردشگر به شيراز سفر مي كنند از اين بوي بد آزرده مي شوند و در حال حاضر وجود اين معضل در شان گردشگران و شهر فرهنگ و هنر و شکوفه های نارنج نيست و همه دستگاه هاي مسئول موظفند ساماندهي اين موضوع را دنبال كنند.

این بوی نه تنها مسافران را می آزارد بلكه همه ساكنان روستای سلطان آباد، كاركنان و مسافران فرودگاه شیراز و همه اهالی اطراف بزرگراه شیراز - فسا را آزرده كرده است. 

فاضلاب رها شده در جنوب شرق شهر شیراز كه از شهرك‌های اقماری جنوب شرقی این شهر سرچشمه می گیرد و تا روستاهای پایین دست جاری می شود علاوه براینكه سلامت زندگی ساكنان این مناطق رابه خطر انداخته، جان و سلامت همه مردم را تهدید می كند زیرا علاوه بر بوی مشمئز كننده ، كشاورزان پایین دست نیز برای آبیاری سبزی و صیفی كاری های خود از این روان آبها استفاده می كنند و موضوع قوز بالای قوز بیشتر و بهتر نمود می یابد. 

به همه این مشكلات آمد و شد حیوانات و حشرات موذی كه در حاشیه این فاضلاب ها جولان می دهند و گاه لاشه متعفن آنها در میان بزرگراه بر جا می ماند را نیز باید اضافه كرد. 

خبرنگار شیرازه در این زمینه با رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز و تذروی عضو شورای اسلامی انجام داده و نظرات آنها را در باره این رویداد جویا شده و علت ورود و تجمع فاضلاب به این رودخانه و پیامدهای بوی مشمئز كننده را بررسی كرده است. 

علی ناصری در پاسخ به این سوال که علیرغم اینکه شیراز یک شهر فرهنگی است و سالانه گردشگران بسیاری به این شهر سفر می کند و باید نماد زیبایی و تمدن آن را به مسافران نمایان کنیم چرا از همان ابتدای ورود به شهر شیراز از سمت جنوب شرق بوی مشمئز کننده فاضلاب مشام هر رهگذر و مسافری را می آزارد،عنوان کرد: به لحاظ مخاطرات زیست محیطی یکی از مشکلاتی که در کلانشهر شیراز وجود دارد همین بوی مشمئز کننده ای است که در جنوب شرق شیراز و به سمت پل فسا به مشام می رسد که به علت وجود دو فاضلاب در دو رودخانه مهم شیراز است یکی رودخانه خشک و دیگری رودخانه چنار راهدار که عامل اصلی این بوی بد است.

ناصری در خصوص اتفاقاتی که در رودخانه چنار راهدار در حال رخ دادن است و موجب این معضل شده،افزود: یکی ورود فاضلاب به رودخانه است که به دلیل عدم اجرا شدن شبکه فاضلاب در شهرک‌های مجاور و بالادست رودخانه می باشد،دوم ورود پساب های شهرک صنعتی شیراز به درون  رودخانه است، عامل سوم تخلیه فاضلاب خام از پایگاه هوایی به رودخانه چنار راهدار در مجاورت پل سلطان آباد است همچنین تخلیه فاضلاب خانگی توسط خودروهای لجن کش حمل فاضلاب است.
بوی بد جنوب شرق شیراز؛ یک مشکل با چند متولی/ فاضلاب شهر صدرا وارد جوادیه و منصور آباد می شود
وی با بیان اینکه طبق قانون توزیع عادلانه آب ایجاد و بهره برداری تاسیسات مربوط به آب شهری و همچنین جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب های شهرها در داخل محدوده قانونی شهر به عهده شرکت آب و فاضلاب است،ابراز داشت: لوله گذاری هایی هم توسط شهرداری انجام می شود که مرتبط با آب های سطحی است که بتوانیم سیلاب و روان اب هایی که ناشی از باران است را کنترل کنیم این لوله گذاری ها و آب هایی که در روزهای بارانی جمع می شود طبیعتاً وارد رودخانه خشک می گردد اما در فصولی که بار آن وجود ندارد فاضلاب وارد این لوله‌گذاری ها شده و عملاً  وارد رودخانه چنار راهدار می شود.

 ناصری همچنین افزود: در قسمت‌هایی از رودخانه چنار راهدار این شبکه لوله های فاضلاب شهری که باید اجرا شود به خوبی اجرا نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر برای فاضلاب شهری باید شبکه گذاری شود،ادامه داد: از این میزان قریب به ۲ هزار کیلومتر آن انجام شده اما با احتساب شهر صدرا نزدیک به ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر از این شبکه لوله گذاری مانده است که باید با اجرای این میزان باقیمانده خانه‌هایی هم که در مسیر این شبکه گذاری هستند به  فاضلاب شهر متصل شوند.

 ناصری همچنین ابراز داشت:از سال ۹۶ که شورای پنجم شکل گرفت یکی از مسائلی که نگران کننده بود همین معضل بود و طی گفتگو هایی که با شرکت آب و فاضلاب انجام شد مقرر گردید لوله گذاری به شرط تأمین هزینه توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید اولویت شبکه فاضلاب را در مناطقی بگذاریم که مسکونی و فاقد شبکه یا بالادست رودخانه چنار راهدار هستند،افزود: راهکار دیگر اینکه از پساب برخی کارخانه های آلاینده و کارگاه ها جلوگیری شود مثل کارخانه‌تولید نشاسته که در این منطقه وجود دارد.

 وی اضافه کرد:کار هایی که اکنون صورت گرفته این است که پایگاه هوایی سیستم فاضلاب خود را اجرا کرده و در مورد بقیه موارد از جمله پساب واحدهای صنعتی و خانگی نیز کارهای شکل گرفته که از ورود این فاضلاب ها به رودخانه چنار راهدار جلوگیری شود،همچنین در رابطه با ساماندهی خودروهای لجن کش این یک کار چند سازمانی است و تنها یک سازمان متولی آن نیست و باید همه دستگاه ها پای کار آمده و هماهنگی بین بخشی هم وجود داشته باشد که بتوان کاری از پیش برد از جمله آبفا، دادستانی، سازمان محیط زیست اتحادیه خودرو های لجن کش، همه باید بیایند تا بتوانیم کار چند سازمانی را انجام داده و به نتیجه مطلوب رسید.

ناصری با تاکید بر اینکه از طرفی همراهی نمایندگان هم لازم است که در کمیسیون نیرو بودجه لازم را کسب کنند تا بر اساس آن بودجه سازمان آبفا هم بتواند تصفیه خانه شماره سه را احداث و راه اندازی کند،گفت: باید طبق یک برنامه زمان بندی روز شمار، رینگ فاضلاب شهری کاملا یکپارچه شود چون تا زمانی که این رینگ تکمیل نشود خطرات زیست محیطی و آلودگی برای اهالی آن منطقه خصوصاً مردم مهدی آباد و حجت اباد وجود دارد.

در ادامه لازم به ذکر است که شنیده ها حاکی از این است که شورای شهر شیراز مبلغ قابل توجهی را بابت مطالعات زیست محیطی و پژوهش در خصوص این مشکل مصوب کرده اند که به نظر می رسد با هزینه کرد این مبلغ می توان مشکل فاضلاب این منطقه را ریشه ای حل کرد.

ناصری هر چند عنوان کرد برای رفع هر معضلی قطعا نیاز به مطالعه، پژوهش و تحقیق توسط اساتید خبره کرد اما از وجود چنین مصوبه ای ابراز بی اطلاعی کرد و گفت بنده از جزئیات آن و یا این که این مصوبه کی بوده و آیا اصلا وجود داشته است یا نه اطلاع کافی ندارم.

مشکل باید اساسی و پایه ای مرتفع شود پس دادستان باید ورود کند 

محمد تقی تذروی دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز در خصوص این بوی بد، گفت: این کاری نیست که یک دستگاه به تنهایی انجامش دهد بلکه همه باید کمک کنند تا مشکل حل شود، شهرداری، اداره آب و فاضلاب و محیط زیست همه باید همکاری کرده و سهم خود را پرداخت کنند تا این آبها و پساب ها رد شود و برود تا بوی مشمئز کننده نیز دست از سر مردم ان منطقه بردارد.
بوی بد جنوب شرق شیراز؛ یک مشکل با چند متولی/ فاضلاب شهر صدرا وارد جوادیه و منصور آباد می شود
 به گفته تذروی اشاره کردن و ذکر مشکل چاره‌ای را حل نمی کند چون همه ما و هر کسی که از این منطقه عبور می کند در جریان مشکل است و همه هم شعار شفاف‌سازی سر میدهیم اما هیچگاه مسائل را آنگونه که لازم است به مردم نمی گوییم.

وی افزود: معتقدم باید همه ی ارگان‌های مربوطه و متولی جمع شوند و به اندازه سهم خود مبلغی را پرداخت کنند ولی مشکل اینجاست که همه از شهرداری میخواهند که کار را انجام دهد.

تذروی با بیان اینکه چند وقت دیگر صدای مردم منطقه شمال غرب شیراز هم بلند خواهد شد،عنوان کرد: همین اتفاق در منطقه ذکر شده در حال رخ دادن است و فاضلاب شهر صدرا وارد جوادیه و منصور اباد می شود و در آینده نزدیک مشکلی شبیه منطقه جنوب شرق شیراز به وجود خواهد آمد چون فاضلاب به تمام قنات ها راه پیدا کرده است.

 او با اشاره به اینکه هر چند دادستان اعلام کرده برخورد میکند اما فقط برخورد کردن کافی نیست،تصریح کرد: مشکل باید اساسی و پایه ای مرتفع شود پس دادستان باید ورود کند و یک نفر را محکوم کند.

تذروی بیان کرد: چطور در مورد سیل می توانند افرادی را محکوم کنند در مورد این قضیه نمی شود مقصر اصلی را پیدا کرد؟ و یا با آن برخورد کرد؟این  قضیه باید رسانه ای شود مردم حق دارند که نگران سلامت خود و خانواده شان باشند.

در هر حال این پاسكاری ها همچنان ادامه دارد ولی آنچه واقعی و عینی است بوی آزار دهنده ای است که سالهای سال است علی رغم وعده وعید های مسئولان  همچنان پا بر جاست،شاید علت اصلی این معضل چندین ساله را كوتاهی، مسامحه، كم كاری و سهل انگاری برخی دست اندركاران دانست و گویا آنچه در این میان جایش خالی است نظارت، برخورد قاطعانه، تدبیر و چاره اندیشی است./ 

انتهای پیام/
نظرات بینندگان