کد خبر: ۱۳۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
در یکصد و سی و هفتمین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد؛
رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز یکی از مسائلی که همه شهروندان با آن درگیر هستند را موضوع وضعیت نامناسب روسازی معابر عنوان کرد و گفت: در این شرایط بحرانی درآمدی شهرداری، اقدامات جهادی برای حل موضوع توسط شهرداری انجام شده است
به گزارش شیرازه، نواب قائدی رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز دوشنبه 26خرداد در یکصد و سی و هفتمین جلسه صحن علنی شورا با بیان اینکه تحریم های ظالمانه غرب و تنشهای سیاسی و اقتصادی در دنیا و منطقه از یک سو و  شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر وضعیت اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده و شرایط سختی را از نظر اقتصادی به مردم تحمیل نموده است،گفت: شرایط اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز و به تبع آن نوسانات قیمتهای بازار، شهرداری ها را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و هزینه ها بخصوص هزینه های جاری و عمرانی را بشدت افزایش داده است.

قائدی افزود: علیرغم اینکه منابع درآمدی شهرداری از جمله عوارض ساختمانی افزایشی متناسب با نرخ رشد هزینه ها نداشته است، اما شرایط درآمدی و تأمین هزینه های نگهداری و توسعه شهری نسبت به سالیان گذشته بسیار سخت تر و عرصه بیش از پیش تنگ تر شده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه عادلانه و متوازن زیرساختهای شهری نیازمند بررسی بیشتر و نیازسنجی اصولی و تعیین اولویت اجرایی می باشد تا مدیریت بهینه هزینه در شهرداری صورت پذیرد،ابراز داشت:
نوسانات قیمت، فرایند انتخاب پیمانکار برای اجرای پروژه های عمرانی را با چالش مواجه کرده است، چرا که غیر واقعی بودن قیمت های فهرست بها از یک طرف و عدم پیش بینی شرایط آینده اقتصادی و نیز محدودیت های شهرداری در پرداخت به موقع مطالبات از طرف دیگر، باعث شده که پیمانکاران رغبتی به شرکت در مناقصه نداشته باشند و یا در صورت شرکت در مناقصه، قیمت های بسیار بیشتری نسبت به مبلغ برآوردی در نظر بگیرند که از ضوابط برگزاری مناقصه عدول نماید.

قائدی همچنین اظهار کرد: افزایش بی رویه قیمت زمین و هزینه های هنگفت موردنیاز برای آزادسازی املاک مورد نیاز پروژه ها و مسائل پیچیده حقوقی و تملکی مانع بزرگی برای اجرای پروژه های شهری می باشد.

رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز یکی از مسائلی که همه شهروندان با آن درگیر هستند را موضوع وضعیت نامناسب روسازی معابر عنوان کرد و گفت: در این شرایط بحرانی درآمدی شهرداری، اقدامات جهادی برای حل موضوع توسط شهرداری انجام شده به طوری که تا پایان شهریور ماه سال جاری بیش از دو میلیون مترمربع روکش و تراش و ترمیم آسفالت معابر شهری شامل معابر اصلی و فرعی و کوچه ها انجام خواهد شد.

قائدی اضافه کرد:نگاهی اجمالی به بخشی از این پروژه ها نشان می دهد که از ابتدای فعالیت شورای پنجم تلاش اعضای شورای شهر و مدیریت شهری بر این بود تا پروژه های نیمه تمام از دور قبل از جمله تقاطع غیر همسطح جوادیه، فاز اول تقاطع غیر همسطح شهید رودکی، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر مطهری، رحمت، فرهنگسرای استاد محمد بهمن بیگی، فرهنگسرای حکمت، زیر گذر گلستان به پایان برسد.

وی افزود:علاوه بر اتمام پروژه های نیمه تمام، پروژه های مهم دیگری اجرا و یا در حال اجرا هستند که از جمله این پروژه ها می توان پروژه هایی چون تقاطع غیر همسطح استاد محمد بهمن بیگی، فاز دوم تقاطع غیر همسطح شهید رودکی، بزرگراه مهندسین، زیرگذر جنوبی علی بن حمزه(ع)، تقاطع غیر همسطح استاد دکتر خدادوست، چپگرد صدرا، پردیس سینمایی جوان، پل صداقت، ساماندهی، فاز دوم پروژه خلیج فارس، فاز یک مجتمع آموزشی شهروند را نام برد.

قائدی با بیان اینکه،20 پروژه مهم عمرانی به عنوان پروژه های اولویت دار مشخص، و با بررسی های لازم مورد تایید کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک قرار گرفت،ادامه داد: پروژه هایی چون احداث کنار گذر و زیرگذر نیایش، اصلاح هندسی میدان مطهری، تقاطع رحمت-احمدبن موسی(ع)، تقاطع نواب- کمربندی، تقاطع خرامه- کمربندی، تکمیل تقاطع شهید فرصتیان، تقاطع جام جم، تعریض پل سلمان فارسی و احداث زیرگذرهای ساحلی، تعریض پل شهید علیپور (پل گچی)، پل صداقت، بهسازی و ایمن سازی کمربندی و کنار گذر دانش آموز ، تکمیل تقاطع یادگار امام(ره)، تقاطع باهنر- پاسداران، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، تقاطع کوثر- خلیج فارس، تقاطع هفت تن- چهل مقام، توقفگاه 113 هکتاری ماشین های سنگین باری، چپگرد صدرا و تکمیل تقاطع شهید رودکی، از جمله پروژه های عمرانی اولویت دار شهرداری شیراز در سال 99 می باشند.

البته پیش از این نیز 27 پروژه شاخص عمرانی از سوی شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری مشخص شده بود  البته با احتساب پروژه هایی که برای مناطق و سازمانها در نظر گرفته شده، این تعداد به یکصد پروژه می رسد.

وی از کلنگ زنی خط 3 مترو و توسعه غربی خط یک در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: همچنین در مکمل بحث مترو پروژه تراموا را داریم که این پروژه با توجه به تحت پوشش قرار دادن محور گردشگری و زیارتی شهر، نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی ایفا خواهد کرد و انتظارمان از استاندار فارس  و دیگر مدیران سایر دستگاههای اجرایی این است که مساعدت لازم در خصوص این پروژه را داشته باشند تا با همکاری همه دوستان شاهد راه اندازی تراموا در شیراز به عنوان اولین کلانشهر در کشور باشیم.
واگذاری ون‌های مناسب‌سازی شده و بهره‌برداری از سامانه ویژه حمل و نقل افراد توان‌خواه به بخش خصوصی/وضعیت نامناسب روسازی معابر دغدغه همه شهروندان
شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، از اصناف حمایت کنند

در ادامه این جلسه رئیس اتاق اصناف استان فارس  نیز ضمن اشاره به وضعیت اصناف از زمان شیوع کرونا گفت: اصناف همواره نقش و وظیفه خود را در بروز بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی و کمک به جامعه انجام داده و از زمان شیوع این بیماری نیز کمک‌های مومنانه‌ای به شهروندان زیان دیده از کرونا داشته است.

سید محمود هاشمی با بیان اینکه هر چه بازار و کسب و کار در یک شهر بیشتر رونق یابد به همان اندازه شهر در امنیت و توسعه بیشتر است و اصناف هم که همواره همراه با شهرداری و شورای شهر بوده است،ابراز داشت:افزود: بازه زمانی اسفند تا 20 فروردین اغلب برای کسبه و اصناف، فرصت طلایی کسب و کار به شمار می رود که امسال کسبه این فرصت را به دلیل شیوع کرونا از دست دادند پس ما از شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تقاضای حمایت از اصناف استان را داریم.

در ادامه، ایراد فرمانداری مبنی بر اصلاح مصوبه انتخاب حسابرس جهت حسابرسی سال‌های ۹۸ و ۹۹ شهرداری شیراز و ایراد فرمانداری به مصوبه‌ی آیین‌نامه اختصاص تنخواه گردان به سفرهای خارجی شهرداری شیراز نیز در دستور کار یکصد و سی و هفتمین جلسه صحن علنی شورا قرار گرفت و اعضا این ایراد را پذیرفتند.

همچنین لایحه دوفوریتی انتشار دوازده هزار و پانصد میلیارد ریال اوراق مشارکت از بودجه سال ۹۹ کل کشور در این جلسه بررسی و تصویب شد که با تصویب این لایحه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود که جهت کمک به تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور تکمیل فاز یک خط دو قطار شهری نسبت به انتشار دوازده هزار و پانصد میلیارد ریال اوراق مشارکت از بودجه سال ۹۹ کل کشور با بازپرداخت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت اقدام کند.

در ادامه لایحه یک فوریتی انعقاد قرارداد بخشی از توسعه غربی خط یک مترو شیراز برای بررسی به کمیسیون‌های عمران، حمل و نقل و ترافیک و برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک ارجاع شد همچنین طرح الحاق 5 بند به مصوبه سامانه شفافيت نیز با اکثریت آرا تصویب شد.

لایحه‌ی شهرداری مبنی بر مساعدت به مبلغ دویست میلیون ریال به خانواده یکی از پرسنل شرکتی فقید سازمان مدیریت پسماند شهرداری (پاکبان) که درحین خدمت در اثر تصادف فوت شد، همچنین لایحه‌ی شهرداری مبنی بر اصلاح دستورالعمل نحوه وصول بهای خدمات از دریافت‌کنندگان خدمات ایمنی سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز با موافقت اعضا همراه شد.

لایحه اصلاح مصوبه‌ی تفویض اختیارات مالی و اداری به شهردار شیراز دستورکار دیگر صحن علنی بود که مورد موافقت قرار نگرفت.

طرح نحوه واگذاری ون‌های مناسب‌سازی شده تحت مالکیت شهرداری و بهره‌برداری از سامانه ویژه حمل و نقل افراد توان‌خواه (معلولین و جانبازان) به بخش خصوصی از دیگر طرح هایی بود که مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت.

 در پایان پس از بررسی اعضای شورا، ميزان حق توقف وسايل نقليه در پارك‌های مجاز حاشيه‌ای در معابر پرترافيك شيراز نیز تعیین و اساسنامه سازمان پارکها و فضای سبز شهری نیز تصویب شد./
انتهای پیام/
دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: