کد خبر: ۱۴۰۲۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۹
یادداشت وارده؛

سخنی با دادستان شیراز

پیشنهاد می گردد در یک بازه زمانی مناسب با فعال شدن یک گروه اندیشه ورز چابک، کار کرده و با ترکیب متنوع از همه کارشناسان ادارات و سازمان های مرتبط و گروههای مردمی، نقاط قوت و ضعف عملکرد گذشته بررسی دقیق گردد.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ دیروز خبر حضور دادستان مرکز استان به همراه جمعی از مسولین در محله سنگ سیاه را از شبکه فارس مشاهده کردم.خبرنگار به خوبی مشکلات مردم مظلوم منطقه را ترسیم کرده بود.
تردد پر رنگ و پرشمار معتادان غیر بومی محله در منطقه و کلافه شدن مردم از تجمع معتادین با وضعیت ناجور در کنار منازلشان، تکمیل حلقه فروش مواد مخدر با راه اندازی محل های خرید ضایعات وعرضه آسان مواد مخدر، حضور فروشنده های مواد مخدر قدیمی در منطقه، فعال بودن خانه های قدیمی محل فروش مواد مخدر، رها شدن خانه های قدیمی و میراثی در منطقه و ... .
مردم نزدیکترین محله به حرم سوم اهل بیت سالهاست با این معضلات دست و پنجه نرم می کنند و هر از گاهی با مرگ یکی از معتادان یا مطالبه رسانه ای، سر و کله مسولین پیدا می شود و صورتجلسه ای و باز آش همان آش و کاسه همان کاسه.
این نوشتار در پی پمپاژ یاس و نا امیدی یا خدای ناکرده نفی تلاش ها و زحمات زحمتکشان عرصه مبارزه با مواد مخدر نیست. 
هدف از این نوشته بازخوانی عملکرد گذشته برای بررسی خلا های موجود در راه مبارزه با مواد مخدر و تلاش برای رسیدن به راه حل برون رفت از این معضل است. 
بگذارید بدون تعارف عرض کنم. تعجب برانگیز ترین و البته غم انگیز ترین بخش ماجرا این قسمت هست که تقریبا سالی یک یا دوبار مسولین به این محله یا محلات مشابه سر می زنند و هر بار مردمی که سوالات و مطالباتشان از همان سالهای اولیه تاکنون هیچ تغییری نکرده، باز به امید اصلاح امور با روی باز پذیرای مسولین می شوند و مسولین هم قول می دهند و مصاحبه می کنند و گزارشی و ...و این ماجرا سالهاست در حال تکرار است. 
براستی چرا اینگونه است؟
راه حل معضل مواد مخدر و اعتیاد و سلب آسایش از خانواده های با فرهنگ و البته مظلوم منطقه چیست؟
چه باید کرد؟
چه کسی می تواند خسارت های مادی و معنوی خانواده هایی که در این محلات زندگی می کنند را محاسبه و پرداخت کند؟
 اصلا برخی خسارت ها قابل محاسبه و قابل جبران هستند؟
بعد از چندین سال، متولیان مبارزه با مواد مخدر پاسخ دهند که راه حل قطعی برون رفت از این معضل چیست؟
چرا عمده مصوبات اجرایی نمی شود؟ 
اگر مصوبات اجرایی می شود چرا نتیجه قابل ملاحظه ای عاید نمی شود؟
مشکل از مصوبات هست یا از اجرایی نشدن آن؟
این مشکل فقط مربوط به سنگ سیاه نیست. تعداد دیگری از محلات  شیراز واستان با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.
بورکراسی های اداری، نبود روحیه جهادی، نداشتن متولی مستقیم و چند پاره شدن موضوع در ادارات مختلف، عدم شفافیت و عدم مشارکت مردم بصورت واقعی و موثر و نداشتن برنامه ریز و مشخص برای اجرا، نبود یک نظارت دایمی و مستمر از مهمترین دلایل به سامان نرسیدن این معضل می باشد.
مطالبه جدی مقام معظم رهبری در آخرین سخنرانی خود، تحول در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.
مخاطب این مطالبه در وهله اول متولیان و صاحب منصبان این موضوع هستند. به نظر می رسد تاکنون یک راه حل جامع در این خصوص تدوین نشده است.(اگرشده است لطفا منتشر کنید یا در اختیار گروههای فعال این عرصه بگذارید تا استفاده کنند.)
حال که عزم جدی برای مقابله با فساد و گره گشایی از مشکلات مردم در دستگاه قضایی فراهم شده است، پیشنهاد می گردد در یک بازه زمانی مناسب با فعال شدن یک گروه اندیشه ورز چابک، کار کرده و با ترکیب متنوع از همه کارشناسان ادارات و سازمان های مرتبط و گروههای مردمی، نقاط قوت و ضعف عملکرد گذشته بررسی دقیق گردد و در کنار مطالعه دقیق کارهای موفق در کشور و دنیا  یک راه حل جامع، کاربردی، بدون کلی گویی با تعیین نقش دقیق برای همه متولیان و ناظر به حل مساله ارایه گردد.
پس از تدوین برنامه و تایید متولیان، برنامه رسما به خودشان ابلاغ شود و کار اجرا آغاز شود. از موقع اجرا، نظارت  جدی بر روند کار آغاز شود و از آن پس هر فعل یا ترک فعلی که منجر به خدشه به طرح  شود، مورد بازخواست دستگاه قضایی قرار گیرد. 
ضمانت اجرایی طرح وبه فراموشی سپرده نشدن آن را با نقش دادن به دلسوزان متدین مردمی منطقه تضمین کنید.
در این صورت است که امید به اصلاح جدی وجود دارد. در غیر اینصورت در بر همین پاشنه که سالها گردیده، خواهد گشت.
من آن چه شرط بلاغ است با تو می گویم
تو خواه پند بگیر خواه ملال
با احترام
عبدالله حقگو

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دهقان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
0
باسلام درخصوص محله سنگ سیاوخانه های متروکه بایک اخطارتوسط شهرداری در صورتیکه جهت مرمت وسروسامان ندادن به خانه شهرداری باهماهنگی دادستان نسبت به تخریب وپاکسازی ان اقدام تامعتادان درانجاساکن نگردندباتشکر