کد خبر: ۱۴۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
تصرفات شبانه نورچشمی ها در منطقه پس کوهک شیراز؛

خط و نشان برای متصرفان اراضی عمومی/ شمارش معکوس برای قلع و قمع و رفع تصرف دیوارکشی های غیرقانونی+فیلم

منطقه «پس کوهک» شیراز که در چند کیلومتری این شهر واقع شده،زمانی محل تفریح مردم بود اما عده ای نورچشمی شبانه دور تا دور آن را دیوار کشیده و آنجا را به قرق خود درآوردند؛ نورچشمی هایی که به راحتی آب خوردن و با بی توجهی به قانون و بدون مجوز رسمی، خاک، درخت ،آب و کوه این مکان را تغییر کاربری داده و آنجا را به پاتوق و قلمرو شخصی خود تبدیل کرده اند.
به گزارش "شیرازه"،به تازگی کلیپی در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان می دهد این نورچشمی ها،منطقه پس کوهک شیراز که منطقه خوش آب و هوایی است را به مکانی برای خوشگذرانی و محلی برای اوقات فراغت خود تغییر کاربری داده اند،جایی که تا چند وقت پیش صدای خنده های مردم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد گوش فلک را کر می کرد ،حالا جز سکوت صدایی شنیده نمی شود و به غیراز بلوک های سیمانی و در و دیوار چیز دیگری دیده نمی شود.
خط و نشان برای متصرفان اراضی ملی/ شمارش معکوس برای قلع و قمع و رفع تصرف دیوارکشی های غیرقانونی+فیلم
به گفته مردم محلی این منطقه تاکنون مالکی نداشته و عموم افراد از قدیم الایام به طور رایگان از امکانات و منابع طبیعی که در آنجاست،استفاده می کرده اند،آن ها در روزهای آخر هفته برای این که هوایی تازه کننده به اینجا می آمده اند اما حالا برخی به صورت غیرقانونی دور تا دور آن را دیوار تابوکی کشیده، آب چشمه را به سمت مکانی که بر درب آن قفل زده، لوله کشی کرده اند و منابع آنجا را به غارت برده اند.

یکی از افراد منطقه پس کوهک در این کلیپ که در فضای مجازی دست به دست می شود، با بیان این که به متصرفان اخطار داده ایم اما توجیهشان این است که مجوز را از دولت گرفته اند، گفت:متاسفانه هیچ مسئولی پاسخگونیست.
تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
 وی خطاب به مسئولین بی توجه افزود:حالا دریا و خاک ما را فروختید،(اشاره به شایعه فروش جزیره کیش که چند مرتبه رد شده و این حرف صحت ندارد) اینجا هم می فروشید،آن هم در قلب شهر خودمان،نکند این را هم به چین فروخته اید؟.
قشر ضعیف ما دیگر پس کوهک را هم ندارد، قشر بدبخت و خدا زده ما با ماشین کرایه ای یا با موتور به اینجا می آمدند اما حالا در روز پنج شبه یعنی روزی که باید شلوغ باشد،هیچ کس نیست، خاک بر سر ما چون هیچ کس رسیدگی نمی کند.این فرد ادامه داد:اینجا را درب گذاشته اند و بر آن قفل هم زده اند!ما خیلی زرنگی کردیم و به زور به داخل آمده ایم تا فیلم بگیریم.

شخص دیگر که در نزدیکی او ایستاده، نیز گفت:سر راه پس کوهک که در مسیر کوچه باغی ها بوده،درب گذاشته اند و محل عبور و مرور آنجا را بر روی مردم بسته اند.این منطقه از سال ها پیش یک منطقه آزاد محسوب می شده اما حالا دور آن را دیوار کشیده اند.آن ها می گویند با وجود پیگیری های مکرر اما کسی حاضر به پاسخگویی نبوده و این تصرف در قلب شهر آن ها جلوی چشم مسئولین صورت گرفته است.

دکتر ظهرابی، مدیر کل محیط زیست فارس در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه" در این خصوص گفت: اين موضوع در مناطق تحت مديريت محيط زيست نيست،اگر زمين كشاورزي باشد به امور اراضي جهاد مرتبط بوده و اگر زمين مليست به منابع طبيعي ارتباط دارد.در پیگیری های خبرنگار شیرازه مشخص شد که این زمین ها مربوط به اراضی ملی می شود.

قلع و قمع تصرفات نورچشمی ها
 مهندس محمود باصری، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با بیان این که تصرفات این افراد توسط نیروی انتظامی و مسئولان این سازمان قلع و قمع می شود، گفت: ظاهرا با بررسی اداره کل منابع طبیعی این زمین ها از اراضی مستثنیات می باشد و تعدادی ازمسئولین از فرمانداری، اراضی شهرستان و کارشناس حقوقی به اتفاق نیروی انتظامی به آنجا می روند تا آنچه را که ماده 2 تبصره 10 اجازه می دهد، قانون مربوطه را به اجرا درآورند.
تصرفات شبانه نورچشمی ها در منطقه پس کوهک شیراز/ اعلام قلع و قمع این مکان توسط مسئولان امور اراضی فارس و نیروی انتظامی
وی در پیگیری دوباره برای این که قلع و قمع صورت گرفته یا نه، افزود: مسئولین در آنجا حضور داشته و در حال بررسی این منطقه هستند اما به طور کلی در اراضی مستثنیات تغییر کاربری خلاف می باشد مگر این که از کمیسیون تبصره 1 ماده 1 «کمیسیون صدور مجوز تغییر کاربری طرح های کشاورزی» مجوز داشته باشند چرا که ساخت دیوار و ساختمان ضوابط قانونی داشته و هر کسی اجازه تغییر کاربری ندارد.

 به گفته علی زارعی،کارشناس حقوقی و داور قضایی اگر تغییر کاربری بدون مجوز باشد باید دستور خلع ید و قلع و قمع آن را گرفت.وی ادامه داد:در صورتی که تصرف این افراد غاصبانه بوده، مکان جهت منافع عمومی و به عامه مردم اختصاص داشته و البته هیچ گونه مجوزی مبنی بر ساخت و ساز نیز وجود نداشته باشد، می بایست خلع ید انجام شود و بنا و مستحدثاتی که در آنجا صورت گرفته هم قلع و قمع شود.

دکتر ابراهیمی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هم با بیان این که مستثنیات جزو اراضی شخصی می باشد و شامل منابع ملی متصرف شده نیست،گفت:برای تغییر کاربری مستثنیات حتما باید مجوز آن از دستگاه های مربوطه اخذ شده باشد در غیر اینصورت باید قلع و قمع شود.وی افزود:اگر این تغییر کاربری قبل از سال ۷۰ باشد موردی ندارد، اما آنطور که در فیلم مشخص می باشد مربوط به همین روزها بوده و به مجوز تغییر کاربری از سوی کمیسیون اراضی جهاد نیاز داشته است.

 برپایه این گزارش، تصرف اراضی ملی به هر شکلی غیر قانونی می باشد و لازم و ضروریست که مسئولین امر و متولیان اصلی برای پیگیری این مسئله قدم های جدی و موثرتری بردارند.
گفتنی است، به استناد قانون حفظ کاربری هرگونه ساخت و ساز در قالب فنس کشی، دیوار کشی، احداث ساختمان، احداث استخر، اتاق کارگری، پی کنی بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان جهاد کشاورزی فارس ممنوع است. البته در سال گذشته به استناد قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی زیادی قلع و قمع و تخریب بنا‌های ساخته شده در اراضی کشاورزی صادر و اجرا شده است. چرا که وجود روستاهای خوش آب و هوا در دهستان‌ها و روستاهای اطراف شیراز سبب شده تا افرادی با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ های منطقه به ساخت منزل مسکونی اقدام کنند که همکاری بیش از گذشته مردم با متولیان امر برای پیشگیری از این پدیده ضروری است.
این موضوع با وجود تمامی اقدام‌های نسبتا خوبی که در سال‌های اخیر از سوی مسوولان در پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاهای منطقه انجام شده  است به دلیل اهمیت موضوع هنوز کافی نیست و شاهد تداوم برخی سوء استفاده‌ها در این مورد هستیم. با این وجود،مردم اعتقاد دارند، برای پیشگیری عملی با پدیده تغییرکاربری اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای غیرمجاز باید همت و همکاری جدی بدون موازی‌کاری و چشم‌پوشی تا رسیدن به نتیجه مطلوب با جلب همکاری تمامی متولیان امر صورت گیرد.
انتهای پیام/





برچسب ها: پس کوهک ، تصرف ، شیراز
نظرات بینندگان