کد خبر: ۱۴۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
صد و سی و یکمین بسته ویژه خبری؛

ساخت اولین فیلم سینمایی در فضا/ کلمه خاصی که نخست وزیر عراق برای رهبر انقلاب استفاده کرد / بیشترین افزایش قیمت برای کدام خودرو بود؟/ اظهارات متفاوت درباره کرونا از تریبون نمازجمعه قم

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش سفیر ایران در پکن به تعطیلی کنسولگری چین در تگزاس / پیگیری قالیباف برای مزاحمت اخیر جنگنده‌های آمریکایی / پیش‌بینی صادقی از پیروز احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
اگر کرونا نبود؛ امروز افتتاحیه المپیک توکیو ۲۰۲۰ بود

اگر شیوع کرونا اتفاق نیافتاده بود، امروز مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در استادیوم المپیک توکیو برگزار می‌شد. دیشب در مراسمی آنلاین ساعت شمارش معکوس برای یک سال دیگر تنظیم شد.اما اکنون به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا قرار است المپیک توکیو از ۲۳ ژوئیه تا ۸ اوت ۲۰۲۱ برگزار شود و به رغم برگزاری در سال ۲۰۲۱ نام مسابقات، توکیو ۲۰۲۰ باقی بماند.یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که فقط کمتر از یک چهارم ژاپنی‌ها با برگزاری المپیک در زمانی که هنوز واکسن ضد کرونا پیدا نشده، موافق هستند. /بی بی سی
 
ساخت اولین فیلم سینمایی در فضا

«یونیورسال پیکچرز» در حال مذاکره برای انجام پروژه تاریخ ساز سینمایی است که برای اولین بار در فضا فیلمبرداری خواهد شد.«تام کروز» قرار است برای بازی در این فیلم تاریخ ساز به کارگردانی «دوگ لیمان» به ایستگاه بین المللی فضا در ۴۵۰ کیلومتری زمین برود.این پروژه بزرگ سینمایی با همکاری شرکت فضایی «SpaceX» و «ناسا» ساخته خواهد شد./تسنیم
 
بازداشت یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد ارتباطی با آمدنیوز و روح‌الله زم نداشته است

مهران عبدالله‌پور وکیل عبدالرضا داوری از نزدیکان احمدی‌نژاد درباره‎‌ی جزییات پرونده‌ی موکل خود گفت: علت دستگیری ایشان به هیچ‌وجه ارتباط با روح الله زم و آمدنیوز نبوده، از هر رسانه‌ای یا شخصی که این خبر را منتشر کرده باشد شکایت خواهیم کرد. /انصاف نیوز
 
آخرین وضعیت سند راهبردی ایران و چین از زبان معاون ظریف

معاون وزیر خارجه با بیان این که شیوع کرونا برگزاری مذاکرات حضوری درباره توافق همکاری‌های بلندمدت سیاسی و اقتصادی با چین را به تعویق انداخته است، گفت: درباره جزئیات توافق ایران و چین باید صبر کنیم. غلامرضا انصاری درباره آخرین خبرها در خصوص مذاکرات بین ایران و چین برای اجرای سند همکاری‌های راهبردی بلند مدت اظهار داشت: برای این که یک سند مسیر خود را (تا زمان اجرا) طی کند، مدت طولانی زمان می‌برد و ممکن است چندین بار سند نهایی شود، اما دوباره کم و زیاد و (تغییراتی در آن داده) شود؛ امیدواریم سند همکاری‌های ایران و چین هر چه سریعتر به مرحله نهایی خود برسد و برای مذاکرات اجرایی آماده شود.

قسط وام ودیعه مسکن برای مستاجران چقدر است؟

خانواده‌های ۵ نفره و حقوق بگیر ثابت، خانه اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده اند، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت دریافت این تسهیلات قرار دارند. پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: مطابق قوانین و مقررات بانکی، این وام به مستأجر تعلق می‌گیرد، اما به موجر پرداخت می‌شود. مبلغ وام برای کلانشهر تهران ۵۰ میلیون، کلانشهرهای دیگر ۳۰ میلیون و برای دیگر شهرستان‌ها ۱۵ میلیون تومان با سود ۱۳ درصد در نظر گرفته شده است. طبق اعلام محمود محمود زاده ۵۰ میلیون تومان تسهیلات در طرح ودیعه مسکن به مستأجران متقاضی پرداخت می‌شود که پس از یک سال باید آن را به بانک بازگردانند و در این مدت ماهانه ۵۴۰ هزار تومان نیز سود این تسهیلات را پرداخت کنند.وی با بیان این که ۵۰ میلیون تومان معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است، گفت: وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک شده است.

تأثیرات کرونا بر فرآیند فرزندخواندگی

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آمار دقیقی نداریم که شیوع کرونا، فرآیند فرزندخواندگی را چه میزان دچار مشکل کرده است.️طبیعتا شرایط فعلی، فرآیند فرزندخواندگی را نیز درگیر می‌کند و این پروسه را دچار مشکل کرده است و طولانی‌تر طی می‌شود. شیوع کرونا بخشی از فرآیند فرزندخواندگی را که مربوط به بازدیدها و رفت و آمد‌های فرزندان با خانواده‌های فرزندپذیر می‌شود، دچار مشکل شده است. بخشی از فرآیند فرزندخواندگی که به مراجعه حضوری نیاز ندارد از طریق سامانه فرزندخواندگی در حال انجام است. بخش دیگر که مربوط به مراجعات حضوری فرزندان با خانوادهاست لغو نشده است و فقط به صورت محدودتر انجام می‌شود./باشگاه خبرنگاران

واکنش ظریف به مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در توییتر نوشت: آمریکا به صورت غیرقانونی سرزمین یک کشور دیگر را اشغال می‌کند و سپس به پرواز مسافربری برنامه‌ریزی شده، تعرض می‌کند- جان مسافران غیرنظامی بی‌گناه آن را به خطر می‌اندازد- به بهانه اینکه از نیروهای اشغالگر خود حفاظت کند. قانون‌شکنان باید قبل از فاجعه، متوقف شوند.
 
واکنش دستیار قالیباف به سخنان میرسلیم:او را جدی نمی‌گیرند

محمد سعید احدیان گفت: معنی ندارد چون کسی را جدی نمی‌گیرند برای دیده شدن یک روز با بی‌بی‌سی مصاحبه کند و روزی دیگر تهمت بزند. مسئولین قضایی در حال پیگیری تهمت‌های ناروای آقای میرسلیم به رئیس و برخی دیگر از نمایندگان مجلس هستند. منتظر اعلام نتیجۀ فوری دستگاه قضایی هستیم. پیش از این مصطفی میرسلیم به طرح مواردی ازجمله رشوه 65 میلیارد تومانی به یک رییس کمیسیون مجلس سابق برای تعویق طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دوره قالیباف پرداخته بود./ اقتصادنیوز
 
کلمه خاصی که نخست وزیر عراق برای رهبر انقلاب استفاده کرد

ولایتی مشاور بین الملل مقام معظم رهبری به نکته دوم در اهمیت این دیدار اشاره و با توجه به این که انتخاب آقای مصطفی الکاظمی حاصل اجماع نیروهای داخلی عراق بوده است افزود: در عراق امکان ندارد کسی در مهمترین شغل و موقعیت حکومت قرار بگیرد بدون اینکه اجماع ملی را همراه داشته باشد و این نکته بسیار مهمی محسوب می شود. البته پس از سرنگونی حکومت دیکتاتوری صدام حسین، معمولا نخست وزیران عراق اولین سفر خود را به ایران انجام داده‌اند و لذا اولین سفر آقای مصطفی الکاظمی پس از انتخاب به ایران انجام شد و مورد توجه ناظران بین‌المللی هم قرار گرفت و لذا این دیدار در شکل، موقعیت زمانی و مکانی و محتوا مهم بوده است ضمن آن که در ابتدا آقای مصطفی الکاظمی در نهایت احترام وارد و از کلمه‌ قائد برای رهبر انقلاب اسلامی استفاده کردند و این نشان دهنده‌ موقعیت ممتاز رهبر انقلاب اسلامی در بین کشورهای دوست و متحد منطقه‌ای ایران است.
 
توضیح صوفی درباره انتخاب جانشین عارف

فعال اصلاح طلب گفت: هنوز شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات ۹۸ و بعد از استعفای عارف تشکیل نشده است.علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جانشین محمدرضا عارف در ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: نام‌هایی که امروز مطرح می‌شود همه نظرات شخصی است.او ادامه داد: الان شورای عالی سوم آن موانع قانونی که قبلا داشته را برطرف کرده و اکنون یک نهاد رسمی و حقوقی است که طبق اساسنامه آن هر گونه تغییر و تحول و تصمیماتی که درباره ارکان این شورا باید اتخاذ شود که یکی هم همین بحث هیات رئیسه است سازو کار مشخصی دارد؛ بنابراین این شورا به عنوان یک نهاد که متشکل از احزاب و افراد است؛ به عنوان یک نهاد رسمی فعالیت خود را شروع کرده و در اساسنامه هم دائمی تلقی می‌شود، یعنی یک نهاد موقتی و برای انتخابات نیست و هم از نظر موضوعی جامعیت دارد و هم از نظر زمانی فعالیتش محدودیت ندارد.صوفی افزود: یکی از ارکان شورای عالی؛ هیات رئیسه است که هیات رئیسه را هم مجمع عمومی تعیین می‌کند؛ بنابراین رفتن محمدرضا عارف یا موسوی لاری در آستانه پایان کار هیات رئیسه قبلی تحت عنوان استعفا یا هر نام دیگری امری طبیعی است؛ به بیانی دیگر آقای عارف می‌شد استعفا هم ندهد، بلکه از اعضای هیات رئیسه فعلی هر کدامشان که داوطلب حضور در هیات رئیسه بعدی نباشند می‌توانند کاندیدا نشوند.
 
پیش‌بینی صادقی از پیروز احتمالی انتخابات ریاست جمهوری

محمود صادقی نماینده سابق مجلس در خصوص اینکه پیش بینی شما برای این انتخابات چیست و احتمال پیروزی چه طیفی بیشتر است؟ اظهار داشت: پیش بینی من این است که روند امور بیشتر به سمت یک دست شدن قوا پیش می‌رود و طیفی که با دو قوه دیگر هم‌سوتر باشند ولو با مشارکت و رقابتی کم پیروز شوند. شاید برای جلب اعتماد چهره‌های جدیدی در طیف سیاسی اصولگرایان معرفی شوند، ولی من بعید می‌دانم نظام به چهره‌ای جدید از طیف اصلاح طلب با پایگاه رای بالا تن دهد.
 
تعطیلی نماز جمعه نیازمند بازنگری است

علم‌الهدی گفت: پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین فریضه نماز جمعه در کشور به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در تهران است و از این روز نماز جمعه به عنوان یک نماد بزرگ انقلاب اسلامی در سراسر کشور آغاز شد. او گفت: در همه فراز و نشیب‌هایی که در این ۴۱ سال برای انقلاب و نظام به وجود آمده است، نماز جمعه و تربیون نماز جمعه به عنوان یک قائمه با عظمت نگهبان و نگهدارنده ارزش‌های انقلابی در جامعه ما نقش ایفا کرده است. نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: به خاطر این بیماری و بلیه که نازل شده است، وارد ششمین ماه تعطیلی نماز جمعه می‌شویم، به امید اینکه عزیزان متولی اقامه نماز جمعه و شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه بتوانند تصمیم قطعی در مورد نماز جمعه بگیرند.
 
اظهارات متفاوت از تریبون نمازجمعه قم

یک کارشناس حوزوی می‌گوید: ویروس کرونا سکولار است و ما فقط از نظر متخصصان متدین در برپایی مراسم‌ و عزاداری‌های محرم و صفر پیروی خواهیم کرد.حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم اظهار داشت: ویروس کرونا سکولار است و ما فقط از نظر متخصصان متدین در برپایی مراسم‌ و عزاداری‌های محرم و صفر پیروی خواهیم کرد.وی گفت: عده‌ای امروز بی جهت به خطر برگزاری مراسم‌های محرم دامن می‌زنند. موسوی مطلق همچنین گفت: کرونا یک ویروس سکولار است که تلاش می‌کند کشورهای دینی را با آثار مخرب خود به سمت بی دینی سوق دهد.سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: عده‌ای در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا، پروژه تعطیلی مراکز زیارتی و هیات های مذهبی را به‌پیش می‌بردند که با برخوردهای عاقلانه مردم و مسوولان شکست خوردند.وی بدون اشاره به نام و هویت این عده، اظهار داشت: مراسم‌های مذهبی ماه محرم و صفر باید با شور همیشگی خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.
 
میرسلیم: ۱۲ سال است که کشور ما غارت می‌شود

میرسلیم نماینده مجلس گفت: میزان نقدینگی هر ماه افزایش می‌یابد که اگر در تولید هزینه شود اقدام خوبی خواهد بود، اما اینچنین نیست و وارد حوزه کالا‌های واسطه‌ای می‌شود و به ضرر مردم و جامعه است. تاسفانه ۱۲ سال است که کشور ما غارت می‌شود یک عده به جان این کشور و مردم افتادند و سرمایه‌های مملکت را غارت می‌کنند لذا باید با آن‌ها برخورد کرد تا جلوی فساد گرفته شود.
 
پیگیری قالیباف برای مزاحمت اخیر جنگنده‌های آمریکایی

رئیس مجلس شورای طی تماسی با مسئول عملیات ماهان، مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمایی ایرانی را پیگیری کرده است.حمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشته است که پیگیر ماجراجویی اخیر جنگنده‌های آمریکایی در مواجهه با هواپیمای مسافری ماهان شده است. قالیباف نوشته است:‏در تماس با مسئول عملیات ماهان پیگیر جزئیات ماجراجویی دیشب تروریست‌های آمریکایی شدم.آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند در مسیر مانور استاندارد و همیشگی پرواز کرده‌اند درحالی که خلبان به علت نزدیک شدن بیش از اندازۀ دو جنگنده در بالا و پایین هواپیما، دو بار اخطار TCAS دریافت کرده است.‏ آمریکایی‌های تروریست تلاش ‌کردند تا با فراهم کردن مقدمات وقوع یک خطای احتمالی به اهداف شوم طراحی‌شده‌ای دست پیدا کنند. هر جنایت آمریکایی‌ها، بی‌شک نابودی ذلیلانۀ مستکبرین منطقه به ویژه رژیم منحوس صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید.
 
واکنش سفیر ایران در پکن به تعطیلی کنسولگری چین در تگزاس

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در واکنش به تعطیلی کنسولگری چین در هوستون آمریکا اعلام کرد ‌آمریکا بار دیگر با نقض و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی در تعطیلی سرکنسولگری ⁧‫چین‬⁩ در هوستون خوی سلطه طلب خود را به جهانیان نشان داد.«محمد کشاورز زاده» روز پنجشنبه در رشته توئیتی به زبان های چینی و فارسی نوشت: کشوری که مدعی صلح و منجی جهانیان (آمریکا) است در عمل باعث آشفتگی و آشوب در جهان است. او گفت: آمریکا با خروج یک جانبه از توافق هسته ای، اعمال سیاست فشار حداکثری ‌علیه ⁧‫ایران، تجاوز به عراق بر اساس اتهامات بی پایه، تحمیل جنگ به افغانستان و جنگ تجاری و فشار همه جانبه به چین، نقاب صلح طلبی را از چهره خود برگرفته و چهره پلید سیاست هایش نمایان شده است.سفیر ایران در چین ادامه داد: ‌نگاه ایالات متحده به حقوق بین الملل و دیپلماسی نه تنها صلح و ثبات جهانی را تهدید می کند ‌بلکه عواقب ناشی از این رفتار به ضرر خود ⁧‫آمریکا‬⁩ خواهد بود.

رشد ۳ درصدی شاخص کل بورس در پنج روز فعالیت/ نمادهای پربیننده؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (یکم مرداد) به عدد یک میلیون و ۹۰۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته سه درصد رشد را تجربه کرد. شاخص بورس در اواسط هفته به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد ورود کرد اما با توجه به کاهش نرخ دلار و افزایش عرضه سهام شرکت های بزرگ به دلیل برگزاری مجامع بازار در مسیر اصلاح قرار گرفت و با افت و خیزهایی در این کانال همراه شد. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای گلوکوزان، بانک ملت، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت تهران  در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

کاهش ۲۸۰۰ تومانی قیمت دلار در یک هفته

در هفته‌ای که گذشت، نرخ انواع ارز به ویژه دلار و یورو در صرافی‌های سطح کشور کاهش معناداری داشت. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با کاهش ۲۸۰۰ تومانی از رقم ۲۳۱۰۰ تومان در هفته قبل به نرخ ۲۰۳۰۰ تومان در پایان معاملات روز گذشته رسید. همچنین هر یورو در این صرافی ها، با افت ۲۱۰۰ تومانی در طول هفته مواجه شد و در پایان معاملات روز گذشته، به رقم ۲۳۳۰۰ تومان رسید.

عقبگرد دلار در بازارهای جهانی

برای سومین روز متوالی ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزها کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۴.۷۲۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۸۰ دلار اعلام شد.  

وام اجاره می تواند با اقساط سی ماهه و نرخ ۱۲ درصد باشد

عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با توجه به محدودیت اعتبار تخصیص یافته برای جبران و کنترل آثار شیوع کرونا برای سیستم بانکی (حداکثر ۷۵هزار میلیارد تومان) اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳ درصد، آن هم با موکول کردن بر گرداندن اصل وام به پایان دوره یک ساله، با در نظر گرفتن سایر تعهدات کرونایی مقدور نبود. افرادی که با تایید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط سی ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

علل و عوامل تاثیرگذار بر گرانی مسکن

سید احسان خاندوزی نماینده مردم تهران در تحلیل علل گرانی مسکن گفت: یکسری عوامل درون بخشی همچون "کاهش عرضه و ساخت و سرمایه گذاری" در طول شش سال گذشته، همچنین «ادامه فقدان ابزار‌های مهار سوداگری در حوزه تقاضا» به‌عنوان دو عنصر داخلی در ایجاد وضعیت فعلی بازار مسکن مشهود است. وی با بیان اینکه یکسری عوامل بیرونی نیز در ایجاد وضعیت کنونی بازار مسکن تاثیرگذار هستند، توضیح داد: به طور مشخص از سال ۹۷ نرخ ارز و قیمت حامل‌های انرژی به عنوان لنگر ذهنی اقتصاد کشور افزایش پیدا کرد که این لنگر ذهنی، نقش شاخص پیشرو یا لیدلینگ را در اذهان فعالان اقتصادی ایفا کرد بنابراین سایر متغیر‌های اقتصادی نیز با این چشم‌انداز -که اگر این شاخص پیش‌نگر افزایش پیدا می‌کند سایر قیمت‌ها نیز در اقتصاد افزایش پیدا خواهند کرد- افزایش یافتند و همین موجب شد؛ مردم تقاضای بیشتری نسبت به تمام بازار دارایی‌ها اعم از سکه ارز و مسکن و خودرو ابراز کنند.
وی با بیان اینکه مجموعه این عوامل خود را در دل افزایش قیمت مسکن در طول ماه‌های اخیر نشان داده است، گفت: متاسفانه واکنش سیاستی وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و بدنه اقتصادی سیاست‌گذاری در مواجه با آن، واکنشی نبوده است که بازار از آن  آرامش و ثبات را در آینده دریافت کند. طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز می‌تواند به اندازه ظرفیت خودش بر بازار اثرگذار باشد، اما عوامل و ابزارهای مهم تری در حوزه عرضه مسکن و مهار تقاضاهای سوداگری وجود داشته است که در سال‌های گذشته مورد استفاده قرار نگرفته اند. نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است وضعیت کنونی بازار مسکن چوبی است که به دلیل تاخیر سیاست گذاران در استفاده از ابزارهای عرضه و تقاضا، به بدنه جامعه زده می‌شود./ خانه ملت

روند نزولی قیمت مرغ در بازار

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، از کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۷ هزار تومان است. وی افزود: با توجه به بهبود تقاضا پیش بینی می‌شود که کاهش ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار جبران شود. اسداله نژاد با اشاره به اینکه مرغداران در تامین نهاده‌های دامی با مشکلات متعددی روبرو هستند، بیان کرد: بنابر آمار میزان ذخایر کنجاله سویا برای مرغداران نگران کننده است، اما با این وجود جوجه ریزی در حال انجام است. با وجود آنکه دولت متعهد شده که نهاده با نرخ مصوب را تامین ‌و توزیع کند، متاسفانه دولت در هر ۲ بخش ضعیف عمل می‌کند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلی در جوجه ریزی نداریم، اظهار کرد: بنا بر آمار ماهیانه ۱۰۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که با وجود این ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که این میزان جوابگوی نیاز داخل است. /باشگاه خبرنگاران جوان

۹۶ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود

علی شریعتی مقدم، ‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایران تولید کننده انحصاری زعفران در جهان است گفت: بین ۹۵ تا ۹۶ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود که امسال نیز تولید ما نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. وی خط زیر کشت زعفران را در کشور ۱۴۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: کشت طلای سرخ در بیش از ۲۰ استان کشور انجام می‌شود. از سال ۹۶ تاکنون قیمت زعفران با شیب زیاد سیر نزولی طی کرده است چرا که تا حدودی با مازاد محصول مواجه هستیم به طوری که تولید افزایش پیدا کرده اما میزان مصرف تغییر چندانی نداشته است. همچنین با برخی کشورها از جمله هند مشکل تعرفه داریم و همین باعث شده که زعفران ایران از طریق کشور افغانستان به هند صادر شود.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه موضوع تعهد ارزی یک اصل است و بنده هم آن را تأیید می‌کنم، گفت: با این حال مقررات ارزی و تغییر و تحول زیادی که در بخشنامه‌ها وجود داشته و همچنین مساله تحریم که باعث محدودیت تبادلات ارزی شده است برای صادرکنندگان مشکلاتی را به وجود آورده است. وی با توجه به اینکه زعفران قیمت بالایی دارد و محصولی کم حجم و سبک است قاچاق پذیری آن افزایش می‌یابد، افزود: هم اکنون شاهد این هستیم که این کالا به برخی کشورهای عربی و پاکستان می‌رود و به صورت غیر رسمی از کشور خارج می‌شود. وی  با اشاره به اینکه حدود سی کشور بدنبال کشت زعفران هستند گفت: در هلند چند شرکت پیاز زعفران پرورش می‌دهند و صادر می‌کنند. کشورهای مختلف به سوی کشت این محصول روی آورده اند و جای نگرانی وجود دارد که در سالهای آینده رقبای زیادی در این زمینه پیدا کنیم.

کاهش سود شرکت‌های دولتی چین در نیمه نخست سال

عواید شرکت‌های دولتی چین در نیمه نخست سال جاری ۳۸.۸ درصد ریزش کرد. براساس بیانیه وزارت دارایی چین، سود شرکت‌های دولتی در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئن در مقایسه با سال گذشته به ۱.۱۲ تریلیون یوآن (۱۶۰.۱۱ میلیارد دلار) کاهش یافته است.

بیشترین افزایش قیمت برای کدام خودرو بود؟

خرید و فروش خودرو در بازار با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، روند نزولی را در پیش گرفته است. در حالی که قرار بود با عرضه خودرو و اجرای طرح‌های فروش، التهابات بازار خودرو کاهش یابد و رونق به این بازار بازگردد، اما متأسفانه روند افزایشی قیمت دلار و نبود سیاست گذاری روشن جهت مدیریت بازار، باعث شده تا قیمت انواع خودرو این هفته ۵ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. به نقل از باشگاه خبرنگاران، قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت نوسانات زیادی داشت و شاهد افزایش قیمت برخی محصولات بودیم.

قیمت خودرو در ۲۸ تیرماه
نام محصول قیمت محصول
پژو 206 تیپ 2
148.000.000

پژو 206 تیپ 5
181.000.000

سمند ال ایکس
135.000.000

پراید X111
90.000.000

پراید X131
79.000.000

پراید X132
79.000.000

تیبا 2
101.000.000

ساینا
102.000.000

کوییک دنده ای
111.000.000

در جدول زیر قیمت خودرو در تاریخ دوم مردادماه آمده است.

پژو 206 تیپ 2
154.000.000

پژو 206 تیپ 5
185.000.000

سمند ال ایکس
145.000.000

پراید X111
85.000.000

پراید X131
77.500.000

پراید X132
78.000.000

تیبا 2
96.000.000

ساینا
97.000.000

کوییک دنده ای
118.000.000

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت، بیشترین رشد قیمتی برای سمند ال ایکس بوده که حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.



نظرات بینندگان