کد خبر: ۱۴۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
علی رغم توجه ویژه به رعایت بهداشت فردی به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا. متاسفانه بعد روانی این رویداد و آسیب‌های روانی ناشی از این بحران نادیده گرفته شده است.

علی رغم توجه ویژه به رعایت بهداشت فردی به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا. متاسفانه بعد روانی این رویداد و آسیب‌های روانی ناشی از این بحران نادیده گرفته شده است.

کرونای روانی:

علی رغم اینکه چندین هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است قطعاً با جمعیت چند میلیون نفری مواجه هستیم که با کرونای روانی دست و پنجه نرم میکنند. منظور از کرونای روانی ترس، نگرانی، تشویش، دلهره و اضطراب شدید از ابتلا به این بیماری است. بنابراین با توجه به اثرات روانی طولانی مدت یک رویداد ناگوار بر انسان، حفظ آرامش روانی در شرایط کنونی یک ضرورت همگانی است.

اضطراب چیست؟ و در چه مواردی می تواند آسیب زا باشد؟

اضطراب یک پاسخ جسمی و روانی طبیعی به اتفاقاتی است که در زندگی روزمره ما رخ می‌دهد.

اگر اضطراب گذرا و پیامد یک رخداد روزانه باشد طبیعی بوده و در شرایط فعلی به انسان کمک می کند توجه بیشتری به مراقبت از خود داشته باشد.

اما گاهی اضطراب به حدی است که سایر جنبه های زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی ما را با چالش مواجه می‌کند که می تواند به سلامت روانی ما آسیب میزند.

آسیب های جسمی و روانی ناشی از اضطراب پایدار و شدید:

اضطراب طولانی مدت می‌تواند عوارض جسمی متعددی از جمله اختلال خواب، اختلال در رژیم غذایی که به شکل کاهش اشتها یا پرخوری بروز می‌کند، تعریق، تپش قلب، خشکی دهان، حرکت های کلیشه ای و وسواس گونه، و در موارد شدید لکنت زبان و مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد.

همچنین اضطراب می تواند عوارض روانشناختی متعددی را نیز به همراه داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از: عدم تمرکز، ترس و هراس، عدم تعادل رفتاری و پرخاشگری، کم حوصلگی و زودرنجی.

راهکارهای عمومی کاهش اضطراب و افزایش سطح آرامش روانی:

1- اولین و مهمترین راه حل کاهش اضطراب در شرایط کنونی عمل کردن به توصیه های بهداشتی، رعایت بهداشت فردی و در خانه ماندن است. در واقع دور بودن از اجتماع و توجه به توصیه های بهداشتی اطمینان خاطر بیشتری در ما ایجاد کرده و می تواند نقش مهمی در آرامش روانی ما داشته باشد.

2- ورزش کردن:

ورزش کردن سطح هورمون های استرس زا در بدن مثل کورتیزول را کاهش داده و در مقابل میزان هورمون های شادی بخشی چون اندورفین را افزایش می‌دهد و همچنین فرآیند خواب را تسهیل می‌کند.

3- نوشتن و ثبت وقایع:

ثبت کردن و نوشتن آن چیزی که باعث اضطراب و نگرانی ما می‌شود و همچنین به چالش کشیدن آن می‌تواند موثر باشد. به طور کلی نوشتن به دلیل آرامش و تمرکزی که در ما ایجاد می‌کند می‌تواند اضطراب را در شرایط عادی نیز کاهش بدهد.

4- خنده و فعالیت‌های طنز گونه:

در واقع مضطرب بودن در زمانی که شما در حال خندیدن هستید بسیار سخت است!! خنده موجب می‌شود که بسیاری از حالت های اضطرابی از ما دور شود.

برخی دیگر از راهکارهای کاهش اضطراب عبارتند از:

۵- وقت گذراندن با اعضای خانواده و انجام فعالیت‌های مفرح گروهی.

۶- انجام فعالیت های آرامش بخش مثل ریلکسیشن و یوگا

۷- گوش کردن به یک موسیقی آرامش بخش

۸- و در نهایت پرداختن به فعالیت های مورد علاقه

دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: