کد خبر: ۱۴۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس:

۲۰۰روستای فارس دهیاری ندارند/حلقه مفقوده اشتغالزای،علتی که مهاجرت را رقم می زند

«سید کمال پاک فطرت»گفت: در این استان حدود ۲۰۰روستای دارای 20 خانوار دهیاری ندارند.

 به گزارش پایگاه تحلیلی- خبری "شیرازه"،از دیرباز تاکنون روستا ها نقش مهم و اساسی در توسعه هر شهر و استان داشته چراکه پایه و اساس تولید را تشکیل می دهند.اما با این وجود آنطور که باید به قابلیت های روستا و توسعه آن توجهی نشده؛ فرصتی که نادیده گرفته شده موجبات تورم و گرانی را رقم زده است.معضلی که در نبود مدیریت مناسب به مهاجرت روستاییان به شهر رقم زده و پای بسیاری از کسب و کارهای اولیه را لنگ کرده است.با این وجود همواره نقش دهیار در روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مشکلات و موانع مردم روستا را به خوبی درک می کنند و البته از استعداد ها و قابلیت های هر روستا مطلع می باشند. این درحالیست که برخی از روستاهای کشور و استان فارس از وجود دهیار بی بهره هستند.دهیارانی که در جهت توسعه و پیشرفت هر روستا نقش کلیدی و حیاتی را ایفا می کنند.
۲۰۰روستای فارس دهیاری ندارند/حلقه مفقوده اشتغالزای،علتی که مهاجرت را رقم می زند
«سید کمال پاک فطرت»، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"،در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از روستاهای فارس فاقد دهیار و دهیاریست و بیشتر در کدام مناطق قرار دارند،گفت:هیچ یک از روستاهای ما فاقد دهیاری نیست،آن تعدادی هم که دهیاری ندارند دارای کمتر از ۳۰ خانوار هستند اما با این حال این روستا ها از وجود شورا بی بهره نیستند.البته تعداد روستاهای بالاتر و پایین تر از این مقدار در سطح استان پراکنده شده و متمرکز نیستند.

200 روستای فارس دهیاری ندارد

وی با بیان این که بر اساس قانون روستاهای کمتر از ۳۰ خانوار فاقد دهیاری می شوند، افزود:روستاهای بالاتر از ۳۰ خانوار دارای دهیاری هستند که حدود دو هزار و ۱۰۰ روستا را در استان فارس تشکیل می دهند اما در این استان حدود ۲۰۰روستای دارای 20 خانوار دهیاری ندارند که با این حال ما در اکثر مواقع چند روستای کمتر از 30 خانوار که در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته را با هم تجمیع می کنیم و برای آن ها یک دهیار برمی گزینیم.

حل مشکلات روستاهای بدون دهیار توسط شوراها
پاک فطرت با اشاره به این که مشکلات روستاهای بدون دهیار از طریق شورا ها حل و فصل می شود، بیان کرد:شوراها یا فرمانداری های هر منطقه موظف هستند که مسائل و مشکلات مردم روستا را به درستی مطرح و آن را برطرف کنند.وی با بیان این که به مردم روستا جهت رونق تولید و اشتغال تسهیلات مناسبی ارائه می شود،افزود: برای هموار کردن مسائل و مشکلات این روستاها بودجه ای در نظر گرفته شده تا با هماهنگی فرماندار و بخشدار جهت رفع هر نوع مسئله ای هزینه شود. البته در این زمینه هر روستا به امکانات خاص و بودجه معینی نیاز دارد.

حلقه مفقوده اشتغالزایی در روستاهای فارس
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس به نقش موثر روستاها در پایداری و داوم اشتغال و درآمدزایی گفت:برای این که بتوانیم در بخش اشتعال پایدار روستاها حرکت قابل توجهی داشته باشیم می بایست که با اشتغالزایی در بخش کشاورزی و صنایع دستی از میزان بیکاری کم کنیم و جوانان روستایی را به این حرفه ها تشویق و ترغیب نماییم.

پاک فطرت گفت:با توجه به توسعه پایدار در جهت بهره مندی از منابع و موقعیت های روستاها فعالیت پویا و چشم اندازی مناسبی پیش روست که در جهت تولید و اشتغال تا اندازه ای به تحقق رسیده و امید بر این است که این روند همچنان ادامه یابد.

عواملی که مهاجرت را رقم می زند
وی ادامه داد: هر چند در سال های اخیر اتفاقات خوبی رخ داده و تمامی ارگان ها و دستگاه ها پای کار آمده‌اند،انتظار بر این است که با حمایت های دولت و بخش خصوصی اتفاقات خوبی رقم بخورد چراکه هنوز کافی نیست.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان این که مشکلات روستایی از سال های دور وجود داشته اما اخیرا کمرنگ شده، توضیح داد:برخی از این مسائل مربوط به زیرساخت ها و وقوع خشکسالی می شد که خوشبختانه مرتفع شده اما در حال حاضر مهمترین موانع پیش روی ما مسئله اشتغال و حل مشکل بیکاری می باشد که به خدمات و تسهیلات بیشتری نیاز است.

وی در پاسخ به این پرسش که علت آتش سوزی های اخیر در اطراف روستا های شیراز یا در سطح استان چیست و به چه  دلیل رخ می دهد، گفت: یکی به دلیل آماده‌سازی مراتع، دیگری به شدت گرما و آفتاب و تا حدودی به خطای انسانی باز می گردد که به طور معمول در ارتفاعات بالا رخ داده و این اتفاقات ناگوار به وقوع پیوسته البته لازم به ذکر است که این رویدادها در بسیاری از کشورها نیز رخ می دهد و مختص کشور ما نیست.

پاک فطرت در جواب این پرسش که چرا تجهیزات کافی برای اطفاء حریق در این روستاها وجود ندارند،افزود: هر چند که تلاش شده امکانات لازم در این خصوص فراهم شود اما به دلیل سطح گشتردگی بالا و دوری از شهر تا حدودی از این مشکلات همچنان برقرار است.البته در سال‌های اخیر امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اطفاء حریق در اختیار تعدادی از دهیاری ها قرار داده ایم.

به باور برخی کارشناسان مدیریت روستایی از مهم‌ترین ابعاد توسعه روستایی و شاید مهم‌ترین بعد آن است. چرا که دهیاران و مدیران روستایی در هماهنگی فعالیت‌های توسعه روستایی، رونق‌بخشی زندگی روستاییان و توسعه کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارند.آن ها معتقدند یکی از مسائل جوامع در حال توسعه توسعه پایدار و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آن یعنی توسعه پایدار روستایی است که می‌تواند راهگشای جامعه در رسیدن به توسعه در حوزه های مختلف باشد.

با این حال، مدیریت نواحی روستایی یکی از مهم‌ترین اجزای دستیابی به توسعه پایدار در سطح ملی است که بدون بهره‌گیری از شیوه‌های مدیریتی توانمند و کارآمد میسر نخواهد شد.
برای رسیدن به توسعه پایدار، توجه به چند مؤلفه اساسی مهم است که مهم‌ترین آن نیروی انسانی می باشد و یکی از شرایط لازم برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی، مشارکت زنان روستایی در سطح مدیریت روستاهاست.

همه این موارد زمانی محقق می شود که دهیاران به دنبال ایجاد درآمد موقت در روستاها نباشند و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه ای که در این مناطق روستایی نهفته آن را توسط جوانان و از طریق اشتغالزایی شکوفا و زمینه های رشد و توسعه آن را فراهم نمایند.

لازم به ذکر است، دهیار را نباید با دهدار اشتباه گرفت، زیرا دهدار کسی است که ریاست اداره دهداری یک دهستان که شامل چندین روستا می‌شود را بر عهده دارد. همچنین دهدار نمایندهٔ دولت مرکزی و گماشتهٔ بخشدار می‌باشد ولی دهیار با یک واسطه برگزیدهٔ مردم روستاست. دهیار فردی است که به انتخاب اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا برای مدت ۴ سال جهت مدیریت روستا انتخاب و برای گزینش و صدور حکم انتصاب به بخشداری معرفی می‌گردد. انتخاب دهیار صرفاً توسط شورای اسلامی روستا انجام می‌گیرد.

امروزه يکي از راهبردهاي موثر در توسعه همه جانبه و خودپايدار نواحي روستايي، استفاده از مشارکت و توانمندي هاي مردم، به ويژه روستاييان براي عمران و توسعه مناطق روستايي در تمام ابعاد آن است. مهم ترين ابزار نيل به اين مقصود تشکيل نهادهاي سازمان دهي شده غيردولتي است، که بر اساس نياز و توانايي گروه هاي مختلف ساکن روستا، در موضوعات متنوع و ضروري محيط بومي و محلي، به منظور اجراي برنامه هاي توسعه اي روستاها ايجاد مي گردد. در سال هاي اخير، شوراهاي اسلامي و دهياري ها به عنوان مديريت جديد روستاها تعريف شده و دهياران و شوراهاي اسلامي به عنوان نهادهاي مردمي و محلي که مديريت روستاها را برعهده دارند، مي توانند با سياست گذاري، مديريت و اجراي برنامه هاي مختلف آموزشي، توسعه زيرساخت هاي لازم، کمک به جذب منابع مالي و اموري از اين دست، در توسعه کارآفريني در روستاها نقش اساسي ايفا کنند و زمينه را براي توسعه کارآفريني روستايي فراهم آورند.

در برخی موارد مشاهده شده که دهياران و شوراهاي اسلامي در زمينه توسعه کارآفريني روستايي عملکرد نسبتا موفقي داشته و از نظر مردم فعاليت هاي کارآفرينان، مسوولان محلي، دهياران و شوراها زمينه هاي لازم را براي توسعه کارآفريني روستايي، از جمله زيرساخت هاي کارآفريني، رفتار و نگرش کارآفرينانه، جذب منابع مالي و اقتصادي و عوامل فرهنگي و اجتماعي فراهم شده و عملکرد دهياران و شوراها در اين موارد قابل قبول بوده است به طوری که به توسعه کارآفريني روستايي منجر شده است.
انتهای پیام/


برچسب ها: دهیاری ، پاک فطرت ، فارس
نظرات بینندگان