کد خبر: ۱۴۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
آیا کرونا فقط برای عزاداری امام حسین(ع) است؟

عاشقان واقعی سید سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی به سوگ نشستند

با این که بارها و بارها از سوی مسئولین بر رعایت پروتکل ها بهداشتی تاکید شده اما باز هم می بینیم که عده ای بی تفاوت و بدون ماسک در مکان های شلوغ مثل ارگ کریم خان، پارک آزادی، بازار وکیل و ...خصوصا در روزهای تعطیل تجمع می کنند و بهانه برخی از آن ها برای عدم شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شیوع بیماری کروناست.
به گزارش پایگاه تحلیلی -خبری "شیرازه"،اگر در این روزها به بازار وکیل یا «ارگ کریم خان» سری بزنید متوجه می شود که برخی ها شیوع بیماری کرونا را دست کم گرفته و خطرات آن را از یاد برده اند این در حالیست که تا پای صحبت از مراسم عزاداری حسینی آن هم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به میان آید، می گویند"با کرونا که نمی شود ماتم گرفت و در این مراسم شرکت نمود."

 یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: حزب اللهی ها و امام حسینی ها که از همه حرف گوش کن تر بودند، نماز جماعت تعطیل شد، حرم تعطیل شد، شب قدر نشستیم در خانه... در خصوص محرم هم هرچه ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا بگوید، اجرا می کنیم! اما یادتان باشد در این مدت حتی مترو و اتوبوس باز بود، عروسی، جشن و پارتی همه به راه بود ! حالا نگران عزای امام حسین (ع)هستید؟
عاشقان واقعی سید سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی به سوگ نشستند
گوش تا گوش با کرونا در اطراف «ارگ کریم خان زند»
این در حالیست که اگر به برخی دسته های عزادری امام حسین (ع) سر بزنید خواهید دید که آقایان و خانم ها به صورت ایستاده یا نشسته بر صندلی ها با رعایت فاصله های اجتماعی و  توجه به پروتکل های بهداشتی به عزاداری می پردازند.
با این وجود در نزدیکی«ارگ کریم خان زند» جوانان نوجوانان بسیاری می بینید که بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از میان تجمعات عبور می کنند و حتی بعضی از آن ها در حال خوردن یا تعارف فالوده و بستنی به یکدیگر هستند.
عاشقان واقعی سید سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی به سوگ نشستند
سراغ مردم در این سوی شهر یعنی سمت عفیف آباد و ستارخان هم که بگیرید وضع به همین شکل بوده و کم از آنجا ندارد، گروه ها و دسته های مختلف که برای خرید یا تفریح به پاساژ ها و مراکز تفریحی می روند گوش تا گوش در کنار صف های طویل به راحتی می ایستند و به خرید و فروش اجناس مورد نظر خود می پردازند. این اتفاقات در حالی رقم می خورد که سناریوی ترسناک ویروس منحوس کرونا بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و مراقبت های درمانی همچنان ادامه دارد و جان می گیرد.

در همین رابطه« ابراهیم صبوری»، نائب رئیس شورای شهر شیراز با بیان این که کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری جلسات متعددی را برای برخورد با این مسائل در دستور کار خود دارد، گفت:واقعیت این است که نقش شهرداری در این رابطه بیشتر حمایتی و پشتیبانی از سایر دستگاه های متولی بوده و به گواه متولیان  نیز به خوبی عمل کرده است.
عاشقان واقعی سید سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی به سوگ نشستند
دکتر همتی ،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان فارس از ابتدا تاکنون به 42 هزار و 771 نفر رسیده  که 39 هزار و 542 نفر بهبود یافته و  796 جان خود را از دست داده اند.لذا لازم و ضروریست که مردم با رعایت فاصله اجتماعی در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد شرکت کنند و استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

با این حال در نخستین شب از ایام عزاداری ماه محرم هیئات مذهبی یکی پس از دیگری مراسمات خود را شروع کردند و با رعایت تمامی پروتکل‌ها نشان دادند که حسینیان بیش از هر چیز به سلامت خود،دیگران و جامعه فکر می‌کنند اما بسیاری از دوستان ناآگاه و دشمنان، بیماری کرونا و شرایط ایجاد شده ناشی از آن را بهانه‌ای برای تعطیلی عزاداری کرده و در بوق و کرنا اعلام کردند که مراسمات و تجمع می‌تواند عامل انتقال باشد اما موضع داهیانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری و تلاش ستاد ملی کرونا برای اعلام پروتکل‌های بهداشتی و همراهی هیئات مذهبی نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد و مراسم عزاداری این امام بزرگوار با رعایت پروتکل های بهداشتی و به شکل معنوی و با شکوهی برگزار می شود.در این میان عده ای هم که به مانند سال های گذشته نذر پخت و پز داشتند، یا توزیع ماسک را جایگزین آن کردند یا این که اقلام خوراکی را به صورت خشک و خام به قشر محروم جامعه اهدا نمودند.
عاشقان واقعی سید سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی به سوگ نشستند
در مراسم عزاداری حسینی پویش «نذر ماسک» برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در این ماه عزیز در شهرهای استان فارس وبه خصوص شیراز، با همکاری هیات‌های مذهبی امسال راه اندازی شده و بسیاری از خیرین، عزاداران حسینی، هیات های مذهبی و برگزار کنندگان آیین های عزاداری به این پویش پیوسته اند.ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز پیش از این تاکید کرده بود که عزاداری ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله اجتماعی باشد و شهروندان و عزاداران حسینی (ع) الگویی نو در شیراز و استان فارس برای  برگزاری این عزاداری ها ارائه نمایند.
عاشقان واقعی سید سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی به سوگ نشستند
مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بررسی شیوه نامه های مربوط به آیین عزاداری در ماه محرم، از نیکوکارانی که در ماه محرم، نذر اطعام دارند، خواسته بود تا نذروات و مواد غذایی خود را را به صورت جیره خشک یا در بسته های بیرون بَر بهداشتی در اختیار مردم عزادار قرار دهند با این وجود چه جای بهانه ای برای عدم برگزاری مراسم عزاداری حسینی باقی می ماند؟.حجت الاسلام محمد رضایی،رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس هم با بیان این که به طور همزمان با سراسر کشور، شب عاشورا ندای "لبیک یا حسین" در فارس طنین انداز خواهد شد، گفت:مصادف با شب عاشورا در غم و اندوه شهادت سرور و سید سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عزاداران حسینی ندای «لبیک یا حسین(ع)» را در آسمان استان فارس طنین انداز می‌کنند.
عاشقان واقعی سید سالار شهیدان با رعایت پروتکل های بهداشتی به سوگ نشستند
وی افزود: عزاداری حسینی در این شب ها با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های مرتبط با برگزاری مجالس عزاداری به شکل و شیوه سال‌های گذشته نخواهد بود و برنامه‌های محرم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی انجام می شود.
رضایی به این که شور حسینی و عشق به سید سالار شهیدان و نمایش دلدادگی ملت امام حسین(ع) به هیچ وجه تعطیل بردار نیست، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده، شامگاه شنبه هشتم شهریور، مصادف با شب عاشورا، عزاداران حضرت اباعبدالله(ع)، راس ساعت 21 ندای "لبیک یا حسین" را سر خواهند داد.

وی با اشاره به هر خانه یک حسینه افزود: طنین شعار حماسی و نجات‌بخش "لبیک یا حسین" از فراز بام‌ها، پنجره منازل، کوی و برزن، مأذنه مساجد، اماکن و هیئات مذهبی و بقاع متبرک امام زادگان، شور حسینی دیگری ایجاد و سراسر کشور را به یک حسینیه بزرگ بدل خواهد کرد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس نیز به پخش مراسم عزاداری از طریق رسانه های جعمی و شبکه های اجتماعی اشاره و بیان کرد: این برنامه از طریق رادیو موج FM فرکانس 95:5 مگاهرتز به صورت زنده برای شنوندگان پخش خواهد شد.
 حجت‌الاسلام مجدالدین محلاتی در شیراز نیز ضمن تشکر و قدردانی از حضور گسترده چند صد هزار نفری مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی آن ها در مراسم راهپیمایی روز تاسوعا، از آنان خواست تا در راهپیمایی روز عاشورا نیز شرکت کنند.
وی افزود: «محل اجتماع برای شروع حرکت علما در فاطمیه، آقایان در حرم شاهچراغ و مسجد جامع و بانوان در مسجد نو خواهد بود. راهپیمایی نیز از مسیر سه‌راه احمدی، فلکه مصدق، دروازه سعدی، فلکه شهرداری خواهد بود که سرانجام در فلکه شهرداری پیام امام خمینی و قطعنامه قرائت شده و مسیر مراجعت نیز از همان محل اعلام خواهد شد.»

پنج استفتاء دربارۀ برگزاری عزاداری سید سالار شهیدان
واحد فقه و احکام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع)، پنج استفتاء دربارۀ برگزاری عزای سید سالار شهیدان (محرم و صفر) در ایام شیوع ویروس کرونا از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
    ۱ـ آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا بخاطر عدم مراعات موارد بهداشتی اعلام شده از جانب چند هیئت محدود، می‌تواند اقدام به تعطیلی همه هیئات و مراسم‌های مذهبی کند؟جواب:چنانچه بتواند آن هیئت‌ها را وادار به رعایت موازین بهداشتی کند حق ندارد هیچ هیئتی را تعطیل کند.

۲ـ در صورت امکان برگزاری مراسم‌های عزاداری حسینی در محیط‌های باز (غیر سرپوشیده)، آیا می‌توان از برگزاری مراسم‌های همراه با مراعات موارد بهداشتی اعلام شده در مکان‌های سرپوشیده جلوگیری کرد؟جواب: در صورتی که رعایت شود، نباید تعطیل شود.۳- آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟جواب:جایز نیست.۴- آیا عمل به دستورات ابلاغی (مثل ماسک زدن، رعایت فاصله های اجتماعی و...) ستاد مبارزه با کرونا در مجالس امام حسین علیه‌السلام واجب است؟ جواب:آری، همه جا لازم است.
۵- کسی که نذر به اطعام عزاداران در محل عزاداری نموده است، با توجه به ممنوعیت اطعام در محل عزاداری، می تواند غذاها را به صورت بسته بندی شده پخش کنند؟جواب:مانعی ندارد.

ماه دیگرخواهی و توجه به حقوق دیگران
بر این اساس،محرم برای ما مسلمانان و شیعیان تنها ماه حزن و اندوه نیست؛ تنها این نیست که امام‌مان را شهید کردند و ما را برای ابد سوگوار؛ محرم برای ما ماه شعور است؛ شعور حسینی. ماه ادب است؛ ادبی از جنس حربن‌یزید ریاحی که با همان رادمردی رستگار شد. ماه وفاداری به دین و ولایت و امام است؛ وفاداری که حضرت عباس (ع) سرآمد آن است و تا دنیا دنیاست چون عباس(ع) وفادار به دین و اهل بیت(س) پیدا نمی‌کنیم.این ماهی است که اسلام و مظاهر اسلام واقعی زنده می‌شود؛ همانگونه که امام حسین(ع) علت قیام خود را احیای دین جدش رسول‌الله(ص) عنوان کرد. امسال و شرایط ویژه‌ای که کرونا ایجاد کرده بهترین زمان برای نشان دادن اسلام ناب محمدی است.اسلامی که در آن دیگرخواهی و توجه به حقوق دیگران از همه چیز مهم‌تر است. در اسلام رافت و مهربانی و عاطفه دیده می‌شود چیزی که دشمنان سعی دارند آن را در گرد و غبارهای شایعه‌پراکنی خود بپوشانند که تاکنون نیز موفق نشدند.

گفتنی است، علاوه بر مردم شیراز، سایر شهرستان های فارس نیز با  رعایت پروتکل ها بهداشتی عزاداری حسینی پرداختند.
انتهای پیام/


نظرات بینندگان