کد خبر: ۱۴۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی

برگزاری هیئت‌های مجازی، فرصتی را به وجود ‌آورده تا هیئت‌های مذهبی، فعالیت‌های جدیدی را در بستر رسانه‌ تجربه کنند.
به گزارش پایگاه تحلیلی –خبری "شیرازه"،  با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از اجتماعات از جمله نماز‌های جمعه و مراسم اعتکاف به توصیه وزارت بهداشت تعطیل و اماکن عمومی به دلیل حفظ سلامت مردم نیز بسته شد. در این میان هیئت‌ها و مراسم‌ مذهبی نیز از جمله مکان‌هایی بودند که برای جلوگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا تعطیل شده‎اند. تجربه شبهای قدر، عید غدیر و برخی وفات و شهادت ائمه طی این مدت باعث شده هیئتها نسبت به تقویت پوشش مجازی برنامه های خود اقدام کنند.
نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی
این روزها شبکه های اجتماعی و فضای مجازی حال و هوای محرمی به خود گرفته و زمانی که از این فضاها دیدن می کنید با تصاویر و هشتگ های گوناگون معنوی حسینی از هر سوی جهان روبرو می شوید.

هر یک از گردانندگان شبکه های اجتماعی با آثار هنری و معنوی خود از فیلم و عکس گرفته تا نوشته های رنگارنگ مخاطبان و کاربران را به صفحات خود دعوت می کنند تا ثابت شود که با کرونا هم می توان این مراسم را به طرز باشکوهی برگزار نمود.از ابتدای ماه محرم تاکنون خانه های زیادی مهمان عزاداری های مجازی شده و هشتگ های «حب الحسین»،«ما ملت امام حسینیم»،« مجنون الحسین» و... در شبکه های اجتماعی افراشته شده است.
نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی
چرا که در این روزها و شب ها به دلیل شیوع بیماری کرونا برخی از افراد ترجیح دادند که درخانه بمانند و از طریق شبکه های مجازی یا رسانه های جمعی مثل رادیو و تلویزیون به عزاداری بپردازند. از آنجایی که بیشتر افراد جامعه را اقشار جوان و نوجوان تشکیل می دهند، نقش شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام،واتساپ و سایت های اینترنتی با گزارش های تصویری و خبری پررنگ تر از همه است.

اپلیکیشن ماه و ما 

 با ورود کرونا و تعطیلی اماکن مذهبی و هیات ها، جای خالی زیارت ها و مجالس مذهبی به شدت احساس می شد. در همین راستا اپلیکیشن ماه و ما کاری از مرکز متنا سازمان فضای مجازی بسیج فارس تولید و منتشر شد.

این اپلیکیشن اولین اپلیکیشن پخش و مشاهده زنده حرم های مطهر و هیئت ها بود که با برگزاری مسابقات جذاب روزانه به برندگان جوایزی نیز اهدا  کرد.
اپلیکیشن ماه و ما را از اینجا دانلود کنید.

روضه های مجازی
عکاسان و تصویربرداران با حضور در روضه ها و عزاداری ها تصاویر را در قالب های مختلفی تهیه و آن را در فضای مجازی انتشار می دهند.در این شبکه ها گروه ها و دسته های عزاداری را به تصویر می کشند که با رعایت فاصله اجتماعی همچنان چراغشان روشن و سقفشان آسمان است.

فعالان فضای مجازی با ارسال این شیوه برگزاری مراسم در شرایط کرونایی تاکید کردند و یادآور شدند که نظم امسال می تواند کلیشه های هیئتی کار کردن را برای همیشه در ذهن تغییر دهد،از نگاهی دیگر کرونا باعث شد حقیقت منحصر به فرد هیئت ها برای جامعه نمایان شود.به گفته برخی کاربران عزادار تبریزی در شبکه های مجازی هرچند که شب هایشان سرد است اما به حرارت عشق امام حسین(ع) دلگرم هستند.
نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی
هشتگ ها و شبکه های اجتماعی نهایت تلاش خود را کردند تا عزاداری و ماتم هر یک از افراد را به گونه ای به نمایش بگذارند که مخاطبان بتوانند به درستی و تمام و کمال آن را درک کنند و در غم این امام بزرگوار شریک شوند.شبکه های قدرتمندی که در این روزها و شب ها ثابت کردند که خلاقیت ها در دل محدودیت ها رشد و نمو پیدا می کند.به این ترتیب عکس ها , ویدئو های بسیاری از عزاداری ها به گونه ی دیگر به دل ها نشسته و دست به دست می شود؛ شبکه هایی که با انعکاس گزارش های های تصویری غمبار به دل مخاطبان نزدیک شدند و آن ها را در عزاداری سالار شهیدان سهیم کردند.

جایی که نه نیازی به ماسک بود و نه فاصله اجتماعی
این شبکه ها در بحران کرونا تاثیرات مثبتی برجا گذاشتند، جایی که نه دیگر نیازی به ماسک بود و نه فاصله اجتماعی؛ خیلی ها مراسم محرم و عزاداری خود را از طریق همین شبکه ها و صفحات مجازی با دیگران به اشتراک گذاشتند. افرادی که در یک لحظه توانستند در تمامی مراسم های شهر و استان یا کشور حضور داشته باشند و از مزایای معنوی آن بهره مند شوند.بعضی ها نیز از تصایر و نوشته ها لایک های میلیونی گرفتند و برخی ها هم بر فالورهایشان در شبکه اجتماعی اینستاگرام افزوده شد،مواردی که نشان داد فعالیت ها و تلاش عکاسان و گزارشگران به خصوص گروه های و دسته های عزادار برای مخاطبان جذاب بوده و مورد قبول واقع شده است.

از این رو، شبکه های اجتماعی مانند پنجره ای که به راحتی و در هر لحظه می توان آن را باز و بسته کرد دنیایی از تصاویر را از گوشه گوشه جهان ترسیم می کند و در یک لحظه و بدون هیچ محدودیتی کاربر را به آن سوی دنیا می برد.پیش از این آذری جهرمی،وزیر ارتباطات از رئیس سازمان تنظیم مقررات خواست، با اجرای تمهیداتی کیفیت شبکه ارتباطی کشور را به‌منظور برگزاری هر چه‌ بهتر مراسم عزاداری در فضای مجازی تضمین و بر پایداری شبکه نظارت کند.

حجت الاسلام مصطفی جلالی، معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در خصوص برگزاری مراسم محرم گفت: بیش از ۹۰ درصد مردم کشور در آئین عزاداری سالار شهیدان مشارکت داشته و یا شرکت می‌کنند همچنین لازم به یادآوری است مراسم محرم به دلیل تنوع مکانی از گسترده بسیار زیادی برخوردار است؛ بنابراین از کوچک‌ترین روستاهای مرزی تا کلان شهرها، قومیت‌های مختلفی با این حادثه عظیم اجتماعی پیوند دارند.معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مراسم محرم همیشه برای مردم این مرز و بوم، قداست و اهمیت ویژه‌ای داشته و با توجه به اهمیت بالای این موضوع و فراگیری آن در کشور باید اذعان داشت که مردم؛ نقش اصلی و تعیین کننده‌ی برگزاری مراسم محرم را دارند.
نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی
به گفته رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و رزشی شهرداری شیراز امسال نخستین روز محرم عکس ها و تصاویر مرتبط با سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) از تمام شهرهای کشور با عنوان «سوگ قدسیان» روی سازه های شهری شیراز نیز اکران شده است.

«سید عبدالرزاق موسوی»،رئیس شورای شهر شیرازدر گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"،نقش شبکه های اجتماعی را در تمامی عرصه ها به خصوص مراسم محرم مثبت دانست و گفت: فضای مجازی فارغ از مسئله شیوع بیماری کرونا یکی از منابع اصلی در افزایش آگاهی و همچنین شناخت مردم نسبت به مسائل فرهنگی بویژه برگزاری مرسم تاسوعا و عاشورای حسینی است.
نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی
رئیس شورای شهر شیراز به نقش مهم و تاثیر گذار تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و افزود: به تعبیر امام خمینی(ره) در همان اوایل انقلاب اسلامی مراسم برگزاری تاسوعا و عاشورا و زنده نگاه داشتن یاد عزیز این روز و شب های محرم نقش منحصربه‌فرد و تاثیر گذاری در پایداری این انقلاب دارد.

قابلیت های هیئت هنر و رسانه والعصر
باقری،مسئول هیئت هنر و رسانه والعصر نیز به اهمیت فضای مجازی در این روزها اشاره کرد و گفت: در جامعه امروزی یکی از موضوعاتی که روز به روز اهمیت آن بیشتر می شود، موضوع رسانه ها و فضای مجازیست.وی با بیان این که فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، افزود:اگر کاربران نسبت به نحوه استفاده از فضای مجازی آگاهی یابند و از سواد رسانه ای لازم برخوردار شوند، می توانند این موقعیت را به یک فرصت در زندگی خود تبدیل کنند در غیر اینصورت فضای مجازی برای آن یک تهدید است.
نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی
باقری با اشاره به نقش فضای مجازی در برگزای مراسم محرم گفت: با شیوع بیماری کرونا و برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی شبکه های اجتماعی بستر مناسبی را فراهم نمود تا همه مردم از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد بدون هیچ محدودیتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت نمایند.به این ترتیب عاشقان سید و سالار شهیدان توانسته اند حتی در دورترین نقاط دنیا در این مراسم به صورت مجازی حضور یابند و از فیوضات آن بهرمند شوند.

وی به یکی از شبکه های اجتماعی پرمخاطب اشاره و بیان کرد:بر اساس آمار و اطلاعات شبکه اجتماعی «روبیکا» در کنار نمونه خارجی خود یعنی اینستاگزام توانست به خوبی فعالیت نماید و ظرفیت و بستر مناسبی را برای مردم فراهم کند.مسئول هیئت هنر و رسانه والعصر با بیان این که جمعیت چند صد هزار نفری در این برنامه مشارکت و حضور داشتند، افزود:هرچند که پیام رسان های دیگری فعال بودند اما این شبکه اجتماعی مورد استقبال اکثر کاربران قرار گرفت.

وی به نقش مهم شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت:باید هرچه زودتر به سمت شبکه ملی اطلاعات حرکت کنیم چرا که این شبکه از هزینه پایین اینترنت و امنیت بالا برخوردار می باشد و حریم خصوصی مردم را در مقابل حملات سایبری حفظ می کند.مسئول هیئت هنر و رسانه والعصر با اشاره به قابلیت های هیئت هنر و رسانه والعصر افزود: این هیئت از ابتدای محرم برنامه های متنوعی را به صورت پخش زنده انتشار می دهد تا مردم در کجای دنیا که حضور دارند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و نهایت استفاده را ببرند.
نقش آفرینی مجازی در عزاداری اولین محرم کرونایی
برپایه این گزارش، دهه اول محرم با شام غریبان حسین به پایان می رسد و وارد دهه دوم این ماه خواهیم شد. در دهه اول محرم کاربران عاشورایی شبکه های اجتماعی دست به کار شدند و با پست های مختلفی که به اشتراک گذاشتند، روح عاشورایی را در فضای نت منتشر کردند. به طوری که برخی شبکه های اجتماعی  گروهی به نام عاشورا دارند که در تلاش هستند تا یادی از شهدای کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) را به نمایش بگذارند و به معنای کامل کل الیوم عاشورا را محقق نمایند. در این دهه نیز بسیاری از کاربران همت گماشتند تا بهترین پست ها و تصاویر را به اشتراک بگذارند. به هر روی با گذشت هزار و چهارصد سال از واقعه جانگداز عاشورا اما همچنان بیشتر مردم دنیا در سراسر جهان شور عاشورایی در سر و عشق امام حسین (ع)سید و سالار شهیدان را دل دارند.
انتهای پیام/



 

 

برچسب ها: فضای م ، عزاداری ، شیراز
نظرات بینندگان