کد خبر: ۱۴۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹

جشنواره شهروند برتر در شیراز برگزار می‌شود

رئیس شورای شهر شیراز از برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در کلانشهر شیراز خبر داد و گفت: از شهروندان صاحب طرح، خلاقیت و نوآوری تجلیل هم خواهد شد.
 رئیس شورای شهر شیراز در نشست خبری امروز گفت: مجموعه شرایط حاکم بر کشور امروز فشار زیادی را بر شهرداری وارد کرده و از آنجا که سرمایه گذاری و گردشگری تابعی از شرایط عمومی کشور بوده و کمتر سرمایه گذاری حاضر به انجام سرمایه گذاری است.

سید عبدالرزاق موسوی بیان کرد: رویکرد شورای پنجم در ابتدای کار تعریف راهبرد‌هایی برای اداره شهر به شیوه مطلوب بود که در همین راستا ۸۴ بند به تصویب رسید تا شهر با محوریت انسان، اداره شود. در این راستا قانون شورا، مبنای کار بود و برنامه ۵ ساله سوم با رویکرد اندازه گیری کمی در کنار دیگر کارکردها، تدوین شد.

او ادامه داد: یکی از دیگر کارکرد‌های شورا، مصوب کردن ٢٠ دستورالعمل از ۳۴ دستورالعمل برنامه سوم بود که این اتفاق برای اولین بار در کشور افتاد. به عبارت دیگر شورا سیاست‌ها و برنامه ریزی‌ها را در حوزه ساختاری مصوب کرد.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه در بخش دیگر مرکز پژوهش‌ها به عنوان یک نقطه قوت برای کمک به شورا پای کار آمد، عنوان کرد: در کل شورای شهر شیراز طی سه سال گذشته در چارچوب وظایف خود در وضع مقررات، نظارت بر اجرای مصوبات، تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر، کار‌های بسیار خوبی انجام داده و در کل عملکرد شورا مثبت بوده است.

موسوی با بیان اینکه در سال‌های قبل اداره شهر‌ها با حمایت مالی دولت مرکزی انجام می‌شد، گفت: چندین سال است که دولت دیگر این کار را انجام نمی‌دهد و شهرداری‌ها باید براساس درآمد‌های پایدار اداره شوند.

او همچنین از برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در کلانشهر شیراز خبر داد و گفت: از شهروندان صاحب طرح، خلاقیت و نوآوری تجلیل همج خواهد شد.

رئیس شورای شهر شیراز در خصوص حضور شوراییان فعلی در انتخابات آتی شورا‌ها گفت: بنا ندارم در این انتخابات شرکت کنم، اما از دوستان همسو و همفکر خواهش می‌کنم با قوت در صحنه حضور داشته باشند و خود نیز در هر شرایطی کمک خواهم کرد.

سخنگوی شورای شهر شیراز نیز در این نشست خبری گفت: کمیسیون فرهنگی شورای شیراز طی سه سال گذشته نتوانسته به هدف گذاری فرهنگی انجام شده برسد و در تلاشیم سال آخر فعالیت شورا، با بهره مندی از نیرو‌های تازه نفس و با برنامه به سمت اقدامات هدفمند فرهنگی و زیرساختی حرکت کنیم.

سعید نظری با بیان اینکه برای ارائه گزارش عملکرد باید دید شورا را در چه شرایطی تحویل گرفته‌ایم، گفت: زمانی که شورای پنجم شروع به کار کرد، قیمت دلار و ارتباطات بین‌المللی در شرایط متفاوتی قرار داشت و شهرداری دارای بدهی سه تا چهار هزار میلیارد تومانی بود که بیش از دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به بانک شهر بود.

او ادامه داد: از سوی دیگر مفاهیم توسعه در شهرداری بتن محور و سازه محور و مبتنی بر ساخت پل و زیرگذر بود. شورای پنجم با رویکرد انسان محوری، تغییر مفهوم توسعه در شرایط پسا مدرن را در شهرداری در دستور کار خود قرار دارد. در این راستا عدالت محوری، حفظ محیط زیست، انسان محوری، شفافیت، مبارزه با فساد در دستور کار شورا قرار گرفت تا در بدنه شهرداری جاری و ساری شود و خوشبختانه امروز در مجموعه شهرداری، این علقه به مفاهیم حاکم شده است.

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: در بحث شفافیت و مبارزه با فساد نیز شورا لوایح خوبی داشته هر چند منافع درونی و بیرونی شهرداری درون و برون سیستم حاکمیتی و حتی افکار عمومی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کرد، اما سنگ بنای آن گذاشته شد و در این راستا سه کمیته شکل گرفته که به دنبال شناسایی مبادی فساد، ساده سازی فرمول محاسبه عوارض و صدور پروانه و بازخوانی طرح تفضیلی است.

نظری تاکید کرد: طرح تفضیلی، قوانین پیچ در پیج و راه‌های فرار رو به جلو‌ی عقب برای فساد بازگذاشته است، لذا امروز شورا در تلاش است با شناسایی گردنه‌های بروکراسی در شهرداری به دنبال حل و فصل مسائل و جلوگیری از هرگونه فساد شود. در عین حال بر روی افزایش کیفیت سرمایه انسانی در کنار کاهش فساد، سرمایه گذاری خواهیم کرد.

او گفت: در بحث تحقق درآمد‌های شهرداری، پیش بینی می‌شود بودجه ٤ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومانی شهرداری تا پایان امسال محقق شود، اما با توجه به افزایش بسیار بالای نرخ تورم، شهرداری در هزینه کرد‌ها با این درآمد‌ها مشکل خواهد داشت.

سخنگوی شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی تقریبا در شهر تعطیل هستند، گفت: قاطعانه می‌گویم تمام بار و فشار برنامه‌های فرهنگی شهر بر دوش شهرداری گذاشته شده است. هر دستگاه فرهنگی برای انجام هر کاری به سراغ شهرداری می‌آید و شهرداری به یک گاو شیرده که هم باید پول بدهد و هم برنامه ریزی فرهنگی کند، تبدیل شده است.

نظری بیان کرد: در بحث دوچرخه هوشمند بیدود نیز متن قرارداد بر روی سامانه شفافیت شورا قرار گرفته و آماده بهره مندی از هرگونه نظر حقوقی هستیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان