کد خبر: ۱۴۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
پرتگاه کارت های بازرگانی یکبارمصرف در واردات و صادرات؛

ضرورت تدوین شیوه نامه ملی صادرات انجیر؛ به نام ایران به کام دیگران

در حالی که کشورما پنجمین تولید کننده انجیر دنیاست و بیش از 90 درصد این محصول ارزشمند از استان فارس صادر می شود اما در نبود برنامه ریزی های مناسب مسئولین به دیگر کشورها صادر و از آنجا با نام های دیگری به فروش می رسد.
به گزارش پایگاه تحلیلی_خبری"شیرازه"،مشکلات عدیده ای از مراحل تولید گرفته تا بسته بندی و صادرات گریبانگیر انجیر فارس شده که با کم توجهی مسئولین رو به فنا می رود.عدم استفاده از تکنولوژی های روز دنیا،نبود آموزش های حرفه ای، عدم بسته بندی محصولات و شناخت بازار هدف دست به دست هم داده تا انجیر فارس به جایگاه شایسته ای که باید نرسد.
ضرورت تدوین شیوه نامه ملی صادرات انجیر؛ به نام ایران به کام دیگران
ظرفیت های تولید انجیر در استان فارس بسیار فراتر از پیش بینی های هاست  و به نظر می رسد توجه بیشتر مسئولین کشوری به ظرفیت های بومی و منطقه ای می تواند زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را در پی داشته باشد و با برنامه ریزی به جهت ایجاد ارزش افزوده دراین بخش و راه اندازی واحدهای فرآوری انجیر گام های بزرگی برداشت.

آغاز برداشت انجیر در پایتخت انجیر دیم جهان 
 حدود ۹۳ درصد از باغ‌های انجیر ایران و حدود ۱۳ درصد از مجموع ۴۲۵ هزار هکتار زمین ویژه درخت انجیر در جهان، در استان فارس قرار دارد.

در این میان شهرستان استهبان با بیش از ۲۴ هزار هکتار باغ انجیر، نزدیک به نیمی از باغ‌های انجیر کشور را در خود جای داده که بر همین اساس قطب تولید انجیر لقب گرفته است.

شهرستان استهبان علاوه بر دارا بودن مقام نخست سطح زیر کشت این محصول در کشور، باکیفیت‌ترین و بی‌رقیب‌ترین انجیر تولیدی در سطح جهان را عرضه می‌کند.

۸۰ میلیون دلار ارزآوری در صادرات انجیر استهبان
در همین رابطه مهدی اعیان‌منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان، با اعلام اینکه مدتی است برداشت انجیر دیم در این شهرستان آغاز شده و تا نیمه مهرماه ادامه خواهد یافت، پیش‌بینی کرد که در سال زراعی جاری، حدود ۱۳ هزار تن انجیر برداشت شود.

حدود ۷۵ درصد از انجیر خشک استهبان به کشورهای چین، هنگ کنگ، ویتنام، هند، مالزی، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

نکته‌ی جالب در آمارهای این مقام مسؤول، ارزآوری بالای صادرات انجیر است که بر این اساس در سال جاری بیش از ۸۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت؛ عددی که با نرخ امروز دلار معادل حدود هزار میلیارد تومان خواهد بود.

همچنین ۵ واحد فرآوری و بیش از ۱۰ واحد بسته‌‌بندی انجیر به صورت کارگاهی و کارخانه‌ای، در زمینه‌ی تولید محصولاتی مانند شربت، مربا، سرکه، حلوای مسقطی، بیسکویت، کیک، کلوچه و پودر انجیر فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان همچنین از حل مشکلات موجود در صادرات انجیر خبر داد و اظهار داشت: طولانی شدن زمان نگهداری انجیر استهبان در گمرک و کند بودن زمان انتقال، کارخانه‌های بسته‌بندی را با مشکلات فراوانی در خصوص صادرات انجیر روبه‌ رو می‌کرد که خوشبختانه با تعامل با گمرک استان فارس، این مشکلات حل شده است.

استهبان پایانه صادراتی محصول انجیر در ایران باشد 
مهدی اعیان منش با بیان اینکه تقریبا 99 درصد صادرکنندگان در این شهرستان هستند، افزود: به منظور "حفظ هویت انجیر استهبان" این افراد خواستار سخت گیری در زمینه صدور گواهی قرنطینه و مساعدت گمرک در زمینه صادرات انجیر از شهرستان استهبان هستند.

به گفته وی استهبان با سطح زیر کشت 24 هزار و 500 هکتار انجیردیم و تولید سالانه حدود 15 هزار تن، رتبه اول سطح و تولید در ایران دارد.

اعیان منش اظهار کرد: بیش از نیمی از انجیر استهبان " استاندارد" است و اقدامات اولیه به منظور دریافت " گواهی ICM" برای دو باغ انجیر به مساحت های  16 و 7 هکتار انجام شده و سایر مزارع نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان با اشاره به اینکه افرادی با کارت های بازرگانی یکبار مصرف اقدام به صادرات انجیر می کنند، گفت: درخواست صادرکنندگان این است که استهبان پایانه صادراتی محصول انجیر در ایران باشد.

تخریب تجارت با کارت های یک بار مصرف
جمال رازقی، رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي فارس با انتقاد از صدور کارت های بازرگانی یک بار مصرف گفت: از آنجایی که استفاده از این کارت ها در یک مقطع زمانی مشخص می باشد و از طرفی مشکلی برای واردات و صادرات ندارد و تجار و افراد دارای کارت های یک بار مصرف در قبال صادرات کالا جوابگو نیستند از همین مناظر برخی ترجیح می دهند که چنین رسیکی کنند و برای مدت کوتاهی هم که شده حجم زیادی از کالا را صادر یا وارد کنند و بعد از آن هم ناپدید شوند.

وی مهم ترین مشكلات صادر كنندگان انجير را تعيين تعرفه غير كارشناسانه آن دانست و با اشاره به این که در سال گذشته تعداد زيادي از محموله هاي ارسالي انجیر توسط كشور چين ضبط شده، بیان کرد:كارت هاي يك بار مصرف موجب تخريب جايگاه انجير ايران در دنيا شده و از آنجایی که بزرگترين بازار انجير صادراتي ما،كشور چين مي باشد، متاسفانه به علت بالا بودن تعرفه واردات انجير به كشور چين، صادر كنندگان نیز مجبور مي شوند تا كالاي خود را از مرز «ويتنام» و«هنگ كنگ» به صورت قاچاق وارد چين كنند.
رنج انجیرگریبانگیر فارس شده است/محصولی به نام ایرانی به کام خارجی
قاچاق کالا به دنبال سیاست های اشتباه بانک مرکزی
رازقی به سیاست های اشتباه بانک مرکزی اشاره کرد و اظهار داشت:متاسفانه به دنبال سیاست های اشتباه بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت، واردات ما نیز مانند صادرات در حال تبدیل شدن به قاچاق است.تصميمات بدون كارشناسي بانك مركزي در حوزه ارزي درسال جاري نیز موجب خسارات فراوانی به صادر كنندگان شده و عدم تمديد كارت بازرگاني در چند ماه اخير هم باعث نارضايتي عده بیشماری از صادر كنندگان گردیده است.

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي فارس با بیان این که استان فارس مقام اول سطح زير كشت وتوليد انجير خشك را داراست، گفت:آمار سطح زير كشت انجير كشور56 هزار و 33 هكتار، ميزان توليد 88 هزار و 338 ، سطح زیر کشت در استان فارس 47 هزار و 650 هکتار و توليد استان سال گذشته 40 هزار و 600 تن بوده است.این در حالیست که ميزان صادرات سال 98 به میزان 13 هزار و 739 تن و در سال  97 به میزان 9 هزار و 206 بوده است.

خودنمایی میز انجیر فارس در سطح کشور
مرتضی زکی پور،کارشناس مسئول انجیر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با بیان این که نزدیک به 50 هزار هکتار از باغات انجیر دیم پیش بینی می شود که حدود 36 هزار تن انجیر خشک برداشت شود، گفت:سالیانه حدود 8 الی 12 هزار تن از محصول تولیدی ما عمدتا به کشور های ویتنام، چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود.
وی بیان کرد: با توجه به این که بیش از 85 درصد سطح زیر کشت انجیر کشور در استان فارس می باشد،میز انجیر کشور به میزبانی استان فارس در اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی این استان  تشکیل گردیده و این میز در استان و با عضویت بیشتر صادرکنندگان اصلی در آن،برنامه‌ریزی لازم جهت برند سازی در حال اجرا می باشد.

صادرات کیلویی انجیر در نبود بازاریابی مناسب
زکی پور با اشاره به این که قیمت محصول انجیر بر اساس عرضه و تقاضا و توسط بازار تعیین می شود، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر پیش روی صادرات انجیر وجود دارد و در صادرات عموم محصولات کشاورزی نیز دیده می شود، عدم بازاریابی مناسب توسط صادرکنندگان عزیز می باشد. متاسفانه در حال حاضر صادرات انجیر بصورت بسته های بزرگ ده کیلویی انجام می پذیرد، این در حالیست که در کشورهای هدف بصورت بسته های گرمی با برند خودشان به مصرف کننده تحویل می دهند.

تعرفه گمرکی بالا در بازار انجیر
وی افزود:یکی دیگر از معضلات پیش روی صادرات انجیر ایران به بازار مهم و بزرگ کشور چین، تعرفه گمرکی زیاد توسط این کشور می باشد در حالی که تعرفه برای بسیاری از کشورها صفر می باشد، بنابر این ضروریست که برای برداشتن تعرفه مذکور رایزنی های لازم توسط سفارت خانه ایران در کشور چین با مسولین این کشور به عمل آید.زکی پور با اشاره به برخی راهکارها گفت:برای برطرف کردن برخی از این مشکلات می توان به شناساندن خواص بی نظیر انجیر خشک ایران به عنوان یک محصول کاملا سالم و ارگانیک به بازارهای بین‌المللی کمک کرد البته در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در حال پیگیری ثبت جهانی انجیر استهبان در سازمان خواربار جهانی ( FAO) می باشد و این مهم در مراحل پایانیست.
رنج انجیرگریبانگیر فارس شده است/محصولی به نام ایرانی به کام خارجی
ضرورت ایجاد کارگاه های تخصصی و آموزش بسته بندی انجیر
غلامحسین شعرا،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم با اشاره به کیفیت برتر انجیر فارس افزود:استان فارس و شهرستان استهبان بیشترین سطح زیر کشت انجیر در کشور را داراست و جزو اولین‌ تولید‌کننده این میوه در ایران می باشد،از طرف دیگر با توجه به این‌که از هیچ‌گونه سم و کود شیمیایی برای تولید آن در این منطقه استفاده نمی‌شود، این نوع انجیر کاملا ارگانیک بوده و ارزش خوراکی غنی دارد.
وی به بعضی راهکارها در امر تولید اشاره کرد و افزود: استفاده از آبیاری در سطح زیرکشت این محصول و همچنین استفاده از سم های غیرارگانیک سبب خارج شدن این محصول ازچرخه صادراتی می گردد که این خطر می بایست بصورت مستمر و مکرر به کشاورزان گوشزد شود.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اظهار داشت:بزرگترین انجیرستان دیم جهان در استان  فارس حد فاصل شهرستان های داراب،نی  ریز،جهرم واستهبان است که باید به عنوان یک اثر ماندگار، ثبت ملی شود. اگر سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد  کشاورزی از این مهم حمایت کنند مراحل ثبت این منطقه سریع تر انجام خواهد شد و این امر در معرفی انجیر ایران به جهان بسیار اثر گذار خواهد بود.

شعرا ادامه داد:سازمان تعاون روستایی با راه اندازی شرکت تعاونی انجیرکاران می‌تواند بخشی از سود این محصول را عاید انجیرکاران کند تا دلالان نتوانند این محصول را به قیمتی که دل شان می خواهد از کشاورزان خریداری کنند.وی با اشاره به روش های مقابله در مشکلات حمل وبسته بندی تا عرضه وبازار بیان کرد:ضرورت ایجاد کارگاه تخصصی آموزشی بسته بندی انجیر با رویکرد بسته بندی و بازاریابی و با هدف ارتقاء سطح مارکتینگ و تبلیغات رسانه ای گسترده با  تمرکز و تمایز به ویژگی های منحصر به فرد انجیر استهبان برای توزیع و خرده فروشی این محصول است. 

وی به برخی مشکلات در واردات و صادرات انجیر اشاره و بیان کرد:مهمترین موارد ومشکلات تولید کنندگان، فروشندگان وصادر کنند گان انجیر در مناطق مختلف تولید در سطح استان فارس در سه بخش تولید، حمل و بسته بندی تا بازار، موانع پیش رو در امر فروش و صادرت است.
شعرا با اشاره به مسائل پیش رو در امر تولید گفت: عدم آگاهی و آموزش الزام تولید کنندگان این محصول درخصوص نحوه نگهداری از درختان انجیرمنطقه تولیدی از مهم ترین مشکلات است.

وی افزود:  با توجه به آنکه در حال حاضر در بیش از 19 شهرستان فارس انجیر کشت می شود ولی بیشترین سطح زیرکشت  انجیر  متعلق  به  شهرستان  های  استهبان،  نی  ریز،  داراب  و  جهرم  می باشد،افزود:پوشش بیمه ای کامل محصول و انجیر کاران در منطقه وجودندارد واکثر تولید کنندگان فقط از بیمه روستایی خود استفاده می کنند.
شعرا ادامه داد:سالیانه در این استان حدو د ۱۱هزار تن انجیر خشک تولید می شود و بخش قابل توجه ای از نیروهای استان در مناطق روستایی مشغول فعالیت در زمینه تولید و برداشت انجیر هستند.

شعرا گفت:پیشنهاد می شود بزرگترین انجیرستان دیم  جهان  در  استان  فارس  حد  فاصل  شهرستان  های  داراب،  نی  ریز،  جهرم  و استهبان است که باید به عنوان یک اثر ماندگار، ثبت ملی شود.لذا اگر سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد  کشاورزی  از  این  مهم  حمایت  کنند  مراحل  ثبت  این  منطقه سریعتر  انجام  خواهد  شد  که  این  امر  در معرفی انجیر ایران به جهان بسیار اثر گذار خواهد بود.
وی توضیح داد:درآمد بیش از 59 درصد شهرستان استهبان از باغداری می باشد. از جمله مشکلات عدیده ای که گریبانگیر این محصول شده این است که بازاریابان با نفوذ به دل باغداران و تهدید صادرکنندگان باعث پایین آمدن ارزش این محصول بعنوان یک محصول صادراتی می شوند.

شعرا ادامه داد:از موارد دیگر که این محصول را تهدید می کند عدم  شهرک صنعتی تخصصی مرتبط بافرآوری انجیر ، بازاریابی صحیح، عدم توجه به مسائل بهداشتی، عدم کنترل بر قیمت گذاری می باشد.
این عضو اتاق بازرگانی گفت:استفاده از آبیاری در سطح زیرکشت این محصول و همچنین استفاده از سم های غیرارگانیک سبب خارج شدن این محصول ازچرخه صادراتی می گردد که این خطر میبایست بصورت مستمر ومکرر به کشاورزان گوشزد شود.
وی افزود:امکان بوجود آوردن گفتگوهای استانی با کمک و حمایت سازمان توسعه تجارت و امکان ارتباط با تولید کنندگان شیرینی و شکلات با پایه انجیر و ایده استفاده از انجیر در صنایع شکلات سازی مفید است.

وی ادامه داد: شهرستان  استهبان قطب تولید انجیر در فارس محسوب می‌شود ولی برخی از کشاورزان شهرستان از پایین بودن و به صرفه نبودن تولید این محصول گلایه دارند و می‌طلبد مسئولان استان تدابیری اتخاذ کنند تا حداقل درآمد مناسبی نصیب کشاورزان شود.
عضو اتاق بازرگانی گفت: انجیرکاران با مشکلاتی عدیده‌ای مواجه می شوند و ناگزیرند محصول خود را به حداقل قیمت در بازار عرضه کنند که جبران هزینه های گزاف تولید را نمی دهد.
وی بیان کرد:با توجه به آنکه همه کالاها گران شده ولی وقتی که فصل برداشت محصولات می‌شود به دلیل اینکه نظارتی در این بخش صورت نمی‌گیرد، محصول را با قیمت پایین از کشاورزان می خرند وانجیر کاران انتظار دارند سازمان جهاد کشاورزی استان  وسازمان تعاونی روستائی استان به این موضوع ورود نماند.
شعرا گفت:همانطور که نهاده‌های کشاورزی و سموم نیز گران شده است می طلبد مسئولان استان تدابیر لازم را برای خرید محصولات کشاورزی اتخاذ کنند تا حداقل درآمدی مناسبی نصیب کشاورزان شود.
وی افزود:سازمان تعاون روستایی با راه اندازی شرکت تعاونی انجیرکاران می‌تواند بخشی از سود این محصول را عاید انجیرکاران کند تا دلالان نتوانند این محصول را به قیمتی که دل شان می خواهد از کشاورزان خریداری کنند.
شعرا با بیان این که با توجه به آنکه تولیدانجیر از اشتغال زایی بالایی برخوردار است چرا که برداشت این محصول از تیر ماه که آغاز می‌شود،ادامه داد: تا زمانی که این مناطق دچار سرمازدگی نشوند درختان محصول انجیر دارند و حداقل یک بازده زمانی 7 ماهه محصول انجیر برداشت می شود؛این مدت مناسبی برای اشتغال در شهرک های صنعتی وباغداران وانجیر کاران می باشد.
عصو اتاق بازرگانی گفت:از آنجا که حدود 30 درصد محصول انجیر تولیدی فارس  به صورت تازه خوری وارد بازار می شود، سازمان جهاد کشاورزی استان میبایست برای  مابقی محصولات تولیدی انجیر و فرآوری آن تدابیر لازم بیاندیشد  وباایجاد عوامل تشویقی و تسهیلاتی شرایطی فراهم نکماید که سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی کارخانه فرآوری این محصول در شهرستانها علاقه مند شوند.

شعرا به مشکلات حمل وبسته بندی تا عرضه وبازار اشاره کردو ادامه داد:
ضرورت ایجاد کارگاه تخصصی آموزشی بسته بندی انجیر با رویکرد بسته بندی و بازاریابی و با هدف ارتقاء سطح مارکتینگ لازم می باشد،علیرغم آنکه 29 درصد کل  انجیر کشور در حوزه استهبان ، داراب، نی  ریز  و  جهرم  تولید  می  شود  وبودن میز انجیر در اتاق بازرگانی شیراز اما متاسفانه دوره های آموزشی مربوط به ارائه نیازهای آموزشی در خصوص بهترین محصول ، بهترین بازار داخلی، بهترین بازار خارجی، بهترین روش های حمل ، همگرا کردن و بستر سازی برای  تولید بهترین محصول برای صادرات است‌.
وی افزود:
  تبلیغات رسانه ای گسترده با  تمرکز و تمایز به ویژگی های منحصر به فرد انجیر استهبان برای توزیع و خرده فروشی این محصول نیزاز دیگر موارد است.

شعرا در ادامه بیان کرد:با توجه به ممنوعیت استفاده از «میتل بروماید» به عنوان ضدعفونی‌کننده انجیر و نگهداری این محصول به صورت ارگانیک، توسعه و احداث سردخانه‌های زیر صفر درجه به منظور از بین بردن لارو شب‌پره هندی در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی جهت تشویق سرمایه گزاران به ایجاد این نمونه سرد خانه  در شهرکهای نزدیک مناطق تولید انجیر بخصوص شهرک صنعتی استهبان  قرار گیرد.
از طرفی ضرورت برنامه ریزی  درراستای توسعه واحدهایی که قصد فرآوری انجیر به صورت کیک، کلوچه، شربت، کنسانتره، مربا و ... را در کنار عدم توجه به بسته بندی استاندارد و بهداشتی این محصول از طرف تولید کنندگان که موجب پایین آمدن سهم سود ناشی از آن و ضایع شدن این محصول صادراتی شده بسته‌بندی داشته باشند، حمایت ویژه بشود.

شعرا به مسائل فروشندگان وصادر کنندگان اشاره کردو گفت: نبود وحدت رویه بین ذی نفعان این محصول به ویژه صادرکنندگان که موجب گردیده تا برخی افراد تنها برای کسب سود  مقطعی  قیمت هایی  را در  بازار هدف  به مشتریان خارجی  ارائه کنند که این مسئله سبب از بین بردن منافع جمع شده و بازار این محصول را خراب می نماید.فقدان وجود  یک شرکت مدیریت صادرات که مشمول قوانین اتاق بازرگانی باشد می تواند این فعالیت ها را بصورت متمرکز وهماهنگ انجام داده و در کوتاه مدت شاهد دستاوردهای مثبتی خواهیم بود.وی ادامه داد:یکی از چالش های پیش روی محصول انجیر را نبود استراتژی مدون برای صادرات این محصول است و متاسفانه در حال حاضر انجیر بصورت بالک به فروش می رسد و فاقد بسته بندی پیشرفته است و با حداقل ارزش افزوده به بازارهای هدف صادر می شود که این امر نگران کننده است.

شعرا گفت:نبود استراتژی مداوم  وکلان نگری بلند مدت برای صادرات این محصول در نگاه مدیران استانی و شهرستانی وتولید کنندگان محلی،فقدان وجود یک شهرک صنعتی تخصصی در منطقه استهبان و ایجاد واحد های  ایجاد ارزش افزوده در این بخش با راه اندازی واحدهای فرآوری انجیر،فقدان هماهنگ کننده قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات به منظور بازار یابی، بازار کاوی و بازار سازی در سطح جهانی کمک به معرفی محصول در بازارهای هدف وبازار های جدید  صادرات،با توجه به اینکه رویکرد دولت،  توسعه فعالیت های اقتصادی و حمایت ویژه از صادرات غیرنفتی است بنابراین همه دستگاه های اجرایی ذیربط خود به خود صادرات را در بخشنامه ها و برنامه های اجرایی خود در اولویت قرار داده اند. ضمن آنکه اتاق بازرگانی شیراز  از طریق تعامل نزدیک با صادرکنندگان موانع را رصد و نسبت به برطرف نمودن آن با هماهنگی مراجع ذیصالح اقدام خواهد کرد.
وی ادامه داد:بی نتیجه ماندن تلاش های پراکنده جهت  ثبت برند بین المللی و جغرافیایی انجیر نیز از دیگر موارد می باشد، با  توجه  به  کاهش  درآمد  ارزی  نفت،  بخش  خصوصی  نسبت  به  صادرات کانالهای غیرنفتی که ارزش ارزآوری دارد حساس تر شده که در این میان انجیر ایران به دلیل ارگانیک بودن از جمله موارد مهم صادراتی محسوب می شود.
شعرا بیان کرد:جهت ساماندهی وضعیت محصول انجیر جهت صادرات باید هماهنگی ویژه ای بین تجار و تولید کنندگان از یک سو ومقامات اتاق های سه گانه بخش خصوصی ( اتاق بازرگانی ، اتاق اصناف واتاق تعاون ) تشکیل شود که این مهم تاکنون انجام نشده است.

وی افزود:سازمان تجارت و تمام بخش های دولتی باید با برنامه ریزی و حمایت از تشکل های تولیدی و صادراتی با محوریت اتاق بازرگانی، چارچوب های حقوقی را تبیین و ابلاغ نمایند که این مهم انجام نمیشود وهر سازمانی تک روی خودش را دارد.
عضو اتاق بازرگانی گفت:ظرفیت های تولید انجیر در استان فارس بسیار فراتر از پیش بینی های هاست  و به نظر می رسد توجه بیشتر مسئولین کشوری به ظرفیت های بومی و منطقه ای می تواند زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را در پی داشته باشد وبا برنامه ریزی به جهت ایجاد ارزش افزوده دراین بخش و راه اندازی واحدهای فرآوری انجیر گام های بزرگی می توان برداشت.

وی ادامه داد:ضرورت ایجاد پایانه های صادراتی و صدور مجوز پایانه های تخصصی انجیر کمک شایانی به انگیزه صادرات این محصول در تولید کنندگان  که تمایل به حضور در بازار های صادراتی دارند خواهدداشت.
این عضو اتاق بازرگانی فارس  بیان کرد: جهت نگهداری محصول انجیر همانند سایر میوه ها که نیاز به سردخانه دارد و با توجه به  هزینه کالن سرمایه گذاری جهت احداث سردخانه، احداث انبار سرد با هزینه کمتر جهت نگهداری انجیر لازم می باشد.

شعرا تاکید کرد:درخواست تولید کنندگان انجیر ایجاد اتحادیه کشوری انجیر چیزی شبیه اتحادیه چای در هندوستان که  حامی و حافظ منافع چایکاران در سطح هندوستان است می باشد .آن اتحادیه  بطور مرتب روی برند چای هندوستان به عنوان اعلا ترین چای جهان  تبلیخ ، فرهنگ سازی وکار می کنند و از آن نقطه شروع به قیمت گذاری و ثبت این قیمت در بازار جهانی می کنند.
  وی در پایان گفت:موضوع علم ارتباطات به این دلیل اهمیت دارد که در همه عرصه ها کمک می کند تا جایگاه محصول و برند محصول بوجود بیاید.


 برپایه این گزارش،از سال ها پیش مبحث نبود بسته بندی محصولات کشاورزی و خشکبار مطرح بوده اما تاکنون به آن پرداخته نشده و بسیاری از محصولات ارزشمند ایرانی به صورت کیلویی و فله ای با قیمت های ارزان راهی دیگر کشورها شده و در آنجا با بسته بندی های شیک و منحصر به فرد آن هم با برندهای مطرح به نام کشورهای خود به دیگر کشورها صادر می شود.بر این اساس برای ساماندهی وضعیت محصول انجیر جهت صادرات می بایست که هماهنگی ویژه ای بین تجار و تولید کنندگان از یک سو ومقامات اتاق های سه گانه بخش خصوصی ( اتاق بازرگانی ، اتاق اصناف واتاق تعاون )برقرار شود، امری که تاکنون نادیده گرفته شده است.
انتهای پیام/



برچسب ها: رنج ، انجیر ، فارس
نظرات بینندگان