کد خبر: ۱۴۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
ماجرای جذب عضو شورای شهر شیراز به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان در هاله‌ای از ابهام؛

آیا رابطه جای ضابطه را گرفته است؟/ فعالیت ۲۰۰ نیروی قراردادی و پیمانی در ادارات ارشاد استان فارس

حال پس از گذشت قریب به چهار ماه از انتشار خبر جذب یک عضو شورای شهر شیراز به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و ادامه روند گزینش سولماز دهقان برای ورود به این اداره هنوز ابهامات این استخدام غیر منتظره برطرف نشده است و این سوال نیز مطرح است که چرا با وجود دارا بودن 200 نیروی پیمانی و قرار دادی در اداره فرهنگ و ارشاد استان که اکثرا هم سابقه بیش از 15سال دارند یک نیروی جدید باید جذب شود؟
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،شنیده‌ها حاکی از آن است یک عضو شورای شهر شیراز در حال طی مراحل استخدام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این بخشی از متن خبری است که در اوایل خرداد ماه سال جاری در برخی از رسانه های استان فارس منتشر شد و حساسیت بسیاری را به چگونگی این ماجرا برانگیخت.
آیا رابطه جای ضابطه را گرفته است؟/ فعالیت ۲۰۰ نیروی قراردادی و پیمانی در ادارات ارشاد استان فارس
در ادامه این خبر آمده است:به گفته یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس، سولماز دهقانی که هنوز به‌عنوان عضو شورای اسلامی شهر شیراز فعالیت دارد، در حال استخدام در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تائید این خبر بیان داشت:سولماز دهقانی در حال گذران مراحل گزینشی می‌باشد.

حساسیت ماجرا زمانی بیشتر شد که خبر انتصاب همسر وی در استانداری فارس نیز خبرساز شده بود.

 گر چه دهقان در توضیح این خبر در گفت‌وگو با پایگاه خبری در تاریخ بهمن‌ 96 درباره انتصاب آراد افسر دیر همسرش به سمت مشاور جوان استانداری فارس گفته است: همسر بنده پیش از این در بخش خصوصی و در صنعت مشغول به کار بود و بنده نیز با حضور و انتصاب ایشان در استانداری مخالف بودم اما آقای «اسکندرپور» شهردار از ایشان دعوت به همکاری کردند استاندار وقت ایشان را  نیز منصوب کردند.

حال پس از گذشت قریب به چهار ماه از انتشار این خبر و ادامه روند گزینش سولماز دهقان برای ورود به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز ابهامات این استخدام غیر منتظره برطرف نشده است،گرچه به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس و معاونت توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، این عضو شورای شهر تمام مراحل آزمون استخدامی را پشت سر گذاشته است اما این سوال نیز مطرح است که چرا با وجود دارا بودن 200 نیروی پیمانی و قرار دادی در اداره فرهنگ و ارشاد استان که اکثرا هم سابقه بیش از 15سال دارند یک نیروی جدید باید جذب شود؟

غلامرضا یوسفی نژاد در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص باید و نبایدهای جذب سولماز دهقان در این اداره عنوان کرد: خانم دهقان هنوز در مرحله گزینش هستند و از تهران به ما ابلاغ نشده که کار گزینش تمام شده و به کار گیری شود یا خیر، اما نحوه بکارگیری و یا چرایی استخدام وی در این اداره به این صورت است که  او از اسفند ماه سال ۹۷ که آزمون استخدامی برگزار شد در این آزمون شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کردند.

یوسفی نژاد افزود: آزمون استخدامی ادارات از اختیار استان‌ها خارج است و در حیطه وظایف سازمان امور استخدامی کشور است و حتی در حوزه اختیارات وزارتخانه فرهنگ و ارشاد هم نیست.

وی با بیان اینکه سازمان امور استخدامی هر چند وقت یکبار نیروهایی را جذب می‌کند و به هر وزارتخانه اعلام می کند که چه تعداد سهمیه دارند و وزارتخانه مربوطه نیز به ادارات خود در استانها بسته به نیازی که دارند اعلام می کند که چه استانی و شهرستانی نیاز به نیروی استخدامی است یا پست خالی وجود دارد سپس استان نامه به وزارتخانه مربوطه می‌زند و آن هم به سازمان امور استخدامی اطلاع می دهند به این ترتیب این سازمان در روزنامه سراسری آگهی منتشر می‌کند که دستگاه های ذکر شده در فراخوان، آزمون استخدامی برگزار می کنند در نتیجه افراد متقاضی،مراحل ثبت نام در سایت  را پشت سر گذاشته و پس از قبولی در آزمون به استان محل سکونت خود یا هر استانی که در سایت ثبت نامی اعلام کرده معرفی می شوند.

او همچنین ادامه داد: خانم دهقان تمام این مراحل را در آزمون استخدامی سال ۹۷ پشت سر گذاشته و سپس به ما معرفی شدند.

معاونت توسعه و مدیریت منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پاسخ به این سوال که آیا سند یا فرم ثبت نام و... مبنی بر قبولی این عضو شورای شهر شیراز، در آزمون استخدامی وجود دارد؟ گفت: این مورد هم اصلاً در ید اختیار ما نیست چون متقاضیان، در سایت سراسری ثبت نام می کنند پس برای اطلاع از این مورد باید از طریق سازمان امور استخدامی در تهران پیگیری کنید که چنین فردی آیا در آزمون شرکت کرده است یا خیر.

 یوسفی نژاد در خصوص تعداد نیروهای قراردادی و پیمانی در اداره فرهنگ و ارشاد فارس ابراز کرد: اداره ارشاد علاوه بر نیروهای استخدامی یکسری نیروی پیمانی، عده ای قرار داد معین و تعدادی هم قرارداد کارگری دارد که سرجمع حدود ۲۰۰ نیروی قرارداد معین، پیمانی و کارگری در ادارات فرهنگ و ارشاد استان مشغول به کار هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه اکثر این نیروها سابقه کاری بالایی دارند عنوان کرد: بیش از نیمی از این افراد سابقه کار قرار دادیِ بالای ۱۵ سال و حتی پیمانی ۲۹ سال دارند.

 او در پاسخ به سوال دیگری که آیا امکان استخدام برای این نیروها تاکنون وجود نداشته است؟ اظهار داشت: تا قبل از اینکه سازمان امور استخدامی از ابتدای دولت آقای روحانی دوباره احیا شود آزمون استخدامی از طریق هر وزارتخانه برگزار و نیروی مورد نیاز به‌کارگیری می‌شد و برای افراد که سابقه کار در اداره مربوطه داشتند ۲۰ امتیاز بیش از سایرین در نظر گرفته می‌شد اما پس از به وجود آمدن سازمان امور استخدامی همین امتیاز کم هم لغو شد و تمام شرایط برابر شد به همین خاطر است که شاید پذیرفته شدن کمی سخت تر شده است.

 گرچه به گفته مدیرکل و مسئولان اداره ارشاد تمام مراحل استخدامی سولماز دهقان روند قانونی را طی کرده است تا به مرحله گزینش رسیده، اما روشنگری در خصوص جذب این نیرو و رفع ابهامات و حرف و حدیث های بسیاری که به دنبال دارد به این خاطر  ضرورت دارد که به گفته یک منبع آگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با دارا بودن ۳۵ شهرستان تحت پوشش، تنها قریب به ۳۰۰ نیرو در سراسر استان دارد که فقط حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر آنها استخدام رسمی هستند و از این تعداد قالب نیروهای هنری اداره کل شامل استخدام شده اند و این در حالی است که استان یزد با دارا بودن کمتر از ۱۰ شهرستان ۴۰۰ نیروی رسمی در اداره ارشاد دارد.

این فرد مطلع که نخواست نامش فاش شود، عنوان کرد: در سال ۹۷ تعداد ۳۰ نفر و سال گذشته هم ۱۴ نفر در آزمون استخدامی شرکت کردند و در حال جذب اداره فرهنگ و ارشاد هستند در صورتی که حتی یک روز هم سابقه کار در ارشاد را ندارند.

 حال با چنین شرایطی  این سؤال برای هم رسانه‌ها و هم نیروهای قراردادی سابقه بالا در اداره فرهنگ و ارشاد مطرح است که اگر خانم دهقان سر جلسه آزمون نشسته است چرا ثابت نمی کند که برای ورود به این اداره مراحل قانونی را طی کرده است؟

ناگفته نماند که طبق مقررات، وی با وارد کردن یک کد و شماره داوطلبی در سیستم سامانه امور استخدامی قادر است کارنامه خود را دریافت کرده و نمره قبولی را به رسانه‌ها اعلام کند، چرا که اگر ثبت نامی صورت گرفته، آزمونی انجام شده و نمره قبولی در کار است، پس نشان دادن کارنامه و مدارک شرکت در آزمون به رسانه ها و مردم برای روشن شدن افکار عمومی کار بسیار ساده ای است.
آیا رابطه جای ضابطه را گرفته است؟/ فعالیت ۲۰۰ نیروی قراردادی و پیمانی در ادارات ارشاد استان فارس

گفتنی است در صفحه سایت رسمی شورای شهر شیراز قسمت معرفی اعضا شورای پنجم شهر، علی‌رغم معرفی و سوابق تمام اعضا از این عضو هیچ اطلاعاتی غیر از نام و نام خانوادگی انتشار داده نشده است که همین موضوع نیز بر ابهام ماجرا و نامشخص بودن سوابق کاری این فرد اضافه کرده است و این فکر را به ذهن متبادر می کند که آیا در روند ورود وی به شورا و سپس جذب در اداره فرهنگ و ارشاد رابطه جای ضابطه را گرفته است؟/
سمیه رعیتی
انتهای پیام/

نظرات بینندگان