کد خبر: ۱۴۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹

تحلیلی بر روند اسلام‌هراسی در غرب / محک حساسیت مسلمانان نسبت به مقدسات

سیاستمداران و استراتژیست‌های غربی هنوز در حال محک حساسیت مسلمانان نسبت به مقدسات اعم از پیامبر گرامی اسلام و کتاب الهی قرآن هستند و این امر باعث شده است که بار دیگر وحدت و همدلی مسلمین جهان در مورد ارزش‌های دینی به نمایش گذاشته شود.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه: با پیروزی انقلاب اسلامی موج جدیدی از اسلام‌خواهی در سراسر خاورمیانه و سپس در اروپا و آمریکا در حال شکل‌گیری است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مکتب اسلام به‌ صورت یک مسلک مذهبی در بین مردمان جهان شناخته می‌شد و مخالفان اسلام و اسلام‌گرایی سعی می‌کردند که وجهه نادرستی را از این دین الهی در میان افکار عمومی جهان رواج دهند.

برای فهم بهتر این موضوع می‌توان تاریخچه فیلم‌های ضد اسلامی را در هالیوود به‌ صورت نمایشگاهی از این آثار مشاهده کرد. در این ۱۰۰ سال گذشته این رسانه صهیونیستی با برنامه‌ریزی و استفاده از جذابیت‌های رسانه‌ای سعی داشته چهره‌ای زشت و منفور از اسلام به مخاطبان جهانی اعلام کند. در این فیلم‌ها چهره‌ها و لباس‌های عربی با ریش‌های بلند و اسامی مانند علی، مصطفی و یا عبدالله معرف یک شخصیت مسلمان ترسیم شده است که این افراد خشن، عصبانی بی‌سواد و متعصب معرفی می‌شوند.

طبق بررسی انجام شده ساخت بیش از ۲۶ فیلم ضد اسلامی در کمتر از ۱۰ سال، نشانگر آن است که یک استراتژی متمرکز و منسجم در دستور کار کشورهای غربی و آمریکایی به رهبری صهیونیسم وجود دارد و همچنان در حال ساخت و اشاعه تفکرات ضد اسلامی و اسلام‌هراسانه در جهان دارد. اما این پروژه به اینجا ختم نشد و سران صهیونیست برای مخدوش کردن اسلام از محصولات کودکان استفاده کردند. شیمون پرز، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی،‌ در دیدار خود با سران هالیوود بر این نکته تأکید کرد که نباید ارتباط حیاتی میان هالیوود و آموزش را نادیده گرفت و باید بدانید که کودکان بیش از سیاستمداران به بازیگران اعتقاد دارند.

البته سرمایه‌گذاران هالیوود، به خصوص صاحبان کمپانی‌های صهیونیستی انیمیشن‌سازی این سینما، پیش از این نیز از این امر غافل نبوده و در زمینه اسلام‌ستیزی تلاش کرده‌اند تا ذهن شهروندان آمریکایی را از همان کودکی آماده پیوستن به این چرخه کنند. آن‌چنان‌که دکتر جک شاهین، استاد دانشگاه ایلینویز، اعتقاد دارد که تاکنون بیش از ده‌ها کارتون ضد اسلامی و عرب‌ستیز در سینمای هالیوود ساخته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به «باگز بانی»، «گوفی»، «ملوان زبل»، «یوسمیت سم»، «دارکوب زبله»، «پوپی»، «اسکوبی دو»، «هکل و جکل»، «پورکی پیگ»،«دنل داک»، «مرد پلاستیکی»، «ریچی ریچ»، «پینکی و برین»، «سندباد» و «علاءالدین» اشاره کرد.

تحلیلی بر روند اسلام‌هراسی در غرب / محک حساسیت مسلمانان نسبت به مقدسات

همگام با این پروژه رسانه‌ای، نقش سیاستمداران اروپایی و امریکایی در ترویج ضدیت با اسلام نقش بی‌بدیل و مهمی را ایفا کرده است. عملكرد دولتمردان غربی نشان می‌دهد كه آن‌ها به دنبال آن هستند تا چنان وانمود کنند كه اسلام دین جنگ و كشتار است و مسلمانان عامل بحران و ناامنی. این سیاست تا بدان‌جا پیش رفته كه آن‌ها جنگ‌طلبی خود در افغانستان و هزینه كردن میلیاردها دلار پول مالیات‌دهندگان را با نام مقابله با افراط‌‌گرایی اسلامی و نجات كشورهای اسلامی توجیه می‌كنند.

مجموع اقدامات غربی‌ها نشان می‌دهد كه آن‌ها به دنبال این هستند تا اسلام را عامل تمام بحران‌های غرب معرفی و به نوعی افكار عمومی را در برابر جهان اسلام قرار دهند. این تحركات در حالی از سوی غربی‌ها صورت می‌گیرد كه ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات سران غرب نشان می‌دهد كه ادعاها و اقدامات ضد اسلامی غربی‌ها اقدامی برای فریب ملت‌هایشان است كه در لوای آن اهداف خاصی را پیگیری می‌كنند.

یکی از این عوامل رشد اسلام‌گرایی و اسلام‌خواهی شهروندان اروپایی است. هم‌اکنون جمعیت مسلمان اتحادیه اروپا را تا ۳۰ میلیون نفر برآورد می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، تا سال ۲۰۵۰ شمار مسلمانان اروپا به یک‌پنجم کل جمعیت این قاره خواهد رسید. در آخرین سال‌های قرن بیستم، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیم میلیون مهاجر را هر ساله جذب می‌کرده‌اند. بر اساس آخرین تحقیقات انجام‌شده از سال ۲۰۰۲ شمار مهاجرانی که مقصدشان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است، ۳ برابر شده و به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تا دو میلیون نفر رسیده است. تا سال ۲۰۵۰ شمار جمعیت مسلمانان از غیرمسلمانان در اروپا احتمالاً بیشتر خواهد شد.

کارولی لورانت، اقتصاددان مجارستانی طی تحقیقاتی که به اتحادیه اروپا ارائه کرده است، برآورد كرد که مسلمانان ۲۵ درصد جمعیت شهرهای مارسی (فرانسه) و روتردام (هلند)، ۲۰ درصد شهر مالموز، ۱۵ درصد شهرهای بروکسل (بلژیک) و بیرمنگام (انگلیس) و ۱۰ درصد شهرهای لندن، پاریس و کپنهاگ را تشکیل می‌دهند. هر چند تحقیقات نشان می‌دهد که مسلمانان مهاجر به اروپا به‌ راحتی جذب فرهنگ اروپایی می‌شوند، ولی نسل دوم و سوم آن‌ها از خود سرسختی نشان می‌دهند و مثل والدین خود نیستند. لذا این رشد اسلام‌خواهی در قاره اروپا و حتی آمریکا باعث شد تا سیاستمداران اروپایی به فکر چاره‌ای باشند تا این موج اسلام‌خواهی را متوقف کرده و با آن مبارزه کنند.

رهبری این مخالفت رسمی با اسلام را ایالات متحده آمریکا با ماجرای ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ کلید زد و جورج بوش اعلام کرد که جنگ‌های صلیبی آغاز شده است و با حمله به عراق و افغانستان و تروریسم معرفی کردن مسلمانان عملاً مبارزه و کشتار مسلمانان را در منطقه خاورمیانه آغاز کرد. طبق اعلام رسمی تاکنون یک و نیم میلیون عراقی کشته شده و هزاران مجروح و تلفات وجود دارد. گرچه در دهه ۹۰ و پس از تجزیه یوگسلاوی، جنگ‌های داخلی در بوسنی و هرزگوین كه با جاه‌طلبی‌های صرب‌ها انجام شد، فاجعه بزرگ انسانی را رقم زد. نمود عینی این جنایت بزرگ را در نسل‌كشی ۸ هزار مسلمان در سربرنیتسا می‌توان مشاهده كرد. هر چند این جنایات ضدبشری به نام افرادی مانند میلوسوویچ و كارادزیچ از سران صرب‌ها نوشته شد، در نهایت اسناد افشا شده و نیز اظهارات شاهدان عینی پرده از حقیقتی دیگر برداشت و آن نقش كشورهای غربی در قالب ناتو در این فاجعه انسانی بود. كشورهای غربی تحت نام نیروهای سازمان ملل در حالی با ادعای حمایت از مردم وارد منطقه شدند كه نه تنها اقدامی را در این زمینه انجام ندادند، بلكه خود به عامل كشتار هزاران انسان بی‌گناه مبدل شدند.

البته دکترین کشورهای غربی در مقابله و مواجهه با اسلام، بررسی تحولات كشورهای اسلامی از جمله افغانستان، پاكستان، ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن، عربستان، اردن، فلسطین، مصر، تونس، لیبی، سودان، مالی، نیجر، نیجریه، سومالی و ... نشان می‌دهد كه غربی‌ها برآن هستند تا طرح تجزیه و كوچك‌سازی كشورهای اسلامی را اجرایی سازند، تا در كنار آن نسل‌كشی مسلمانان را نیز به جد اجرا كنند.

پروژه بعدی برای مقابله با اسلام و ترویج اسلام‌هراسی با توجه به گرایش موج اسلام‌خواهی در جهان، ایجاد گروه شیطانی و صهیونیستی داعش بود تا به جهانیان نشان دهند اسلام دین خشونت، ترور، وحشت و نابودی است. داعش طبق آموزش نظامی و رسانه‌ای که توسط سرویس‌های جاسوسی غرب و اسرائیل آموزش دیده بودند با پرچم لااله الاالله و چهره‌های به ظاهر اسلامی، کشتار وحشیانه و جنایت‌های متعددی را در دل خاورمیانه و سرزمین ادیان ابراهیمی انجام دادند تا بار دیگر چهره اسلام که دین رحمت و محبت و انسانیت است را مخدوش و منفور نشان دهند. به موازات این سیاست‌های خبیثانه نسبت به اسلام، تقویت گروه‌های افراطی و نژادپرستانه و تقویت گروه‌های ضد اسلامی در کشورهای اروپایی نیز در دستور کار سیاستمداران غربی قرار دارد و با شعار آزادی بیان نسبت به مقدسات و هرگونه آزاد و اذیت و توهین به شهروندان مسلمان آزادی کامل داشته باشند.

شواهد نشان می‌دهد اقدامات سختگیرانه‌ای قانونی نسبت به زنان، حجاب و سایر فعالیت‌های مذهبی در جامعه اروپا مخصوصاً فرانسه، انگلیس و آلمان وجود دارد و هر روز حجم این توهین‌ها و اهانت‌ها به انحای متفاوت انجام می‌گیرد. اما در ادامه این پروژه مقابله با اسلام و اسلام‌گرایی، توهین این مجله فرانسوی به پیامبر اسلام(ص) بار دیگر تکرار شده که خشم جهانی مسلمانان را برانگیخته کرده که این امر نشان‌دهنده سرگشتگی و سردرگمی مخالفان اسلام با موج عظیم اسلام‌خواهی در جهان است، سیاستمداران و استراتژیست‌های غربی هنوز در حال محک زدن حساسیت مسلمانان نسبت مقدسات اعم از پیامبر گرامی اسلام و کتاب الهی قرآن هستند، اما این امر باعث شده است بار دیگر وحدت و همدلی مسلمین جهان در مورد ارزش‌های دینی در سراسر جهان به نمایش گذاشته شود.

مرتضی جعفرزاده، دكترای علوم سیاسی و مدرس دوره‌های سواد رسانه‌ای

انتهای پیام

نظرات بینندگان