کد خبر: ۱۴۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس:
دکتر جوکار گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید که دانش‌آموز محروم از دیدن معلم است، اجازه ندهیم که او احساس رها شدگی کند، لذا یکی از مصادیق تحقق عدالت آموزشی، ایفای دین در نشر علم به دانش‌آموز است.
به گزارش شیرازه، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، ناصر جوکار در نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج فرهنگیان سپاه فجر فارس در باشگاه فرهنگیان شیراز، اظهار داشت: حسین بن علی(ع) آموزگار آموزگاران است، آزادمردی که در یک نیم‌روز با تاسیس دانشگاه عاشورا، هزاران درس آزادگی و دلدادگی به بشر داد.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس افزود : بدون شک معلم در تراز انقلاب، فارغ التحصیل همین دانشگاه بوده و امروز اگر افکار ما خیس اشک‌های ماست، یعنی آنکه ما نیز صلاحیت تفکر و ثبت‌نام در این دانشگاه فراتاریخی را  داریم، چراکه کربلا یک دورخیز برای فتح همه تاریخ است.

وی گفت: اگر معلم امروز می‌خواهد الگوی کمال یافته نه شرقی- نه غربی پیش چشم تماشاچی باشد، باید متناسب با اقتضائات زمان و مکان و مختصات دهه پنجم و گام دوم انقلاب و متناسب با مرزبندی‌های جنگ آینده، در وجود خود تغییرات قصد شده و معنادار دهد، چراکه جنگ آینده، جنگی "شناخت محور" است.

جوکار ادامه داد:  اصولا جهان پست‌مدرن یا با معلم لشکرکشی می‌کند، یا با میلیتاریزم(ارتش) و وجه افتراق این دو لشکرکشی نیز در آن است که کشور‌گشایی معلم ابدی و هویت‌بخش یا هویت‌زداست، در حالی که کشورگشایی ارتش، عاریتی، جغرافیا محور و مکان‌مند است.

مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس با بیان اینکه جهاد معلم آن است که روح و منش معلمی را لحظه به لحظه در خود تقویت نماید، چرا که معلمی، "شدن" است نه "بودن"، افزود: بنابراین معلم نیز برای آنکه از تحولات محیطی عقب نماند، باید روزآمدی خود را حفظ نموده و فن آور پایه، معرفت بخش و مجرب‌نگر عمل نموده و با عمل فرهنگی خودجوش، تبدیل دانش ضمنی فرهنگی به دانش مستند، روح ائتلاف شناسی و مجاورت شناسی را تقویت و ضامن تقویت مبانی دینی و علمی در نظام تربیت رسمی و عمومی شود.

وی گفت: بدون شک، کسانی که می‌خواهند خاکریزهای فرهنگ عاشورایی را فتح کنند باید بر لب مرز آموزه‌های انقلاب حرکت کرده و آماده باشند تا هر روز شهید شوند و براستی که معلم شهید نبرد تاویل و نبرد فرهنگی است.


وی افزود: این سند، هر چند کروکی راه تکامل نظام آموزشی ماست، اما یک دهه است که در جیب بغل آموزش و پرورش خاک می‌خورد. بکوشیم برای زدودن خاک بر روی این سند از طریق فرصت‌های نابی که در کلاس درس داریم کمک بگیریم، چرا که ارزش لحظات تدریس معلم به طول ساعات آن نیست، که به ارتفاع مباحثی است که در آن ساعت مطرح می‌کند.
جوکار، معلم را  زمینی‌ترین مظهر تجلی رحمت الهی دانست و گفت: ما در همپایی با تحولات محیطی، کاستی‌هایی داریم و بیش از هر زمان، نیازمند چرخش‌های تحول‌آفرین با محوریت سند تحول در این عرصه‌ایم.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین  مامور ساخت دنیای ماست قبل از آنکه به فکر آخرتمان باشد، گفت: در این سند دانش‌آموز یک پروژه ابدی است ، لذا در آستانه سال تحصیلی جدید که دانش‌آموز محروم از دیدن معلم است، اجازه ندهیم که او احساس رهاشدگی کند، لذا یکی از مصادیق تحقق عدالت آموزشی، ایفای دین در نشر علم به دانش‌آموز است.



مسئول سازمان بسیج فرهنگیان فارس افزود: لذا اگر معلم، دانش آموز را به کمال رساند، نام او در فهرستقدیسین و زبدگان عالم خلقت ثبت و اگر رفتار او منجر به ترور معرفتی دانش آموز گردید، او بزرگترین جنایتکار تاریخ خواهد شد.

وی جامعه کنونی را بیش ازهر زمان دیگری نیازمند و تشنه مکتوبات فکری معلم دانست و گفت:ما نیازمند تحول جدی در خلق مجدد هویت حرفه‌ای معلمان هستیم و به تعبیر حضرت آقا،بیش از هر شخصی، این خود معلم است که باید از هویت و جایگاه خویش حراست کند.

پس این شما معلمان هستید که به تعبیر امام راحل باید مسلسل‌ها را تبدیل به قلم کنید. این شما هستید که باید یک انسان مسئول و منتقد تربیت کنید نه یک انسان طرفدار. این شما هستید که باید در تعریف رشد، تجدیدنظر کنید و رشد را سازش تدریجی دانش‌آموز با معیار دین تعریف نمایید.

جوکار در ادامه گفت: سند تحول یک ساختمان پیش ساخته نیست بلکه آجر به آجر آن باید توسط مقیم مقام معلم بالا بیاید و از مرحله متن به عمل محقق شود و از نظام تربیتی کارمند پرور، منقاد پرور، مقلد پرور، فارغ التحصیل پرور و حتی فاضل پرور و دانشمند پرور فاصله گرفت و نظام متفکر پرور را جایگزین آن کرد.

وی راه گشودن باب های جدید معرفت را از میان مسدود کردن باب های تربیت منقادانه و ترجمه محور دانست و گفت: معلم در صدد تربیت انسان است و نه طوطی. صد البته سرفصل همه آرمان پردازی ها، توجه به حل مشکلات خروار شده معلم است. نباید اجازه داد کرامت معلم مخدوش و ملکوک شود که تخطئه معلم یعنی واپسگرایی در دین و دنیا.

جوکار تاکید کرد: آناتومی رهبری راهبردی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی باید و باید بر اساس رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری و نائب امام زمانمان چهره گشاید تا در شب تاریک و جانفرسا، گم کرده راه نشده و به منزل مقصود برسیم.

انتهای پیام/ ن


دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: