کد خبر: ۱۴۱۸۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹

حکایت فرزانگی و جوانمردی

دومین فردی که در مقام مرجعیت، در مقابله با نظام اسلامی در سال۸۸ آتش زیادی افروخت، آیت‌الله صانعی بود؛ بطوریکه فتنه‌گران شعار «دو مرجع واقعی، منتظری، صانعی» سر می‌دادند. صانعی علاوه بر مواضع شاذ فقهی‌اش، در روزهای فتنه۸۸، پیام‌های حمایت‌آمیز زیادی برای سران فتنه نگاشت و آنها را به مقاومت در برابر نظام اسلامی تشویق کرد.

 پایگاه تحلیلی خبری شیرازه: آیت‌الله منتظری بعد از فوت امام(ره)، هر کاری توانست علیه آیت‌الله خامنه‌ای انجام داد. موضع‌گیری‌های او در سال‌های بعد از رهبری ایشان، هنجارشکنانه و بسیار تند بود. او در ۱۳رجب سال۷۶ و بعد از رای آوردن خاتمی طی سخنرانی جنجالی خود گفته بود:

«من یکی از اشکالاتم به آقای رییس جمهور، آقای خاتمی واقعا اینست، پیغام هم دادم، نمی‌دانم به ایشان گفته‌اند یا نه، البته ایشان با من ارتباطی ندارند، اما من اول که انتخاب شدند برایشان پیام دادم، بعد هم به ایشان پیام (شفاهی) دادم که این طور که پیش می‌روید نمی‌توانید کار کنید؛ یک نفر رئیس دولت اگر وزرایش، استاندارهایش، با او هماهنگ نباشند یک قدم نمی‌تواند بردارد. من پیغام دادم که من اگر جای شما بودم می‌رفتم پیش رهبر می‌گفتم: شما مقامت محفوظ، احترامت محفوظ، ولی ۲۲ میلیون مردم به من رای دادند، به من هم که رای دادند این ۲۲ میلیون همه می‌دانستند که رهبر کشور به کسی دیگر نظر دارد. دفترشان و خودشان و همه شخص دیگری را تایید می‌کردند؛ ۲۲میلیون آمدند به ایشان رای دادند. معنایش این است که ما آن تشکیلات را قبول نداریم. رای این ۲۲میلیون معنایش این است که ما آن را که شما می‌گویید قبول نداریم، ایشان قاعده‌اش این بود می‌رفت پیش مقام رهبری می‌گفت شما احترامت محفوظ، ۲۲ میلیون به من رای دادند، از من انتظارات دارند و اگر بنا بشود که بخواهید در وزرای من، در استاندارهای من دخالت بکنید، افرادی را به من تحمیل کنید، من نمی‌توانم کار بکنم و بنابراین من ضمن تشکر از مردم استعفا می‌دهم، به مردم می‌گویم: ایها الناس می‌خواهند در کار من دخالت کنند. قاعده این بود که به این صورت عمل نماید.»

این سخنرانی البته فرازهای تند دیگری هم داشت که می‌توان با یک جستجوی ساده و بدون نیاز به فیلترشکن به آن دست یافت. سخنان او برای فضای سیاسی آن سالها آن‌قدر تند بود که شورای عالی امنیت ملی با ریاست خاتمی و دبیری حسن روحانی حکم به حصر خانگی وی داد.

منتظری در فتنه۸۸ هم سنگ تمام گذاشت و هر کاری از دستش برمی‌آمد در حمایت از میرحسین موسوی و کروبی انجام داد. آخرین کنش سیاسی وی پیش از درگذشت، پاسخ به استفتایی درباره‌ی حوادث آن سال بود که رهبر انقلاب را جائر و ولایتش را جائرانه دانسته بود.

با این حال پس از درگذشت وی، رهبر انقلاب در پیامی فوت او را این‌گونه تسلیت گفت:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمة‌الله‌علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته‌اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم‌الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی‌های زیادی در این راه تحمل کردند.

در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره‌ی آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه‌ی بازماندگان بویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای»

این پایان رفتار جوان‌مردانه‌ی رهبری در پی فوت منتظری نبود. ایشان به برگزارکنندگان و متصدیان مراسم تشییع و تدفین آیت‌الله منتظری در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) توصیه نمودند تا برای تدفین پیکر او، تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شود و محل مناسبی برای تدفین ایشان در نظر گیرند.

با این حال طرفداران آیت‌الله از مراسم تشییع او در حرم حضرت معصومه(س) نیز نگذشته و شعارهای ساختارشکنانه‌ای همچون «یا حجت‌بن‌الحسن ریشه ظلم را بکن»، «سیدحسن خمینی تسلیت تسلیت»، «صانعی تسلیت تسلیت، موسوی کروبی تسلیت تسلیت»، «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز فقیه نستوه ما پیش خداست امروز» سر دادند.

دومین فردی که در مقام مرجعیت، در مقابله با نظام اسلامی در سال۸۸ آتش زیادی افروخت، آیت‌الله صانعی بود؛ بطوریکه فتنه‌گران شعار «دو مرجع واقعی، منتظری، صانعی» سر می‌دادند. صانعی علاوه بر مواضع شاذ فقهی‌اش، در روزهای فتنه۸۸، پیام‌های حمایت‌آمیز زیادی برای سران فتنه نگاشت و آنها را به مقاومت در برابر نظام اسلامی تشویق کرد. وی حتی در دیداری که با فرهنگیان استان گیلان در همان سال داشت، رییس جمهور منتخب را با لفظ حرامزاده مورد خطاب قرار داد.

حال پس از سالها فعالیت وی علیه نظام اسلامی و تبدیل شدن دفتر وی به ملجاء ضدانقلاب، پس از مرگی ناگهانی و سخت، پیام رهبر انقلاب به همان جوانمردی و فرزانگی پیام بعد از درگذشت منتظری بود:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضوان‌الله‌علیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درسهای فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلی‌الله‌مقامه بودند و پس‌از پیروزی انقلاب در مسئولیتهای مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۲ شهریور ۱۳۹۹

انتهای پیام/

محمدحسین عظیمی


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
0
سلام علیکم
سپاس بیکران
مطلب کاملا صحیح و بجایی بود.
خداوند به شما توفیق دهد.