کد خبر: ۱۴۱۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹

شیراز مرز کمربند لرزه خیز کم خطر و پر خطر /در مناطق زلزله خیز، ساخت و ساز‌های مهم انجام نشود

مدیر کل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب فارس گفت: شهر شیراز در مرز کمربند لرزه خیز قرار دارد.

طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور با بیان اینکه شیراز در مرز کم خطر و پر خطر زلزله خیز قرار دارد، اظهار کرد: زلزله‌ها به نقطه ضخیمی در زمین بر می‌گردد، که گسل‌هایی بر روی پوسته زمن قرار دارند.

او با بیان اینکه استان فارس مقام دار از لحاظ آمار زلزله و حتی جز رتبه‌های دوم و سوم است، اضافه کرد: بالای ۸۰ درصد از تعداد زلزله‌ها در استان فارس زیر ۵ ریشتر بوده و خسارتی بر جای نگذاشته است.

یوسفی همچنین با اشاره به اینکه شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق فارس بر روی گسل واقع شده و بیشترین زلزله را نسبت به شمال استان دارد، تصریح کرد: از لحاظ تقسیم بندی جزئی‌تر نور آباد، ممسنی، کازرون، فراشبند، مهر، لامرد، لارستان، داراب، جهرم و بخش‌های بیشتر جنوبی شیراز جزو کمربند لرزه خیز استان هستند.

او با بیان اینکه استان فارس در منطقه زاگرس و بر روی گسل قرار دارد، گفت: در استان فارس ۵ گسل معروف وجود دارد، از جمله این گسل ها، گسل کازرون (که از منطقه نورآباد و کازرون می‌گذرد)، گسل کره‌بس (که از منطقه کهمره سرخی می‌گذرد و تا قیروکارزین و لارستان ادامه دارد)، گسل سبزپوشان (از غرب شیراز)، گسل سروستان و فسا، گسل نی‌ریز وجود دارد که برخی از این گسل‌ها از شمال تا جنوب استان امتداد دارد.

یوسفی همچنین با بیان اینکه فارس در منطقه زاگرس و لرزه خیز قرار دارد، ادامه داد:بالای ۹۵ درصد از شهر‌های کشور ما بر روی گسل ساخته شده اند، که گسل نه تنها عامل زلزله است، بلکه باعث آبادی و ایجاد فضای سبز است.

او گفت: نکته حائز اهمیت اینکه با توجه به مناطق زلزله خیز، ساخت و ساز‌های مهم با تراکم جمعیت زیاد از جمله بیمارستان ها، مدارس، پمپ گاز و بنزین انجام ندهیم تا معضلی پیش نیاید.

یوسفی اضافه کرد:همچنین نقشه اى با مبناى کار ساخت و ساز و شهرسازى در شیراز باید ایجاد شود تا با مقاوم سازی و مستحکم سازی در مناطق زلزله خیز، برنامه‌ای برای توسعه شهری انجام شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

نظرات بینندگان