کد خبر: ۱۴۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
یادداشت هفته؛

هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام توطئه های شرق و غرب

هفته دفاع مقدس بیانگر اخلاص و پایبندی مردم، رزمندگان، خانواده های معظم شهدا، ایثارگران و آزادگان سرفراز به دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی است، یادگاران دفاع مقدس، افتخار و عزتِ جهاد در راه دفاع از کشور را با ذلت در خانه نشستن عوض نمی‏کنند، بلکه ایستادگی آنها نشستگان تاریخ را به قیام وا می‏دارد.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ هفته دفاع مقدس یادآور خون‏های پاک هموطنانی است که در پای شجره طیبه انقلاب اسلامی ریخته شد و رزمندگان دفاع مقدس برای حفظ انقلاب اسلامی شجاعانه از کیان میهن اسلامی دفاع کردند تا امروز  بتوانیم با حفظ استقلال به عنوان یک قدرت اثر گذار در منطقه باشیم. 

هشت سال دفاع رزمندگان اسلام در برابر تهاجم نظامی عراق، دفاعی همه جانیه در مقابله با تمام ابرقدرتها بود.
جنگ تحمیلی بر علیه کشور در شرایطی رخ داد که انقلاب اسلامي از جهات مختلف با ساير انقلاب ها متفاوت و در تعارض مستقيم با قدرتهاي سلطه گر قرار داشت و همين تفاوت و تعارض برای سلطه طلبان، دیکتاتورها و حتی سهم خواهانی که در انقلاب نقش داشتند غير قابل پيش بيني بود. 
هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام توطئه های شرق و غرب
با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط حکومت پهلوی بنای استراتژی غرب (آمریکا) که بر دو ستون ایران و عربستان سعودی پی ریزی شده بود فرو ریخت و این مسئله، مناسبات دو کشور ایران و عراق را دگرگون و بدین ترتیب موازنه نسبی قوا که بین ایران و عراق حاکم بود را تغییر داد. 
در جنگ 8 ساله، هدف اصلی ابرقدرتها واژگون ساختن نظام انقلابی حاکم بر کشور با راهبرد "تعدیل و مهار" برای اعاده ی نظم پیش از انقلاب و سلطه بر خلیج فارس با عاملیت صدام حسین و بهانه قرار دادن وجود اختلافات مرزی و ارضی قرارداد 1975 الجزایر بود.

برای خیلی از افراد و صاحب نظران سئوال است که چرا هفته اول جنگ را هفته دفاع مقدس نامیده و  گرامی می داریم؟!
مگر در پايان هشت سال جنگِ تحمیلی عراق بر علیه ایران ما پيروز ميدان نبرد نبوده ايم؟! چرا آن روز را جشن نمیگیریم؟!!
چرا شروع جنگ را كه از تلخ ترين روزهاي پس از انقلاب اسلامی در آن برهه از زمان است را  گرامي ميداريم؟! برای تبیین این موضوع میتوان گفت شروع تهاجمی را  گرامی میداریم که حاکمان ایران در دو قرن گذشته، با اینگونه تهاجمات و یا تهدیدها قریب به يك ميليون كيلومتر مربع از خاك ايران را در جنگها و یا توافقات بین الدول و یا بین الملل به حاکمان دیگر واگذار میکردند، لکن جمهوری اسلامی ایران در جنگ 8 ساله ی عراق بر علیه ایران، علي رغم پشتيباني قدرت هاي بزرگ جهانی، بعضی از حکام منطقه و همکاری عوامل ستون پنجم در کشور با عراق، وجبی از خاک کشورمان را به دشمن واگذار نکرد، شروع دفاعی را گرامی میداریم که منجر به پایان جنگ گردید و به تعبیری دیگر عامل پیروزی در جنگ که همانا دفاع مقدس بود را گرامی میداریم.

چرا می گوییم دفاع مقدس و نمی گویم پیروز در جنگ؟!
بر اساس تعاریف مصطلح نظامی؛ تمهیدات، راهبردها و تدابیری که برای مقاومت در مقابل حملات دشمن اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، و ..... توسط یک یا چند کشور اتخاذ میشود را دفاع می گویند. توانایی های دفاعی، بازدارندگی را تقویت و به حفظ و حمایت از ارزش هایی مانند زندگی، مالکیت، آزادی، هویت ملی و تمامیت ارضی در برابر تهدیدهای گوناگون میپردازد. رزمندگان شجاع ایران اسلامی توانستند با همه توانایی هایی که دشمن و حامیان آن در منطقه و سطح بین الملل داشتند مقابله و بر آنان غلیه کرده و از وطن خود دفاع کنند، دفاعی مقدس که دین اسلام ، انقلاب اسلامی و خاک کشور را در برابر مهاجمان حفاظت و پاسداری نمود. لذا علی رغم اینکه در هركشوري پايان جنگ را گرامي ميدارند چون ما شروع کننده جنگ نبوده و استراتژی ما دفاع بوده و منجر به پیروزی گردید دفاع مقدس مینامیم.

هفته دفاع مقدس فرصتی است برای تبیین:
فداکاریهای سربازان وطن (سرباز و پاسداران وظیفه، بسیجیان، ارتشیان، پاسداران سپاه و کمیته های انقلاب اسلامی، جان برکفان ژاندارمری و شهربانی).
 صبر، استقامت، پایداری و پاسداری خانواده های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان. وحدت و همدلی مردم و مسئولین. تبعیت و فرمان پذیری از ولی امر زمان. تعیین نقش افرادی که برای دفاع از انقلاب سهم خواهی نکرده و یا کردن و می کنند.
تبیین شرایط قبل از تحمیل جنگ و در حین دفاع مقدس. وضعیت گروه هاي سياسي اعم از منافقين، ملي مذهبي ها، ليبرال ها و جريان هاي سياسي كه فكر ميكردند بدون حمايت قدرتهاي بزرگ نمي شود كشور را اداره كرد. ايجاد غائله گنبد، كردستان، ترور شخصيت ها و افراد موثرِ انقلاب اسلامي، حذف نيروهاي انقلابي و وفادار به حضرت امام خميني(ره) و سیاسیون فعال برای بدست گرفتن حكومتی توام با جدائي دين از سياست. شرایط ا قتصادي در سالهاي 58 و 59. شروع جنگ و وضعیت نیروهای نظامي و انتظامی در سالهاي 58 و 59. نقش دولت های لیبرالِ بازرگان و بنی صدر در جنگ.
 فراهم شدن زمینه جنگ برای عراق. جلوگيري از حضور سپاه و نيروهاي مردمي در جنگ. چگونگی پايان جنگ. برکات جنگ. آتش بس. راهبردهای گسترش ارزشهای دفاع مقدس. مقایسه تهاجم نظامی با تهاجم فرهنگی و اقتصادی. شیوه ها و راههای انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل های جوان و آینده ساز.  توصیف نسل های اول، دوم، سوم و چهارم انقلاب و در پایان، توجه به نسل های دوم، سوم و چهارم انقلاب.

سرتیپ دوم پاسدار_سیروس سجادیان ۱۳۹۹.۰۶.۳۱

هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام توطئه های شرق و غرب

هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام توطئه های شرق و غرب

هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام توطئه های شرق و غرب

هشت سال دفاع مقدس در برابر تمام توطئه های شرق و غرب
نظرات بینندگان