کد خبر: ۱۴۲۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹

درسی از دفاع مقدس؛ تحقق غیرممكن‌ها در سایه دینداری

رئیس مجمع عالی پیشكسوتان جهاد و شهادت استان فارس به تبیین درس‌هایی كه دفاع مقدس به همگان آموخت، پرداخت و گفت: دفاع مقدس به ما آموخت در سایه دینداری و انقلابی بودن می‌توان سخت‌ترین و ناممكن‌ترین كارها را انجام داد.

به گزارش شیرازه، سردار محمدباقر رنجبر، رئیس مجمع عالی پیشكسوتان جهاد و شهادت استان فارس در پاسخ به اینكه درس‌های دفاع مقدس كه امروز می‌توان از آن‌ها استفاده كرد، چیست، گفت: دفاع مقدس به ما آموخت در سایه دینداری و انقلابی بودن می‌توان سخت‌ترین و ناممكن‌ترین كارها را انجام داد.

وی با بیان اینكه بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس از قشر جوان بودند و به ندرت پیدا می‌شد كه كسی دارای سنی بیش از ۳۰ سال باشد، گفت: دفاع مقدس و مخصوصاً رهبر معظم انقلاب كه آن دوران فرماندهی می‌كردند، چنین داشته‌هایی را به ما عطا كرد تا بدانیم در سایه دین می‌توانیم ناممكن‌ها را انجام دهیم.

رنجبر در این باره مثالی ذكر كرد و افزود: به‌عنوان مثال انجام عملیات بزرگ آبی خاكی والفجر ۸ در آن شرایط رودخانه اروند در قوانین نظامی غیرممكن بود اما رزمندگان اسلام با موفقیت این عملیات را به سرانجام رساندند و اكنون هم فرماندهان نظامی سایر كشورها بارها می‌پرسند كه شما چگونه از رودخانه پرتلاطم اروند عبور كردید و این بحث هم همان زمان مطرح بود و می‌گفتند چگونه می‌خواهید از اروند عبور كنید این كار عاقلانه نیست، عاشقانه است و سال‌ها بر روی این قضیه كار كردند تا این كار عاشقانه را تبدیل به عاقلانه كردند.


درسی از دفاع مقدس؛ تحقق غیرممكن‌ها در سایه دینداری

تبدیل عاشقانه‌ها به عاقلانه‌ها

مسؤل عملیاتی گردان المهدی(عج) لشكر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس ادامه داد: گاهی اوقات جلسات فرماندهان جنگ در آن دوران از اذان مغرب و عشاء تا اذان صبح فردا طول می‌كشید تا بتوان كار عاشقانه عبور از اروند را تبدیل به كار عاقلانه كرد و نتیجه آن هم اجرای متدبرانه و متبحرانه عملیات والفجر ۸ بود كه همگان از انجام چنین عملیاتی تعجب كردند.

وی یادآور شد: امروز هم اگر جوانان از جوانان آن زمان در دوران دفاع مقدس درس و الگو بگیرند كه چگونه ما توانستیم غیرممكن‌ها را با عشق و منطق تبدیل به كارهای عاقلانه كنیم، مسلماً عبور از مشكلات اقتصادی هم ناممكن نخواهد بود.

رنجبر اضافه كرد: شاید گاهی اوقات بگوییم عبور از تحریم‌ها غیرممكن است اما دفاع مقدس ثابت كرد كه ناممكن‌ها در سایه انقلابی بودن و دین‌دار بودن ممكن می‌شود و این را رزمندگان اسلام در آن دوران در عمل ثابت كردند.

رئیس مجمع عالی پیشكسوتان جهاد و شهادت استان فارس، همچنین انجام موفقیت‌آمیز عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، ثامن‌الائمه را نمونه‌های دیگری از این مورد دانست و گفت: همه این پیروزی‌ها به دلیل دین‌داری و شهادت‌طلبی رزمندگان اسلام بود كه به دلیل اعتقادات قلبی و ایمانی كه داشتند، سختی‌ها را تحمل می‌كردند و تبدیل به اسوه‌های ماندگاری برای این نظام و كشور تا ابد تاریخ شدند.

وی بیان كرد: قبل از انقلاب گاهی اوقات می‌گفتند در داستان كربلا چه اتفاقی افتاده است و حتی گاهی اوقات آن همه حماسه را برخی افراد یك قصه می‌پنداشتند اما این حماسه‌ها در دفاع مقدس به حقیقت پیوست و رهبران رزمندگان اسلام در آن دوران امام حسین(ع)، علی‌اكبر(ع)، علی‌اصغر(ع)، قاسم(ع) و غیره بودند و همین انگیزه‌ و ایمان قلبی و قوی بود كه موجب شد حماسه‌هایی آفریده شود كه در مخیله هیچكدام از اساتید جنگ نگنجد اما جوانان ما این حماسه‌ها را آفریدند.

رنجبر ادامه داد:‌ امروز هم اگر واقعاً جوانان ما و كسانی كه مسؤلیت دارند از این جریانات درس بیاموزند و باور كنند كه می‌توان با توكل به خدا و توسل به دین از این مشكلات عبور كرد، نشدنی‌ها شدنی می‌شود و بسیاری از موفقیت‌ها را به دست می‌آوریم.

 این یادگار دوران دفاع مقدس اظهار كرد: امروز رسانه‌های بیگانه هر لحظه و هر ثانیه‌ای با تمام امكانات و تجهیزات دارند بر روی فرزندان و نسل جوان ما كار می‌كنند، لذا باید هوشیار باشیم و از تجربه‌های موفقی كه پشت سر گذاشته‌ایم الگو بگیریم.

نیازمند حضور جوانان در عرصه تولید هستیم

وی اضافه كرد: اگر مانند دوران دفاع مقدس، جوانان ما یكدل و همراه و دین‌باور در صحنه حضور یابند، بر همه مشكلات اقتصادی، سیاسی، تحریم‌ها و غیره پیروز می‌شویم، مخصوصاً امروز نیاز به حضور گسترده جوانان در بحث تولید داریم گرچه موانع زیادی بر سر راه تولید در كشورمان وجود دارد و بروكراسی‌های اداری مانع سرمایه‌گذاری در تولید می‌شود اما اگر جوانان ما به فرهنگ دفاع مقدس و عاشورا برگردند، قطعاً می‌توانند در این عرصه هم خوش بدرخشند.

رنجبر با تأكید بر اینكه مسئولان فرهنگی و صدا و سیما و تمام كسانی كه دلشان برای آینده این انقلاب می‌سوزد باید وارد عرصه شوند، گفت: اگر به فرهنگ دفاع مقدس كه همان فرهنگ دینی و انقلابی است، می‌توانیم پیروز شویم كه البته نمونه‌های این فرهنگ هم امروز زیاد داریم و نمونه آن را می‌توانیم در وصیت‌نامه‌های شهدا و همچنین رزمندگان دفاع مقدس مشاهده كنیم./ ایکنا

انتهای پیام
نظرات بینندگان