کد خبر: ۱۴۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹

احداث شهر جدید تابناک در لامرد فارس تصویب شد

طرح جامع شهر تابناک به عنوان دومین شهر جدید فارس در دوازدهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.

به گزارش شیرازه به نقل از از روابط عمومی استانداری فارس،‌ این طرح پس از تصویب در کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس و پس از اخذ تاییدیه کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ویدیوکنفرانس این شورا به اتفاق آرا تصویب شد.
 

معاون استاندار فارس:‌ مانعی بر سر راه ایجاد شهر جدید تابناک نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس پس از شرکت در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: طرح جامع شهرجدید تابناک در مجاورت شهرستان لامرد، با جمعیت پذیری ۵۴ هزار نفر در محدوده ۶۷۷ هکتار و حریم ۲۶۰۷ هکتار برای تامین مسکن و خدمات پشتیبان منطقه ویژه صنعتی انرژی بر و شهرک صنعتی به کارفرمایی شرکت عمران شهرجدید صدرا تهیه شده است.
محمود رضایی کوچی تصریح کرد: پیش از این، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ مکان یابی احداث شهر جدید تابناک در شمال شهر لامرد را بررسی کرده بود.
وی ادامه داد: به دنبال بررسی‌های انجام شده و با توجه به صورتجلسه کمیته فنی این شورایعالی، موضوع ضرورت احداث شهر جدید تابناک به منظور مدیریت استقرار جمعیت ناشی از اجرای طرح‌های صنعتی "انرژی بر" در شهرستان لامرد به تایید رسید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت:‌ در مراحل ابتدایی تایید این طرح، مقرر شد طرح جامع این شهر جدید با رعایت الزامات و ملاحظات محیط زیستی، میراث فرهنگی و طبیعی، توسعه و شکل گیری شهر بر مبنای حمل و نقل همگانی، ظرفیت منابع آب و ظرفیت سکونت گاه های  شهری و روستایی موجود با رصد میزان دقیق اشتغال محقق شده در طرح‌های صنعتی منطقه در چار چوب آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران تهیه و پس از اخذ مصوبات استانی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شود. 
وی گفت:‌ شهر جدید تابناک در خارج از منطقه صنایع انرژی بر ساخته خواهد شد تا شاغلان در این مناطق محیط زندگی ایمنی از نظر آلودگی های زیست محیطی داشته باشند.
معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه  ساخت این شهر با مشارکت بخش خصوصی  انجام خواهد شد ، گفت: مکان‌یابی شهر جدید تابناک در هفت کیلومتری شمال شهر لامرد در مجاورت بلافصل منطقه ویژه صنایع انرژی بر و شهرک صنعتی لامرد انجام شده است.
رضایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامی زیر ساخت‌های این شهر شامل آب، برق و گاز تامین شده و مانع خاصی برای ساخت این شهر وجود ندارد؛ ضمن اینکه تلاش این است که ساخت و سکونت  همزمان در این شهر انجام شود.
وی به اهمیت ساخت شهر جدید تابناک اشاره کرد و گفت : ساخت این شهر با توجه به وجود منطقه انرژی بر و شهرک  صنعتی لامرد ، موجب اعتلای اقتصادی مناطق جنوبی فارس خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس خاطرنشان کرد:  شهر جدید تابناک همچنین می‌تواند در جذب سرریز جمعیت  این منطقه موفق باشد.
وی یادآور شد: شهرهایی مانتد تابناک نسل نو از شهرهای جدید هستند و ما تلاش می کنیم در ساخت آنها از نظرات مشاوران بین المللی  که تجربه ساخت این شهرها را دارند استفاده کنیم.

موسوی نماینده لامرد و مهر در مجلس:  شهر جدید تابناک، زمینه‌ساز رونق شگرفی در آینده منطقه است

بنا بر گزارش دریافتی دیگری، نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در جلسه صبح امروز دوشنبه برخی مسئولان استان فارس از جمله محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرعامل شهر جدید صدرا به عنوان متولی احداث شهر تابناک و مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس حضور داشتند که پس از بحث و تبادل‌نظر با اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، درنهایت این مگاپروژه آخرین مرحله را هم طی کرد و مهر تصویب بر شهر جدید تابناک حک شد.
سید موسی موسوی افزود: شهر جدید تابناک که سبب رونق شگرفی در آینده منطقه خواهد شد و از همین روی می‌توان آن را مگاپروژه نامید، در زمینی به وسعت ۷۰۰ هکتار در نزدیکی فرودگاه لامرد و با پیش‌بینی اسکان ۵۴ هزار نفر طراحی شده است و علاوه بر ارایه زمین و مسکن به همراه تمام زیرساخت‌های شهری ، هزاران فرصت شغلی برای جوانان ایجاد خواهد کرد.

لامرد از شهرستان‌های جنوبی فارس است که مرکز آن  با شیراز حدود ۳۶۵ کیلومتر فاصله دارد.


نظرات بینندگان