کد خبر: ۱۴۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

استان فارس از داشتن محل مناسب و استاندارد برای فرود بالگرد اورژانس محروم است

رئیس اورژانس استان فارس گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر اورژانس استان فارس به‌ویژه در کلانشهر شیراز با آن رو‌به‌رو است نبود محل مناسب و استاندارد برای فرود بالگرد در نزدیکی بیمارستان‌ها است.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی سازمان اورژانس فارس، محمدجواد مرادیان ظهر امروز در کنفرانس مجازی درباره پروژه عمرانی اورژانس استان فارس اظهار داشت: 7 پایگاه اورژانس با هزینه 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به‌بهره‌برداری رسیده که 85 درصد از این پایگاه‌ها با مشارکت خیران سلامت احداث شده است.

وی گفت: در حال حاضر 9 پایگاه اورژانس 115 دیگر و یک مرکز اورژانس در شهرستان کازرون نیز با کمک نیک‌اندیشان حوزه سلامت در دست ساخت است.

مرادیان درباره ماموریت‌های اورژانس افزود: در 6 ماهه نخست امسال 823 هزار و 44 مورد تماس تلفنی با مرکز ارتباطات مرکز فوریت‌های پزشکی فارس برقرار شده است که از این تعداد بیش از 130 هزار 678 مورد از امدادگران به ماموریت اعزام شده‌اند و 25 هزار و 416 ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

رئیس اورژانس استان فارس مزاحمت‌ تلفنی را مشکل عمده مرکز پیام اورژانس 115 استان عنوان  و بیان کرد: در این مدت 10 هزار مورد تماس‌ مزاحمت تلفنی داشتیم که از مردم درخواست می‌کنیم با توجه به حساسیت کار نیروهای اورژانس برای خدمات‌دهی به موقع به مصدومان از مزاحمت خودداری کنند.

وی تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال 25 هزار و 416 ماموریت برای حوادث ترافیکی انجام دادیم که نسبت به مدت مشابه پارسال تقریبا 19 درصد کاهش ماموریت‌های تصادفی داشتیم که بحث کرونا و محدودیت ترددها نیز در این کاهش آمار تاثیرگذار بوده است.

مرادیان با اشاره به 114 سورتی پرواز امدادی در آسمان استان، بیان کرد: در این مدت 94 مجروح بدحال را از طریق بالگرد اورژانس به مراکز درمانی به ویژه شیراز منتقل کردیم.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت: در 6 ماهه نخست امسال 30 مورد غرق شدگی با 57 مورد فوتی گزارش داشتیم که بیشتر فوتی‌ها در برکه‌ها و آبگیرها و استخرهای کشاورزی بوده است.

وی تصریح کرد: در کل ماموریت‌های شهری میانگین زمان حضور آمبولانس بر بالین بیمار در شهر شیراز 8 دقیقه و 50 ثانیه و در جاده‌ها 14 دقیقه و 50 ثانیه است که مشکل اصلی ما در کلانشهر شیراز است که با کمبود آمبولانس برای ارائه خدمات به شهروندان مواجه هستیم.

مرادیان با اشاره به افتتاح پایگاه اورژانس در محل راه‌آهن در شمال غرب شیراز برای امدادرسانی به شهروندان اظهار داشت: 2 پایگاه اورژانس در منطقه کهمره سرخی و باجگاه به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس اورژانس فارس با بیان اینکه در استان فارس 206 پایگاه اورژانس فعالیت دارند که از این تعداد 106 پایگاه در مبادی جاده‌ای قرار دارند، بیان کرد: استان فارس تنها استانی است که  5 بالگرد فعال دارد و با سه دستگاه موتورلانس به مصدومان خدمات ارائه می‌دهد و تا پایان برنامه ششم بر اساس استانداردها 130 پایگاه دیگر در استان فارس راه‌اندازی می‌شود که پوشش کامل‌تری از اورژانس ارائه شود.

وی با اشاره به ویروس کرونا و پاسخگویی و خدمات‌رسانی اورژانس 115، گفت: پرسنل اورژانس فارس در این مدت بحرانی کارنامه درخشانی را به یادگار گذاشتند همان‌طور که در دیگر حوادث نیز به شهروندان خدمات پزشکی و درمانی ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس با بیان اینکه مرکز ارتباطات اورژانس 115 استان فارس تاکنون به 73 هزار و 869 نفر مشاوره تلفنی با علائم تنفسی مشکوک به کرونا و یا علائم آنفلوآنز داده است اظهار داشت: تیم‌های عملیات ویژه اورژانس تاکنون به 5 هزار و 162 ماموریت درباره ویروس کرونا اعزام‌ شده‌اند.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های متعدد اورژانس در شهر فعال هستند و در کلان‌شهر شیراز 2 دستگاه خودرو و همچنین در شهرستان‌ها نیز یک دستگاه آمبولانس نسبت به جابه‌جایی و انتقال بیماران مشکوک کرونایی اختصاص داده ‌شده است، افزود: در این مدت تعداد 169 بیمار کرونایی به نقاهتگاه انتقال داده ‌شده است.

مرادیان با تاکید بر اینکه استانداردترین مرکز دیسپج در کشور در استان فارس و در شهر شیراز ایجاد شده است، گفت: متاسفانه کلانشهر شیراز از داشتن جایگاه فرود بالگرد اورژانس برای انتقال بیماران در نزدیکی مراکز درمانی محروم است و برای فرود از زمین چمن مصنوعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز استفاده می‌کنیم هر چند زمین چمن مناسب است و  فضا و ایمنی خوبی دارد اما فرود بالگرد به چمن آسیب می‌زند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس گفت: با وجود رایزنی‌های زیادی که با سازمان‌ها از جمله استانداری، شهرداری انجام داده‌ایم اما هنوز موفق نشده‌ایم.

وی افزود: شیراز نیازمند پد هلی کوپتری مناسب است، برای بیمارستان شهید رجایی و نمازی شماره 2 در پشت بام یک پد بالگرد تعبیه شده است و امیدواریم برای سایر مراکز درمانی هم این کار به پیش برود.

مرادیان با بیان اینکه برخی از بیمارستان‌های خصوصی از جایگاه مناسب فرود بالگرد اورژانس برخوردار هستند گفت: در این زمینه بیمارستان پیوند و ابن سینا در شهر صدرای شیراز برای پد هلی کوپتری اقدام کرده‌اند و بیمارستان خصوصی دنا هم پد استاندارد طراحی کرده و امید است این مهم در تمامی مراکز درمانی این کلانشهر توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در کلان‌شهرها این ضابطه وجود دارد که ساختمان‌های بلند مرتبه الزام به داشتن جایگاه ویژه فرود بالگرد دارند، گفت: شهرداری و شورای شیراز باید در این زمینه مصوبه داشته باشند و  الزام کنند که برای ارائه خدمات امدادی در ساختمان‌های بلند مرتبه جایگاه فرود بالگرد طراحی شود.

رئیس اورژانس استان فارس خاطرنشان کرد: اکنون ارائه خدمات در این ساختمان‌ها به سختی انجام می‌شود، پلیس، آتش نشانی و اورژانس نیاز به جایگاه فرود بالگرد دارند و شورا و شهرداری شیراز باید در این زمینه تمهیداتی بیندیشند.

نظرات بینندگان