کد خبر: ۱۴۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹
جای خالی مهارت آموزی از مدرسه تا دانشگاه؛

80درصد فارغ التحصیلان مهارت کافی ندارند/جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد/فارس به عنوان دومین تولید کننده گاز درکشورکمترین سطح اشتغال در این حوزه را دارد

همیشه معضل مدرک گرایی در میان دانش آموزان و دانشجویان از مدارس تا دانشگاه ها وجود داشته، معضلی که نه تنها دانش و آگاهی در برندارد بلکه افراد را زیر بار هزینه های بالا و البته اتلاف وقت از میان برده و به عقب می راند.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"،برخی والدین مدام در این اندیشه هستند که فرزندانشان هر چه سریعتر مراحل آموزشی را از مدرسه تا دانشگاه طی کنند تا بتوانند در آینده برای خودشان شغلی را دست و پا کنند. این در حالیست که مشاهده شده بسیاری از همین فارغ التحصیلان سال های سال به دنبال کار و مهارت درست و حسابی هستند. چرا که همیشه از کسب دانش و تجربه مهارت آموزی غفلت کرده اند.
80درصد فارغ التحصیلان مهارت کافی ندارند
از این رو پدیده مدرک گرایی معضل و چالشی است که کشور و جامعه را با هزینه های سنگینی مواجه ساخته است.
بدون تردید نفس تحصیلات عالیه و کسب و اخذ مدرک تحصیلی مثبت و سازنده است،به واقع صدور مدرک تحصیلی به معنای گذراندن دوره‌ای تخصصی در قالب تحصیلات آکادمیک و موفقیت در تحصیلات عالیه است که فرد پس از طی کردن دروس و واحد هایی مشخص به کارشناس، کارشناس ارشد و در مقاطع بالاتر دکترا تبدیل می شود که در چنین شرایطی فرد به طور طبیعی باید وارد رشته تخصصی خود شود و بازدهی خود را در آنچه که آموخته،ارائه کند. دانشجویانی که سالیان سال درس می خوانند و با هزینه های هنگفت به دنبال مدارک بالا و بالاتر می روند غافل از این هستند که اگر روزگاری پا به میدان کار بگذارند دستشان حسابی خالیست. آمار این دست های خالی بسیار بالاست تا اندازه ای که گفته می شود بیش از 80 درصد آن ها مهارت و تجربه ای در حوزه تخصصی خود ندارند.

دوشنبه 14مهرماه معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای کشور، استاندار و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس در جلسه شورای مهارت این استان و در آئین رونمایی از کتاب سند توسعه مهارت استان فارس و همچنین انعقاد تفاهمنامه میان وزارت نفت، سازمان فنی حرفه ای کشور و استانداری فارس حضور یافتند.

در این مراسم علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به توانمندی های نیروی انسانی و تاکید بر مهارت آموزی های لازم گفت:در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی کسب مهارت با عیار بالا ملاک می باشد،همانطور که استان فارس از نظر جاذبه های گردشگری، توجه خیل عظیمی از گردشگران را به خود جلب نموده می بایست در زمینه اشتغالزایی نیز بدین گونه باشد.

وی با بیان این که بودجه آموزش مهارتی کشورهای آسیایی از ۱۸درصدبه ۴۳درصد ارتقا یافته افزود: در نظر داریم که دپارتمان ملی مهارت دیجیتال و دپارتمان ملی مهارت صنایع دستی کشور را در استان فارس پایه‌گذاری نماییم.

هاشمی با اشاره به این که امروز جامعه ما به راهکارهای نوین و تجویز نسخه ویژه ای برای اشتغال نیاز دارد،ادامه داد:حیف است که در سرزمینی مثل ایران با این همه عظمت و قابلیت های اقتصادی صحبت از فقر و بیکاری به میان آید متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که حدود 80 درصد از نیروها فاقد مهارت های لازم هستند.وی ادامه داد: در دنیا به این مهم رسیده اند که با مهارت آموزی می توان معضل بیکاری را ریشه کن نمود،بر همین اساس در ۶ ماه گذشته با آموزش های انجام شده توانسته ایم بر میزان ۵ میلیون نفر ساعت بیفزاییم.
هاشمی بیان کرد:خوشبختانه ۵۰ مرکز دولتی بالغ بر ۷۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای را در سکونتگاه ها،پادگان ها، مراکز عشایر و روستاها اشاعه داده ایم و علاوه بر این ۷ مرکز مهارت آموزی را در سطح دانشگاه پیام نور، فنی و حرفه ای و دانشگاه های دولتی افتتاح نموده ایم که کار خود را آغاز نموده اند.

تدوین دو هزار استاندارد جدید مهارت آموزی
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که ماموریت ما گره گشایی با دانش و تکنولوزی روز می باشد، گفت:۱۸ درصد از بودجه مهارتی آسیا به ۴۳ درصد ارتقا یافته با این وجود کسی نمی تواند سرعت و قدرت و مهارت را انکار کند.از طرفی تنوع و کثرت در عصر کرونا شگفت آور است چرا که با وجود شرایط کنونی برخی مشاغل مثل انجام کارهای اینترنتی، خدماتی،کامپیوتری، حسابداری و غیره موقعیت اشتغال را فراهم نموده است.وی با بیان این که امروز روز خلق فرصت های نو می باشد، تاکید کرد: تغییر و نوآفرینی الزامی و جدی است،لذا ما دیگر نمی توانیم بر اساس مدل مهارتی دهه ۸۰ و ۹۰ سخن گویم چرا که عمر مفید مهارت آموزی ها ۵ ساله است.
هاشمی افزود:از آبان ۹۸، دو هزار استاندارد جدید را تدوین نموده ایم و یک هزار مورد آن رونمایی شده که فقط ۲۰۰ مورد از این رونمایی مربوط به فعالیت های اقتصادی در عسلویه می شده است.

ایجاد ۵۰ هزار شغل در خوشبینانه تر حالت
وی بیان کرد:متاسفانه با شیوع کرونا با ریزش بیش از یک میلیون شغل روبرو شده ایم،که این خود نوید خزان می دهد چرا که در خوشبینانه تر حالت حداکثر بتوانیم ۵۰ هزار شغل اضافه کنیم.

جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد
هاشمی بر لزوم کثرت و تنوع مهارت اندوزی در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: این مهم نیز می بایست در دستور کار قرار گیرد در غیر اینصورت جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد.بنده از این جهت مانع رونمایی از سند مهارت شدم که به طور دقیق بدانیم کسب و کار ها چگونه تعریف شده، نظام های مهندسی به چه شکل عمل نموده و سهم هر استان در این خصوص به چه میزان است.
وی تاکید کرد:هیچ الزامی نیست که فرد مراحل آموزشی را از مدرسه تا دانشگاه طی کند بلکه ضروریست افراد و محصلان به سمت کسب مهارت و ایجاد اشتعال قدم بردارند.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اقبال وزارت نفت برای مشارکت در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای، افزود: این همکاری را باید به فال نیک گرفت و پیوست مهارت را الزامی و جزو بدیهیات صنعت در نظر گرفت.

 هاشمی در ادامه خواستار پایه‌گذاری شهرک مهارت و مرکز تربیت مربی جنوب کشور منطبق با آمایش سرزمینی در فارس شد.
ابراهیم عزیزی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی شیراز و زرقان نیز گفت: اشتغال و کارآفرینی نمی تواند توسعه یابد مگر این که از طریق نظام آموزش های مهارتی رشد یابد.وی با اشاره به تنوع بخشی به مدل های آموزشی، ادامه داد:نمی توان با نگاه سنتی انتظار و توقع پیشرفت داشت از این رو توجه به مزیت ها و نیازهای روز هر منطقه در نظام آموزشی مورد توجه قرار بگیرد.چرا که استان فارس از فرصت های بی نظیری مثل نفت،گاز، آی تی، محصولات کشاورزی برخوردار بوده و این استان را به عنوان منطقه جنوب مورد توجه دیگر استان ها قرار داده است.

لزوم ترویج فرهنگ مهارت آموزی
 رحیمی، استاندار فارس هم ترویج فرهنگ مهارت آموزی را ضروری دانست و گفت:استان فارس در بسیاری موارد رتبه برتر را کسب نموده و البته منجر به تغییرهای مثبت در حوزه اشتغالزایی نیز شده است.

ملاک، رضایتمندی مردم در رفع بیکاری
وی افزود:ما همیشه در زمینه اشتغال و رفع بیکاری سعی داریم که نظر و رضایت مردمی را ملاک عمل قرار دهیم چرا که آن ها به خوبی وضعیت موجود را دیده و درک می کنند. دکتر رحیمی توضیح داد:هم اکنون ۸ خط لوله گاز فشار قوی از استان عبور می کند که این هم می تواند تهدید و هم فرصت باشد لذا انتظار این است، با توجه به این که بیشترین نفت و گاز در جنوب کشور قرار دارد، برای بهره وری از آن نیز اقدامات لازم صورت پذیرد. دکتر عنایت الله رحیمی عنوان کرد: دیدگاه کلی حاکم بر استان مبنی بر همدلی، هم فکری و همراهی بوده و حرکت متعهدانه دستگاه ها و نهاد های مختلف در زمینه توسعه فارس منجر به نتایج خوبی شده است.

استاندار فارس با تاکید بر این که سرمایه هر جامعه نیروی انسانی آن است، آموزش این نیروها را یک سرمایه گذاری مولد و بلند مدت دانست و افزود: ظرفیت ها و توانمندی‌های استان فارس در حوزه‌های مختلف بیانگر این حقیقت است که فرهنگ مهارت آموزی باید در سطوح ملی و استانی مورد توجه قرار گیرد.وی به کسب رتبه اول یا برتر استان فارس در حوزه های مهارت آموزی، کارورزی و فنی و حرفه ای اشاره کرد و یادآور شد: کسب این رتبه‌ها باید سبب تغییر در میزان اشتغال و کارآموزی  استان شود.
دکتررحیمی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های نفتی و گازی و همچنین وجود صنعت پتروشیمی در استان فارس تربیت نیروی فنی و کارامد بر مبنای تقاضا در این حوزه می‌تواند موجب اشتغال زایی استان در این حوزه پیشرفته باشد.
وی با بیان این که توجه به توسعه این صنعت موجب ثروت آفرینی در استان خواهد شد به عبور 8 خط لوله گاز فشار قوی از استان اشاره کرد و عنوان کرد:  وجود این خطوط گازی فرصت هایی برای استان فارس خلق می‌کند که تا کنون چندان مورد استفاده قرار نگرفته و نیازمند برنامه ریزی و سیاستگذاری وزارت نفت است.

استاندار فارس ادامه داد: فارس به عنوان دومین تولید کننده گاز درکشورکمترین سطح اشتغال در این حوزه را داردو در صنایع پایین دستی نیز اقدام مهمی انجام نشده که اگر از سوی وزارت نفت مورد توجه قرار گیرد مبنای تحول استان خواهد شد.

وی همچنین به موضوع انتقال بخش هایی از حوزه های مدیریتی نفت و گاز  به فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به پتانسیل های موجود این امر امکان پذیر و در عین حال اثرگذار است.نماینده عالی دولت در استان فارس، با تاکید بر این که نقش ملی و منطقه ای فارس در اسناد بالا دستی باید مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: استان فارس پشتیبانی از پس کرانه‌های خلیج فارس و فعالیت های نفت و گاز در جنوب کشور را بر عهده دارد از این رو مجموعه های ملی باید یاری کننده و سرعت بخش این نقش و جایگاه باشند.

رتبه اول فارس، در طرح ملی کارورزی و اشتغال
وی همچنین از آموزش ۵میلیون ۵۰۰هزار نفر ساعت در بخش دولتی و ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت در بخش خصوصی استان فارس در شش ماهه اول سال جاری خبر داد و این عملکرد را اقدامی خوب و اثر گذار برشمرد.وی گفت: استان فارس رتبه اول کشور در طرح ملی کارورزی و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را با ۵هزارو ۵۳۱ قرار داد منعقده بین کارفرمایان و فارغ التحصیلان را کسب کرده که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نادگران، ریاست دانشگاه شیراز نیز گفت:فعالیت قریب ۷۲۰ عضو هیئت علمی در این دانشگاه موجب شده که دانشگاه شیراز حرف اول را در سطح کشور بزنند.

وی با بیان این که با همکاری آموزشگاه های فنی و حرفه ای و دانشگاه ها طرحی نو در خواهیم انداخت،افزود: تخصص و مهارت در حوزه های مختلف موجبات رشد و اشتغال را فراهم می کند.بر این اساس لزوم مهارت و نواوری از شاخصه های عمده ایست که از ۱۵ سال قبل به آن پرداخته اند.عباسی، نماینده مردم کازرون هم بر پرهیز از مدرک گرایی تاکید کرد و گفت: مهم ترین خواسته مردم اشتغال و کسب درامد است، دید مهارتی و کسب آموزش های فنی و حرفه ای از ملزومات است.

 وی با بیان این که مدرک گرایی موجب ضعف اشتغال شده، افزود:بسیاری از فارغ التحصیلان تنها تحصیلات دانشگاهی داشته و اشرافیت تئوری های نظری دارند در صورتی که باید دانشگاه ها را به سمت مهارت آموزی هدایت کنیم.

گفتنی است،تفاهم نامه میان وزارت نفت، سازمان فنی حرفه ای کشور و استانداری فارس با موضوعات تاسیس و بهره برداری مرکز تخصصی مهارت آموزی نفت گاز و پتروشیمی در شهرستان کازرون، طراحی، تدوین و پیاده سازی نظام آموزش کارجویان و کارکنان شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با وزارت نفت، اجرای دوره های آموزشی مهارتی متناسب با استانداردهای مصوب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور توسط بخش دولتی و بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اجرای آموزش‌های صلاحیت حرفه ای مشاغل مورد نیاز صنعت نفت، تبادل دانش فنی و افزایش توان علمی و فنی و تجربی مربیان سازمان و کارشناسان و متخصصان فعال در صنعت نفت، اجرای قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای اشتغال به کار به امضا طرفین رسید.

بر این اساس،.مهارت الزاما ذاتی نیست، بلکه اکتسابی است. پس برای دستیابی به آن‌ به آموزش خاصی نیاز داریم که به آن مهارت ‌آموزی می‌گویند. مهارت‌ها شامل ۲ دسته هستند؛ مهارت‌های حوزه عمومی مانند مدیریت زمان، کار گروهی، رهبری و مهارت‌های حوزه تخصصی مانند مهارت‌های فنی و حرفه‌ای خاص هر شغل.

مهارت آموزی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد، به همین علت سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور فصلنامه مهارت آموزی را در زمینه‌های مختلف، برای بهبود مهارت ‌آموزی و ارتقا جایگاه علمی و پژوهشی کشور منتشر می‌کند.از این رو خلاء نظام مهارت آموزی اثر بخش و کارا یکی از چالش های مهم نظام آموزشی کشور در همه سطوح از مدرسه تا آموزش عالی کشوریت که باید مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام/


برچسب ها: مهارت ، آموزش ، فارس
نظرات بینندگان