کد خبر: ۱۴۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹
جیره بندی کودهای شیمیایی باری بر دوش کشاورزان شد؛

ترخیص با قیمت های 4 تا 5 برابری به دنبال حذف یارانه دولتی/ خاک هم وارداتی است!/ قیمت های نجومی به دنبال دستکاری در محصول و غلظت آن

در حالی که فصل کاشت برخی محصولات کشاورزی مانند غلات و صیفی جات از راه رسیده،با حذف یارانه دولتی و قیمت های چندبرابری که از پس آن به بار آمده، عده زیادی از کشاورزان با مسائل متعددی مواجه شده اند. این در حالیست که به زودی فصل سرما از راه می رسد و بر مشکلات آن ها افزوده می شود.مسئله ای که اگر فکری به حال آن نشود نه تنها اقتصاد استان بلکه وضعیت اقتصادی کشور را به لب پرتگاه وحشتناکی می کشاند.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری "شیرازه"، حدود پنج ماهیست که کشاورزان برای تهیه کودهای شیمیایی به دنبال حذف یارانه دولتی از این کودها، افزایش چند برابری قیمت ها و نابسامانی بازار آزاد با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می کنند.به گفته کشاورزان، آن ها برای تهیه کودهای ازته «اوره» که تولید داخلی است و با نرخ دولتی هر کیسه ۵۴ هزار تومان و در بازار آزاد با نرخ ۱۵۰ هزار تومان توزیع می شود مشکل چندانی ندارند، اما برای تهیه کودهای وارداتی «پتاسه و فسفات» به دلیل افزایش چند برابری قیمت شوکه شده اند.
ترخیص با قیمت های 4 تا 5 برابری به دنبال حذف یارانه دولتی/ خاک هم وارداتی است!/ قیمت های نجومی به دنبال دستکاری در محصول و غلظت آن
ترخیص برخی کودهای شیمیایی با قیمت های 4 تا 5 برابری!
«حمید ابراهیمی زاده»، سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار"ما"، در پاسخ به این پرسش که چرا یارانه دولتی برای تدارک کودهای شیمیائی حذف شده، بیان کرد:کودهای شیمیایی «فسفاته« و «پتاسه» که منشاء وارداتی دارند عمدتاً نیازمند تخصیص ارز هستند. تا سال گذشته برای واردات کودهای مذکور ارز رسمی از سوی دولت اختصاص می یافت ولی در سال جاری علیرغم پیگیری های مکرر متأسفانه ارز رسمی به واردات این کودها تخصیص داده نشد و در نتیجه کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه که از ماه ها قبل در بنادر جنوبی منتظر تخصیص ارز بودند، با استفاده از ارز نیمایی و تفاوت قیمت 4 تا 5 برابر ارز رسمی ترخیص شدند که منجر به افزایش 200 تا حدود 400 درصدی قیمت کودهای یاد شده گردید.وی افزود: عمده مصرف کشاورزان در خصوص کودهای شیمیایی، مربوط به کودهای «ازته» یا «اوره »است که بیش از 80 درصد مصرف را شامل می شود که به دلیل خودکفا بودن کشور در تولید آن، مشمول افزایش قیمت نبوده است. بنابراین می توان گفت افزایش قیمت شامل کمتر از 20 درصد کودهای مصرفی کشاورزان بوده است.

خاک هم وارداتی است!
ابراهیمی زاده به علت این که در کشور ما کودهای فسفاته و پتاسه تولید نمی شود، اشاره کرد وادامه داد:عمده مواد اولیه تولید کودهای فسفاته و پتاسه بویژه خاک فسفاته وارداتی است. به دنبال مشکلات تأمین ارز برای واردات کودهای مذکور در سال جاری، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور با حکم وزیر جهاد کشاورزی مأمور پیگیری و برآورد ظرفیت های تولید کودهای فسفاته و پتاسه در داخل کشور شد.وی بیان کرد: جلسات مختلف اداری و میدانی با تولیدکنندگان داخلی برگزار شده و در آینده نزدیک، تولید کودهای یاد شده با هدف و در راستای خودکفائی در تولید آن ها آغاز خواهد شد.

توزیع 17 هزار تن کود در سال جاری
سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس در جواب این سوال که میزان تولید و مصرف کودهای شیمیائی در استان چقدر است، با بیان این که در حال حاضر کود«اوره» به عنوان پرمصرف ترین کود کشاورزی، توسط شرکت های پتروشیمی داخل کشور از جمله شرکت پتروشیمی شیراز تولید می شود،گفت: سالانه بیش از 500 هزارتن کود اوره از تولیدات شرکت پتروشیمی شیراز در استان های مختلف کشور توزیع می شود. این میزان حدود 20 درصد سهمیه سالانه کود ازته کشور را شامل می شود. سهم استان فارس نزدیک به 200 هزارتن است و در سال جاری با توزیع بیش از 100 هزارتن کود اوره تاکنون، نزدیک به 17000 تن بیش از مدت مشابه سال گذشته در استان توزیع داشته ایم.

ابراهیمی زاده ادامه داد:چند کارخانه هم در استان برای تولید سایر کودها اعلام آمادگی نموده اند که انشاءالله با انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ، بخشی از نیاز کشاورزان عزیز به کودهای مذکور توسط کارخانجات داخلی یاد شده تأمین خواهد شد.
وی گفت:خوشبختانه در حال حاضر علاوه بر کودهای «ازته» که رشد قابل توجهی را در توزیع آن در استان نسبت به سال های گذشته شاهد بوده ایم، در خصوص کودهای «فسفاته» و« پتاسه» نیز هیچ مشکلی در تأمین آن ها وجود ندارد و کودهای مذکور به میزان کافی تدارک دیده شده که توسط کارگزاران مربوطه در اقصی نقاط استان در حال توزیع می باشد.

جیره بندی کودهای شیمیایی باری بر دوش کشاورزان
به گزارش "تابناک البرز"،در البرز نیز با وجود فعالیت های این بخش که نقش بزرگی در تامین محصولات کشاورزی کشور دارد، کشاورزان درگیر مشکلات مشترکی شده اند و طبق شواهد بی انگیزه شدن کشاورزان و عدم سودآوری فعالیت آنها، انگیزه شان برای خردکردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری که یکی از آفت های بزرگ استان البرز در سال های اخیر شده را افزایش می دهد.«صادق ترابی» ،رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی روستایی استان البرز گفت: بحران کود هر سال هست و چند ماهی که با مصرف بیشتر کشاورزان «اواخر خرداد تا اوایل پاییز» روبه رو هستیم با کمبود کود مواجه می شویم.

وی افزود: از ابتدای سال جاری، کود با جیره بندی تامین می شد به ویژه این اواخر که کود خیلی کم شد، با حساسیت و نظارت خاصی توزیع می شد. کودهای پتاسه و فسفاته از بهمن ماه به شرکت تحویل داده نشده و اکنون هم با تورم بی سابقه به قیمت نگران کننده ای رسیده است.ترابی گفت: کشاورز نه چاره ای دارد و نه جای تهیه دیگری غیر از کودهای دولتی دارد. کودها همه گران شده و کودهای دامی هم فروخته نمی شود که پاییز گران شود و این ها همه باری است که روی دوش کشاورز انداخته شده است.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر قیمت محصولات کشاورزی رشد نکرده،عنوان مثال قیمت تورم در بهترین نوع محصول صیفی جات ۱۰۰ درصد بوده یعنی دو برابر شده اما تورم در سم و کود با ارز ۲۷ هزار تومانی مقایسه می شود که با این حساب گندم را باید حداقل کیلویی ۱۴ هزار تومان از کشاورز خریداری کنند تا بتواند با این تورم کود به کار خود ادامه دهد.

ناچاری کشاورزان در فروش زمین هایشان
ترابی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی هر روز برنامه خاصی را انجام می دهد که همه به از بین رفتن تعاونی ختم می شود، گفت: اکنون سخت گیری زیاد است، یک نوع کود هم بیشتر در اختیار کشاورزان نیست. برای تهیه همین یک کود، کشاورز باید به جهاد درخواست بدهد، جهاد باید بازدید کند، حواله به تعاونی ارسال شود و در پهنه کشاورزی اسم کشاورز وارد شود و بعد از واریز پول، کشاورز دوباره مراجعه کند، ما سریال شناسنامه را در سامانه وارد کنیم تا یک کیسه کود به کشاورز پرداخت شود. این سخت گیری ها باعث شده که کشاورز زمین را خرد کند و بفروشد و از کشاورزی دست کشد و به سمت کارهایی برود که برایش صرفه داشته باشد.

بی انگیزگی ها به دنبال تورم تصاعدی و اختلاف قیمت با ارز
ترابی اظهار کرد: تورم سالیانه ما در فروش محصولات ۳۰ درصد بیشتر نبوده و وقتی کشاورز با تورم ۷۰۰ درصدی ملزومات کار مواجه می شود حق دارد ناراضی باشد و به دلیل تصمیمات اشتباهی که گرفته شده، شغل خود را عوض کند. وی در پاسخ به این پرسش که ما توان تولید این کودها در کشور را داریم یا خیر، گفت: شرایط و توان تولید در کشور را داریم و برخی شرکت ها کود هم تولید می کردند اما مشکل در اختلاف قیمت با ارز است.ترابی در توضیح این مسئله گفت: بی ارزش شدن پول ما در کشورهای خارجی دلیل این امر است، به عنوان مثال وقتی قیمت کود در خارج از ایران ۲۰ دلار است برای آن ها یک قیمت معمول است اما برای ما حدود ۵۰۰ هزار تومان است و تولید کننده سعی می کند صادر کند و در داخل توزیع نکند، چنانچه در داخل هم عرضه کند، دولت را ملزم می کند بر اساس قیمت دلار حساب و سوبسید دریافت کند و چون دولت زیربار این قضیه نمی رود، ترجیح می دهد صادر کند.

تولید کننده های داخلی، برای سود بیشتر کود را صادر می کنند
وی تاکید کرد: ما اکنون تولید کننده کود در داخل کشور کم نداریم اما کودهایی تولید می کنند که بتوانند صادر کنند و پول خوبی دریافت کنند. اکنون مشکلی که برای کود «اوره» گاه و بیگاه ایجاد می شود و پتروشیمی توزیع را قطع می کند، همین مسئله است. چون داخل کشور ۲ دلار و در خارج از کشور ۲۵ دلار و مبلغ غیرقابل مقایسه است.رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی روستایی استان البرز گفت: جهاد کشاورزی برای این که کود یکباره وارد بازار آزاد نشود آن را با جیره بندی توزیع می کند و کشاورز هم با دردسرهای عنوان شده برای گرفتن جیره کود وقتی نمی گذارد و ترجیح می دهد مانند سم و دیگر مایحتاج، از بازار آزاد تهیه کند و بازار آزاد هم از این فرصت سواستفاده می کند و هر روز قیمت را افزایش می دهد.

وی با بیان این که اکنون قیمت دولتی هرکیسه کود شیمیایی اوره ۵۴ هزار تومان و قیمت آزاد آن ۱۵۰ هزار تومان است، گفت: اختلاف قیمت پول آن به دلال می رسد.آن ها با داشتن یک آشنا یا رابط در پتروشیمی به راحتی می توانند اقلام مورد نیاز کشاورزی «حتی به میزان چند کامیون» را با قیمت بالا خریداری کنند. ترابی اظهار کرد: اجناس دولتی هم با این وضعیت توزیع نه برای تعاونی ها می صرفد و نه برای کشاورز و فقط بار روی دوش کشاورز اضافه می شود.

قیمت های نجومی به دنبال دستکاری در محصول و غلظت آن
رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی روستایی استان البرز با تشبیه بازار سم به آشفته بازار گفت: سم فروشان با دستکاری نوع محصول و غلظت آن قیمت را بالا و پایین می کنند. در حالی که از امکانات و تسهیلات این کشور استفاده می کنند تا تولید کنند اما تا بازار کوچکترین تغییری می کند و بوی ارز به مشامشان می رسد، با توجه به این که اکثر آنها صادر کننده هستند، سم را در انبار احتکار و از فروش آن خودداری می کنند.

عدم نظارت بر این آشفته بازار
ترابی افزود: متاسفانه هیچ ناظری هم در این بازار نیست که در چنین مواقعی نظارت کند. قیمت سم با دلار بالا می رود، بسیاری از سم هایی که از خارج وارد می شود به صورت علنی با دلالی به فروش می رسد. شرکتی که عامل توزیع است می گوید سم موجود نیست، اما یک دلال می گذارند تا سم را با قیمت خیلی بالا بفروشد.
ترابی با بیان این که متولی نظارت بر این وضعیت جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تعزیرات حکومتی است، افزود: هیچ نظارت درستی روی این کارها نیست. با وجود اینکه شرکت های ایرانی مختلفی انواع بذر را تولید می کنند اما بذری که طالب بیشتری داشته باشد به ما نمی دهند به دلال می دهند تا با قیمت بالاتر در بازار به فروش برساند و بذر کیلویی ۵۰۰ هزار تومان را باید ۲ میلیون تومان از دلال تهیه کنیم.به باور برخی کارشناسان اقتصادی مبتنی بر کشاورزی باید به سمت تعاونی ها و زیرمجموعه های دولتی سوق پیدا کند تا دست دلالان کوتاه شود و در این بازار آشفته بازار مرحمی برای دردکشاورزان باشد.چرا که کودهایی که به صورت دلالی از تعاونی ها، مراکز خدمات، عرضه یا از طریق خود پتروشیمی ها در بازار آزاد وجود دارد به قیمت گزاف در بازار می انجامد.

برپایه این گزارش،کشور ما به خصوص استان فارس از مرغوب ترین و بهترین زمین های کشاورزی برخوردار است اما از آنجایی که به اندازه شایسته ای سودآور نیست،عده ای از کشاورزان زمین های خود را به مرور خرد کرده و می فروشند. به دنبال این رویه سالیانه چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی از بین می رود.این در حالیست که اگر خواسته های کشاورزان تامین شود، آن ها با انگیزه و با سرمایه گذاری بیشتری پای کار می آیند و بر رونق محصولات می افزایند.بر این اساس مسئولین امر می بایست در نظر داشته باشند که اگر وضع به همین منوال پیش رود نارضایتی و نابودی کشاورزان را در بر خواهد داشت،به طوری که زنجیره غذایی بر هم می خورد و عواقب ناخوشانید آن دامن گیر خیل عظیمی از مردم جامعه خواهد شد.
انتهای پیام/
گزارش از بهاره یاری

نظرات بینندگان