کد خبر: ۱۴۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹
یک کارآفرین مطرح کرد:

منتخبان اتاق‌ بازرگانی بخشی از پازل چیده شده دولتی‌ها هستند/ افراد برای استفاده از رانت دنبال تصاحب صندلی‌های اتاق‌اند

یک فعال اقتصادی با بیان اینکه افراد منتخب در اتاق‌های بازرگانی بخشی از پازل چیده شده دولتی‌ها هستند، گفت: اگر اتاق ایران نقش خود در اقتصاد را به درستی ایفا می‌کرد، قطعا اجازه نمی‌داد با صدور بخشنامه‌های خلق الساعه و غیر کارشناسی، کمر تولید و بخش خصوصی اینگونه بشکند.
 فاطمه قنبرپور، فعال اقتصادی؛ در مورد اینکه آیا اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است؟، اظهار کرد: اصولاً می‌بایست اعضای اتاق‌های بازرگانی فراتر از تاثیرات سیاسی برمبنای دانش، تجربه و آگاهی فعالان بخش خصوصی و با رای فعالان واقعی این حوزه انتخاب شوند تا اتاق بتواند به  عنوان پارلمان بخش خصوصی نقش خود را ایفا کند و تاثیرگزاری مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشد؛ لیکن اتاق‌ها قادر به ایفای نقش موثری در اقتصاد کشور نیستند؛ چراکه درصد بالایی از اعضاء هیات نمایندگان، نماینده فعالان واقعی اقتصاد کشور نیستند. 

وی افزود: در واقع باید اتاق‌های بازرگانی با عنوان پارلمان بخش خصوص با علم و آگاهی و تسلط بر قوانین تجاری، صنعتی و معدنی و ‌کشاورزی جهت اتخاذ سیاست‌های اقتصادی در کنار دولت به عنوان مشاور قرار بگیرند که متاسفانه این امر به صورت واقعی رخ نداده و عملا اتاق‌ها قادر به ایفای نقش موثری در اقتصادی کشور نشده‌اند.
 منتخبان اتاق‌ بازرگانی بخشی از پازل چیده شده دولتی‌ها هستند/ افراد برای استفاده از رانت دنبال تصاحب صندلی‌های اتاق‌اند
این فعال اقتصادی در مورد اینکه آیا اتاق ایران  توانسته است در راستای وظایف خود به اقتصاد و بخش خصوصی کمک کند؟، پاسخ داد: با سیاست‌ها و شرایط فعلی؛ خیر؛ زیرا سیاست‌های اتخاذی از سوی اتاق ایران وبتبع آن سایر اتاق‌ها ی بازرگانی اکثراً نه تنها تامین کننده نیازهای بخش خصوصی نبوده بلکه سکوت آنها عملاً مشکلات اقتصادی این بخش را بیشتر کرده است.
 
قنبرپور تاکید کرد: به دلیل محافظه کاری اتاق‌ها، زدوبند با دولتی‌ها، تبدیل تریبون اتاق‌ها به بلندگو و حیات خلوت دولتی‌ها، حفظ منافع فردی و قربانی کردن منافع بخش خصوصی واقعی در مقابل منافع فردی، اهداف تعیین شده برای اتاق‌ها محقق نشده است.
 
 تخلفات در انتخابات اتاق بازرگانی ایران /نقش تشکل‌ها چیست؟
 وی در نحوه انتخابات اتاق‌های بازرگانی و ایراداتی آن، گفت: نخست زدوبند با استفاده از کارت عضویت صادر شده صورت گرفته و می‌گیرد زیرا کارت‌های عضویت توسط تشکل‌ها برای افرادی صادر می‌شوند در حالی که این افراد هیچ صلاحیتی برای عضویت در اتاق‌های بازرگانی را ندارند و حتی یکبار هم در جلسات اتاق‌ها حضور نداشتند.
 
این کارآفرین ادامه داد: تشکل‌ها به عنوان پاشنه آشیل انتخابات اتاق بازرگانی در ۴ سال با دریافت کمک‌های نقدی بسیار بالا، سبد رای عده‌ای را برای ورود به اتاق‌ها ایجاد کرده و می‌کنند.
 
قنبرپور اتاق با بیان اینکه ایرادات بسیاری در انتخابات اتاق‌های بازرگانی وجود دارد، بیان کرد: افرادی منتخب اتاق تا ۴ سال ماندگار خواهند بود که قطعا تلاش برای ورود به هرشکلی ولوو با ضایع کردن حقوق بخش خصوصی واقعی، اهداف خود را پیگیری می‌کنند و این موضوع رخ می‌دهد.
 
بدون زدوبند رای آوردن امکان پذیر نیست
 به گفته وی، عدم رعایت شایسته سالاری، عدم رعایت سوابق و تجربه اقتصادی، خوش نامی و عدم رعایت اصول واقعی تجارت همگی از عوامل انتخاب افراد غیر متخصص و با زدوبند در اتاق‌ها است؛ عملاً ورود فعالان واقعی بخش خصوصی و تولیدکنندگان بدون تبانی با گروه حاکم بر اتاق غیرممکن است؛ زیرا با این کارت‌های عضویت فله‌ای که هیات ریئسه اتاق‌ها صادر کرده‌اند، بدون زدوبند رای آوردن امکان پذیر نیست.
 
 حضور دوره‌ای عده‌ای خاص در اتاق‌ها
 این فعال اقتصادی بخش خصوصی اضافه کرد: دسترسی افراد ذی نفوذ به کارت‌های عضویتی که خودشان صادر کردند، دسترسی به اطلاعات کارت‌های بازرگانی تاریخ گذشته که در روز و شب آخر انتخابات تمدید می‌شود، اطلاع از افرادی که در زمان رای گیری در کشور حضور ندارند و ساماندهی عده‌ای جهت رای دادن به جای آنها نشان از نمونه‌های تخلفات گسترده انتخاباتی در اتاق‌هاست که باعث حضور دوره‌ای عده‌ای خاص در اتاق‌ها می‌شود.
  
اتاق بازرگانی تریبون دولت است نه تولیدکننده
 قنبر پور در مورد نقش دولت در اتاق بازرگانی، گفت: اتاق‌هایی که نه براساس شایسته سالاری، بلکه بر اساس زدوبند تشکیل شدند، قطعا توان دفاع از اهداف اتاق و بخش خصوصی را نخواهند داشت و عملا زیر پرچم دولتی‌ها قرار گرفته و اتاق بازرگانی تبدیل به تریبون دولت شده است.
 
وی افزود: وقتی وزیری برای شنیدن مشکلات بخش خصوصی در اتاق حضور دارد؛ افراد جهت خوش خدمتی، اجازه بیان مشکلات را نمی‌دهند و فقط اعضای اتاق امکان گرفتن دستور در راهروها را دارند و برنده این موضوع هیات رئیسه است که فضای جلسه را به نفع وزیر تغییر می‌دهد.
 منتخبان اتاق‌ بازرگانی بخشی از پازل چیده شده دولتی‌ها هستند/ افراد برای استفاده از رانت دنبال تصاحب صندلی‌های اتاق‌اند 
برای کسب رانت دست به تخلف می‌ زنند 
این فعال اقتصادی با بیان اینکه اتاق بازرگانی محفلی برای توزیع رانت بین عده‌ای خاص شده است، اظهار داشت: افرادی که با آراء قلابی وارد اتاق شده‌اند، قطعاً برای استفاده از رانت اطلاعاتی موجود با دولتی‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و در غیر این صورت برای رسیدن به این جایگاه، دست به تخلفات سازمان یافته نمی‌زدند.
 
 آیا اتاق بازرگانی  ایران در راستای حل مشکلات تولید قدم برداشته است ؟
 قنبر پور در مورد اینکه آیا اتاق ایران توانسته در راستای حل مشکلات تولید قدم بردارد؟، توضیح داد: اگر اتاق می‌توانست جایگاه خود را به عنوان تریبون فعالان واقعی بخش خصوصی حفظ کند، قطعا با صدور بخشنامه‌های اقتصادی خلق الساعه، روزانه و غیر کارشناسی، کمر این قشر از جامعه اینگونه خم نمی‌شد.
 
وی اضافه کرد: وقتی اتاق به عنوان یک عنصر غیرموثر در تصمیم گیری‌ها حاضر می‌شود! آن زمان در یک روز دو بخشنامه مخالف هم و علیه تولید صادر می‌شود. مثلا امروز قیمت خودرو سه برابر شده، صنعت دام و طیور در حال تعطیلی است و یک انفجار مخرب در صنعت و تجارت کشور بوجود آمده، ولی اتاق آلان کجاست؟.
 
این کارآفرین ادامه داد: کدام نامه و بخشنامه و شب نامه از سوی اتاق در این آشفنه بازار اقتصادی صادر شد؟ آیا افراد حاضر در هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی در مقابل این شرایط اقتصادی، هیچ‌کدام استفعای نمادین جهت هشدار به دولت را دادند؟ اما اینکار را نمی‌کنند و حتی به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کند، زیرا آنها بخشی از پازل چیده شده دولتی‌ها هستند که فقط دنبال حفظ سرمایه و منافع و رانت خود هستند. 
 
 عده‌ای تجار در اتاق‌های بازرگانی حضور دارند
 قنبر پور با تایید اینکه عده‌ای تجار در اتاق‌های بازرگانی حضور دارند که فقط در فکر تجارت خود و واردات هستند، گفت: در این شرایط بحرانی که مدیران بی‌کفایت در مسند حضور دارند، ضروریست افراد جسور و فعال از سوی بخش خصوصی وارد اتاق‌ها شوند.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه یکی از اعضاء اتاق ایران در شورای عالی بورس عضویت دارد، گفت: چرا یک بیانیه از طرف اتاق در مورد نقش دولت و  دخالت در بورس صادر نکردند تا جلوی این همه ضرر عده‌ای بیگناه گرفته شود اما فقط سکوت کردند.
 
انتهای پیام/











منبع: دانا
نظرات بینندگان