کد خبر: ۱۴۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹

کنده کاری ده ماهه خیابان مشکین فام و تضییع حقوق اهالی+فیلم

طی چند روز گذشته خاکبرداری شهرداری شیراز در خیابان" مشکین فام"عبور و مرور را برای کارکنان بانک مرکزی کشاورزی و عابرین در این خیابان مشکل کرده بود اما گویا این خاکبرداری برای ایجاد و راه اندازی گذر غذا و لوله گذاری جهت ممانعت از آبگرفتگی صورت گرفته که جزئیات آن از نظرتان می گذرد.
به گزارش پایگاه تحلیلی –خبری "شیرازه"، از آنجایی که شیراز یکی از شهرهای پرجاذبه در سطح جهانی بوده و با آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهره جهانی شده،برای رفاه و آسایش گردشگران در حین بازدید از این جاذبه ها به فضاسازی شهری نیاز است. گردشگری غذا یکی از جاذبه های پررمز و راز شیراز است که توریست ها و مسافران زیادی را از دور و نزدیک فرامی خواند.از سال ها پیش صحبت از گذر غذا در خیابان مشکین فام به میان بوده اما هنوز محقق نشده و بیش از ده ماهی می شود که پروژه آن به اتمام نرسیده است.به تازگی نیز در ایجاد و راه اندازی این گذر مشکلاتی ایجاد شده و عبور و مرور را برای عابرین سخت و دشوار کرده است.
تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

به گفته روابط عمومی مدیریت بانک کشاورزی استان فارس،حدود یک سالی می شود که خدمت رسانی این بانک به مردم و عبور و مرور آن ها دچار اختلال شده چرا که در این مدت در خیابان «مشکین فام» یعنی درست همان جایی که این بانک قرار گرفته خاک برداری صورت گرفته و عبور و مرور مردم و ارباب رجوع را با مشکل مواجه کرده است.

توافق ها برای جلوگیری از سد معبر شدن
این مقام مسئول با بیان این که کند و کاو در این خیابان توسط یک پیمانکار آن هم بدون هماهنگی قبلی انجام شده، گفت:این اتفاق در حالی رخ داده که قبل از اجرای پروژه خاک برداری با شهردار منطقه یک و تعدادی از نمایندگان مجلس توافقنامه ای به امضا رسیده تا برای عبور و مرور عابرین مشکل ایجاد نکند اما حالا با توجه به شرایط اقتصادی و اوضاع کرونایی فعالیت این بانک دچار اختلال شده و مردم را نیز در گذر از این مسیر و مراجعه به بانک با مشکل مواجه کرده است.خبرنگار ما به دنبال کلیپ ارسال شده که در فضای مجازی نیز دست به دست می شد و نشان می داد که خیابان مشکین فام مسدود شده، به سراغ «سید مهدی شجاعی»، مدیر اجرایی شهرداری منطقه یک شیرار رفت.

راه اندازی و ایجاد گذر غذا
 وی با بیان این که خیابان مشکین فام به دو دلیل خاک برداری شده،با اشاره به احیای دریاچه آزادی گفت:از آنجایی که جاذبه هایی نظیر پارک آزادی، خیابان ارم و دانشجو که در مسیر گردشگری می باشد و البته خیابان چمران که دارای مهم ترین پارک های حاشیه ای خاورمیانه است با گذر غذا و سنگ فرش نمودن این مکان محور گردشگری ایجاد می شود که برای اتصال آن ها به یکدیگر به فضاسازی شهری این خیابان نیاز است.

بر این اساس ضرورت دارد که این مسیر نیز به مانند دیگر خیابان های گردشگری سنگ فرش شود تا به آرام سازی، جلوگیری از ترافیک و سرعت بالای ماشین های در حال عبور کمک کند.شجاعی با اشاره به این که سنگ فرش از ورودی خیابان سمیه تا انتهای خیایان مشکین فام ادامه می یابد،بیان کرد:فلسفه سنگ فرش، آرام سازی ترافیک می باشد و اولویت با افراد پیاده و افزایش دقت رانندگان در هنگام رانندگی است.
زخمی کهنه بر پیکر خیابان های شهر شیراز/کنده کاری ده ماهه خیابان مشکین فام و تضییع حقوق اهالی
لوله گذاری جهت ممانعت از آبگرفتگی
وی دسترسی به خیابان مشکین فام را برای هریک از سازمان های ذکر شده در اولویت دانست و افزود: یکی دیگر از دلایل کند و کاو در خیابان مشکین فام جهت آبگرفتگی در اطراف پارک آزادی،بازار انقلاب و این خیابان و لوله گذاری می باشد تا این مشکل نیز حل و فصل و با لوله گذاری در این قسمت، آب به سمت رودخانه خشک هدایت شود.شجاعی با اشاره به افتتاح گذر غذا و گردشگری غذا در خیابان مشکین فام توضیح داد:این خیابان به دلیل جاذبه های زیادی که در آنجا وجود دارد، محور گردشگری خواهد شد. بر همین اساس قرار بر این است که در آینده ای نزدیک گذر غذا افتتاح و ایجاد شود.

مدیر اجرایی شهرداری منطقه یک شیرار افزود: این طرح به مزایده گذاشته می شود تا بالاخره یکی از برند ها در مزایده برنده شود و هر ۷ کانکس غذایی را ساپورت و تحت حمایت قرار دهد.از این رو با کسب مجوزهای لازم برای خاک برداری و آماده سازی خیابان مشکین فام، طی توافق نامه ای ۴ سویه که با علوم پزشکی،هتل هما،شهرداری و بانک کشاورزی صورت گرفته، قرار بر این شده که عملیات اجرایی موجب سد معبر نشود و ایجاد مزاحمت نکند.وی با اشاره به کلیپی که در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان دهنده مسدود شدن خیابان است، ادامه داد: این انسداد فقط در حد دو سه ساعت بوده و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.شجاعی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در مرحله بهره برداری تحت عنوان گذر غذا قرار بر این نیست که ترافیک و هجوم برای خرید و فروش اغذیه صورت بگیرد.

به گفته جورکش، روابط عمومی شهرداری شیراز خیابان مشکین فام به طور کامل بسته نشده و 70 درصد آن باز است.
وی با بیان این که تا دو ماه آینده این پروژه به مرحله بهره برداری می رسد،افزود: طرح گذر غذا در خیابان مشکین فام از ابتدای سال جاری آغاز شده و مانند باغ هایی مثل باغ جهان نما نیز سنگ فرش و پیاده محور می شود تا عبور و مرور را برای گردشگران آسان کند.
جواد بهادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیرا از راه‌اندازی خیابان غذا در شهر شیراز خبر داده و خیابان مشکین فام شیراز از گزینه‌های ایجاد خیابان غذا است.
زخمی کهنه بر پیکر خیابان های شهر شیراز/کنده کاری ده ماهه خیابان مشکین فام و تضییع حقوق اهالی
به گفته وی خیابان مشکین‌فام باتوجه به پتانسیل‌های محیطی از جمله مجاورت با پارک بزرگ آزادی، وجود بازار انقلاب و سابقه آن در تولید غذاهای خیابانی و نداشتن نقش عمده جابه‌جایی ترافیکی یکی از گزینه‌های مدیریت شهری برای اجرای طرح خیابان غذا است.بهادری معتقد است که چنانچه این فضا محقق شود، کیفیت‌های فضایی نظیر سرزندگی، ماندگاری و حیات شبانه در این محل تقویت شده و تعاملات اجتماعی که کلید اصلی ایجاد فضای شهری است، ارتقاء پیدا می‌کند.با این وجود،ساخت خیابان غذای مشکین فام همچنان ادامه دارد. این طرح در ضلع جنوبی پارک شهر درحال اجرا بوده و قرار است بعنوان نخستین معبر مخصوص غذای شیراز مورد بهره برداری قرار گیرد.
به باور کارشناسانش،یکی از راهکارهایی که بسیاری از شهرها برای ارتقاء کیفیت فضاها و افزایش تعاملات اجتماعی از آن بهره می‌گیرند، ایجاد خیابان خوراکی‌ها می باشد.

 یکی از مفاهیمی که امروزه در توسعه شهرها مد نظر است و شهرسازان جوان از آن یاد می‌کنند، انسان محور بودن یک شهر است. در این نگاه خیابان‌های یک شهر تنها محل عبور و مرور نیست بلکه مکانی است که شهروندان در آن یک تجربه اجتماعی و گاه تاریخی دارند.
فراهم کردن فضای گفت‌وگو، خرید و توجه به کیفیت زندگی در شهر از جمله ویژگی‌هایی است که برای شهر انسان محور مطرح می‌شود. برای تقویت انسان محوری در یک شهر می‌توان از ارتباط فیزیکی و بصری، کف‌ســازی،ایجاد مبلمان شهری و هنرهای عمومی، نورپردازی‌های خاص در سطح خیابان یا معبر پیــاده و همچنین ایجــاد معماری‌های منظر در مسیر استفاده کرد.
برپایه این گزارش،ایجاد و راه اندازی جاذبه های گردشگری متنوع نباید بدین گونه باشد که برای ساکنین محل یا عابرین ایجاد مشکل کند، لذا ضروریست که قبل از فضا سازی شهری به طراحی و ایجاد جاذبه ها نیز توجه نمایند تا پس از آن تازه به فکر احداث و افتتاح و تخریب و دوباره کاری ها نیفتند.
انتهای گزارش/

 


برچسب ها: گذرغذا ، مشکین فام ، شیراز
نظرات بینندگان