کد خبر: ۱۴۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹

خسارت ۲۳۶ میلیاردی سرما به محصولات کشاورزی فارس

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سرمازدگی چند روز گذشته به ۶۷۴۰ هکتار مزارع و باغ‌های استان فارس ۲۳۶ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
 رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس بابیان اینکه سرمازدگی چند روز گذشته به ۵۴۰۰ هکتار از مزارع زراعی و ۱۳۴۰ هکتار باغ‌های استان خسارت وارد کرده است، گفت: با وجود پیش بینی اعلام پیش آگاهی و توصیه‌های فنی ارائه شده به منظور پیشگیری و آمادگی در مقابل سرمازدگی در روز‌های اخیر خسارتی افزون بر ۲۳۶ میلیارد تومانی به محصولات زراعی و باغی وارد شده است.

نادر محمودی با اشاره به اینکه دولت پرداخت خسارت را منوط به بیمه محصولات کرده است و یارانه را به صندوق بیمه اختصاص می‌دهد، گفت: کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده اند می‌توانند برای دریافت حق بیمه خود از طریق صندوق بیمه اقدام کنند همچنین خسارت سرمازدگی اخیر در سامانه وزارت خانه جهادکشاورزی ثبت شده و سایر کشاورزانی که محصول خود را بیمه نکرده‌اند به محض تخصیص و تامین اعتبار بر اساس دستور العمل ابلاغی اقدام خواهد شد.

او به اهمیت توجه کشاورزان و باغ داران به ظرفیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: بیمه کردن محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش ریسک برای تولید کنندگان، باعث حمایت‌های دولت در مواقع بحرانی می‌شود.

محمودی تصریح کرد: سرمازدگی در سنوات اخیر به عنوان اصلی‌ترین عامل خسارت به زیر بخش‌های کشاورزی محسوب می‌شود و ضرورت دارد بهره برداران، اقداماتی از جمله: حفظ رطوبت خاک، توقف استفاده از کود‌های ازته در پایان فصل، استفاده از کود‌های کلسیم و پتاسیم بر اساس دستور العمل‌های اعلام شده و تسریع در برداشت به موقع محصول تولیدی و حمل به مکان مطمئن اقدام کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: برای مقابله با خسارت سرمازدگی اقدامات پیشگیرانه دیگری از جمله رعایت مکان مناسب احداث باغ و کاشت محصولات زراعی، رعایت تاریخ مناسب و به موقع، انجام عملیات زراعی و باغی شامل کاشت، داشت و برداشت مورد توجه شود و از کشت‌های تاخیری خصوصا در زراعت و برداشت با تاخیر جدا خودداری شود.

محمودی بیان کرد: نقشه سند خطر و دستورالعمل کاهش همه مخاطرات بخش کشاورزی از جمله سرمازدگی در حال تدوین است و پیشگیری از بروز خسارت به زیر بخش‌های کشاورزی از اولویت و اهداف استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرما ، سرماو درخت ، بحران
نظرات بینندگان